Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

ja, det finns rötägg överallt, så är det ju!
MEN - det fetstilta - trav är knappast en sport man tjänar pengar på och det vet alla som håller på med det. inte ens vårt stall (där jag är anställd) som kör in över en miljon går plus :crazy: med inkomster kommer utgifter.. och inte små sådana heller.

därför brukar rötäggen ha en förmåga att ha kronofogden efter sig... iaf här :angel:

Ah, då hade jag fel.
Jag är ju inte insatt över huvud taget, men det var skönt att bli en osanning lättare. Jag som på min höjd zappar förbi v75 en gång i månaden har nog bara chockats av dom höga prissummorna i vissa lopp och därifrån förutsatt en del. ;)
Tack!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jättebra att du skrev det! Det ska jag titta på!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det är sånt häst som skapar myter, när och om man inte frågar varför. Som de islandsfolk jag/vi tillhör, har vi fått mycket av den beskärda delen och jag tycker att vi inte behöver bidra med det till andra sporter.

Felaktigheter ska naturligtvis inte försvaras, men fråga kan man alltid eftersom kunskap har ingen dött av ännu.

Så jag bidrar till att sprida myter? schysst anklagelse hörru. Jag skrev bara vad jag sett, och fick ju en strålande förklaring till det så nu vet jag. Vad gäller mytesspridning så är kedjan i munnen inget jag talat om med andra, första gången jag skrev om det nu faktiskt. Borde kanske frågat här innan, men det har inte korsat mina tankar. O springa ikapp en gubbe i sulky som inte ens ler när man hälsar på honom(än mindre hälsar tillbaka) tänker jag inte göra -hur nyfiken jag än må vara o hur bra det än är för sportens rykte.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag kan köpa att en "felaktigt" tränad häst inte presterar i en längre period, men visst ger en rädd häst allt den har för att komma undan smärtan.
Tyvärr så gäller nog inte "en ledsen häst kan inte vinna" fullt ut. Tränar man en häst med smärtsamma metoder på ett smart sätt så kan man nog komma ganska långt.

Nja... vet inte riktigt om jag håller med.
För det första därför att en rädd häst inte är reglerbar. Det är t ex svårt att volta med en panikslagen häst. En travare som ger allt av rädsla förbrukar sina krafter på att stressa och pulla och kommer inte att orka hela vägen. Man eftersträvar en häst som är lugn och reglerbar under loppet och som sedan ger allt när den får marschorder.

För det andra kommer hästen att må dåligt i övrigt om den är rädd varje gång den ska utföra sitt arbete. Den kommer troligtvis att få magsår och andra åkommor orsakade av stress, och det främjar knappast en bra prestation. Sen har vi den kategorin hästar som inte tar skit, de blir farliga om de tränas med oschyssta metoder. Slåss och blir istadiga.

Visst kan man säkert få en häst att springa som f-n av att sätta en grisfösare i rumpan på den, men det är en kortsiktig lösning för det kommer att leda till att hästen mår dåligt eller blir förbannad = sämre prestation.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag pratar inte om hästar som har panik eller liknande utan snarare hästar som blivit kuvade eller hur man nu kan uttrycka det.

Jag kan jämföra med en hopphäst/ponny som stannar framför ett hinder, får "ett kok stryk" och sedan hoppar resten av banan galant. Det är inte rätt sätt, men uppenbarligen fungerar det.
Varför hästen sedan inte slänger av ryttaren eller liknande kan jag inte svara på. Ungefär som en hund som lyder ägaren trots att den fått stryk.

Ehm, jag vet inte om jag gör mig klar, men det jag menar är att dom dåliga metoderna fungerar. Kanske inte i det långa loppet bara.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

-kl-

Nu blev jag aggresiv bara av att se trailern inför programmet på TV.

Vilken FEGIS som har åsikter om travet som inte vågar visa sig med varken röst ell bild.

"Kalla Fakta granskar djurplågeriet inom Svensk Travsport" - känns som att de drar alla aktiva över en å samma kam.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det brukar oftast vara så, att hela sporten och alla inblandade ska se dåliga ut även om man sköter sin häst som en liten flicka som fått sin första ponny, med andra ord pedantiskt.

Jag personligen tror att de har letat upp de värsta.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ja jag förstår hur du menar men skillnaden mellan ridhästar och travare är stor.
Alltså, du vill att hästen ska springa fortare så du slår den framåt eller använder utrustning som gör ont för att få den att springa ifrån smärtan. Vad gör hästen? Jo den springer framåt, allt vad den kan. Inte önskvärt eftersom du vill att hästen ska spara på krafterna och bara ta ut sig till max på upploppet. En häst som är rädd/har ont är inte lugn och reglerbar ett helt lopp för att sen springa som tusan sista biten, den kommer att hetsa sig igenom loppet och vara trött alldeles för tidigt.

Ridhästar har inte som mål i livet att springa fort och reagerar inte alls på samma sätt på en korrigering/bestraffning.

En rädd travhäst är förenat med livsfara för alla inblandade, för paniken är alltid nära. Sen att de kan vara t ex bakrädda är en annan sak som inte alls behöver vara förknippat med smärta.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det brukar oftast vara så, att hela sporten och alla inblandade ska se dåliga ut även om man sköter sin häst som en liten flicka som fått sin första ponny, med andra ord pedantiskt.

Jag personligen tror att de har letat upp de värsta.

Undrar vilka de ska ha som experter till eftersnack i studion..
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Säkert ett gäng veterinärer och någon som hatar trav. Hoppas ästan att de har med någon stortränare eller två och någon amatör som faktiskt kan förklara hur det går till..
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag pratar inte om hästar som har panik eller liknande utan snarare hästar som blivit kuvade eller hur man nu kan uttrycka det.

Jag kan jämföra med en hopphäst/ponny som stannar framför ett hinder, får "ett kok stryk" och sedan hoppar resten av banan galant. Det är inte rätt sätt, men uppenbarligen fungerar det.
Varför hästen sedan inte slänger av ryttaren eller liknande kan jag inte svara på. Ungefär som en hund som lyder ägaren trots att den fått stryk.

Ehm, jag vet inte om jag gör mig klar, men det jag menar är att dom dåliga metoderna fungerar. Kanske inte i det långa loppet bara.

Fast grejjen är ju såhär;

Ja kan slå en häst runt banan o den kommer springa fort som 17... antagligen i galopp och vara jätte rädd...
Jag kan slå en häst för att hoppa en bana...

Men ganska snart så kommer hästen protestera, tycker en häst inte en sak är kul, gör ont, är fel, kommer den prestera dåligt eller helt enkelt börja vägra utföra saken oavsett vad du försöker få den att göra.
Slår jag en häst i rumpan för många gånger, kommer hästan slå tillbaka... Först testa skena (Flyktdjur) sen inse att den inte komer undan, då slåss den.


Man bör ha i åtanke att trav är ELIT även på låg nivå... Och en häst som inte mår bra/inte vill/inte tycker det är kul/ ska vara en otrolig talang för att springa in pengar mot hästar som tycker det är kul.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag har skrivit ett sakligt mail till redaktionen där jag beskrivit min (och många andras syn) på det hela.
Det sista som behövs är att felaktigt vinkla det till att få folk att tro att den redan så befläckade travsporten är den enda hästsport som har djurplågare. Jag har också gett konkreta exempel på att samma saker förekommer inom såväl ridsport som då travsport.

Jag tycker att ni ska skriva era åsikter och skicka iväg till dem! Om tillräckligt många åsikter kommer in så kanske de ändå bryr sig om att nämna bra saker också och visa att majoriteten hellre kostar på sin häst en veterinärbehandling extra eller en massage istället för att köpa nya kläder åt sig själv.

Man kan maila till kalla.fakta@tv4.se
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag kan köpa att en "felaktigt" tränad häst inte presterar i en längre period, men visst ger en rädd häst allt den har för att komma undan smärtan.
Tyvärr så gäller nog inte "en ledsen häst kan inte vinna" fullt ut. Tränar man en häst med smärtsamma metoder på ett smart sätt så kan man nog komma ganska långt.

Misstolka mig nu inte, jag tror inte att alla topptränare plågar sina hästar. Att få hästen att utföra sitt arbete med glädje är fortfarande det mest effektiva och det vet jag att dom flesta travtränare också vet.

Ska man köpa en travare till ridhäst, är min erfarenhet den att de hästar som kommer från amatörtränare är de hästar som är enklast att konvertera. Ofta har de redan blivit introducerade i ridlivet.;)
Jag känner flera amatörtränare som gärna lämnar ifrån sig sina guldklimpar när de inte funkar inom travet, flera av dessa hästar är bedårande att ha med och göra och jag hoppas varje gång att de finner en bra människa och inte blir pålägg med transport till annat land.

Dessvärre verkar det som om det finns fler hästar än blivande ägare, och här finns ju utrymme för de oseriösa tyvärr.:crazy: Så för dessa tränare bör alltså se upp rejält.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Så jag bidrar till att sprida myter? schysst anklagelse hörru. Jag skrev bara vad jag sett, och fick ju en strålande förklaring till det så nu vet jag. Vad gäller mytesspridning så är kedjan i munnen inget jag talat om med andra, första gången jag skrev om det nu faktiskt. Borde kanske frågat här innan, men det har inte korsat mina tankar. O springa ikapp en gubbe i sulky som inte ens ler när man hälsar på honom(än mindre hälsar tillbaka) tänker jag inte göra -hur nyfiken jag än må vara o hur bra det än är för sportens rykte.

Det är sånt här som skapar myter och rykten, om du är en av dem som bidrar med det är upp till dig själv att avgöra. Men för mig räcker det att läsa inom egen disciplin om saker som andra har fått för sig genom att rykten skapats utan att man har frågat. Är man insatt i sporten så blir man rätt irriterad, eftersom det alltid finns rötägg inom allt så drabbar det gemeneman som faktiskt försker följa de regler som finns.

Om du tar illa upp för det här så är det upp till dig, men precis så går det till att fixa ett rykte utan grund, hur det förhåller sig med din gubbe kommer vi ju aldrig att få veta eftersom ingen kommer att ta reda på hur det verkligen förhåller sig.

Om ett år eller två kommer en tråd här på travforumet där någon ställer frågan, varför tränar man en häst med kedja i munnen? Sen är cirkusen i full gång.

Respekt för mig är det samma som att man frågar, får man inget svar eller blir avsnäst så visar det bara att personen själv inte kan konsten att repsektera eller så är det rent av i oärligt syfte, något man inte vill skylta med.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

En fråga då, är det inte lite väl tidigt att skriva sina åsikter grundat på en trail?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 062
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
837
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 589
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp