Kameloidtråd

Sv: Kameloidtråd

Första vintern för mig med alpackor så det blir lite spännande :)

Jag har ett mindre stall med två ponnyboxar som stått öppet hela sommaren och då har de sovit där, men nu när det är ömsom regn och svinkallt så sover de ute :meh:

Men vi håller på att göra en liten utbyggnad vid stalldörren, dels för att det inte ska snöa in i stallet och dels för att de får lite större med foderhäck och allt under tak. Får se om de kommer att vara där inne eller väljer att ligga ute i alla fall. Eller helt enkelt vägrar att gå ut alls, som dina Milene :D Det är en liten mindre hage vid stallet som vi satt ett högt viltstängsel runt och där få de gå i vinter.
 
Sv: Kameloidtråd

Nu är det dags med extra AD-vitaminer till alpackorna. Min uppfödare har gett dem i november, januari och mars. Ni med alpackor, gör ni också så eller på något annat sätt?

ASKAPLASKA du som har kameler, ger du dem också vitaminsprutorna nu?
 
Sv: Kameloidtråd

Nej, har aldrig gett vitaminsprutor och vet ingen kamelägare som gör det.
Hur kommer det sig att man ger alpackorna extra vitaminer?
 
Sv: Kameloidtråd

Det ska vist vara något om det att det är så solfattigt här under vinterhalvåret så att de behöver extra tillskott. Men då skulle kameler också behöva det, tycker man :confused:

Undrar hur det är med lamor?
 
Sv: Kameloidtråd

Härligt! :) Dina arbetskamrater fotade jag flitigt både ifjol och året innan!

Här kommer min första alpacka;
Chico Viracocha Pachacuti , en mycket mild och vänlig kille på sex år. På bilden alldeles nyklippt, den stackarn skakade av köld på nätterna, så han fick vara inne och sveptes in i ett sadelöverdrag av fleece tills han vant sig vid nya frisyren... :love:

Söt! Men kunde du inte stickat en dress av ullen du klippte av honom? :D
 
Sv: Kameloidtråd

Alpackor ser ut som om de är väldigt lika lamor. Vad är skillnaden, och hur väljer ni vilket ni skall ha?
Kan lamor o alpackor få ungar ihop?
 
Sv: Kameloidtråd

Vad fina de är!
I denna tråden känner jag mig inte så udda, mina husdjursdrömmar som aldrig kommer slå in innefattar varg, fjällräv, rödräv och ren.
Ren borde gå, men min sambo vill inte även om vi hade en gård (vilket jag tror blir av om några år). Men getter vill jag ha två st. iaf, det har jag haft förut. :)

Förresten, hur går det med så saftigt bete till kameler? Kan de få fång eller något liknande?
Har du hästar också och hur går de ihop med kameler?


Ni som valt dessa djur, vad kan man ha dem för mer än ull och gos?
 
Senast ändrad:
Sv: Kameloidtråd

Finns ju torkade bananchips, det kanske funkar? Eller sådant där örtgodis som finns i små påsar till hästar? Borde uppskattas om de gillar att beta örter.
 
Sv: Kameloidtråd

Vad fina de är!
I denna tråden känner jag mig inte så udda, mina husdjursdrömmar som aldrig kommer slå in innefattar varg, fjällräv, rödräv och ren.
Ren borde gå, men min sambo vill inte även om vi hade en gård (vilket jag tror blir av om några år). Men getter vill jag ha två st. iaf, det har jag haft förut. :)

Förresten, hur går det med så saftigt bete till kameler? Kan de få fång eller något liknande?
Har du hästar också och hur går de ihop med kameler?


Ni som valt dessa djur, vad kan man ha dem för mer än ull och gos?

De får inte fång men det är inte naturligt för dem att gå på kraftigt bete så jag släpper dem helst på lite magrare, typ gamla "enbackar".
Jag har två hästar och de funkar utmärkt ihop med kamelerna men de får inte gå ihop vintertid då kamelerna har fri tillgång på hö och det ska INTE mina glufsande tjockhästar ha;)

Ang användningsområdet så gör jag inget med pälsen, den ska sitta på och värma och skydda. Jag rider, kör och hyr ut mina djur till event.
 
Sv: Kameloidtråd

Finns ju torkade bananchips, det kanske funkar? Eller sådant där örtgodis som finns i små påsar till hästar? Borde uppskattas om de gillar att beta örter.


Torkade bananskivor kan jag prova :) Fick tips av lizan att prova med "vanlig" banan, men det gick inte hem. Ändå provade jag allt från nästan grön till helmogen. Men torkad kanske kan gå, ska testa.
 
Sv: Kameloidtråd

Nu är det dags med extra AD-vitaminer till alpackorna. Min uppfödare har gett dem i november, januari och mars. Ni med alpackor, gör ni också så eller på något annat sätt?

ASKAPLASKA du som har kameler, ger du dem också vitaminsprutorna nu?

Var tvungen att forska lite i detta med ad-vitaminer till alpacka och förstår nu vad grejen är!
Alpackan går naturligt på 5000 meters höjd med en massa sol och då blir det ju självklart alldeles för lite 'här nere' och tillskott krävs således.
Kamelerna har alltså inte samma behov.:)
 
Sv: Kameloidtråd

Vilka raringar!
Kan man göra något med sin alpacka förutom att ta tillvara på ullen? Typ köra, agility el annat?


Köra tror jag inte att det går, det hade man väl bara lamorna till. Liksom lite grövre byggd för att klara packningar. Fast de körde de väl inte heller med när jag nu tänker efter, men det borde gå lättare i alla fall en med alpackor.

I Finland jobbar de vist en hel del med agility för alpackor. Har börjat lite smått med lillen min :) 2 åringen är oerhört nyfiken och intresserad av allt, så han ska jag nog lägga krutet på egentligen.
 
Sv: Kameloidtråd

Så himla häftigt med kameler :love:

Du rider alltså på dom, som man rider på hästar?
Har man sadel då eller bara sitter mellan pucklarna?
Herregud vilka korkade frågor, jag blir aldelens till mg här :)
Och kör dom, hur ser det ut? Vad har man för sele och vagn till en kamel?
Hur pass dyra är dom i drift? Vad äter dom och hur mycket?



Är det någon skillnad på kameler och Dromedarer förutom pucklarna?
 
Sv: Kameloidtråd

Fetmarkerade svar.

Så himla häftigt med kameler :love:

Du rider alltså på dom, som man rider på hästar? Ja, ungefär fast utan bett och inte i samma form
Har man sadel då eller bara sitter mellan pucklarna? Jag sitter på en kort equlizer, lite filtar och en barbackagjord mellan pucklarna
Herregud vilka korkade frågor, jag blir aldelens till mg här :) Ingen fara;)
Och kör dom, hur ser det ut? Vad har man för sele och vagn till en kamel?
korkamel3b_5208dbabddf2b34133e64688.jpg

Hur pass dyra är dom i drift? Vad äter dom och hur mycket?
De äter hö, ca 12-15 kg om dagen+en herrans massa salt.


Är det någon skillnad på kameler och Dromedarer förutom pucklarna?Kameler går i kalla öknar, Gobi och ända upp i Sibirien. Dromedarer går i varma öknar, Sahara och liknande
 
Sv: Kameloidtråd

Tack för svar. Gud vad häftigt. Jag har varit kamelfrälst sen jag var i Egypten, fast där var det ju dromedarer då. Är dom lika annars? I psyket och så?

Trodde dom skulle äta mycket mer än så. :)
 
Sv: Kameloidtråd

Nu har jag inte umgåtts lika mycket med dromedarer men jag upplever att de är lite kvickare, lite mer högljudda men inte lika spott och fräsbenägna.

När jag visade bilder på våra kameler för en man i Oman som hade racekameler pekade han på bilden och sa sloooow;)
 
Sv: Kameloidtråd

Tack för svar. Gud vad häftigt. Jag har varit kamelfrälst sen jag var i Egypten, fast där var det ju dromedarer då. Är dom lika annars? I psyket och så?

Trodde dom skulle äta mycket mer än så. :)

Jag trodde de åt mycket mindre. Jag trodde inte ökendjur kunde hitta så mycket mat i öknen.

Vad väger dina, Aska?
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 694
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Gnägg Blir inspirerad av allmänna tråden "vad gör vi" som ligger under allmänt. Varför inte ha en liknande tråd fast med hästar? 🤩 Det är...
63 64 65
Svar
1 295
· Visningar
83 896
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp