Kameloidtråd

Sv: Kameloidtråd

Nää, dom spottar inte så mycket. Vår åring är ganska så spottig, tydligen var hennes mormor likadan. :p Henne har jag blivit spottad av ibland, men inte i ansiktet och bara om man måste göra något hon inte riktigt är på humör för (t ex ta ifrån henne en höpåse hon snott från djurvårdarens elbil ;) ). De andra spottar bara om man är riktigt "dum" enligt dem (t ex måste hålla i dem åt veterinären). Om de inte gillar något går alla utom den lilla iväg i första hand, men om de inte kan komma iväg så kommer spottet.
 
Sv: Kameloidtråd

Gud vilka fina kamelkillar!!! :love:
Har alltid drömt om kameler, de är så fina och verkar vara så charmiga!

kl

Min farfar hade ett lamadjur på bete hos sig ett tag, när jag var runt 5 - 6 år. Jag tillbringade rätt mycket tid på hans bondgård som barn, sprang i hagarna och klappade på alla djuren, han hade hästar, en hingst ett tag, kossor, en tjur, får, katter, hundar, vildsvin, grisar, höns, katter, hundar, kaniner, gäss, påfåglar, illrar osv... men min favorit var helt klart lamadjuret Laban!

Jag brukade gå fram och pussa honom rätt på munnen :rofl:. Sen fick han en brödbit. Detta verkade Laban tycka var en fair deal.
Det var enligt farfar bara jag som kom undan med det... inte för att någon annan hade försökt, han spottade nämligen höger och vänster när saker inte föll honom i smaken. Farfars sambo var inte så förtjust i honom, han "roade" sig nämligen med att smyga fram och skrämma henne i hagen, med en vacker spottloska som avslut. :eek: Jag fattade aldrig riktigt det där med att de spottade, det kunde ju inte vara så farligt tyckte jag. Var nog tur för mig att Laban var vänligt inställd till barn. :p

Han var väldigt fin, de är väldigt vackra djur tycker jag med de där enorma ögonen. Jag kommer ihåg att jag var väldigt ledsen när de lämnade tillbaka honom.

Har ett kort på en puss faktiskt, men inte på datorn... kanske om jag har lite tur lyckas jag hitta den! :)
 
Sv: Kameloidtråd

Apropå spotta så tror jag nog att både lama och alpackaägare kan sluta klaga;) Kameler spottas nämligen inte, de kaskadkräks:
foto0052_edit001_185617204.jpg
 
Sv: Kameloidtråd

Åh fy! Plötsligt blev jag inte så sugen på kameler längre :crazy:
Var det en olyckshändelse eller är det också ett sätt att "ge igen"?
 
Sv: Kameloidtråd

HAhahahahahahahha... :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Förlåt, men bilden är bara för underbar!!!! :D

Jag ska nog gå o pussa lite på vår åring och glädjas över småspottandet hon håller sig till. :D
 
Sv: Kameloidtråd

Min man och jag har en regel som säger att den som blir nerspydd får man skratta åt så skratta på du:D
 
Sv: Kameloidtråd

Tur att man håller på med hästar så att man bara kan bli sparkad eller biten :D
 
Sv: Kameloidtråd

Åh det är alltså du som har kalle! Läste din blogg för ett/några år sen och satt och stortjöt när Lillebror? dog. Har du kvar bloggen? Och vad kul att se att du skaffat en till kamel! :)
 
Sv: Kameloidtråd

Bloggen finns kvar. Hade nyligen ett litet hyllningsinlägg till Lillebror där:) det tog över ett år innan jag ens orkade nämna honom i bloggen, det var en tung förlust.
Kika gärna in igen, mycket hyss på gång som vanligt:D
 
Sv: Kameloidtråd

Visade bilden för mina kollegor när vi ändå pratade om lite alpackaspott... Dom skrattade väldigt gott. Och en mindes kamelerna dom haft på parken en gång i tiden och deras kräks. :D
 
Sv: Kameloidtråd

Viste inte att kameler kan göra så :yuck: Men där ser man vad man lär sig på buke. Och ja, jag är så extra glad över mina alpackor nu ;)
 
Sv: Kameloidtråd

Har du lizan eller någon annan något tips på vad jag kan ge som belöning till en alpacka.

Jag tänkte så smått börja träna två av mina alpackor på kul och skulle vilja ge något godis som beröm till att börja med. Har provat äppelbitar och små bitar av morot men de smakar inte ens på det. Har visserligen inte provat på den nya lilla alpackan nu när han kommit, han kanske gillar det. Ska prova i morgon. Men vad kan jag annars ge?

Luzerpellets tänker jag inte ge för jag är livrädd för foderstrupsförstoppning. Vad kan de gilla annars, tips och idéer tack :)
 
Sv: Kameloidtråd

Våra får pellets som kraftfoder, och det använder jag även som belöning. Kommer inte ihåg exakt vad det är för foder, men det är små pellets så det fungerar bra som belöning! :)

Testat banan? Vet att vår uppfödare har en del som älskar banan (andra smakar inte). Några av våra älskar rönnbär också, men det är väl svårt att få tag i nu.. :p
 
Sv: Kameloidtråd

Kraftfodret de får är de galna i så det skulle funka. Men jag ger Fibergest och det är jättesmå pelletsar...lite som större gruskorn. Känns lite puligt att hålla på med, får liksom ta en "nypa" och i princip stoppa i munnen på dem för att det inte ska ramla mellan fingrarna :p

Kan ha lite i en mindre bunke förstås, men jag tänkte ha något i fickan för att ge en direkt belöning när de gör rätt. Skulle vara något större i alla fall, i storlek som torrfoder till katt eller något sånt. Luzernpelletsar är för stora och kompakta liksom och då är väl risken stor att de kan få foderstrupsförstoppning, är jag rädd för.

Kan du kanske kolla hur erat ser ut och vad det heter? Men helt klart ska jag prova med banan :) Går att ha bitar i en påse i fickan också, lite kletigt då men det går. Inhandlas redan idag för prova.
 
Sv: Kameloidtråd

Mina får också av vanliga kraftfodret!:d

Hur gör ni andra nu i vinter med era djur? Förut har jag gjort ett ombonat vindskydd och en rejäl vinterhage med trådar som fixar snömassorna. MEN de små otacksamma hårbollarna har inte satt sin fot utanför vindskyddet så länge de funnits en snöflinga kvar på marken :meh:, så i år funderar jag helt enkelt på att strunta i hagen och göra ett lite mer permanent bygge för dom, där de även kan gå ut, men då bara en liten liten hage.

Hur gör ni andra??
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 638
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Gnägg Blir inspirerad av allmänna tråden "vad gör vi" som ligger under allmänt. Varför inte ha en liknande tråd fast med hästar? 🤩 Det är...
63 64 65
Svar
1 295
· Visningar
83 793
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp