Bukefalos 28 år!

Jultråd 2014

@Scata Jag beställde, Grinchen, Miraklet på 34 street, The Holiday, Disneys En julsaga och Polarexpressen
Sen den ständigt aktuella och favoriten av alla som vi redan hade hemma Love Actually!
 
förra året så hände det fasansfulla... jag missade grinchen på tv! :O!
blev ingen riktig jul pga det och hela kvarvarande året rasade samman.

så i nu ska jag nog ta och beställa hem filmen så att man kan vara säker på att få en dos jul mys varje år ^_^.

ingen jul utan grinchen :p
 
Då var allt "pyssel" och julklappar i resväskan, den väger för närvarande 15 av 23 tillåtna kg... Och då är inte pepparkaksdegen, marsipanen eller det lösgodis jag lovat min far att köpa (hade räknat med ca 1-2 kg godis) packat, och heller inga kläder. :banghead::eek::meh: Kan ju bli spännande...
 
Då var allt "pyssel" och julklappar i resväskan, den väger för närvarande 15 av 23 tillåtna kg... Och då är inte pepparkaksdegen, marsipanen eller det lösgodis jag lovat min far att köpa (hade räknat med ca 1-2 kg godis) packat, och heller inga kläder. :banghead::eek::meh: Kan ju bli spännande...

Jag har aldrig bekymrat mig över överviktigt bagage. Jag smilade mig till ett billigare pris för min extra väska med utrustning som jag var tvungen att ha med mig en gång (och då var det ändå företaget som betalade för det! :D).

När jag bara haft en väska är det ingen som brytt sig.
 
Igår avklarade vi en julfrukost med kunder på jobbet, väldigt mysigt att börja dagen med skinka, vörtbröd, gröt och glögg. :D Hemma är mozartkulorna redan slut och skumtomtefudgen kommer nog gå åt snart. :d I filmväg är Polarexpressen, Ensam hemma 2, Bridget Jones och Disneys Julsaga avklarat, kanske någon mer som jag inte kommer ihåg... I helgen ska jag koka vaniljfudge och kanske kola och bara mysa, får nog leta fram någon mer julfilm! I övrigt ska jag inleda julledigheten med helkroppsmassage på fredag och sen tänker jag vara gött avslappnad i två veckor. :up:

Har ni tajmat med era julblommor förresten? Min amaryllis (nr 2 för säsongen, en rosa lyste upp november åt mig) blommar idag eller i morgon och mina nya hyacinter blommar eller är på gång. :)
 
Vad tiden springer iväg, bara en vecka kvar nu! Något nytt paketsnöre hann jag inte införskaffa, det är med nöd och näppe jag ens hinner skicka iväg klapparna till min vän. Lite rädd är jag allt att det inte ska hinna fram, för än ligger det inte på lådan.. :nailbiting: Inslagningsguden var inte på min sida idag och note to self inför nästa år: Försök inte lacka när du är väldigt stressad, det blir inte bra :rofl:

fullsizerender_5491efde2a6b2212dc76f082.jpg
 
Har ni tajmat med era julblommor förresten? Min amaryllis (nr 2 för säsongen, en rosa lyste upp november åt mig) blommar idag eller i morgon och mina nya hyacinter blommar eller är på gång. :)

Här hemma har det funnits hyacinter om vartannat sedan slutet av november. Så tajmat och tajmat, men något blommar konstant :D

Idag uppbådade vi ork att sätta en lussedeg, jag inbillar mig att det är så meckigt att baka med jäst att jag gör det högst en gång om året (och då vid jul), och de gånger det blir av förvånas jag sedan över hur lätt det var :angel: gjorde i alla fall hälften vanliga lussekatter och hälften bullar med mandelmassa och smör i samt mandelspån ovanpå. Funkade utmärkt att köra samma deg till alltihopa. Annars dricker vi rätt mycket glögg, äter julmat ungefär varannan dag sedan en vecka tillbaka och försöker hänga med i julkalendern (hann inte se den på en vecka så nu håller vi på att titta ikapp). Till helgen blir det julfilmer, slöa förmiddagar och en minijulafton eftersom vi åker och firar med hans släkt under julveckan (och inte orkar ta med julklapparna till varandra på flyget dit).
 
Hur mycket köttfärs bör man ha till köttbullar som ska räcka till 5 vuxna och 2 barn (6 resp 3 år)? Räcker 2kg? 500 gr till 4pers står de i recept men man har ju ingen aning om hur stora portioner dom räknar med?!
 
Ofta äter man kanske ca 5 köttbullar var max på julbord, är ju så mycket annat också :) min egen tallrik (jag äter inte allt på julbordet ) brukar innehålla 3 köttbullar 3 prinskorvar 1 el 2 potatisar ett par ägg lite leverpastej och julskinka, sen är jag proppmätt :p
 
Filmer med jultema?! Vilken bra idé :up: Vilka har du köpt?
Jag har Grinchen, men sen kom jag bara på Scrooged med Bill Murray... javisst´ja Ensam hemma-filmerna...
Men sen då :confused:

Det finns en finsk film om jultomten som jag tycker är helt underbart vacker, "En tomtesaga" heter den på svenska.
 
Här hemma har det funnits hyacinter om vartannat sedan slutet av november. Så tajmat och tajmat, men något blommar konstant :D

Idag uppbådade vi ork att sätta en lussedeg, jag inbillar mig att det är så meckigt att baka med jäst att jag gör det högst en gång om året (och då vid jul), och de gånger det blir av förvånas jag sedan över hur lätt det var :angel: gjorde i alla fall hälften vanliga lussekatter och hälften bullar med mandelmassa och smör i samt mandelspån ovanpå. Funkade utmärkt att köra samma deg till alltihopa. Annars dricker vi rätt mycket glögg, äter julmat ungefär varannan dag sedan en vecka tillbaka och försöker hänga med i julkalendern (hann inte se den på en vecka så nu håller vi på att titta ikapp). Till helgen blir det julfilmer, slöa förmiddagar och en minijulafton eftersom vi åker och firar med hans släkt under julveckan (och inte orkar ta med julklapparna till varandra på flyget dit).

Vi åker hem till mina föräldrar på söndag eller måndag så innan dess måste min amaryllis blomma. :D Det har inte skett än men det är såååå nära. Mina tidigare hyacinter står i garderoben och får följa med hem, det verkar ju bli väder för att plantera ut dem. Hehe. Stod och räfsade löv 26 december förra året så varför inte fortsätta på den banan även i år...
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 711
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag och mina två vänner ska åka bort över en helg första helgen i oktober. Har ni tips på fina inte alltför dyra spahotell ungefär här...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Malin_L
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: annersia
·
Fordon Måste så småningom byta bil. Vill ha en automatväxlad lite högre bil, årsmodell 2014 och nyare och körd under 10 000 mil. Har kollat...
Svar
3
· Visningar
218
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp