Kan jag bli hästägare?

Sv: Kan jag bli hästägare?

Åh, det går så långsamt det här! :D Jag vill ju att det ska gå på ett kick! Men, nej, jag hittar ingenting där ute; eller snarare - jag har ju svarat på en del annonser, men fodervärdar av min sort är nog inte så eftertraktade tror jag.

Eftersom jag inte vill ha en varmblodstravare (inget ont om varmblodstravare, men jag kan definitivt inte tillräckligt mycket för att jobba en sådan på rätt sätt!) går 98% av annonserna bort. Sen börjar jag fundera på om det inte är så att de flesta lämnar till fodervärdar de känner till sedan tidigare. Så nu vet jag inte, jag hade ett missat samtal från ridskolan här i Lund igår. Där ställde jag mig i kö förra terminen; ska jag rida där en termin och se om man får lite kontakter som kanske kan leda någonstans?

Annars kanske jag inte kan rida någonting nu i vår istället... Och ridskola är ju bättre än inget.

Suck. :cool:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Haha, har suttit och läst igenom allt som skrivits sedan jag svarade hihi :) Och det är så roligt att ändå läsa om alla de frågor och funderingar som du har. Det blir precis som det där första pirret man själv hade. Jag förstår dig att du inte vill ha ett varmblod, och verkligen inget on om dem (hade själv en i 6år som jag tog över eftersom hon blev misskött av tidigare ägare) men ingen kan förneka om att de flesta som gått på banan kräver så mycket mer jobb. De är även ganska svåra att hålla i vikt. Jag tror att du kommer att hitta en häst snart och om inte det så kan du ju alltid kolla på typ hästnet eller liknande. Ibland står de att de kan tänka sig att låna ut hästarna också under en längre tid. Men jag hoppas verkligen att du uppdaterar hur det går för dig. Det är så spännande att läsa om nu när man själv har tagit en paus. ;)
:)
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Men vad innebär lugn och välutbildad?

Det är sällan man lämnar ut en välutbildad häst på foder till någon man inte känner. All den tiden och alla pengarna man har spenderat på att få hästen välutbildad är ju ingenting man bara ger bort och hoppas på det bästa. Det måste förvaltas rätt!

Men en häst som inte är så välutbildad behöver ju inte var svårriden för det. Den har bara inte utbildats. Men den kan ju vara snäll, lätthanterad och enkel att rida i alla fall. Ingenting illa menat, men vad ska du med en välutbildad häst till när du inte anser att du har kunskapen för att ta itu med en travare? En välutbildad häst är ju helt bortkastad på dig, du ska ju ha en häst som matchar dig.

Titta inte bara på välutbildade hästar, det finns massor med yngre hästar som säkert skulle passa dig jättebra!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jag skulle sätta in egen annons där jag skriver vad jag söker.

Finns många som inte tagit steget att sätta in sin häst för försäljning för att de tvekar, och som kanske tycker att du passar in på vad de letar efter.

Jag har satt in 3 sökesannonser och har köpt alla 3 hästar efter fodertid.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Men vad innebär lugn och välutbildad?

Det är sällan man lämnar ut en välutbildad häst på foder till någon man inte känner. All den tiden och alla pengarna man har spenderat på att få hästen välutbildad är ju ingenting man bara ger bort och hoppas på det bästa. Det måste förvaltas rätt!

Jo precis, det var ju just det jag konstaterade högre upp, det klart att man inte lämnar bort en häst som kan mycket till någon man inte känner. Och det är ju därför jag har problem, för här nere har jag inga hästkontakter. Och det är ju inte konstigt på något vis, det förstår jag mycket väl.

Nu är väl välutbildad ett luddigt begrepp kanske. En äldre häst som har tävlat msv tycker jag inte alls skulle vara bortkastat på mig. Tvärtom. Att jag inte har kunskapen att ta hem en travare och skola om den till ridhäst är ju inte samma sak som att jag bara vill skrota i skogen. Att låna en yngre häst och börja utbilda den själv verkar ju helt vanskligt, i mina ögon vore det verkligen smartare att hitta en häst som kan lära mig, istället för tvärtom. Dessutom verkar det ju vara större risk att jag "förstör" en yngre outbildad häst än en äldre som "vet" hur det ska vara.

Uttrycket "ny ryttare på gammal häst och gammal ryttare på ny häst" tycker jag är bra, och om man tänker så matchar ju en äldre välutbildad häst mig bra! :idea:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jag skulle sätta in egen annons där jag skriver vad jag söker.

Finns många som inte tagit steget att sätta in sin häst för försäljning för att de tvekar, och som kanske tycker att du passar in på vad de letar efter.

Jag har satt in 3 sökesannonser och har köpt alla 3 hästar efter fodertid.

Jodå, jag har satt in annons och fått en del svar. En del intressanta också, men då har antingen någon annan hunnit före, eller så har de ångrat sig om att lämna ut på foder. Äsch, jag har väl för dåligt tålamod :p , det har ju bara gått ett par månader!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jag måste bara berätta att jag var i din sits för ungefär ett halvår sedan. Ville verkligen ha häst men visste inte om jag ville köpa och sökte därför efter foderhäst.

Jag hade precis som du svårt att hitta en häst som kändes intressant. Foderhästarna som annonserades ut hade allt som oftast något problem eller var triangelmärkt el. dyl.

Jag satte ut en annons på köpes istället där jag satte in som villkor att jag ville ha hästen på prov till en början så att de som svarade var på det klara på det. Helt plötsligt fick jag helt andra svar! Jag var och tittade på 8 hästar som var helt OK innan jag hittade MIN häst.

Han hade varit ute till försäljning ett tag men de hade inte hittat rätt köpare. Jag fick chansen att ha honom på prov i ett halvår samt att de sänkte priset på honom med 20 000:- Efter en månad hade jag bestämt mig att han aldrig får åka ifrån mig:-)

Med tanken på att marknaden är som den är så tror jag helt klart att många fler än normalt kan tänka sig att låna ut sin häst. Dessutom tror jag att du kan få ganska mycket häst för pengarna. Häromkring vet jag många fina hästar som är till salu och har varit det läääänge! En välutbildad dressyrhäst som startat medelsvår för 65' nu. Han låg ute för 85' till en början till exempel...

Vad gäller utrustning så köpte jag med grundutrustning för 5000:- med sadel, träns osv. Sedan har jag köpt till en dressyrsadel för 5000:- Täcken har jag köpt begagnade för 200:- st och de är i fint skick! Man måste ju inte köpa allt nytt från början...

Lycka till!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jag förstår Ts resonemang, jag skulle inte heller varken ha lust eller ork att omskola en travare, det är så stor skillnad på en travare och en annan häst som bara är utbildad Lc-Lc än att lära om.

Jag tycker att det är mycket bättre att resonera som Ts än att ta på sig en häst som man inte klarar av.
Första hästen är ändå första hästen och även om man är jätteduktig så är det stor skillnad på att ha ridit och hanterat andras hästar än att ha sin egen som man bara hanterar själv med allt vad de innebär av hästar som tar över i smyg. Det ska vara roligt att ha häst, inte vara fyllt av tårar.

Jag tycker att Ts gör rätt i att skaffa en häst som iallafall är över 12 år, som har ordentliga grunder och som har en bra grunduppfostran.
Sedan anser inte jag att hästen behöver vara utbildad till medelsvår, jag anser att det räcker att hästen klarar det jag vill ha ut och att den har ett humör och vilja som passar mej.
Har den det så kan man komma långt.

En häst som har gått medelsvår behöver ju inte vara lättriden, den kan ha så mycket huvud att det blir jobbigt för en vanlig hobbyryttare.

Jag som har jobbat med hästar och ridit till mängder vill inte rida in en häst ändå, det är inte i mitt intresse även om jag vore frisk. Det finns så många andra som klarar det mycket bättre än jag och som har viljan, orken och framförallt tiden.

Nu blev det nästan så iallafall, jag köpte ju en häst som det stod fel ålder i passet på så hon var bara fem och hon var bara riden, eller hon hade blivit åkt på med krökt nacke i några månader innan jag köpte henne och visst har det varit jättekul att kunna lära henne utefter vad jag klarar idag.
Hon snodde ju mitt hjärta så jag hade ju liksom inget val:o jag var ju tvungen att ta med henne hem.

Men, om jag hade vetat att hon var så lite riden, hon kunde bara gå i svansen på framförvarande häst, i samma gångart som framförvarande häst, och att hon var så ung så hade jag inte åkt och tittat på henne för jag litade inte på att jag skulle kunna lära henne det hon behövde kunna för att bli en trevlig ridhäst. Jag är väldigt glad att jag hade fel och att jag åkte dit för hon är den hästen av alla de jag mött som jag har passat absolut bäst ihop med.

Allt beror ju på vad man är ute efter, jag gissar att Ts inte vill behöva fundera på om hästen förstår galoppfattningar utan det ska bara sitta där och då tycker jag att det är bättre att få vänta lite och hitta den hästen man verkligen trivs med och som man kan lära sig på än en häst man själv ska lära och som man kanske känner att man inte kommer någonstans med.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Nej, nej. Den måste inte ha gått msv, så menar jag inte, det är inte så att jag väljer bort alla hästar som inte har gjort det, det lät kanske lite väl sturskt när jag skrev. Men ju mer den kan, desto roligare för mig! :p

Det är ju kul att med lite hjälp få prova på rörelser, med hjälp av tränaren "hitta" saker som hästen kan som jag aldrig provat på, det tycker jag ger väldigt mycket skjuts till vardagsridningen. Jag tycker att mina duktiga medryttarhästar har kunnat visa mig mycket glimtar av saker de kan, som i sin tur gett mig en ny känsla i ridningen. Att få prova på piaff gjorde mycket för min ridning tycker jag t ex.

Och att rida en stabil häst gör att jag kan koncentrera mig på att lära mig.

Eftersom flera av mina medryttarhästar har varit utbildade msv (men alla varit så pass gamla att deras tävlingskarriär för länge sen är över) tänkte jag att det nog inte kunde vara helt kört att hitta en likadan foderhäst. Men så är det kanske inte?
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Nej, nej. Den måste inte ha gått msv, så menar jag inte, det är inte så att jag väljer bort alla hästar som inte har gjort det, det lät kanske lite väl sturskt när jag skrev. Men ju mer den kan, desto roligare för mig! :p

Det är ju kul att med lite hjälp få prova på rörelser, med hjälp av tränaren "hitta" saker som hästen kan som jag aldrig provat på, det tycker jag ger väldigt mycket skjuts till vardagsridningen. Jag tycker att mina duktiga medryttarhästar har kunnat visa mig mycket glimtar av saker de kan, som i sin tur gett mig en ny känsla i ridningen. Att få prova på piaff gjorde mycket för min ridning tycker jag t ex.

Och att rida en stabil häst gör att jag kan koncentrera mig på att lära mig.

Eftersom flera av mina medryttarhästar har varit utbildade msv (men alla varit så pass gamla att deras tävlingskarriär för länge sen är över) tänkte jag att det nog inte kunde vara helt kört att hitta en likadan foderhäst. Men så är det kanske inte?


Haha, nä du lät inte stursk jag förstår vad du menar;)

Nej jag tror inte att det är helkört, de finns det gäller bara att hitta dem också:crazy:

Tyvärr är det ju många som tas bort om de inte längre kan prestera fullt ut eftersom det handlar om så mycket pengar men visst finns dom.

Visst är det kul att sitta på en välutbildad häst men jag tror att om man själv inte kan underhålla så tappar hästen mycket även om den givetvis kan ta fram det igen med rätt träning, jag tror att det var det Ramona syftade på.

Många hästar som är duktiga har mycket huvud, det går inte att komma ifrån för det är ju därför de har kunnat gå så långt. Att hitta en häst som kan och som inte har fullt så mycket huvud utan att den fixar att bara lunka i skogen också är helt enkelt svårare eftersom de hästarna inte har fått lära sig det för det handlar ju hela tiden om vad de har lärt sig men visst kan en duktig häst vara kolugn också.

Nu vet jag inte om du vill tävla också men vill du inte det så kolla efter någon häst som lånas ut eftersom den inte håller för tävling, då får du ju det bästa av två världar.
Den kan ju ändå hålla för "normal" ridning även om den inte fixar att gå msv på tävling.

En kompis till mej köpte ett halvblod, då 15 år gammal (nu 18 år) med pålagringar i framkotorna för 15000 kr, hon ville precis som du ha en välutbildad häst just för att de är så trevliga att rida men har ingen önskan om att tävla.
Den hästen fixar galant att bli riden alla dagar i veckan, inte hoppning givetvis men hon kan alla skolor upp till medelsvår och har trots pålagringarna aldrig varit halt "peppar peppar".
Den hästen har lärt sig att det är lika ok att lufsa i skogen som att gå ett dressyrpass.

Kanske är det något sådant du vill ha? Kanske inte att köpa (jag hade aldrig vågat det iallafall) men på foder med ett bra kontrakt så att du inte blir stående med en halt häst, för det är ju inte så kul.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jag var i en liknande situation för ett år sen. Hade inga planer på egen häst, då det ju var en ouppnåelig dröm sedan barndomen. Det är ju inget en vanlig människa kan göra, tänkte jag. Man måste vara miljonär och bo på landet.

Blev medryttare på en frieserhäst som var till salu och sen började tankarna gro i skallen på mig. Det tog några månaders velande, och till slut bestämde jag mig för att försöka, efter att först ha bestämt mig för att INTE köpa. Jag är 33 år och barnlös, när ska jag bli hästägare om inte nu liksom. Jag var liiiivrädd.

Det här året har varit det bästa i mitt liv och jag ångrar mig inte en sekund, trots att just nu sitter här med söndertrampat skenben :angel:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

En kompis till mej köpte ett halvblod, då 15 år gammal (nu 18 år) med pålagringar i framkotorna för 15000 kr, hon ville precis som du ha en välutbildad häst just för att de är så trevliga att rida men har ingen önskan om att tävla.
Den hästen fixar galant att bli riden alla dagar i veckan, inte hoppning givetvis men hon kan alla skolor upp till medelsvår och har trots pålagringarna aldrig varit halt "peppar peppar".
Den hästen har lärt sig att det är lika ok att lufsa i skogen som att gå ett dressyrpass.

Kanske är det något sådant du vill ha? Kanske inte att köpa (jag hade aldrig vågat det iallafall) men på foder med ett bra kontrakt så att du inte blir stående med en halt häst, för det är ju inte så kul.

-Precis! Som du säger skulle jag inte våga köpa en sån häst, men som första foderhäst vore det perfekt. Jag skulle gärna tävla någon liten lätt klass någon gång då och då, men det är absolut inte syftet med hästeriet.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Nu har jag bara scannat några av inläggen men spontant så.

Jag började med foderhäst. Jag var 15 år gammal (med mamma som ekonomiskt stöd) och ville ta reda på om jag öht skulle ha häst och vart jag ville med min ridning. Jag letade ganska länge och prövade allt från travare till oinridna angloaraber, det är som du säger, det finns många hästar som folk vill låna ut men som nästan ingen vill låna.

Sedan snubblade jag över ett trevligt halvblod. Ca 10 år gammal och inte jätteutbildad men jag kunde rida grundläggande dressyrlektioner, dundra runt i skogen, vara med på hoppträningar och även tävla lite smått lokalt. Så det finnr trevliga hästar! Man måste bara leta ett tag (men å andra sidan så kommer du att behöva leta ett tag om du ska köpa häst också, för då måste ni ju verkligen passa ihop).

Sedan beror det ju på om du behöver en häst som är utbildad msv eller LB. En LB-häst kan du få låna utan speciella referenser och gäller det en msv-häst så kommer ägaren antagligen vilja försäkra sig om att hästen kommer att utvecklas/hållas på den nivån under låneperioden.

Din budget fungerar. Och du kan säger hitta en äldre häst för de pengarna som gått högre klasser. Men då är frågan; vill du stå där med en äldre häst? För köper du en 17-åring så står du där sedan och måste sörja för den när den kanske inte är fullt ridbar längre. Den kan gå fullt fram till sin dödsdag, den kan också behöva tas hand om i 10 år utan att ge dig något tillbaka ridmässigt sett. En foderhäst är ju ett tidsbegränsat projekt vilket kan vara bra till en början.

En annan sak som kan vara bra med en foderhäst är du kan få reda på var du vill med din ridning. Skaffar du dig en trevlig medelutbildad häst och har den i ett/ett par år så kanske du känner att du aldrig behöver en msv-häst eller så känner du att det är precis det du vill ha eftersom du verkligen vill träna och tävla på högre nivå. Och då vet du sedan vad du ska köpa.

Jag hade min foderhäst i 1½ år och köpte sedan min första egna direkt. Har sedan dess tävlat på ganska hög nivå och vet att det är dit jag vill. Jag vet också exakt vilken sorts hästar jag ska ha. Ångrar inte alls att jag började med att låna en häst. Det är en mycket bra inslussning i hästägarlivet. Och det är ju så att när du väl har hästen så märks det inte i det vardagliga livet att du inte äger den. För du gör ju allt med den.

Lycka till :)
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

En annan sak som kan vara bra med en foderhäst är du kan få reda på var du vill med din ridning. Skaffar du dig en trevlig medelutbildad häst och har den i ett/ett par år så kanske du känner att du aldrig behöver en msv-häst eller så känner du att det är precis det du vill ha eftersom du verkligen vill träna och tävla på högre nivå. Och då vet du sedan vad du ska köpa.

- Sant. Jag får kanske lägga ner ambitionen lite.

Fast, äsch, som jag skrev innan, det har aldrig varit så att jag MÅSTE ha en häst som kan precis ALLT. Det hade bara varit roligare. Jag har aldrig sorterat bort några annonssvar pga av det. Men jag har plockat bort hästarna som är för unga, de som är skadade så att de knappt går att rida och ex-travarna.

Tack för påhejning! (Det gäller er allihop, kul att ha lite hjälp med hur man ska tänka!) :laugh:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jaha, uppdatering! Provridning på söndag, ett 17-årigt fullblod tävlad L:a dressyr och tränad hoppning också. Ser väldigt trevlig ut på annonsvideon. Nu får vi se hur det här går, han håller på att bli igångsatt efter en skada och det är dessutom kallt, så han var tydligen pigg! :D
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jaha, uppdatering! Provridning på söndag, ett 17-årigt fullblod tävlad L:a dressyr och tränad hoppning också. Ser väldigt trevlig ut på annonsvideon. Nu får vi se hur det här går, han håller på att bli igångsatt efter en skada och det är dessutom kallt, så han var tydligen pigg! :D

Glöm inte att uppdatera hur det gick sedan:laugh:
Håller tummarna för att det går bra!
Är det på foder eller köpa?
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Om det klickar är det ev foder fram till sommaren, sen köpa eller att han är kvar hos mig men till salu. Vi får väl se hur det går!

Men... Ehh, jag skulle väl inte ha ett fullblod? Jag skulle ju ha ett stadigt halvblod, en gunghäst! :o:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 927
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 143
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp