Bukefalos 28 år!

Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

KL

Men varför så upprörda, är det inte bra om travet granskas och det kommer fram att det finns, det jag förut påstått, skitstövlar som bara har pengar för ögonen?

Jag tycker det är hur bra som helst när ridsporten granskas, rollkur, barrering, otillåtna medel och annat smått och gott.

Man behöver inte vara Einstein för att veta att det finns skit inom hästsporten.
Men vi INOM hästsporten vet att dom allra flesta INTE, är för varken barrering, doping rollkur och grisfösare.
Vi håller inte på med sånt. Nä.

Men frågan är om det nu kommer att fyllas en TV- timmes skräckexempel i dom svenska hemmen.

För då kommer 80 åriga tant Agda, 11 åriga islandshästägaren Saga, och farbror Frej att tro att vi är djurplågare allihop.

Vi kommer att få sadla om till marsvinsuppfödare och träna kanin-hoppning istället.

Travsporten kommer att få en stor och fet och svart stämpel över sig.

Folk kommer att säga:
-Jojo, vi vet nog..grisfösare var det..Därför vann X det där loppet..jojo...

Så jag hoppas att denna timme kommer att få en halvtimme med mer rättvis fakta..

AM
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det finns säker nån dum jävel som tränar med el (vilket tas upp) men det har ju inget med TRAVSPORTEN att göra. Och de är inget vi travmänniskor stödjer, utan tar totalt avstånd från.


Det är klart att det har med travsporten att göra om det nu är så att det förekommer där, precis som barrering har med hoppsporten att göra, om, eller när, det förekommer där.

Sedan har jag inte sett programmet, men tycker självklart att det är fel om det enbart snedvinklas.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det är klart att det har med travsporten att göra om det nu är så att det förekommer där, precis som barrering har med hoppsporten att göra, om, eller när, det förekommer där.

Sedan har jag inte sett programmet, men tycker självklart att det är fel om det enbart snedvinklas.

Precis som Naffas tidigare ex, Bonde svälte sina kossor till döds...
Det har inte med alla bönder att göra, det har med en djurplågare att göra.

Om du håller på med hoppning, barrierar du då? Eller är Barriering något du som Hoppryttare tar avstånd från?
Tar du avstånd, tror jag inte du som hoppryttare vill bli förknippad med Barriering, för det är inte HOPPSPORT, det är djurplågeri!

Trav är inte elpåfösare, Elpåfösare är djurplågeri, travsport är en helt annan sak.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Om du håller på med hoppning, barrierar du då? Eller är Barriering något du som Hoppryttare tar avstånd från?


Jag tar avstånd, men det är inte ovanligt så för min del stör jag mig inte på en debatt om sådant djurplågeri, samma med travet, bra med debatt om det finns djurplågeri.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag tar avstånd, men det är inte ovanligt så för min del stör jag mig inte på en debatt om sådant djurplågeri, samma med travet, bra med debatt om det finns djurplågeri.

Grejjen är ju att el är OVANLIGT i travsport, det som är grejjen!
Att de letat upp en idiot som håller på med el betyder ju knappast att det är vanligt!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Grejjen är ju att el är OVANLIGT i travsport, det som är grejjen!
Att de letat upp en idiot som håller på med el betyder ju knappast att det är vanligt!

Jag har inte sett programmet, tror inte heller att det fungerar med el på travhästar, men intressant att se om det bara handlar om elen, eller om det inbegriper annan behandling.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Programmet visas på söndag...

Det är ju just det som är så trist... :cry:

Precis! Meningsfullt program om de bara ska ta upp det "smaskiga" och skita i vad tränarna har att säga till sitt "försvar".

Är travsporten ett sådant djurplågeri borde Kalla Fakta granska sin egen kanal som sänder "skiten" varje dag året runt!:devil::grin::angel:

Och staten sedan då, 1 miljard "bloodmoney" får de in varje år från travet!
Granska dem också!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Du har mycket rätt i det du skriver, skulle också vilja se att fler än en veterinär får uttala sig...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag hoppas också på ett intressant program!
Jag tycker att vi ska göra allt för att få bort rötäggen, att se till att hästarna har det bra i alla discipliner och att ingen utnyttjar dessa fantastiskt samarbetsvilliga djur bara för att få vinster. Om man är rädd för att sporten ska få dåligt rykte får man gå på travsportsförbundet för att få dem att kolla hästarna bättre så att otillbörigheter inte kan fortgå, om så är fallet. Och själv verka för en hög moral. Få sporter är idag rena, vare sig med eller utan hästar. Men när det gäller djur måste man vara extra mån om deras hälsa och väl och ve.

Ridsporten har verkligen fått sin beskärda del av syning, och med all rätt. Dressyrens rollkur, hoppningens barrering, olyckorna på fälttävlansbanorna, dopinge med mera med mera. Jag tycker givetvis att detta är bra att man synar och inte låter någon felaktig metod fortgå. Det gäller även trav och galoppp. Alla hästsporter måste finnas under luppen hela tiden. jag kan faktiskt inte förstå att man är så rädd för detta. Det finns som sagt rötägg överallt, men det betyder inte att det är okej att de finns, särskilt inte inom hästvärlden. Här har media bland annat en viktig roll att fylla som synare och kritisk betraktare.

Har man rent mjöl i påsen, behöver man inte ta åt sig. Jag försvarar inte någon gren. Men nog blir riskerna större genom att hästar ses som något man kan tjäna pengar på och värst blir ju de sporter där man kan spela om pengar.
All heder åt de hästägare som låter hästen få en behaglig ålderdom efter avslutad karriär.
Och låta de gå kvar hemma på ägorna, det finns ju en del kända sådana.
Likväl som de som gör sig av med hästarna så fort de pressat ur det som går ur dem:(
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Fast varför måste pengarna ses som en negativ faktor?
Travhästen är värd mycket pengar, den kostar mycket pengar dagligen och travfolket lägger mycket tid, kunskap och omtanke på sina hästar.

Alla som sysslar med trav vet ju att ta hand om hästen på bästa sätt, mår de inte bra, är friska och krya så försvinner den minimala chans som finns till att få in en slant eller två..

Så, pengar ligger ju även till hästens fördel.

Om pengarna kommer hästen till del under och efter avslutad karriär så är det positivt.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag ska kolla om jag kommer ihåg det, men programledaren har ju fått rejält med kritik så det är väl inte annat än att vänta att han hänger ut travsporten som en av de brutalaste..
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Om pengarna kommer hästen till del under och efter avslutad karriär så är det positivt.
Men... det kostar ju en del att ha travhäst, sisådär 300-400 kronor DAGEN + moms och då är det bara träningsavgiften... Sen tillkommer det mesta annat! Resor, veterinär, anmälningar osv...

Så hästarna får sin del av pengarna oavsett de kutar in något eller inte... De är ju inte gratis att ha o sen kan ägaren plocka in de slantar den springer in, de slantarna har hästen oftast redan kostat o massor därtill.... :grin:

Så man måste ju inse vilka dyrgripar dessa hästar är!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag ska definivit se programmet! :)

Rent spontant tror jag att det finns en större risk att det blir fult spel osv när det är så pass mycket pengar inblandade. Jag förstår att folk ser chansen att ta hem storkovan och på den vägen antar jag att det finns risk att det blir en del uppoffringar.
Jag har lite svårt för sport som blir spel, där man spelar om pengar. Alla vet vi ju att pengar är en rätt stor drivkraft som kan göra att folk agerar på diverse konstiga sätt som inte alltid är så humana.

Men som sagt, det finns säkert både bra och dåliga sidor och det ska bli intressant att se programmet.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag ska definivit se programmet! :)

Rent spontant tror jag att det finns en större risk att det blir fult spel osv när det är så pass mycket pengar inblandade. Jag förstår att folk ser chansen att ta hem storkovan och på den vägen antar jag att det finns risk att det blir en del uppoffringar.
Jag har lite svårt för sport som blir spel, där man spelar om pengar. Alla vet vi ju att pengar är en rätt stor drivkraft som kan göra att folk agerar på diverse konstiga sätt som inte alltid är så humana.

Men som sagt, det finns säkert både bra och dåliga sidor och det ska bli intressant att se programmet.

Du menar du har svårt för sporter med prispengar? Vilket väl är de flesta sporter?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Men nog blir riskerna större genom att hästar ses som något man kan tjäna pengar på och värst blir ju de sporter där man kan spela om pengar.

Rent spontant tror jag att det finns en större risk att det blir fult spel osv när det är så pass mycket pengar inblandade. Jag förstår att folk ser chansen att ta hem storkovan och på den vägen antar jag att det finns risk att det blir en del uppoffringar.
Jag har lite svårt för sport som blir spel, där man spelar om pengar. Alla vet vi ju att pengar är en rätt stor drivkraft som kan göra att folk agerar på diverse konstiga sätt som inte alltid är så humana.

Det här tror jag är den mest utbredda, allmäna, uppfattningen av dom som inte är insatta.

Om jag ber er att använda er logik med ert hästkunnande, på vilket sätt menar ni att man kan pressa pengar ur en häst?

Jag vill ha ett konkret tips hur du får den till start, hur du får den förbi banveterinärens nålsöga, hur du håller den fräsch, go och glad och löpvillig- dvs att den tycker att det är roligt att tävla- samtidigt som den ska ha talang och rätt träning..samtidigt som ägaren/tränaren kan pressa ur pengar ur den under en längre tid?

För att få en häst till start är dyrt!
Långt mycket dyrare än vad det är att "krama ur" någonting och kanske få in en 100 papp på kontot!
Vi har en som har sprungit in en halv miljon och han bär sig inte!!

Jag behöver verkligen era tips för mina pållar har ruinerat mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Om jag ber er att använda er logik med ert hästkunnande, på vilket sätt menar ni att man kan pressa pengar ur en häst?
Tänk, det har jag också alltid undrat!
I min värld måste hästen vara frisk, glad, och vältränad för att kunna uträtta något på tävlingsbanan.
Man kan liksom inte "banka liv i dött kött" hur länge som helst, inte ens om man använder grisfösare.
Visst går det väl att skrämma runt en häst till seger i en eller ett par enklare lopp men sen tar det nog stopp.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Angaende att tjana pengar pa hasteriet.
Vi har en valack som vann ett storre lopp for ett par veckor sedan. Prissumman var av trevlig storlek. Direkt kommer folk med kommentarer. "Vad ska ni gora med alla pengar?" "Det ar till att vara storknos nu da"
Pengarna skall anvandas till att laga halet hasten orsakat i var kassa. Han inhandlades for en medelstor summa for tva ar sedan. (Ca 3/4 av vinstsumman i loppet han vann) Han skulle saklart koras in, tranas och forberedas for tavling. I och med att vi bor i Florida vintertid tas alla djuren med dit - kan saga att det ar inte gratis att ta hast med sig dit! En hobal kostar for narvarande 150 kronor, for att inte tala om kraft, stallplats, transport, veterinar, tandvard, forsakring etc etc etc.
Dessutom har han varit nagot av en problemhast. Alltid nagot som inte stammer = massor av veterinar rakningar, transporteras till varenda expert, tid i hagen.
Pa de tva ar vi har haft hasten tror jag han har kostat oss ca tre ganger vinst summan.
Kan tillagga att vi for tillfallet har tio hastar i stallet - en springer i lopp, resten presterar i princip lika bra osm hunden och katten men lik forbaskat. De ar mina barn och jag alskar dem.

Och nar vinner vi ett sant lopp igen? Troligen om tio ar.

Sa vad gor vi storknosar nu med alla pengarna? Mitt svar - fodrar hastarna en vecka till.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag ska definivit se programmet! :)

Rent spontant tror jag att det finns en större risk att det blir fult spel osv när det är så pass mycket pengar inblandade. Jag förstår att folk ser chansen att ta hem storkovan och på den vägen antar jag att det finns risk att det blir en del uppoffringar.
Jag har lite svårt för sport som blir spel, där man spelar om pengar. Alla vet vi ju att pengar är en rätt stor drivkraft som kan göra att folk agerar på diverse konstiga sätt som inte alltid är så humana.

Men som sagt, det finns säkert både bra och dåliga sidor och det ska bli intressant att se programmet.

Tänk min uppfattning/erfarenhet är den motsatta. Ju större prispengar desto seriösare sköts hästarna. Det finns inga marginaler att chansa på. Men vad vet jag?
Välkommen med konkreta exempel!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag instämmer. Vad vet jag, men det verkar som att man aldrig kommer i närheten av att ens komma till start med sin häst om man inte sköter om och tränar den mycket noggrant. Och det tycks varenda människa inom sporten som jag kommit i kontakt med vara väl medveten om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 117
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
850
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 690
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 605
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp