Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag har läst hela tråden, ja. Jag vet att ni har sagt det, men jag har inte fått klara svar, annars hade jag inte frågat.



Berätta vad han sa att vad som var fel! För jag vet inte:crazy:.
Ghaaaa!!
Helt ärligt det står uppspaltat flera gånger i början-mitten-slutet av tråden så har du läst trådenkan du inte ha missat det!



Vad exakt var inte sant?
Nån annan förbarmar sig säkert över dig..
Respektlöst tycker jag det är att sitta o klaga o låta folk gång på gång säga samma sak för man inte själv orkar ta reda på fakta innan man häver ur sig saker! :mad:



Nej, berätta gärna!
Finns trådar om det, leta!


Vad betalar travfolk mer än ridfolk? Jag bryr mig inte att era hästar kostar mer, jag bryr mig bara om att ni är inte de enda som förlorar pengar på er hobby.
Men ta då inte upp argumentet vi vill bara tjäna pengar.



Nä okej.. jag tänkte att ni istället för att binda fast tungan skulle lägga av med sporten. Ta t ex distans, där finns inte problemet med att tungan täcker luftvägarna, trots att de springer. Istället för att "vi måste fortsätta tävla, fort, bind fast tungan!", så skulle man resonera "hm... det här går inte, vi får göra nåt annat med våra hästar".:cool:
Kort kan vi säga så här; Sadlar ger mer, värre och betydligt oftare skador än vad ett tungband som allihopa är godkända av veterinär ger.:idea:

Så, du måste säkert inte fortsätta rida så gör något annat med din häst istället!



Jag håller med, en duktig hästmänniska ser SNART om nåt är fel, men långt ifrån alla ser på en gång vad som är fel. Och det kanske det i vissa fall redan är försent?
Ja, jag tycker vi förbjuder häst sport, för dte är inget som är specifikt för travsport.

Som sagt, berätta vad de tog upp som inte stämde
Läs tråden om o om igen tills du förstår...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

:rofl:
sen när började djuren vilja vinna? har du sett vildhästar måla upp start och mål och rejsa mellan? nä! tävling är påhittat av människan! Ingenting vi kan slå i hästar.

Men jösses? Hur gammal är du?
Har du sett hästar i det vilda hoppa upp på varandra och rida runt?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Vad är det som du tycker är rena lögner i programmet?

Måste bara svara på detta!


1. Problemet med 2 åringslopp? Vad var lögn med problemen som togs upp med dessa?

Håller med. Förbjud det!


2. Spödrivning? Det är väl vida känt sedan länge att många missbrukar körspöet ( ofta samma kuskar ) då straffet inte står i rätt proportion till vinsten med detta beteénde. Dessutom borde det väl göras något åt detta någon gång då det ju blir väldigt orättvist mot alla de kuskar som sköter sig (vilket är de allra flesta ) Var det fel eller lögn att detta togs upp. Det är väl för övrigt bara att slå på TVn för att se att det inte är en lögn....

Om man tänker på att kusken får 10% av summan sår är det nog rätt bra ändå, men eftersom inte det hjälper så måste man göra något annat! Stig H tog upp bra, att sätta långa avstängningar!

3. Banveterinärerans situation. Den lilla tid de har på sig vid besiktningen räcker ju endast till att kontrollera om hästen är halt. Vad är lögn i detta?

De har inte så liten tid. De har från 17-tiden(eller när banan öppnar) på sig till hela kvällen. Dom sitter ofta upphöjt över banan med datorer med all information på hästarna. Allt från vet.besök, vad de har behandlats med, tidigare resultat i lopp osv... Dom markerar hästar som gått dåligt i tidigare lopp, vart borta länge från banan och såna dom vill titta extra på. Jag har följt med Audell under en tävlingsdag och kan hålla med om att det är ett stressigt jobb, men vem har inte det i dagens läge?

4. Du verkar helt idiotförklara två så kompetenta och erfarna veterinärer som Audell och Darenius. De säger det de själva upplever som ett problem och har modet att säga det trots att de kommer att bli betraktade som obekväma av sporten. De har ingen som helst egen vinning av detta utan gör det för hästarnas skull.
Vad är lögn i deras åsikter?

Darenius är ett riktigt stolpskott, se mitt inlägg 1060 om hur han uppträder "när det verkligen händer". Då ger han ingen hjälp utan bara sprätter runt och säger typ "skyll dig själv att hästen stupade...så går det med lungblödning" trots att det förmodligen inte ens var lungblödning!!! :eek: Han är en pajas!
Däremot Audell :love: och hans fru är mycket trevliga, seriösa och vänliga människor med "hjärtat på rätt sida". Var skötare på deras hästar vid14-års åldern :D Jag mins även när en häst jag red blev rapporterad för oren trav, så pratade jag med Audell och han förklarade sakligt utifrån sitt protokoll på hur hästen hade sett ut och vad han trodde att det kunde vara. :bow: Han ville HJÄLPA!:bow:


5. Elfösare. Ja det kan varken du eller någon annan här veta om det är sant eller ej. Det kan lika gärna vara sant som en lögn.

Helt rätt. Men med tanke på att ingen vet så är det fruktansvärt att skapa ett program och hänga ut en person på detta sätt! Återigen Horribelt!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Vad är det som du tycker är rena lögner i programmet?

1. Problemet med 2 åringslopp? Vad var lögn med problemen som togs upp med dessa? .
Nu är ju inte 2-åringsloppen något stort i sverige. Så än är dte inget större problem.
För att en häst startar som 2-åring betyder inte det att den är förbrukad o halt. Finns dem stom startar från 2-12.

2. Spödrivning? Det är väl vida känt sedan länge att många missbrukar körspöet ( ofta samma kuskar ) då straffet inte står i rätt proportion till vinsten med detta beteénde. Dessutom borde det väl göras något åt detta någon gång då det ju blir väldigt orättvist mot alla de kuskar som sköter sig (vilket är de allra flesta ) Var det fel eller lögn att detta togs upp. Det är väl för övrigt bara att slå på TVn för att se att det inte är en lögn....
Trist när ni inte orkar läsa tråden innan, då hade samma fråga inte kommit upp gång på gång.
Kalla fakta framställer det som att Luddes års lön är 20 miljoner, medans hans böter endast är 1 % av det.. DET stämmer inte, Luddes lön på inkörda är 10% av inkört, vilket ger helt andra siffror!

Det finns regler, men får inte slå hela upploppet ner, man får driva 4 gånger under upploppet o då får du inte släppa tömmen... så det är svårt få till några skador på hästen.

Felaktiga Drivningar är vi alla överens om ska starffas hårdare!

3. Banveterinärerans situation. Den lilla tid de har på sig vid besiktningen räcker ju endast till att kontrollera om hästen är halt. Vad är lögn i detta?
Han har de timmar som hästarna värmer före första start att titta på dem + den tid som är mellan loppen där hästar oxå värmer..

4. Du verkar helt idiotförklara två så kompetenta och erfarna veterinärer som Audell och Darenius. De säger det de själva upplever som ett problem och har modet att säga det trots att de kommer att bli betraktade som obekväma av sporten. De har ingen som helst egen vinning av detta utan gör det för hästarnas skull.
Vad är lögn i deras åsikter?
Varför måste vi upprepa samma saker?
Läs tråden för bövelen o gör sen som de andra som frågat samma fråga och sen läst tråden = fått svaren, Inse att det är en inkompitent tomte som mantorp har som banveterinär.

5. Elfösare. Ja det kan varken du eller någon annan här veta om det är sant eller ej. Det kan lika gärna vara sant som en lögn
Ja och det är ytterst troligt att Åke skulel be sin personal köra med el.. :rofl:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

:rofl:
sen när började djuren vilja vinna? har du sett vildhästar måla upp start och mål och rejsa mellan? nä! tävling är påhittat av människan! Ingenting vi kan slå i hästar.

Men maneger och hinder,hagar, stall, sadlar o träns..det minsann målas upp hos vildhästen :D
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Till alla travfolk: Hur många av er brukar gå in i en ridtråd och kritisera ridsporten och dra alla över en kam där? Jag har då aldrig gått in i tex en islandshäst tråd och klankat ner den sporten eller säga att hästarna inte duger att hoppa med(det är ju vad ridtravartrådarna brukar handla om). Tycker att det är rätt kul att många går in här på travforumet och spyr galla och säger att vi alla bara är ute efter pengar och skiter i hästarnas välmående när de inte riktigt verkar veta hur det egentligen ligger till eller har all fakta. Se bara vad kalla fakta har åstadkommit.

Att man bara orkar...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Men,humelibumlan då har du aldrig sett en betäckning?:o:angel::D

Precis min tanke ... :rofl::rofl:

men jag tänkte mer en pojke + en pojke, vilket gör att pojke1 försöker springa ifrån pojke2 som klänger sig kvar :o:rofl::rofl:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Menar du att Ryttare sysslar med Tidelag? :idea::eek:
Är de något du tror du kan gå ut med i tv, vet ett program som garanterar dig full anoymitet och du får dra vilja "sanningar" du vill om detta!

Jag kan sitta i suddig bild med spökröst och tala om vad jag vet!:angel::D
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Till alla travfolk: Hur många av er brukar gå in i en ridtråd och kritisera ridsporten och dra alla över en kam där? Jag har då aldrig gått in i tex en islandshäst tråd och klankat ner den sporten eller säga att hästarna inte duger att hoppa med(det är ju vad ridtravartrådarna brukar handla om). Tycker att det är rätt kul att många går in här på travforumet och spyr galla och säger att vi alla bara är ute efter pengar och skiter i hästarnas välmående när de inte riktigt verkar veta hur det egentligen ligger till eller har all fakta. Se bara vad kalla fakta har åstadkommit.

Att man bara orkar...

nej inte precis.

jag börjar blir riktigt trött på den här tråden, spc de som tar upp samma sak om och om igen, men samtidigt påstår att de läst tråden. riktigt trött är jag också på de som påstår att vi bara förskönar sporten och inte inser att det finns skit hos oss också, att vi är rädda för förändringar. det är ju förändringar i våra sport hela tiden. men våran sport är tydligen mer onaturlig än alla andra :smirk:

ingen inser att vi från 1 års ålder tränar och bygger upp hästarna långsamt för att de ska tåla den påfrestning det innebär att trava fort. att de får otroligt mycket mat, mycket vila, mycket omvårdnad över huvud taget vad gäller muskler-ligament- ja allt! ingen verkar inse att vi gör allt för att de ska hålla och tycka det är kul.

nej, just nu är jag mest less på det här. sabbar ju för fasen vardagen också! hur kul är det att gå å tänka på det här när man går hela dagen i stallet och pysslar med hästarn? när man lägger ner hela sin själ? och man ser hur bra hästarna har det och att de gör framgångar och mår bättre av allt det man gör för dem?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Till alla travfolk: Hur många av er brukar gå in i en ridtråd och kritisera ridsporten och dra alla över en kam där? Jag har då aldrig gått in i tex en islandshäst tråd och klankat ner den sporten eller säga att hästarna inte duger att hoppa med(det är ju vad ridtravartrådarna brukar handla om). Tycker att det är rätt kul att många går in här på travforumet och spyr galla och säger att vi alla bara är ute efter pengar och skiter i hästarnas välmående när de inte riktigt verkar veta hur det egentligen ligger till eller har all fakta. Se bara vad kalla fakta har åstadkommit.

Att man bara orkar...

Precis vad jag tänkte!Hur många av er har varit här inne förut och tex.gratulerat när de gått bra för någon,eller varit stöd för någon när dom behövt det?Nej,skämmes ta mig fan
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nu har tråden blivit väldigt lång och alla åsikter har ventilerats minst trettioelva gånger vardera, så jag avbryter diskussionen här. Ingen blir lyckligare av att alla anklagar varandra för att inget begripa...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 053
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
836
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 587
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp