Kan jag bli hästägare?

Sv: Kan jag bli hästägare?

Grattis! Klart det går bra. Se gärna till att ha någon du litar på att rådfråga, och var inte rädd att fråga. Men inte alla, du kommer att få lika många svar som du frågar:)

Känner igen känslan, att nu är det mitt ansvar. Vår första var ändå "bara" en ponny för 2000 kr, men den hade ju rätt att må bra också.

Lycka till!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Under själva urlastningen var det lite tumult, så det blev inga bilder tagna där, och ni vet ju hur det är att fota utan blixt i ett stall... Men i vilket fall som helst - det står en livs levande häst i ett stall inte långt ifrån mig, och han är min! :bump::laugh: (Ja, i alla fall nästan!) :o

Jag ska ta lite bättre bilder av honom i morgon!

30335617.jpg


30335615.jpg


30335616.jpg
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Vad kul för dig :) Ser trevlig ut. Hoppas att ni får en bra tid tillsammans och att det inte blir något strul.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Så fin:love: Åh vad roligt:bump: jag kan verkligen minnas känslan:D

Likadant täcke har du med som min tjeja har, dom är superbra;)

Det är bara bra att vara orolig, det är de ödmjuka, de som tvekar som det går bäst för.
Du har ju tänkt igenom och funderat och klurat. Det är ju inget du kom på igår precis.

De kommer säkert gå jättebra:banana:

Skaffa dej en bra mentor som du kan ringa till varje gång oron slår till eller en söm har tappats:angel:;)
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Tack för all peppning! Det här är kul, men jag är harigare än jag trott. När jag försökt sätta fast honom i stallgången har han fått panik två gånger, dragit bakåt och höll på att sno runt och fara in i boxen med mig i andra änden av grimskaftet. Jag hinner liksom sätta fast honom på ena sidan och så drar han bakåt, snabbt, och då knäpper jag ju upp honom eftersom han verkar få panik av att sitta fast. Igår kväll fick jag hjälpa av en av de andra tjejerna och vi satte fast honom i balsnören ifall han skulle få panik och då stod han ju som ett ljus förstås, men när jag skulle försöka idag gick det inte alls, han blev helstressad när jag knäppte fast honom och höll på att dra bakåt rakt in i en vattenkran, så jag pysslade med honom i boxen istället. Det var fegt av mig, det fattar jag, men det känns inte jättelockande att bråka med en "okänd" häst när man är ensam i stallet. Jag får visioner av mig själv liggandes i stallgången med ett hovavtryck i pannan ... :D

Men allt annat funkar super, till och med när jag råkade ta i elstängslet och gav honom en redig elstöt genom grimman stod han snällt, han ryckte ju till, men sen var allt helt ok. Min hand, däremot, gjorde ont en bra stund efteråt (stackars häst, jag skäms, men handtaget var trasigt!)

Oj, nu blev det långt! Jo, jag behöver nog en hästmentor tror jag! :p
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Så fin! De bruna fullbloden är de bästa.

Balsnören är oftast ett ovärdeligt hjälpmedel. ;)
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jaha! Nu är det kvällen innan dagen då han kommer!

Jag har varit ute i stället och lämnat mina grejer, köpt foder och fixat i ordning boxen innan han ska komma. Det känns fortfarande helt märkligt det här, att jag ska få hem en häst som -jag- är ansvarig för! Herregud, kommer jag klara det här? Det känns som att skaffa barn, nej värre, det här! :D

Haha, den här tråden är så rolig, för jag ligger hela tiden dagarna efter dig! :laugh: Med enda skillnaden att jag inte satsar på foder, utan köper direkt. Bestämde mig i mitten på december, läste annonser och provade hästar under julledigheten, har bestämt mig och IMORGON hämtar vi hem vår häst! Också en äldre välutbildad, men ett 14-årigt halvblod som gått fälttävlan och LA6 dressyr, mycket pigg, mycket trevlig att rida.

Och HJÄLP, lyckoruset växlar med stora skälvan. Ska vi klara detta??? Men lyckoruset är överlägset och idag har jag koncentrationssvårigheter på jobbet...

Jag har också gjort jämförelser med att skaffa barn, eftersom jag har tre såna. Och har konstaterat att då är det grubbel att bestämma sig för ATT skaffa barn, sen är det bara att köra och det blir när det blir och vad det blir. Hästen måste man VÄLJA själv, dvs ansvaret ligger på mig även där... Har jag valt rätt??? Det KÄNNS så rätt i alla fall.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Oh, spännande! Kan du inte fortsätta att berätta hur det går?



*kl*

Idag har varit den bästa dagen hittills. Jag longerade och han var pigg som jag vet inte vad, massa spring och brall i benen, men han LYSSNADE på mig och min röst. Vi känner inte ens varandra, han är i ett helt nytt stall och ett nytt ridhus, men han lyssnade på mig! :love: Och jag blev inte rädd när han hoppade, bockade och sparkade, jag var inte rädd alls. Så sjukt skönt att veta. De senaste dagarna har jag undrat en del "vad fasiken håller jag på med, jag kan inte ens få hästen att stå uppbunden i stallgången, varför har _jag_ skaffat en häst, är jag inte riktigt klok"?? Och jag har dessutom blivit nervös av att han kastat sig så, även om jag förstås försökt att inte visa det. Men sen är ju inte jag den där typen som skriker och gormar heller, jag kan säga ifrån, men jag är inte sådär stentuff och jag fattar ju att jag måste visa att det är jag som bestämmer, annars kommer han att tro att han ska göra det. Men jag tror också att det kommer ta lite tid att hitta min egen ledarstil. För jag har ju aldrig behövt vara ledare på det här sättet för en häst tidigare.

Ja, sen efter longeringen gick vi i alla fall in och för första gången gick det helt utan problem att binda upp honom. Han kastade sig inte, flåsade inte och var inte sådär "på tårna" som innan. Jag gav honom en hötapp och körde på med mina balsnören, och han bara stod där och tuggade medan jag mockade. Helt lugnt! Jag sprang runt honom med kärran och han bara ... brydde sig inte alls! :)

Mitt självförtroende har fått en liten boost idag. Jag kanske klarar med än jag tror? Har fått mycket hjälp av de andra i stallet också, det är guld värt.



Tro det eller ej, men jag köpte en ny kamera innan han kom hem för att jag skulle få BRA BILDER ... :crazy::D

30356108.jpg
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Så fin! De bruna fullbloden är de bästa.

Balsnören är oftast ett ovärdeligt hjälpmedel. ;)

:D Varför är de bruna de bästa? Ja herregud, jag blir nog inte av med de här balsnörena i första taget, men alla sätt är väl bra utom de dåliga!

(Lämnade förresten in ett första utkast till uppsatsen i torsdags, så om några veckor borde det komma en färdig att läsa! Tack igen för hjälpen!) :bump:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Hej!

Har följt tråden med spänning, vad roligt för dig med din häst! Jag är övertygad om att det kommer gå hur bra som helst - och när det inte gör det är det faktiskt inte hela världen!

Sitter vaken och nervös, ska få hem min häst imorgon.. Har haft hästuppehåll under tiden jag pluggade men jobbar nu och bestämde mig för att det var dags. Så... snart (om 3 vakna timmar) ska jag bege mig mot stallet och strö och göra fint för ankomsten :)

Bor du i Lund förresten? Behöver du kontakter där har jag många att dela med mig av, allt från hovisar till vettar:)

Hoppas du fortsätter uppdatera oss!:bump:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

De är bäst enbart för att jag äger ett sådant fullblod själv. ;) Han finns på min avatar föresten. :D

Att låta de få rasta av sig med jämna mellanrum som du gjorde med longeringen är superbra. Det är lättare att slappna av när det inte finns allt för mycket uppdämd enerig i kroppen.

Och grattis igen till din fina foderhäst!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Ni behöver nog bara lite tid att lära känna varann och hitta rätt balans på respekt och förtroende mellan er. Jag tycker att det är först nu som jag har hittat gränserna för vad som är ok och inte och lärt mig läsa honom ordentligt. Då har jag haft min häst i ett halvår snart...
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Lite sent svar, men jo - jag bor i Lund och jag tar gärna alla namn och kontakter du har! :D




Uppdatering: Det här med att ha häst är kul! Och vad mycket jag lär mig hela tiden! Ridningen är verkligen den minsta delen av hästandet, och den känns inte heller lika viktig längre, även om jag såklart tycker att det är kul. Folket i det nya stallet är väldigt trevliga och det känns verkligen kul att komma till stallet och pyssla med hästen och prata med dem. Det är ju en helt ny gemenskap! Visst har jag varit i stall förut, men då har jag ju ridit andras hästar och det har inte riktigt varit samma sak.

Idag har hovslagaren varit här och slagit på en tappsko, och bara saker kring det (hur tar man av en sko som sitter på sniskan och hur sätter man på ett silvertejpsbandage under tiden man väntar på hovslagare) osv osv i all oändlighet. Det är också väldigt mycket roligare att prata med annat hästfolk när man har en egen, helt plötsligt är det inte bara jag som lyssnar och ställer frågor, utan jag får berätta också, så brukar det inte vara och det är skoj att få vara mer delaktig i de samtalen.

Idag verkar det börja töa här och det ska faktiskt bli ganska skönt med vår nu så att jag slipper bekymra mig om halka, broddar och snösulor och kan komma igång med ridningen. Jag tror att det blir en bra vår det här. :bump:

Hur går det för er andra med era nya hästar? Har ni lärt er något nytt? :idea: :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 927
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 143
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp