Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Har ingen koll på vilken tid AD var på banan men tycker det är fruktansvärt att STCs smittskyddsansvarige ringer upp o försöker påverka en banveterinär, inte minst pga att jag varit utsatt för samma sak själv(men inte som banvet).
PL

FAKTAFEL: Här är ett (av många) exempel där Kalla Fakta "lurat" TV-tittarna... Det var inte Stig Hägglund som AD pratade med, som felaktigt uppgavs i programmet. Det var Mantorps måldommare.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Fast nu blir jag ju fundersam här.
Darenius fakta stämmer inte på alla punkter, vilket gör honom till en pajas i mina ögon.

Ett anonymt vittne pekar ut att Å.S tränar med el- Trots upprepade oanmälda besök, samtal med personal o likande finns inget som visar på att anklagelserna stämmer.

Ett kort klippt inslag med Hoas, där han talar om en HJÄRTSJUK 4-åring som ska avlivas... Den kommer dessutom direkt från usa o är alltså inte tränad i sverige o vart hjärtfelet kommer ifrån framgår inte? Stor risk det är medfött..

De visar fler gånger närbilder på en häst med luftkäk o halsbygel, en snäll utrustning som ser illa ut eftersom hästen har en kedja under hakan.

Flera gånger vrider de fakta för att få det låta sämre än vad det är..

En timmer interviuv med Travets ansikte utåt Stig H Johanssson och inte en enda minut visas i tv?

Så ja, programmet är uruselt dåligt jornalistik, det är knappast granskande utan enbart smutskastande?
Så, hur bör man reagera då?
Tja, uppenbarligen får man inte påpeka att Kalla Fakta(Fel)s program gav en väldigt skev bild av verkligheten och att majoriteten sköter sina hästar efter konstens alla regler, för då förnekar man att det finns några problem över huvud taget och vill inte ha någon förbättring/förändring.

Jag har förmodligen aldrig sett en mer substanslös dokumentär.
Tunnare än vatten, rent pinsam faktiskt!
Ska man komma med så allvarliga anklagelser som de mot Å.S bör man betydligt mer på fötterna än vad Kalla Fakta hade.
Tv4 har i alla fall lyckats cementera de fördomar och den okunskap som redan fanns gentemot travet, man behöver bara läsa vissa inlägg i den här tråden för att inse det.

Jag ser gärna att det blir bättre och hårdare kontroller av hästarnas hälsa och att straffen för drivningsförseelser skärps.
Travet tål och bör granskas precis som övrig hästsport, bara det inte sker på bekostnad av sportens anseende i jakten på tittarsiffror.
99% har inget att dölja och resten får gärna åka dit så det stänker om det.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Dom frågar ÅS om grisfösaren,ÅS svarar artigt på fråga tackar för sig och går där ifrån.Ändå så sticker hon micken under näsan på honom och fortsätter att tjata!?För mig blir det inte trovärdigt när man sitter i suddig bild med spökröst och snackar.Kliv fram och tal,och då ska jag tro på det!
Tycker du fortfarande Att ÅS inte blev smutskastad?

Man ser rätt olika märker jag. Det jag såg var en reporter som efter frågorna stod stilla utanför stallet och inte gjorde en fluga förnär. Då kommer han ut och går på henne helt utan anledning. Jag undrar bara varför??
Den suddiga med spökröst är säkert rädd för reprissalier, det kan jag förstå. Men ska ett sådant påstående vara hållbart och trovärdigt så måste vederbörande träda fram och våga stå för sin sak även i en domstol anser jag.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Till alla;

Jag är helt förundrad över hur olika människor ser på saker. Efter att vi tittat på samma program har vi verkligen sett helt olika saker. Tolkningarna är också helt fantastiska i vissa fall. Så länge inte tittaren är objektiv blir det nästan omöjligt att hålla en saklig diskussion verkar det som.
Det många skriver om här har jag inte öht sett alls och då beskriver de ändå samma program som jag själv sett.....
Ja, människan är ett underligt djur ;)
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Knapplån

Jag har inget emot travet. Har tidigare haft en del uppdrag som gör att jag har ganska bra kunskap om travsporten. Känner också många som jobbar inom travet och har själv jobbat lite i travstall som ung. Det konstiga är att jag inte alls uppfattade programmet här som merparten aktiva i denna tråd har gjort.

Så här uppfattade jag programmet: Det skulle för det första handla om det NEGATIVA inom travsporten. Det var ju det som var meningen med programmet. Ett debattprogram tar väl inte tiden till att prata om allt som är bra- Man ville belysa problemen för att i bästa fall kanske få till en ändring på sikt. Problemen har i alla fall jag känt till länge. Alltså inget nytt att hetsa upp sig över, dvs i korta drag. Problem med 2-åringslopp, Spödrivning kontra straff, sjukdomsproblematik t ex magsår, banveterinärernas arbetssituation. Inget konstigt alls egentligen. Det jag däremot saknade var att programmet fick ett abrupt slut i stället för att avsluta med en sansad debatt om hur de aktiva inom travet tycker man ska göra för att komma tillrätta med problemen.

I inslaget om elfösare kan jag tycka det var onödigt att namnge personen som är misstänkt.

Jag förstår inte den hätska stämningen i denna tråd. Varför inte se med öppna ögon att det finns problem i stället för att skrika högt till försvar. Det är väl ändå ingen som påstått att hela travsporten är djurplågeri? Det ger ett mycket större förtroende om man erkänner de problem som finns och vill göra något åt det än att tycka man är felfri. Det gäller naturligtvis alla hästsporter. Nu handlade det ju om travet denna gång så då är det ju det som ska diskuteras och inte något annat.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Tänk, vad den här diskussionen hade kunnat bli avhjälpt tidigt om man hade sagt "Vad trist att de rotat fram sånt där. Om det är sant eller inte får vi väl veta tids nog. JAG agerar på ett annat sätt"
"Och jag"
"Och jag"
"Och jag"
osv.
Om bukes travfolk hade berättat hur deras hästar har det istället för att säga att allt TV4 kom med är bullshit, att inget av det hänt, och bara slå ifrån sig, så tror jag iaf att de allra flesta vettiga personer inte hade hittat något att hetsa upp sig över.
men det är vad jag tror.

Vi försöker att hålla oss ifrån hur våra egna hästar har det i stallen i just den här tråden eftersom vi har hundratals trådar om våra hästar här på forumet.

Poängen med just den här tråden är inte att vi ska skriva en roman om våra hästar, jag har femtioelva trådar med funderingar och saker jag vill dela med mig av när det gäller min hästhantering men jag kan knappst ställa det JAG gör i förhållande till Kalla faktas vinklade program? Spöket går ändå inte att jämföra med Humelibumlan eller ens men dem jag tränar någorlunda regelbundet med även om vi har massor gemensamt.

Allmänna reflektioner:

I början av tråden skriver många aktiva att det trots allt inte var SÅ vinklat som man kan befara så där tror jag att både aktiva, ifrågasättare och troll är helt överens.

Jag är väl för övrigt en som inte ens får yttra mig eftersom jag inte sett programmet? Anledning? Jo jag var ute hos en kund och fick frågan om jag kunde känna på hästens mun även om det inte är det jag är utbildad på.
Ridhäst som kändes som en gel-pad på lanerna ungefär...

Ska jag utifrån det påstå att det BARA är hobbyhästar som har skador i munnen?

Vi sticker inte under stol med att en del i vår sport faktiskt försöker avhjälpa problem med att hänga på mer utrustning, som tur är börjar faktiskt vindarna vända och fler och fler inser vikten av att söka roten till problemet i stället för att försöka avhjälpa det med en genväg. För inom trav är ofta genvägar = senvägar. Det drabbar en dyrt och hårt i stället.

Och angående att hästar som har ont springer utav bara f-n, visst det gör en del... Tills kurvan eller raksträckan kommer, har de ont klarar de aldrig att ställa om till kurvan i rätt gångart. Och galopp ger inga pengar inom travet, det vet alla.

Det är nästan mer intressant att jobba med problemhästar men det är betydligt dyrare... :angel:

Ja, jag försvarar en sport jag tycker om och har levt med nästan hela mitt liv, jag värnar om djurskyddet OCH tror ändå att travsporten kan finnas.
 
Senast ändrad:
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det alla aktiva här verkar ha missat är att dessa debattprogram handlar just om NEGATIVA sidor inom olika områden och genom att belysa dessa kanske kan få en debatt och till sist en förändring. Just detta Kalla Fakta handlade om vissa problem inom travet och det borde vara dessa som diskuteras i denna tråd. Lugnt och fint....
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det alla aktiva här verkar ha missat är att dessa debattprogram handlar just om NEGATIVA sidor inom olika områden och genom att belysa dessa kanske kan få en debatt och till sist en förändring. Just detta Kalla Fakta handlade om vissa problem inom travet och det borde vara dessa som diskuteras i denna tråd. Lugnt och fint....


Men är inte programmet lite felvinklat i så fall? Då borde man ju angripa tillåtna saker som borde förbättras? Och på ett konstruktivt sätt.

Åtminstone är det så jag jobbar med problemlösning på mitt jobb och det borde vara ungefär så man förändrar världen också? Det är lättare om man INTE retar upp den stora massan för då kan man ge sig sjutton på att bli motarbetad.

Jag tror att man genom den vinkling programmet fick bet sig lite i ändan. :cool:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Knapplån

Jag har inget emot travet. Har tidigare haft en del uppdrag som gör att jag har ganska bra kunskap om travsporten. Känner också många som jobbar inom travet och har själv jobbat lite i travstall som ung. Det konstiga är att jag inte alls uppfattade programmet här som merparten aktiva i denna tråd har gjort.

Så här uppfattade jag programmet: Det skulle för det första handla om det NEGATIVA inom travsporten. Det var ju det som var meningen med programmet. Ett debattprogram tar väl inte tiden till att prata om allt som är bra- Man ville belysa problemen för att i bästa fall kanske få till en ändring på sikt. Problemen har i alla fall jag känt till länge. Alltså inget nytt att hetsa upp sig över, dvs i korta drag. Problem med 2-åringslopp, Spödrivning kontra straff, sjukdomsproblematik t ex magsår, banveterinärernas arbetssituation. Inget konstigt alls egentligen. Det jag däremot saknade var att programmet fick ett abrupt slut i stället för att avsluta med en sansad debatt om hur de aktiva inom travet tycker man ska göra för att komma tillrätta med problemen.

I inslaget om elfösare kan jag tycka det var onödigt att namnge personen som är misstänkt.

Jag förstår inte den hätska stämningen i denna tråd. Varför inte se med öppna ögon att det finns problem i stället för att skrika högt till försvar. Det är väl ändå ingen som påstått att hela travsporten är djurplågeri? Det ger ett mycket större förtroende om man erkänner de problem som finns och vill göra något åt det än att tycka man är felfri. Det gäller naturligtvis alla hästsporter. Nu handlade det ju om travet denna gång så då är det ju det som ska diskuteras och inte något annat.

Jag förstår inte hur man efter 980 inlägg i en tråd kan komma och säga att någon i tråden anser att travet är felfritt?? :confused:

Alla har upprepat talat om att det finns fel, brister osv!!
Det diskuteras inte heller andra sporter friskt i tråden efter som vi redan på sidan 3 ungefär fick pekat att det handlade om travsport.

Grejjern är ju återigen att munskador, magsår, slag, våld, masshandel och okunskap i allmänhet faktiskt inte är något specifikt för travsport, de är lika vanligt i alla grenar och har förför inget med grenen i sig att göra.
'
Travet är "granskat" av Kalla Fakta och fe flesta tycker det var ett urusel program med en hel del fakta fel.
Det betyder inte att problem inte finns inom travet, bara att problemen int eär lika stora som kalla fakta vill påvisa. :idea:

Och varför ska man ta upp det dåliga om man inte tar upp helheten?
Och vaddå dåliga?
Är saker dåligt för att en tomte säger så, för att man vrider till siffror så de ser bra ut, klipper i interviuver så det blir konstigt?
Det är ju de vi reagerar på, alla felaktiga fakta de kommer med o som gör att folk sitter lugnt och bara suger in o jaja ja, så är dte i travet ja...

Här är en utmärkt artiken från en travinsatt kille som jobbat på kalla fakta.
Sakkunning o intressant för den som orkar se båda sidor, inte bara svälja Kalla Fakta med hull o hår...
http://stefanhagberg.blogspot.com/2008/12/kalla-fakta.html
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Till alla;

Jag är helt förundrad över hur olika människor ser på saker. Efter att vi tittat på samma program har vi verkligen sett helt olika saker. Tolkningarna är också helt fantastiska i vissa fall. Så länge inte tittaren är objektiv blir det nästan omöjligt att hålla en saklig diskussion verkar det som.
Det många skriver om här har jag inte öht sett alls och då beskriver de ändå samma program som jag själv sett.....
Ja, människan är ett underligt djur ;)

Vad har du sett i ditt program då som skiljer sog mot det vi andra såg?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Så du menar alltså att alla hästar som kommer i mål på travbanan är fräscha och dessutom tycker att det är kul?:grin:

Måste bara få svara detta för jag tycker det är så korkat, har du verkligen PÅ RIKTIGT jobbat med trav? För i mina ögon är du just en sån typisk ridtjej som tycker trav är djurplågeri och säger att du "rädddar" stackars förstörda travare från trav...

17931263.jpg


Det här är en av mina travare efter att hon vunnit lopp. Hon älskade att springa och öronen var framåt så fort hon kännde att hon kunde vinna!
Hon lider mer nu när hon är fölmärr än när hon vann lopp. Bara så du vet brukar mina travare riktigt lysa när de har vunnit lopp, jag tolkar det som att de tycker det är roligt och att dom känner sig som kungar!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Bara så du vet brukar mina travare riktigt lysa när de har vunnit lopp, jag tolkar det som att de tycker det är roligt och att dom känner sig som kungar!


Det är många travare som är precis så :bow:
De flesta verkar liksom nöjda med sin prestation när dom kommer i mål!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

KL

Jag har nu följt tråden sen den skapades innan Kalla Fakta sänts till och med nu. Jag kan börja med att säga att jag är inte särskilt insatt i travsporten mer än det man ser på TV och det man ser och hör från travstall i ens närhet, från media, eller läser här på Bukefalos. Jag har säkerligen fördomar som många andra, men jag även fördomar om ridsporten och anser att det finns lika mycket problem där som inom travsport.

Ni var rädda att ingen inom travet skulle få uttala sig på Kalla Fakta, eller hur? Skrev ett mail innan ni ens sett programmet? Det fanns dock med. Och vad sa den ena? ”Hästar är flockdjur som gillar att tävla”, och en annan sa: ”Hästar känner inte smärta”. Det spelar ingen roll för mig hur klippt programmet är, sånt där slänger man bara inte ur sig, isåfall har man inga bra argument. Ta bara sättet som så många här innan försvarar travsporten in i det sista. Vad är det ni blir så upprörda över? Är det att man vill ha hårdare straff för spöanvändning? Är det för att veterinären anser att han inte kan sköta sitt jobb? Är ni rädda att man ska ta bort vinstpengarna så mening med travlöpen försvinner?

Jag läser här och var att det inte är det som är problemet, utan det är vinklingen, Darenius, reporten hos ÅS bla bla. Men hur fan tycker ni att ett granskningsprogram ska se ut? Klipp där det gullas med hästar och alla regler följs osv osv? Antagligen finns problem, och ingen (som jag uppfattat) pekar ut hela travsporten och alla dess utövare. Känner ni er utpekade så måste det ju vara för att ni känner er träffade? Varför vill ni inte att Sveriges befolkning blir medvetna om problemen, vad vill ni dölja? Jag vet att ni sagt i den här tråden 1000 ggr att ni VET att alla inom travsporten inte sköter sina hästar som man skulle vilja, så varför kan ni bara inte hålla med om att vi borde belysa de problem som finns?:)

Och det rättfärdigar inte spöanvändning inom travet för att det används inom ridsporten, vilket det gör. Precis lika fel överallt. Och det här med pengarna; om vi helt enkelt säger att spel på trav förbjöds, och det enda man vann var en rosett, hur många, ÄRLIGT TALAT, skulle då köra in hästar när de är 1 år, piska dom fram till mållinjen (det finns dom som gör det, eller hur?), osv? Finns det inga pengar att hämta finns det väl heller ingen anledning att stressa med inkörningen av hästen heller?

Och snacket om pengarna det kostar att ha häst, jag har inga siffror på vad ni betalar, men jag vet precis lika många inom ridsporten som kämpar och kämpar och aldrig vinner några pengar fast de tävlar, så det är inte unikt för er att man lägger ut mer än vad man tjänar. Jag själv t ex tjänar INGENTING på mina hästar för jag är inte intresserad av att tävla. Det läggs bara ut pengar. Så det är inget argument.

Här om dagen lärde jag mig vad remmarna på travutrustningen är. Ni säger (i den här tråden) att den där tungremmen är av säkerhetsskäl för att hästen inte ska kvävas, eller? Och då var man tvungen att ha en annan rem (minns inte namnet) för att hålla hästens huvud så han kan andas ordentligt? Jag håller inte med om att den där tungremmen ska rädda liv, jag anser att istället för att lösa problemet, så lös orsaken till problemet. Och det kan ni räkna ut själva… Hoppas jag.

Och herre gud, håller man på med hästar och har fortfarande inte lärt sig att de gör ALLT för oss, så sluta träna!:eek: Finns det egentligen någon av våra hästar, rid som trav, som är helt genomfriska, som vi aldrig rider på eller kör fast de har ont nånstans, vare sig det är magsår, en sträckning eller ett litet sår? Som någon annan skrev; hästar är flyktdjur. Att visa att de har ont vore samma sak som att be ett rovdjur att äta dom.


Så vad bra, ni har lyckats med det Kalla Fakta inte lyckades med: bekräftat mina fördomar om att utövarna inom travsporten verkar nöjda som det är, genom att ni försvarat den så fruktansvärt. Istället för att visa oss oinsatta att ni väl ha så mycket förbättringar som går, så har ni spytt galla på hela idén med att ta upp problemen.:confused:

Ni fick Dennis Ek i programmet, Darenius -vet. inom travsporten, och han som tog hand om hästarna som blivit förstörda. Vad trevligt, tänkte jag som ej insatt (ingen aning om vilka de är), de anser också att det finns problem inom travsporten, precis som jag. Men näää.. Tydligen är de helt blåsta enligt er, de enda som sa något vettigt.

Synd, för de verkade vilja gott för er sport.:grin:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det är många travare som är precis så :bow:
De flesta verkar liksom nöjda med sin prestation när dom kommer i mål!

Är det lika nöjda när ni har varit ute och tränat eller när de kommer sist också, eller är det bara när de vinner som de känner att de presterat bra?:idea:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ang DE så är han väl inte den bästa av representanter för sporten, eller tror du hans häst som gjort 38 starter och tjänat 2000 kr tyckt det varit KUL att tävla?? Eller är det för att DE tyckt det varit KUL.

Klart man blir lite pissed off när det kommer upp en massa skevheter, och att gemene man TROR på allt.
En delhästar bryr sig varken om dom är först eller sist, andra bryr sig..hästar är ju individer som de flesta vet och en vinnarskalle föds dom med, sen är det upp till oss att förvalta den väl..(hästen)
En häst som inte kanske är tränad rätt, fått rätt foder, hovvård, vetvård mm mm kanske blir som DE's häst...vill inte. Varför ska man då tvinga den?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Var är pengarna???Jag ser inga:confused:
Kommer min 16-åriga travare att tjäna ett öre mer? Nej!
Varför är inte han död nu då? Varför fick inte han "nöjet" att åka ner
till Italien med en drös avdankade travare? Förklara det för mig är du snäll, för vi har ju bara travare för att tjäna pengar på dem och piska dem blodiga!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Darenius är inte vet inom travsporten, han är anställd av jordbruksverket

hästar är flyktdjur, ja...men att dom skulle springa fortare om dom har ont...nja, inte i gångarten trav ialllafall
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ang DE så är han väl inte den bästa av representanter för sporten, eller tror du hans häst som gjort 38 starter och tjänat 2000 kr tyckt det varit KUL att tävla?? Eller är det för att DE tyckt det varit KUL.

Klart man blir lite pissed off när det kommer upp en massa skevheter, och att gemene man TROR på allt.
En delhästar bryr sig varken om dom är först eller sist, andra bryr sig..hästar är ju individer som de flesta vet och en vinnarskalle föds dom med, sen är det upp till oss att förvalta den väl..(hästen)
En häst som inte kanske är tränad rätt, fått rätt foder, hovvård, vetvård mm mm kanske blir som DE's häst...vill inte. Varför ska man då tvinga den?

Om han är bra representant el itne vet jag inte. men kan det inte hända att HAN tycker det är kul med travsport, och kanske inte bryr sig om han vinner utan gör det för att det är kul? Eller ska man anta att alla inom travsporten är där för att satsa 100%?

Vilka hästar föds med vinnarskalle? Vad ÄR en vinnarskalle? Är det det som rättfärdigar att vi får tävla med våra hästar?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

KL

Jag har nu följt tråden sen den skapades innan Kalla Fakta sänts till och med nu. Jag kan börja med att säga att jag är inte särskilt insatt i travsporten mer än det man ser på TV och det man ser och hör från travstall i ens närhet, från media, eller läser här på Bukefalos. Jag har säkerligen fördomar som många andra, men jag även fördomar om ridsporten och anser att det finns lika mycket problem där som inom travsport.

Ni var rädda att ingen inom travet skulle få uttala sig på Kalla Fakta, eller hur? Skrev ett mail innan ni ens sett programmet? Det fanns dock med. Och vad sa den ena? ”Hästar är flockdjur som gillar att tävla”, och en annan sa: ”Hästar känner inte smärta”. Det spelar ingen roll för mig hur klippt programmet är, sånt där slänger man bara inte ur sig, isåfall har man inga bra argument. Ta bara sättet som så många här innan försvarar travsporten in i det sista. Vad är det ni blir så upprörda över? Är det att man vill ha hårdare straff för spöanvändning? Är det för att veterinären anser att han inte kan sköta sitt jobb? Är ni rädda att man ska ta bort vinstpengarna så mening med travlöpen försvinner?
Jag finner det utterst tvivelaktigt att du läst tråden, detta du skriver är ju en upprepning av de sensate 20 sidor, där alla klagat över att vi travfolk bara försvarar sporten, inte ser problem osv..

Vilka travfolk fick uttala sig? En klippt Hoas? DEnnis Ek felaktiga information om drivning?

Vi är precis som förklarar i den 20 inlägg du tydligen inte läst "upprörda" över ett program fyllt av fakta fel!

Jag läser här och var att det inte är det som är problemet, utan det är vinklingen, Darenius, reporten hos ÅS bla bla. Men hur fan tycker ni att ett granskningsprogram ska se ut? Klipp där det gullas med hästar och alla regler följs osv osv? Antagligen finns problem, och ingen (som jag uppfattat) pekar ut hela travsporten och alla dess utövare. Känner ni er utpekade så måste det ju vara för att ni känner er träffade? Varför vill ni inte att Sveriges befolkning blir medvetna om problemen, vad vill ni dölja? Jag vet att ni sagt i den här tråden 1000 ggr att ni VET att alla inom travsporten inte sköter sina hästar som man skulle vilja, så varför kan ni bara inte hålla med om att vi borde belysa de problem som finns?:)
En granskning skall väl baseras på FAKTA inte på massa osanna dravel?

Och det rättfärdigar inte spöanvändning inom travet för att det används inom ridsporten, vilket det gör. Precis lika fel överallt. Och det här med pengarna; om vi helt enkelt säger att spel på trav förbjöds, och det enda man vann var en rosett, hur många, ÄRLIGT TALAT, skulle då köra in hästar när de är 1 år, piska dom fram till mållinjen (det finns dom som gör det, eller hur?), osv? Finns det inga pengar att hämta finns det väl heller ingen anledning att stressa med inkörningen av hästen heller?
Du kan slå hästen flera alal varv på banan, men du kommer bli avstängd på livstid och hästen komme rinte springa för det!

Det finns faktiskt hör och häpna regler, även om kalla fakta låtsas om att dte inte gör det...

Stressa med inkörningen? Vet du ens varför de körs in vid ett år? Hur det körs in? Och hur de sen arbetas? :confused:

Och snacket om pengarna det kostar att ha häst, jag har inga siffror på vad ni betalar, men jag vet precis lika många inom ridsporten som kämpar och kämpar och aldrig vinner några pengar fast de tävlar, så det är inte unikt för er att man lägger ut mer än vad man tjänar. Jag själv t ex tjänar INGENTING på mina hästar för jag är inte intresserad av att tävla. Det läggs bara ut pengar. Så det är inget argument.
DIn häst kostar inte 10 000:-/Månad + moms i grundkostnad kan jag gissa?

Men vad har det att göra att en häst kostar pengar?
Det vi talar om är att våra hästar precis som era kostar pengar, det betyder att trav inte är särskillt inkomstbringande!
Så nej, vi gör dte inte för pengarna, vi gör dte för att vi tycker om hästar o tycker travsport är kul! :idea:

Här om dagen lärde jag mig vad remmarna på travutrustningen är. Ni säger (i den här tråden) att den där tungremmen är av säkerhetsskäl för att hästen inte ska kvävas, eller? Och då var man tvungen att ha en annan rem (minns inte namnet) för att hålla hästens huvud så han kan andas ordentligt? Jag håller inte med om att den där tungremmen ska rädda liv, jag anser att istället för att lösa problemet, så lös orsaken till problemet. Och det kan ni räkna ut själva… Hoppas jag.
Nej det går inte, för du har missuppfattat det så vad vi ska räkna ut vet jag inte??

Tungband håller yungan på plats, den kan då inte läggas över bett eller glida bakåt o stänga hästes luftvägar.

Käken ger hästen möjlighet att ta stöd o "vila" huvudet. Det är alltså en hjälp anordning som ger hästen stöd.

Och herre gud, håller man på med hästar och har fortfarande inte lärt sig att de gör ALLT för oss, så sluta träna!:eek: Finns det egentligen någon av våra hästar, rid som trav, som är helt genomfriska, som vi aldrig rider på eller kör fast de har ont nånstans, vare sig det är magsår, en sträckning eller ett litet sår? Som någon annan skrev; hästar är flyktdjur. Att visa att de har ont vore samma sak som att be ett rovdjur att äta dom.
Det stämmer ju inte riktigt, är du en duktig hästmänniska ser du snart att en häst inte är frisk.

Så vad bra, ni har lyckats med det Kalla Fakta inte lyckades med: bekräftat mina fördomar om att utövarna inom travsporten verkar nöjda som det är, genom att ni försvarat den så fruktansvärt. Istället för att visa oss oinsatta att ni väl ha så mycket förbättringar som går, så har ni spytt galla på hela idén med att ta upp problemen.:confused:

Ni fick Dennis Ek i programmet, Darenius -vet. inom travsporten, och han som tog hand om hästarna som blivit förstörda. Vad trevligt, tänkte jag som ej insatt (ingen aning om vilka de är), de anser också att det finns problem inom travsporten, precis som jag. Men näää.. Tydligen är de helt blåsta enligt er, de enda som sa något vettigt.
Dennis Ek talar om drivningar o vi alla håller med om att straff bör bli hårdare.

Darenius (ja du har ju följt tråden) kommer med massa saker som inte stämmer o vrider fakta.

En ihop klippt Hoas talar om en 4-åring som ska avlivas pga av hjärtfel? Dessutom en häst som kommer från USA och inte tränats i sverige av någon? Hör det till vanligheterna att hästar får hjärtfel? Eller vad ska det visa?

Det är ju ingen bild av svensk travsport som stämmer?
Synd, för de verkade vilja gott för er sport.:grin
:
De aktiva vill nog gott, vad Kalla Fakta ville har jag ingen aning om.

Men fakta man använder ska stämma, annars bli det fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 053
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
836
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 587
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp