Kaffedrickare se hit!

Samma här. Nu har jag tom gett upp Zoega till förmån för ekologiskt märke som inte ägs av nestle.
Åh jag älskar Mollbergs blandning och Black behöver från Zoegas, men eftersom det känns sådär att inte köpa ekologiskt/fairtradeat får det bli Hazienda för oss. Det är nästan lika gott och samvetet mår liiiite bättre :)
 
Hazienda här med mestadels. Förr drack jag Skånerost, men det känns inte ok alls, längre.

Jag förstår verkligen känslan! Men det är svårt när ett kaffe är gott men inte reko, för flera av de reko smakar verkligen inte gott :( Så jag är tacksam för Hazienda som ändå är ett vettigt alternativ

(Det serveras Hazienda i mina föräldrars holk, så du kommer nog trivas finfint där om du checkar in någon gång ;))
 
kokkaffe hör skogen till.
Att ur en sotig hurra hälla upp kaffe kokt på björkved, är obeskrivligt gott,
En bit pensionärssocker och en skvätt trestjärningt i kaffet efter en lång dag, som avslutning på jakten :)
 
Nordkvists reko. Bytte vattenreningssystem samtidigt så vet inte om det kan ha spelat in, men jag tycker att det är i samma klass som mollbergs och hazienda.

Åh, den har jag stått och funderat på många gånger i affären. Överlag är jag inget stort fan av Nordkvists kaffe, men det kanske är värt att testa just reko :)
 
Jag förstår verkligen känslan! Men det är svårt när ett kaffe är gott men inte reko, för flera av de reko smakar verkligen inte gott :( Så jag är tacksam för Hazienda som ändå är ett vettigt alternativ

(Det serveras Hazienda i mina föräldrars holk, så du kommer nog trivas finfint där om du checkar in någon gång ;))
*dubbelgillar*
 
Jag tycker väldigt synd om er svenskar. Eller får ni tag på Juhla Mokka eller President-kaffe nånstans? Det är ljuvligt gott! Moccamaster och Juhla mokka är den bästa kombinationen. Faktiskt.:p
 
Moccamaster är överlägsen tycker jag.

Har man problem med illasmakande kaffe bör man göra en vattenanalys först och främst. Vi hade på tok för mycket kalk, så vi satte i ett kalkfilter och vips så hade vi gott kaffe.

Och så behövre man inte avkalka bryggare, vattenkokare, diskmaskin, duschar, toaholkar osv. så ofta längre.
Helt fantastiskt!
 
Inser att min kaffebryggare gör kaffedrickandet till en mindre angenäm upplevelse. Jag vill dricka gott kaffe. Och jag vill bjuda mina vänner på gott kaffe.
Moccamastern fick mig att börja dricka kaffe igen efter 12 års uppehåll ;) Och extra gott är det med nymalen i en riktig kvarn, inte de som river sönder bönorna.
Jag har bara erfarenhet av en kaffemaskin från jobbet men den gjorde riktigt gott kaffe, en Siemens med inbyggd kvarn och mjölskummare. Mums :p
 
Jag har en Bosch just nu, brygger lika gott kaffe som min tidigare bryggare som behövde bli utbytt av "estetiska skäl". Tror att exakt modell spelar mindre roll (så länge den har tillräckligt varmt vatten), och vilka bönor man använder är viktigare. Själv kör jag på hela bönor, "finkaffe" eller Zoegas Hazienda (alt Mollbergs om Hazienda är slut)
 
Moccamaster är överlägsen tycker jag.

Har man problem med illasmakande kaffe bör man göra en vattenanalys först och främst. Vi hade på tok för mycket kalk, så vi satte i ett kalkfilter och vips så hade vi gott kaffe.

Och så behövre man inte avkalka bryggare, vattenkokare, diskmaskin, duschar, toaholkar osv. så ofta längre.
Helt fantastiskt!

Gjorde en analys i samband när jag flyttade in i huset men ska klart kolla upp vad kalkhalten, kommer inte ihåg vad det låg på:)
 
Men överlag det här med att många nämner att vattnet ska vara tillräckligt varmt, kollar ni temperaturen i muggen sen?
 
Men överlag det här med att många nämner att vattnet ska vara tillräckligt varmt, kollar ni temperaturen i muggen sen?
Jadå. Sen är temperaturen strängt taget viktigast just när vattnet passerar bönorna, väl på plats i muggen/koppen är det upp till tycke och smak vilken dricktemperatur man gillar. Men om man tycker om att kaffet behåller värmen i koppen är det ingen dum idé med dubbelväggiga koppar/muggar, sådana här har vi och gillar:
448x388-menu_menu_termomugg-ink-love-luck.jpg

Tycker man sedan om att kaffet behåller temperaturen och inte svalnar så snabbt, så lönar det sig att förvärma kopparna. Man kan värma en skvätt vatten i mikron, eller i vattenkokare - eller om man har en automatisk espressomaskin så har den oftast hetvattenmunstycke också. En halvvetenskaplig jämförelse jag gjorde mellan kall (rumstempererad) och förvärmd kopp gav tydligt svar på hur stor skillnaden är:
JUKBVBR.jpg


Jeez vad nördigt det här blev. :D
 
Massa olika sorter, nej. Men kanske tre fyra.. Skulle finnas prover att köpa, dyrt att köpa ett helt paket som jag sen kanske tycker smakar blä
Är det olika sorters bönor, eller bara olika märken. Ofta köper man robust-bönor för att det är billigt för tillverkarna att köpa, så de har antingen bara robusta-bönor eller en blandning av robusta och arabica. Men robusta kan bli lite beska och de är inte alls den där goda fylliga kaffesmaken som man får av enbart arabicabönor.
 
Jadå. Sen är temperaturen strängt taget viktigast just när vattnet passerar bönorna, väl på plats i muggen/koppen är det upp till tycke och smak vilken dricktemperatur man gillar. Men om man tycker om att kaffet behåller värmen i koppen är det ingen dum idé med dubbelväggiga koppar/muggar, sådana här har vi och gillar:
448x388-menu_menu_termomugg-ink-love-luck.jpg

Tycker man sedan om att kaffet behåller temperaturen och inte svalnar så snabbt, så lönar det sig att förvärma kopparna. Man kan värma en skvätt vatten i mikron, eller i vattenkokare - eller om man har en automatisk espressomaskin så har den oftast hetvattenmunstycke också. En halvvetenskaplig jämförelse jag gjorde mellan kall (rumstempererad) och förvärmd kopp gav tydligt svar på hur stor skillnaden är:
JUKBVBR.jpg


Jeez vad nördigt det här blev. :D
Jag tänker osökt när Anders och Måns gjorde en högst vetenskaplig studie i hur mycket fortare kaffet kallnar om man blåser på det. Public service i sitt esse ;)

Ngt OT, nån som har tips på en BRA termos som håller värmen och inte läcker?
 
Jag dricker mest Fogarolli. De har Fairtrade och ekologiskt kaffe, handplockat i Colombia, Honduras och Brasilien, rostat i Italien. Inga Robustabönor, ca 90-95% arabica och resten liberia. Blandningen uppdateras ca 4 ggr/år. Finns både färdigmalet och som hela bönor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 111
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 030
Senast: Pinus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp