Kameloidtråd

Sv: Kameloidtråd

Gud vad häftigt att ha kameler!
Jag har velat ha alpackor hur länge som helst, men man kanske skulle skaffa sig en kamel också :D
Kan alpackor och kameler gå ihop?
 
Sv: Kameloidtråd

Det är inga problem för kameler och alpacka att gå ihop.

Edit: inte några kända problem som jag känner till iallfall!
 
Sv: Kameloidtråd

Ni som har alpackor, hur "gosiga" är era?



Alpackor generellt är inte några djur som går att gosa med, har jag förstått. Och två stycken av mina kom som vuxna också, 2 och 4 år. Då är det säkert lite svårare också. Lillen är bara 14 månader så han hoppas jag lite på.

Men några som man kan krama och greja med som med hästar blir det aldrig. Fast de är lugna, lätthanterade, nyfikna och går bra i grimma så det får väl räcka med det ;)
 
Sv: Kameloidtråd

*kl
Någon dag ska jag ha en egen liten alpackahjord *drömmer* Har läst lite grann på nätet och så, men undrar vad jag egentligen "behöver" för att kunna ha tre-fyra stycken på lösdrift. Hur mycket hagmark? Vilken typ av växtlighet?
Börjar där, har jag inte hagmöjligheter blir det inga små sötnosar....
 
Sv: Kameloidtråd

Har hört någon siffra som 15 st alpackor per hektar, men det beror nog på hur hagarna ser ut, vilket sorts bete det är. De vill nog inte gå på grovt gräs utan hellre på ett lite finare gräs och örtmarker. Nu har jag inte någon egen erfarenhet eftersom jag bara ägt mina i drygt 4 månader, men jag har pratat lite med uppfödare och läst en massa.

Men det är kanske olika på individerna också, någon annan här kanske kan mer om det.

Jag har ängsmarker som blivit igenväxta efter att mina gamla ponnyer togs bort för några år sedan och där har vi fått slå vissa delar för att ge dem finare bete just nu. Nu verkar de tycka att det är de godast just på dessa ställen då och därför går de och nöter på uppväxten utan att ge sig på det andra gräset :meh: Till nästa sommar ska vi slå mer i hagen och hoppas att de äter på hela markerna.

Höet vill de helst ha bladrikt och finare, inte grovt hästhö. Jag har min ”höbonde” kvar sedan häst tiden och han har blandade marker som han tar hö från. Så vissa balar är kalas tycker mina medan andra blir det mycket kvar av. Ska försöka få tag på någon som har hö för får, det skulle vist vara det bästa.
 
Sv: Kameloidtråd

Tack för ditt svar.
15/Ha, då är det möjligt alltså! *jippi* (siktar på några stycken bara) Har 5 Ha mark, som visserligen i nuläget ffa är potatisåker, men med ett antal års perspektiv går ju det att förändra. Nu ska jag fortsätta drömma ett tag och sedan återkomma med fler frågor :)
Och vilka fina pojkar du har!
 
Sv: Kameloidtråd

Vilka vackra djur! Det vore verkligen drömmen att kunna ha alpackor någon gång i framtiden. Men jag har alltid undrat; har alpackor något läte?
 
Sv: Kameloidtråd

Vilka vackra djur! Det vore verkligen drömmen att kunna ha alpackor någon gång i framtiden. Men jag har alltid undrat; har alpackor något läte?

De är väldigt tysta djur. När de låter något så är det bara ett tyst hmande läte och det är oftast bara då när de är lite oroliga.

Mina lät så när de kom till mig och allt var nytt, sedan har de varit tysta tror jag mest hela tiden. Den lilla har också "pratat" nu i början, men redan nu är det väldigt sällan jag hör något. Lite synd kan jag tycka för det är ett väldigt mysigt ljud :)
 
Sv: Kameloidtråd

Ja vår lilla kan man gosa en del med, åringen har jag märkt gillar mys om man gör på hennes sätt och dom vuxna är väldigt olika i hur mycket kontakt de gillar.


Angående lätena så är det verkligen världens mysigaste ljud, så man önskar dom kunde låta så jämt! :love:
 
Sv: Kameloidtråd

Finns det att höra någonstans? Någon nätsida med djurläten?

Mysljudet:
http://www.youtube.com/watch?v=RhVobABzEDY

Varningslätet:
http://www.youtube.com/watch?v=nu2NitPQbuI

Mina låter inte riktigt så när de varnar, men något liknande iaf. Kan bli om nåt speciellt inträffar, en älg passerar utanför hagen, hunden springer för fort inne hos dom eller nåt annat som de tycker är knepigt. Händer inte ofta, nån eller ett par gånger i månaden.
 
Sv: Kameloidtråd

Vilka raringar!
Kan man göra något med sin alpacka förutom att ta tillvara på ullen? Typ köra, agility el annat?

Ni med alpacka, är det någon som är med i Svenska Djurhälsovården? Efter att ha läst deras nyhetsbrev i nåt år tycker jag det verkar finnas en del problem med sjukdomar och parasiter inom alpackaområdet? Lite nyfiken på er uppfattning:)
 
Sv: Kameloidtråd

Tack för de underbara ljuden! T o m varningslätet var gulligt - men allra ljuvligast var hummandet. :) Säger bara: valsång som avslappning, släng dig i väggen. Här har vi ljud att må bra av! (Affärsidé? :D)
 
Sv: Kameloidtråd

Haha, jag älskar deras hummande, men tycker inte det är så avslappnande. Kanske för att det är betingat till jobb. :D

*typ knapp*
Åh, sommarens bästa var när det regnade och vår lilla Bosse gick runt och verkade lite olycklig. Hans mamma stod ute och åt vid en foderhäck och han verkade vilja gå in i en av ligghallarna (där hans mostrar låg) men verkade inte vilja göra det utan mamma. Han gick fram till oss och hummade men nä vi dög inte riktigt. Så han gick tillslut fram till sin storasyster på ett år, som är en kaxig jäkel, och hummade på henne. Då spottar hon honom helt sonika rätt i ansiktet....

Bosse såg än mer olycklig ut och gick in i ligghallen och la sig hos mostrarna... :love: :D
 
Sv: Kameloidtråd

Är kamelerna kastrerade? Kan man ha två pojkar ihop annars? Var kommer de ifrån? Var bor du? (ungefär) och vad gör du om de blir sjuka? Finns det någon veterinär som är duktig på kameler?
 
Sv: Kameloidtråd

Lånar knapp av mig själv!

Har alltid drömt om alpackor, tycker de är vansinnigt söta!
Sambon är tyvärr inte lika entusiastisk. Han tycker tom getterna är "jobbiga".

Spottar de även sina ägare i ansiktet? I vilka situationer?
 
Sv: Kameloidtråd

Är kamelerna kastrerade? Kan man ha två pojkar ihop annars? Var kommer de ifrån? Var bor du? (ungefär) och vad gör du om de blir sjuka? Finns det någon veterinär som är duktig på kameler?

Kamelerna är kastrerade. Skulle inte ha två hingstar ihop, speciellt inte under tiden december-februari då det är brunstsäsong och oavsett ston i närheten eller ej blir de lite livligare då, tom mina kastrerade pojkar:D
Jag vet dock en som har det men jag har sett kamelhingstar med fullt hormonpåslag (inte i Sverige) och ett sådant slagsmål slutar inte bra så det är inget jag skulle prova.

Båda mina kameler är svenskfödda.

Jag bor 5 mil utanför Stockholm.

Det finns ett talesätt som heter en sjuk kamel är en död kamel och det ligger mycket i det:( men det finns en del veterinärer i Sverige jag kan ringa och få hjälp av. Även idisslarmedicin på Ultuna tog emot en av våra kameler en gång.
 
Sv: Kameloidtråd

Coola djur :D

De ser så högdragna ut, är de det?

Vad har de för personlighet? Är de lika hästar?

PS: Jag har sett en brunstig kamelhingst på Animal Planet. Den såg helt galen ut och gjorde något konstigt med tungan.
 
Senast ändrad:
Sv: Kameloidtråd

En brunstig kamelhingst:cautious:? Närå, jag fattar;) De ser lite galna ut och inget jag vill jobba med.

De kan nog vara lite högdragna ibland, de har iallafall en enorm stolthet och integritet och är lite lättstötta och väldigt känslosamma.
De har rätt olika personligheter och är inte särskilt lika hästar, de har bl a inte hästarnas flyktinstinkt vilket jag tycker är rätt behagligt:)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 649
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Gnägg Blir inspirerad av allmänna tråden "vad gör vi" som ligger under allmänt. Varför inte ha en liknande tråd fast med hästar? 🤩 Det är...
63 64 65
Svar
1 295
· Visningar
83 800
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp