Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Var är pengarna???Jag ser inga:confused:
Kommer min 16-åriga travare att tjäna ett öre mer? Nej!
Varför är inte han död nu då? Varför fick inte han "nöjet" att åka ner
till Italien med en drös avdankade travare? Förklara det för mig är du snäll, för vi har ju bara travare för att tjäna pengar på dem och piska dem blodiga!


Skrev jag nånstans att alla vill tjäna pengar? Skrev jag att alla piskar hästar blodiga? Såg du ens ordet "blod" i min text?

Det där var inte vad jag skrev.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Om han är bra representant el itne vet jag inte. men kan det inte hända att HAN tycker det är kul med travsport, och kanske inte bryr sig om han vinner utan gör det för att det är kul? Eller ska man anta att alla inom travsporten är där för att satsa 100%?

Vilka hästar föds med vinnarskalle? Vad ÄR en vinnarskalle? Är det det som rättfärdigar att vi får tävla med våra hästar?

En häst som aldrig "räcker till" tappar ju gnistan såklart, dom är ju inte dummare...men är man inte tränad så kan man ju inte och jag kan tycka att det är lika mycket djurplågeri att begära arr en häst ska tävla om den inte är tränad för det.
Som att be en häst hoppa 140 som knappt gått kavalettibommar

Vinnarskalle är att kämpa. Det är tävlingshästar ...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Om han är bra representant el itne vet jag inte. men kan det inte hända att HAN tycker det är kul med travsport, och kanske inte bryr sig om han vinner utan gör det för att det är kul? Eller ska man anta att alla inom travsporten är där för att satsa 100%?

Vilka hästar föds med vinnarskalle? Vad ÄR en vinnarskalle? Är det det som rättfärdigar att vi får tävla med våra hästar?


Vinnarskalle är att veta vart mållinjen är och vilja ha nosen först när man är där.
Inget du kan slå in i en häst precis.

Det som rättfärdigare att vi får tävl med djur är att djuren mår bra. Mår de inte bra, får de inte tävla (iallafall inte i trav) :idea:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Angående hjärtfel...

Dom vi har haft har då varit medfödda..

Är inte expert men man kanske kan tävla fram ett hjärtfel :confused:

Och ja, nu blandar vi inte in hjärtmuskelinflammation.

AM
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Är det lika nöjda när ni har varit ute och tränat eller när de kommer sist också, eller är det bara när de vinner som de känner att de presterat bra?:idea:

Ja du kan ju vända på det hela tiden hur du vill, rumpan kommer alltid vara bak...

Jag var så super nöjd med min 8åring som var 5a i måndags o tjänande en hel 1000lapp (som går till resan o kuskens arvode) att jag ställde mig o krama henne på stallbacken o dansade hela vägen till stallet o babblade oavbrutet.
:banana:

Man kan vara både nöjd o missnöjd efter ett träningspass.. Varför tror du det är skillnad på dig och oss när dte gäller hästar? :confused:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

jag skulle tipsa dig om att ta reda på vaddet är för ett hjärtfel först o främst. så han inte ramlar ihop o dör mitt iett ridpass.
Fö är det svårrt att få tag i bra folk som tar hand om avdanlkade travare som har så dåligt rykte, det är förbannat otrevligt att läsa hur ALLA travare är nevösa magra o fan vet allt...konstigt verkligen att inte mina är det..eller alla andras som jag känner.
Men det var fint av dig att förbarma dig över Pålle och jag önskar er lycka till
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Skrev jag nånstans att alla vill tjäna pengar? Skrev jag att alla piskar hästar blodiga? Såg du ens ordet "blod" i min text?

Det där var inte vad jag skrev.

Nej, du skrev inte det, men du tänkte säkert det kan jag gissa. Det är lika svårt att tjäna pengar inom trav som det är att sätta en v75. Fråga min pappa! Han har varken blivit rik på våra hästar eller att spela v75(bland annat) som han har gjort i 30 år. Han har snarare gått minus några miljoner... Vi som håller på med trav gör det mest för att vi gillar själva sporten och pengarna är ett litet plus i kanten. Jag gillar själv monté och hade tävlat i det utan några prispengar. Var liksom med i ett bygdelopp i somras och kom 2:a av fem startande. Lycklig? Ja, det roligaste loppet jag ridit och jag fick 500 kr i pris och ett grimskaft från börjes.


*kl*

Någon här som vet hur många travare det var som gick ihop sig nu igen? Typ några få % va?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag finner det utterst tvivelaktigt att du läst tråden, detta du skriver är ju en upprepning av de sensate 20 sidor, där alla klagat över att vi travfolk bara försvarar sporten, inte ser problem osv..

Jag har läst hela tråden, ja. Jag vet att ni har sagt det, men jag har inte fått klara svar, annars hade jag inte frågat.

Vilka travfolk fick uttala sig? En klippt Hoas? DEnnis Ek felaktiga information om drivning?

Berätta vad han sa att vad som var fel! För jag vet inte:crazy:

Vi är precis som förklarar i den 20 inlägg du tydligen inte läst "upprörda" över ett program fyllt av fakta fel!


En granskning skall väl baseras på FAKTA inte på massa osanna dravel?


Du kan slå hästen flera alal varv på banan, men du kommer bli avstängd på livstid och hästen komme rinte springa för det!

Det finns faktiskt hör och häpna regler, även om kalla fakta låtsas om att dte inte gör det...

Vad exakt var inte sant?

Stressa med inkörningen? Vet du ens varför de körs in vid ett år? Hur det körs in? Och hur de sen arbetas? :confused:

Nej, berätta gärna!

DIn häst kostar inte 10 000:-/Månad + moms i grundkostnad kan jag gissa?

Men vad har det att göra att en häst kostar pengar?
Det vi talar om är att våra hästar precis som era kostar pengar, det betyder att trav inte är särskillt inkomstbringande!
Så nej, vi gör dte inte för pengarna, vi gör dte för att vi tycker om hästar o tycker travsport är kul! :idea:

Vad betalar travfolk mer än ridfolk? Jag bryr mig inte att era hästar kostar mer, jag bryr mig bara om att ni är inte de enda som förlorar pengar på er hobby.


Nej det går inte, för du har missuppfattat det så vad vi ska räkna ut vet jag inte??

Tungband håller yungan på plats, den kan då inte läggas över bett eller glida bakåt o stänga hästes luftvägar.

Käken ger hästen möjlighet att ta stöd o "vila" huvudet. Det är alltså en hjälp anordning som ger hästen stöd.

Nä okej.. jag tänkte att ni istället för att binda fast tungan skulle lägga av med sporten. Ta t ex distans, där finns inte problemet med att tungan täcker luftvägarna, trots att de springer. Istället för att "vi måste fortsätta tävla, fort, bind fast tungan!", så skulle man resonera "hm... det här går inte, vi får göra nåt annat med våra hästar".:cool:

Det stämmer ju inte riktigt, är du en duktig hästmänniska ser du snart att en häst inte är frisk.

Jag håller med, en duktig hästmänniska ser SNART om nåt är fel, men långt ifrån alla ser på en gång vad som är fel. Och det kanske det i vissa fall redan är försent?

Dennis Ek talar om drivningar o vi alla håller med om att straff bör bli hårdare.

Darenius (ja du har ju följt tråden) kommer med massa saker som inte stämmer o vrider fakta.

En ihop klippt Hoas talar om en 4-åring som ska avlivas pga av hjärtfel? Dessutom en häst som kommer från USA och inte tränats i sverige av någon? Hör det till vanligheterna att hästar får hjärtfel? Eller vad ska det visa?

Det är ju ingen bild av svensk travsport som stämmer?
:
De aktiva vill nog gott, vad Kalla Fakta ville har jag ingen aning om.

Men fakta man använder ska stämma, annars bli det fel.

Som sagt, berätta vad de tog upp som inte stämde.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Är det lika nöjda när ni har varit ute och tränat eller när de kommer sist också, eller är det bara när de vinner som de känner att de presterat bra?:idea:

Det är när en häst har gjort sitt jobb som den är nöjd.
Vare sig det gäller att träna som att tävla.
Mycket hänger även ihop med stämningen efteråt, en häst känner mycket sinnesstämningar.

Sen som alltid, ingen regel utan undantag. Vissa hästar gillar inte livet som tävlingsindivid. Vissa gör det på rutin och vissa bara för att de måste...

Men de flesta tycker jag ser ut att vara nöjda.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nej, du skrev inte det, men du tänkte säkert det kan jag gissa. Det är lika svårt att tjäna pengar inom trav som det är att sätta en v75. Fråga min pappa! Han har varken blivit rik på våra hästar eller att spela v75(bland annat) som han har gjort i 30 år. Han har snarare gått minus några miljoner... Vi som håller på med trav gör det mest för att vi gillar själva sporten och pengarna är ett litet plus i kanten. Jag gillar själv monté och hade tävlat i det utan några prispengar. Var liksom med i ett bygdelopp i somras och kom 2:a av fem startande. Lycklig? Ja, det roligaste loppet jag ridit och jag fick 500 kr i pris och ett grimskaft från börjes.


*kl*

Någon här som vet hur många travare det var som gick ihop sig nu igen? Typ några få % va?


Jag kan inte diskutera med dig om du tror att jag tänkte det.:p
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Och det rättfärdigar inte spöanvändning inom travet för att det används inom ridsporten, vilket det gör. Precis lika fel överallt.

Och snacket om pengarna det kostar att ha häst, jag har inga siffror på vad ni betalar, men jag vet precis lika många inom ridsporten som kämpar och kämpar och aldrig vinner några pengar fast de tävlar, så det är inte unikt för er att man lägger ut mer än vad man tjänar. Jag själv t ex tjänar INGENTING på mina hästar för jag är inte intresserad av att tävla. Det läggs bara ut pengar. Så det är inget argument.

Jag tänkte först kommentera hela inlägget men kände att jag måste fokusera på de här två bitarna. I övrigt ett balanserat och delvis bra inlägg vill jag säga först!

Spöanvändning tycker jag inte är fel. Det är HUR spö används som ibland blir fel. Det är ett problem, jag vill inte ha några piskade hästar inom någon sport eller inom någon djurhållning över huvudtaget. Det finns bättre metoder. Ett spö kan dock innebära även andra saker än piskande.

Jag kör travhästar ibland (träning i skogen i normalfallet) och då använder jag sällan eller aldrig spö alls. Till vissa hästar där jag behöver kunna korrigera i sidled och till hingsten som bodde på gården tidigare hade jag dock spö ibland. Hingsten hände det till och med att jag rappade till lite lätt över rumpan :eek: MEN det var bara i situationer som kunde bli farliga annars - som när vi mötte andra hästar och han fick för sig att börja stå på bakbenen och hingsta sig riktigt. Då kunde han få en lätt smäll över häcken för att fortsätta gå och därigenom sluta att utgöra en fara för sig själv och andra.

Min egen häst kör jag mer traditionellt. Då har man alltid med sig en rätt lång körpisk med snärt. Hittills har jag aldrig slagit hästen med spöet utan det är till för att kommunicera med hästen som befinner sig långt framför mig när jag kör. Jag använder spöet för att korrigera i sidled, för att be om vissa tempoökningar etc. Inte för att slå. Sedan är det också en säkerhetsgrej med spöet i det läget - skulle hästen stanna på en trafikerad väg så skulle jag inte tveka att ge honom en liten smäll över rumpan för att få honom kontaktbar igen. Hellre det än att vi båda blir överkörda.

_________________________________________

Att pengarna inom travsporten inte är så stora som folk runtikring tror har relevans för resonemanget av det enkla skälet att mycket av argumentationen kretsar kring temat "giriga travhästägare som pinar sina hästar för att de skall tjäna pengar åt ägaren". Det resonemanget finns inte vad gäller ridhästar eftersom där knappt finns några pengar att tjäna.

Men i och med att det argumentet framförs med jämna mellanrum som ett sorts belägg för att trahästägare är ONDA och inte bryr sig om sina hästar utan bara vill tjäna pengar så är det relevant att diskutera hur försvinnande få som faktiskt tjänar något på sina hästar.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Vinnarskalle är att veta vart mållinjen är och vilja ha nosen först när man är där.
Inget du kan slå in i en häst precis.

Det som rättfärdigare att vi får tävl med djur är att djuren mår bra. Mår de inte bra, får de inte tävla (iallafall inte i trav) :idea:



:rofl:
sen när började djuren vilja vinna? har du sett vildhästar måla upp start och mål och rejsa mellan? nä! tävling är påhittat av människan! Ingenting vi kan slå i hästar.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Va kul, det såg ut att vara en jätte fin häst.

Dock inte frisk, den var utdömd för hjärtfel enligt Hoas...
Så jag hoppas du är medveten om det och vet vad det handlar om!

Jag vet lite om den hästen,och vore det jag så skulle jag tänk mig för både en och två gånger innan jag tog den.
Blev erbjuden att köpa den, dock innan hjärtfelet upptäcktes.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Vinnarskalle för mig är ärlighet och vilja. Att kämpa så gott man kan. Kan jämföras med ridbarhet hos en ridhäst, hästen ställer upp och gör så gott den kan utifrån sina förutsättningar.

Om den sen verkligen blir en vinnare eller inte avgörs av dess fysik, omvårdnad, utfodring, träning, uppväxtmiljö o dyl...

Giltigt på alla hästar, inte endast travare.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ni fick Dennis Ek i programmet, Darenius -vet. inom travsporten, och han som tog hand om hästarna som blivit förstörda. Vad trevligt, tänkte jag som ej insatt (ingen aning om vilka de är), de anser också att det finns problem inom travsporten, precis som jag. Men näää.. Tydligen är de helt blåsta enligt er, de enda som sa något vettigt.

Synd, för de verkade vilja gott för er sport.:grin:

Lite tveksam är jag till en nyskapad användare .. men du verkar vara uppriktig!

Läs mitt tidigare inlägg om hur Darenius uppträder i verkligheten.

HORRIBELT är ordet :crazy:

Om du får läsa förloppet så kanske du ändrar uppfattning, för jag hoppas bara att du är förd bakomljuset...

Citat:

Veterinären skyllerpå lungblödning


(travnet.se måndag 1 dec 2008 21:28)
Manitoba Launcher, som skulle ha startat i Mantorps lopp 5, blev hetsig bakom bilen och kvävde sig. Kort efter start kunde hästen inte hålla balansen längre utan föll ner innanför bangränsen och trillade omkull.

Mantorps banveterinär Anders Darenius slog snabbt fast diagnosen, givetvis lungblödning. Ingen större överraskning med tanke på Darenius utspel i söndagens Kalla Fakta.

Obehaglig situation

Hästens tränare och körsven Mats L Andersson tyckte det hela var ganska obehagligt med tanke på att han hade fullt upp med att ta rätt på sin häst och hade nog hellre fått hjälp av banveterinären än fått den snabba diagnosen ställd.

Manitoba Launcher reste sig snabb och skrittade iväg mot stallbacken, visst kan det handla om lungblödning men det mest troliga är att det var en helt vanlig kvävning där hästen tappade luften och ett ytligt blodkärl i halsen brast eftersom hästen låg på så hårt.

Slut citat.

Så banveterinären hjälpte inte ens till utan bara haspla ur sig en dom utan att ha gjort en undersökning. Fruktansvärt inkompetent i mina ögon!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Vad är det som du tycker är rena lögner i programmet?

1. Problemet med 2 åringslopp? Vad var lögn med problemen som togs upp med dessa?

2. Spödrivning? Det är väl vida känt sedan länge att många missbrukar körspöet ( ofta samma kuskar ) då straffet inte står i rätt proportion till vinsten med detta beteénde. Dessutom borde det väl göras något åt detta någon gång då det ju blir väldigt orättvist mot alla de kuskar som sköter sig (vilket är de allra flesta ) Var det fel eller lögn att detta togs upp. Det är väl för övrigt bara att slå på TVn för att se att det inte är en lögn....

3. Banveterinärerans situation. Den lilla tid de har på sig vid besiktningen räcker ju endast till att kontrollera om hästen är halt. Vad är lögn i detta?

4. Du verkar helt idiotförklara två så kompetenta och erfarna veterinärer som Audell och Darenius. De säger det de själva upplever som ett problem och har modet att säga det trots att de kommer att bli betraktade som obekväma av sporten. De har ingen som helst egen vinning av detta utan gör det för hästarnas skull.
Vad är lögn i deras åsikter?

5. Elfösare. Ja det kan varken du eller någon annan här veta om det är sant eller ej. Det kan lika gärna vara sant som en lögn.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag vet lite om den hästen,och vore det jag så skulle jag tänk mig för både en och två gånger innan jag tog den.
Blev erbjuden att köpa den, dock innan hjärtfelet upptäcktes.

Vet du vad det var för hjärtfel?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Vad betalar travfolk mer än ridfolk? Jag bryr mig inte att era hästar kostar mer, jag bryr mig bara om att ni är inte de enda som förlorar pengar på er hobby.

Vi som håller på med sporten är medvetna om att det kostar pengar och springer de in en liten matlapp så är det bara bonus. Däremot är det jäkligt störande att omgivningen outtröttligt verkar tro att vi håller på med trav för pengarnas skull och vi plågar hästarna för att tjäna pengar på dem till sista blodsdroppen. Se kalla faktas program.

Ta t ex distans, där finns inte problemet med att tungan täcker luftvägarna, trots att de springer. Istället för att "vi måste fortsätta tävla, fort, bind fast tungan!", så skulle man resonera "hm... det här går inte, vi får göra nåt annat med våra hästar".:cool:

Här vet du för lite. Jag håller på med distans också (på en gammal travare, halleluja). Har en häst som lägger tungan över bettet i ridningen. Problemlösning på veterinärs inrådan: tungband. Varför tror alla att det är farligt/obehagligt för hästen med tungband? :confused: Sen är det lite skillnad på tempo och graden av ansträngning i trav och distans och man riskerar inte heller en allvarlig olycka med flera inblandade om hästen lägger tungan över bettet. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 053
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
836
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 587
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp