Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

SelfPossessed

Trådstartare
Slå på tv:n nästa söndag!
Kalla Fakta ska handla om djurplågeriet inom travet.
Ska bli intressant att se hur hårt de vinklar programmet, tråkigt om det blir ensidigt negativt.
Hoppas vettiga och kunniga personer får komma till tals och att det inte endast blir negativ reklam för vår sport.
Jag ska garanterat kolla!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

fy så trist.. vet inte ens om jag vill kolla på det, kommer väl framstå som att de flesta av oss plågar hästarna :crazy:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Fast de är ju ganska intressant VAD som uppfattas som djurplågeri i såfall?

Är det tex slav från banveternär, dåliga tränare osv som ska belysas så hejjar jag på med fylla flaggor...

Men är det att trav i sig är djurplågeri o de snokar upp nån veterinär som tycker så, lite militanta veganer och nån ridskoleelev så tycker jag det är väldigt trist :(
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ja, det är det jag också är rädd för!
Visst finns det puckon inom alla hästsporter, men det känns som om travet har sämst anseende om man lyssnar till allmänheten.
Alla branscher mår nog bra av att granskas bara det är nyanserat,
Kalla Fakta upplever jag som ganska sensationslystet.:(
Men nu ska jag inte döma programmet på förhand!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Man får som sagt hoppas att det är vettigt folk som kommer till tals, annars tkr jag att det är lika bra att syna ridsporten å.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Hörde i alla fall att Åke Svanstedt bad dem dra åt helvete när de började dilla om grisfösare.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Fast de är ju ganska intressant VAD som uppfattas som djurplågeri i såfall?

Är det tex slav från banveternär, dåliga tränare osv som ska belysas så hejjar jag på med fylla flaggor...

Men är det att trav i sig är djurplågeri o de snokar upp nån veterinär som tycker så, lite militanta veganer och nån ridskoleelev så tycker jag det är väldigt trist :(

Jag som inte alls är insatt i trav (mer än nån enstaka harry boy :D ) undrar vad innebär slav från banvetrinär?

Jag tror inte det spelar nån roll vad kalla fakta reporterar om, de kan nog alltid hitta rötägg och negativa vinklar. Positivt är dock att programmet ju kan leda till förbättringar inom det ämne de tar upp! Ser fram emot travprogrammet!

Själv har vi en gubbe i trakten han kör en travhäst med kedja i munnen, det ser inge vidare ut. O ja, jag har sett det själv. det är inte hörsägen/rykte. Men det kan väl knappast vara nåt som är tillåtet att tävla med?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag som inte alls är insatt i trav (mer än nån enstaka harry boy :D ) undrar vad innebär slav från banvetrinär?

Jag tror inte det spelar nån roll vad kalla fakta reporterar om, de kan nog alltid hitta rötägg och negativa vinklar. Positivt är dock att programmet ju kan leda till förbättringar inom det ämne de tar upp! Ser fram emot travprogrammet!

Själv har vi en gubbe i trakten han kör en travhäst med kedja i munnen, det ser inge vidare ut. O ja, jag har sett det själv. det är inte hörsägen/rykte. Men det kan väl knappast vara nåt som är tillåtet att tävla med?

Det är inte sk lek kedja han har i munnen? Eller menar du med BARA en kedja inget bett? Jag har lek kedja hemma i träning på mitt sto istället för tungband. Har någon frågat gubben i din by vad den har för funktion i hans fall?

En lek kedja sitter inte hårt, utan löst så hästen kan just kan leka med den med tungan.

Jo det är tillåtet med kedja i munnen på travet , om du har ett rakt gummibett i lopp. Utifall bettet går av så finns kedjan där som "säkerhet".
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag kan som sagt inget om trav o dess utrustning. Men kedjan har jag ju sett med egna ögon. Tänkte dock inte på om han hade ett bett oxå- jag såg ju bara kedjan. :eek: för en utomstående...

Huruvida nån frågat gubben vet jag inte, det är ju som sagt inget rykte eller så som rör det. Bara min egen syn av det. O gubben, tja han ser inte ens glad ut när man hejar så att fråga honom varför har inte riktigt blivit aktuellt.

Så man styr inte med den utan den är för att hästen skall ha något o fippla med? Hästen jag såg såg ju inte direkt missnöjd ut, den såg ut som vilken travhäst som helst, travade lugnt. Min tanke var ju bara att den var svår att stoppa. För nåt skarpare än kedja kan man väl knappast hitta.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nej den är inget man styr med utan som du skriver hästen fipplar med med tungan, lite som terapi, annat att tänka på. Kedjan som jag har tillhör eg mitt pelhambett, jag har förlängt den med nyckelringar som jag sen fäster vid bettet på huvudlaget.

Men visst, har han inget bett utan verkligen styr med kedjan så har ni ett rötägg i byn. Då strider han dessutom mot reglementet inom travet.

Men kika nästa gång om det inte sitter ett bett i munnen oxå, vi får hoppas på det.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det är sånt häst som skapar myter, när och om man inte frågar varför. Som de islandsfolk jag/vi tillhör, har vi fått mycket av den beskärda delen och jag tycker att vi inte behöver bidra med det till andra sporter.

Felaktigheter ska naturligtvis inte försvaras, men fråga kan man alltid eftersom kunskap har ingen dött av ännu.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det är sånt häst som skapar myter, när och om man inte frågar varför. Som de islandsfolk jag/vi tillhör, har vi fått mycket av den beskärda delen och jag tycker att vi inte behöver bidra med det till andra sporter.

Felaktigheter ska naturligtvis inte försvaras, men fråga kan man alltid eftersom kunskap har ingen dött av ännu.

Ja jag inom trav har fått höra mkt oxå, hur mkt skit det är i fejjan på hästen. Då kan det handla om ett vanligt travbett, en Kryss grimma ( som en nosgrimma med Aachen rem) & "käken".

Själv bryr jag mig inte om hur tex grannen som har ridhäst rider/har för utrustning. Och eftersom jag inte har koll inom ridsport eller island med olika bett osv brukar jag vara intresserad å fråga " Varför? Vad för funktion?" För vem vet, kanske jag kan dra nytta av det själv & prova på min travare.

Däremot kan jag reagera på folk inom min egen sport, när det plockar på det ena efter det andra. Jag kör juh själv efter så lite utrustning som möjligt.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag som inte alls är insatt i trav (mer än nån enstaka harry boy :D ) undrar vad innebär slav från banvetrinär?

Skulle tro att Humelibumlan menar slarv från banveterinär!
Apropå det såg det ut som om Örebros banveterinär är med och har åsikter i programmet.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nej men fy satan!
Som sagt, det finns ju rötägg i alla grenar inom hästsporten. Och visst tror jag att det kan vara lätt för rötäggen att dras till travsporten ibland eftersom det kan finnas en del pengar att hämta där, men att alla som sysslar med trav skulle vara rötägg det köper jag inte.

Jag är själv inte alls insatt men det ska bli spännande att se programmet och se hur dom vinklar det.

Tyvärr blir väl vinkeln som vanligt :(

Denna metod är som tur inte ngt som håller i längden, så den som tror sig skapa pengar på den misstar sig.
En lessen häst presterar inte.

Har stött på många rötägg ( oftast äldre gubbar) inom travet.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ska minsann titta på programmet.
Har sadlat om från travet till ridning (fråga ej varför...) och har lärt mig att man kan använda så mycket från båda sporterna. Har många gånger tänkt "oj, om jag ändå kunnat använda detta på min travhäst" eller "önskar att många av er ridhästfolk visste hur hästen ben fungerar så skulle ni inte behöva åka titt som tätt till kliniken"

Som ni andra sagt, det finns rötägg i alla sporter.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Denna metod är som tur inte ngt som håller i längden, så den som tror sig skapa pengar på den misstar sig.
En lessen häst presterar inte.

Jag kan köpa att en "felaktigt" tränad häst inte presterar i en längre period, men visst ger en rädd häst allt den har för att komma undan smärtan.
Tyvärr så gäller nog inte "en ledsen häst kan inte vinna" fullt ut. Tränar man en häst med smärtsamma metoder på ett smart sätt så kan man nog komma ganska långt.

Misstolka mig nu inte, jag tror inte att alla topptränare plågar sina hästar. Att få hästen att utföra sitt arbete med glädje är fortfarande det mest effektiva och det vet jag att dom flesta travtränare också vet.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag har jobbat i olika "proffs" travstall både i sverige och i europa i ca 17 år och av mina egna erfarenheter så vet jag att det förekommer både det ena och det andra i stallarna här i sverige. Men jämfört med tex italien och frankrike, så är det bara en droppe i havet!

Tycker våra svenska tränare är mycket skickliga och rena hästmänniskor. Det är en förolämpning för dem att höra att deras framgångar beror på fula metoder och doping preparat!

Travhästar är de mest välskötta och omhuldade hästar som finns!En travare som inte mår bra presterar inte bra, det ligger i tränarnas intressen att se till att de mår bra, och i de flesta stall, undantag finns naturligtvis, så är det så.

Åh, jag blir så ledsen när det ska kastas skit på travet och travfolket.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nej men fy satan!
Som sagt, det finns ju rötägg i alla grenar inom hästsporten. Och visst tror jag att det kan vara lätt för rötäggen att dras till travsporten ibland eftersom det kan finnas en del pengar att hämta där, men att alla som sysslar med trav skulle vara rötägg det köper jag inte.

Jag är själv inte alls insatt men det ska bli spännande att se programmet och se hur dom vinklar det.

ja, det finns rötägg överallt, så är det ju!
MEN - det fetstilta - trav är knappast en sport man tjänar pengar på och det vet alla som håller på med det. inte ens vårt stall (där jag är anställd) som kör in över en miljon går plus :crazy: med inkomster kommer utgifter.. och inte små sådana heller.

därför brukar rötäggen ha en förmåga att ha kronofogden efter sig... iaf här :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 053
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
836
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 587
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp