Bukefalos 28 år!

Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Visst är det många gånger så att med pengar = rötägg

Finns ju i alla sporter och branscher, men det är nog få sporter som kalla fakta kollar upp... Ska bli intressant att se vad som sägs i programmet :cool:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ursäkta mig om jag inte förstår, men var det här riktat till mig? :crazy:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Visst är det många gånger så att med pengar = rötägg

Finns ju i alla sporter och branscher, men det är nog få sporter som kalla fakta kollar upp... Ska bli intressant att se vad som sägs i programmet :cool:

Fast varför måste pengarna ses som en negativ faktor?
Travhästen är värd mycket pengar, den kostar mycket pengar dagligen och travfolket lägger mycket tid, kunskap och omtanke på sina hästar.

Alla som sysslar med trav vet ju att ta hand om hästen på bästa sätt, mår de inte bra, är friska och krya så försvinner den minimala chans som finns till att få in en slant eller två..

Så, pengar ligger ju även till hästens fördel.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Sant det du säger :)

Jag sa inte att jag tycker att det är dåligt med pengar inom sporten (vet ju vad de kostar att äga o träna en travhäst:angel:) och det finns ju inget roligare än när hästen springer in till en matlapp! Oj vad stolt man blir då:D
Men det kan ju som sagt locka fel personer till sporten också.

Tycker själv (överlag) att trav är en fin sport, trevlig att titta på och trevlig att hålla på med. När man är på banan träffar man alltid på trevliga o hjälpsamma människor, men om finns det många som håller på med fel metoder så är det ju självklart bra att kalla fakta tar upp det. Om de inte vinklar sönder det....
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Instämmer!

Vidare..
Jag förstår inte riktigt att många "icke travmänniskor" tror att det är lätt att tjäna pengar på en travhäst. Pengar omsätts av sporten, ja, men det låter som om man kan pressa mesta möjliga ur hästen och få en fin slant i plånboken och så är det ju inte. Jag känner några stycken som har turen att ha hästar som betalar sig själva men att bli miljonär på att äga en travhäst är få förunnat. Dessutom är ju många av de bra hästarna så dyra i betäckningsavgifter/inköp/träningsavgifter att de knappast lönar sig även om de springer in 500 000.
De allra flesta går ruskigt back på att äga travhästar och håller på för att de har en kärlek till hästarna och ett intresse för sporten. Att det ska vara så svårt att förstå...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

*KL*

NU sitter vi "travare" här och kan inte så mycket göra, än att försöka möta frågorna på måndag. Bävar för jobbarkompisar som inte är insatta som kommer att ha massor av frågor. Det är nog bara att ta tjuren vid hornen. Det är nog bäst för alla att se programmet och skapa sig en uppfattning, om man sedan ska kunna bemöta kritiken.

Tycker också att det finns mycket annat att granska, inte bara djur... Hur ska man ställa sig till att "häcklöperska blev häcksittande" på OS? Tävlade och tränade på smärtstillande för att kunna tävla och fick en stressfraktur. Är det etiskt? Visst hade hon ett val...eller hade hon egentligen det? Tryck från en hel nation som ville ha guld...

Visst är det ett bra initiativ att skicka mail till "Kalla Fakta" inför programmet, men jag antar att de knappast kommer att ändra vinkel och klippa om reportaget. De är såklart medvetna om att även detta mynt har (minst) två sidor, men det är inte deras uppdrag av sin arbetsgivare. De ska hitta något smaskigt! Något som säljer... Det säljer inte att visa hur kungligt många av våra hästar har det. Jämför hästar med äldrevården. Åtminstone våra hästar får daglig utevistelse, social tillvaro med andra hästar, regelbunden motion, regelbunden massage, besök hos läkare/veterinär vid behov och även i förebyggande syfte, daglig kontroll med nödvändiga åtgärder, noga uträknad foderstat och fyra mål mat om dagen m.m. och framförallt massor av kärlek. Det är nog vad de flesta travhästar får. Kan landstinget checka av dessa punkter för våra pensionärer inom äldrevården?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Kan man se programmet over internet?
Vill jattegarna se det (eller vill och vill men tror jag borde).
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Skitsamma.

KL
Alltid tråkigt med dessa program då de vinklas. Dock stämmer ju säkert mycket av de som sägs också. Klart de finns travare med lungblödningar, men de kan ju alla hästar få.

Tänker iaf inte kolla på programmet. Kommer bara bli sur :p
 
Senast ändrad:
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

kl
Blir så arg varje gång jag ser trailern till detta program. Känns som de drar alla travaktiva över en kam. Jag tycker tv4 målar in sig i ett hörn lite när de granskar denna sport på negativt vis. Samma sport som ger dom väldigt många tv tittare genom Vinnare...
Hoppas att Vinnare kommer möta kritiken på bra sätt sedan. Och hoppas också att gästerna i kalla fakta studion är bra talare, exempelvis Erik Adielsson.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Visst är det många gånger så att med pengar = rötägg

Finns ju i alla sporter och branscher, men det är nog få sporter som kalla fakta kollar upp... Ska bli intressant att se vad som sägs i programmet :cool:

Då hoppas jag att det blir fler veterinärer som får yttra sig och inte bara denna...:o
Annars kan man bara räkna med svartmålning...

På nåt vis känns det som om man gör ett reportage över bonden i Rosaträsk som lät sina kreatur stå och svälta ihjäl.
Därför skall hela LRF och samtliga kobönder dras in som djurplågare..

För det är väl så som Kalla Fakta har skapat sin rubrik??
Dom jagar titarsiffror och folk kommer att bänka sig ner och säga:
-Det var ju det vi visste!!

AM (pessimist)
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Skitsamma.

KL
Alltid tråkigt med dessa program då de vinklas. Dock stämmer ju säkert mycket av de som sägs också. Klart de finns travare med lungblödningar, men de kan ju alla hästar få.

Tänker iaf inte kolla på programmet. Kommer bara bli sur :p

Enligt Ekfalk finns det inget som heter Lungblödning hos häst... :grin:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Hur ska man ställa sig till att "häcklöperska blev häcksittande" på OS? Tävlade och tränade på smärtstillande för att kunna tävla och fick en stressfraktur. Är det etiskt? Visst hade hon ett val...eller hade hon egentligen det? Tryck från en hel nation som ville ha guld...

Jag tycker att hon hade ett val.
Skillnaden är väl att människor faktiskt kan säga "nej, jag tycker inte att det är värt det". Om de ändå går med på att i detta fall, äventyra sin hälsa för att vinna, så är det mer frivilligt än ett djur som gör det. Man kan alltid tala om press från supporters osv, men det är samma för alla. Vidare tror jag inte att männskliga idrottare utsätts för fysiskt lidande, tex piskrapp för att hoppa höra/springa snabbare, varken av sitt team eller supporters.
Jag tror inte att hon ville vinna guldet i första hand för nationen. Jag skulle iaf se det som en personlig seger, och teamets, men inte landets... Hon hade knappast kämpat mindre om hon (av någon anledning) varit tvungen att tävla för något annat land.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag tycker att hon hade ett val.
Skillnaden är väl att människor faktiskt kan säga "nej, jag tycker inte att det är värt det". Om de ändå går med på att i detta fall, äventyra sin hälsa för att vinna, så är det mer frivilligt än ett djur som gör det. Man kan alltid tala om press från supporters osv, men det är samma för alla. Vidare tror jag inte att männskliga idrottare utsätts för fysiskt lidande, tex piskrapp för att hoppa höra/springa snabbare, varken av sitt team eller supporters.
Jag tror inte att hon ville vinna guldet i första hand för nationen. Jag skulle iaf se det som en personlig seger, och teamets, men inte landets... Hon hade knappast kämpat mindre om hon (av någon anledning) varit tvungen att tävla för något annat land.

Människor KAN en massa saker som de inte gör...

I detta fall så hade hon inte (hur mycket hon än velat eller haft press på sig) kunnat tävla utan smärtstillande. Den som ordinerade och injicerade det smärtstillande är också delvis ansvarig för risker och följder. Detta är bara ett exempel från elitidrotten. Det finns många många fler. Hur många faller inte för grupptrycket inom lagidrotten? Hade läkaren som ansvarig läkare istället varit veterinär...hade han nog varit anmäld?
Det förekommer säkert inte så mycket fysiskt lidande inom den mänskliga idrotten, om du menar via "yttre våld". Många tvingas i alla fall träna/tävla skadade/halvskadade och sjuka. Det finns en hel del psykiskt lidande bland många elitidrottare. Via press från tränare, medspelare, motspelare, sponsorer och även (eller framförallt) supportrar. Eller vad tror du?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

*i förebyggande syfte* :idea:

Jag kommer INTE acceptera att denna tråden blir ännu ett tjafs om vem som är värst mellan travsport och ridsport, för det tjänar INGEN på! Håll er kvar till trådens ursprungsämne....
Det finns rötägg överallt och oavsett var de finns så ska man inte använda dessa som måttstock för hur resten beter sig.

Det var precis det du skriver som jag ville påvisa ;)
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3854572.ab

Tydligen skall Stickan vara med... Hoppas att han är med mycket i programmet så de bara inte klipper & klistrar några meningar från han så att det blir dåligt... Någon som känner till Banveterinären Anders Darenius ?

Känns skönt att Stig H är med o jag antar det blir som "expertkommentator" efter själva inslaget...

Jo, Anders Darenius har väl varit en omtalad person redan innan... gissar vi inte får prata om han öppet på forumet.
Men här finns en länk om hans åsikter i allmänhet http://www.hastpolitik.se/Arkiv.htm

Jag tycker han tar fel väg, ett sånt här repportage får travet vända honom ryggen..
Varför informerar han inte på ett bättre och annat sätt det han tycker är fel och vill ändra på?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

KL

Men varför så upprörda, är det inte bra om travet granskas och det kommer fram att det finns, det jag förut påstått, skitstövlar som bara har pengar för ögonen?

Jag tycker det är hur bra som helst när ridsporten granskas, rollkur, barrering, otillåtna medel och annat smått och gott.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Människor KAN en massa saker som de inte gör...

I detta fall så hade hon inte (hur mycket hon än velat eller haft press på sig) kunnat tävla utan smärtstillande. Den som ordinerade och injicerade det smärtstillande är också delvis ansvarig för risker och följder. Detta är bara ett exempel från elitidrotten. Det finns många många fler. Hur många faller inte för grupptrycket inom lagidrotten? Hade läkaren som ansvarig läkare istället varit veterinär...hade han nog varit anmäld?
Det förekommer säkert inte så mycket fysiskt lidande inom den mänskliga idrotten, om du menar via "yttre våld". Många tvingas i alla fall träna/tävla skadade/halvskadade och sjuka. Det finns en hel del psykiskt lidande bland många elitidrottare. Via press från tränare, medspelare, motspelare, sponsorer och även (eller framförallt) supportrar. Eller vad tror du?

Jag motsätter mig inte det, men jag hävdar ändå att människan i högre grad än ett djur kan uttrycka sitt ogillande eller tacka nej.
Läkare har det inte heller lätt alla gånger, det finns många patienter som trots information om risker, kräver att läkaren genomför mer eller mindre nödvändiga åtgärder. Visst kan läkare vägra, med de är säkert lika pressade som idrottsmännen vi pratar om. Vi har själva yttesta ansvaret för vår hälsa, i det här fallet förutsatt att vi informerats om eventuell komplikationer.
På samma sätt är det väl för veterinärerna, det finns ägare där som kräver att veterinärer behandlar djuren med mer eller mindre nödvändiga åtgärder i förhållande till riskerna. Men om det sedan visar sig att djuret tar skada - då är de snabba med att skylla på veterinären.

Men detta tycker jag kapar tråden...:o
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

KL

Men varför så upprörda, är det inte bra om travet granskas och det kommer fram att det finns, det jag förut påstått, skitstövlar som bara har pengar för ögonen?

Jag tycker det är hur bra som helst när ridsporten granskas, rollkur, barrering, otillåtna medel och annat smått och gott.

Om du tar dig tid att läsa ordentligt så är ingen upprörd över att travet granskas, det granskas dagligen.

Utan den vinkling program som i detta fallet Kalla Fakta gör.
Det finns säker nån dum jävel som tränar med el (vilket tas upp) men det har ju inget med TRAVSPORTEN att göra. Och de är inget vi travmänniskor stödjer, utan tar totalt avstånd från.
Då blir det ju inte en granskning, utan ett försök att gräva upp lite skit om travet...

Sen kan man ju tycka att en person som inte vågar stå för det den säger och tycker och vet, utan måste döljas och ha förvrängd röst, är inte särskllt trovärdig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 077
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
842
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 675
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 593
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp