Kaffedrickare se hit!

Kaffepress gillar jag. Men man får inte använda typ Gevalia det smakar:wtf::yuck:
Sen kan det skilja väldigt vart man bor hur vattnet smakar, men det kan man ju inte göra så mycket åt:)
 
älskar kaffe, dricker just nu gevalias milea, men fick ett krav och fairtradekaffe i julklapp på jobbet ett år som var ett av de godaste jag druckit.
Jag är grym på att brygga kaffe, men fråga mig inte varför haha :)
 
Antingen koka vatten och brygga på hederligt gammat sätt.

När det gäller kaffebryggare finns det bara en sort som gäller (för att det ska brygga med tillräckligt varmt vatten)

Moccamaster!

/Lizzie
 
Kalka aldrig av bryggaren.. köp hellre en ny!!
Jo det har jag faktiskt gjort, regelbundet kan jag inte säga men då och då, är det nåt som påverkar smaken? Har bryggt ur med vatten tre gånger extra för säkerhets skull när jag gjort det?
 
Då skulle jag få köpa ny flera gånger om året :wtf:

Moccamaster är grym på att göra gott kaffe! Själv har jag en kombimaskin från Krups som jag är väldigt nöjd med. Mal själv och förvarar bönorna i frysen.

Har vart sugen på moccamaster länge men inte kommit till skott, samtidigt som jag väntar på att något annat kanske bättre dyker upp. Men ni är ju några som rekommenderar den:-) är det dyrt att köpa bönor? Eller varierar du med hela bönor och färdigmalet?
 
Jag är dålig på att jämföra priser, men tror inte att det är galet mycket dyrare med hela bönor. Hemma kör jag bara på det.
 
Som så många andra säger jag också Moccamaster, men se till att inte ha kaffet stående på värme! Vet inte hur nyare modeller ser ut, men min har värmeplatta som går att stänga av.

Utöver bryggkaffe blir det ibland espresso i mockabryggare(sån man ställer på spisen), emellanåt pressokaffe och vid lyxigare tillfällen hemmalda bönor. I nödfall dricker jag näskaffe, hellre det än dåligt bryggkaffe.
 
Är du säker på att det är kaffebryggaren och inte bara märket av kaffe du köper? Har du testat med en massa olika sorter?
Massa olika sorter, nej. Men kanske tre fyra.. Skulle finnas prover att köpa, dyrt att köpa ett helt paket som jag sen kanske tycker smakar blä
 
Jag tror inte man skall överdriva skillnaderna mellan olika bryggare, jämfört med skillnaderna mellan olika kaffesorter. Så länge som vattnet håller rätt temperatur och flöde, så är imho en bryggare ungefär likvärdig med en annan. Med det sagt så håller jag också Moccamaster högst, men mest på grund av mekanisk kvalitet och design. ;)

Vi dricker sällan bryggkaffe, utan använder en automatisk espressomaskin med inbyggd kvarn. Den är en bra kompromiss för oss eftersom vi gillar espresso men känner att det är för bökigt med en traditionell manuell bryggare till vardags. Kapselbryggare har jag en (Nespresso) på jobbet och den är klockren där, men espressomaskinen med sin valfrihet är helrätt hemma hos oss.

Vi har provat en hel del kaffe, flera år var våra favoriter två olika blandningar från rosteriet Da Matteo i Göteborg men när de slutade rosta just de blandningarna behövde vi leta vidare. Vi fastnade för ett snordyrt (400 kr/kg) men riktigt gott espressokaffe från Slöinge Kafferosteri, men kände att priset var litet over the top... och fortsatte att leta efter ett prisvärt "vardagskaffe" som står ut från mängden. Efter praktiska prov och en del googlande i kaffenördforum har vi nu hittat hyfsat hem. Willys(!) säljer kaffe från Musetti, deras Espresso Dulce (silvrig påse med guld underdel, 100% arabica bönor) för 109 kr/kg är överraskande bra. :)
 
Oavsett: Köper hela kaffebönor och maler innan kaffet ska tillverkas. Gärna från fina kaffeaffären, men till vardags funkar Mollbergs blandning från Zoegas.

Åh jag älskar Mollbergs blandning och Black behöver från Zoegas, men eftersom det känns sådär att inte köpa ekologiskt/fairtradeat får det bli Hazienda för oss. Det är nästan lika gott och samvetet mår liiiite bättre :)
 
Min Moccamaster fyller 15 i år. Brygger fortfarande hett, gott kaffe SNABBT.
Tycker många kaffemaskiner tar en evighet på sig eller att kaffet inte blir riktigt hett så smaken blir besk.

Jag har den som brygger rakt ner i termoskanna och även kannan står sig fint efter 15 år :love:
 
Åh jag älskar Mollbergs blandning och Black behöver från Zoegas, men eftersom det känns sådär att inte köpa ekologiskt/fairtradeat får det bli Hazienda för oss. Det är nästan lika gott och samvetet mår liiiite bättre :)
Hazienda här med mestadels. Förr drack jag Skånerost, men det känns inte ok alls, längre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 089
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 802
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 028
Senast: Pinus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 121
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp