Kan jag bli hästägare?

Sv: Kan jag bli hästägare?

Om det klickar är det ev foder fram till sommaren, sen köpa eller att han är kvar hos mig men till salu. Vi får väl se hur det går!

Men... Ehh, jag skulle väl inte ha ett fullblod? Jag skulle ju ha ett stadigt halvblod, en gunghäst! :o:D

Haha, du får tänka på att i många halvblod är det mycket fullblod så det blir nästan samma:angel:

Vad bra att du fick tag i någon du får ha på foder först, särskilt nu om han har varit skadad.
Du får ju också prova på den tuffaste tiden att ha häst, dvs. många minusgrader, slask, gegga och sörja:angel: innan du bestämmer dej för ev. köp.

Att ha häst på sommaren är en sak, det är en helt annan sak när vattnet har frusit, man själv är blåfrusen efter fem minuter och man står där och kämpar med att få upp en dörr så man kan komma åt snöskyffeln, stå och spetta bort isen som har rasat från taket och bildat ett fint berg så att dörren bara kan öppnas 30-40 cm och efter x- antal timmars snöskottning äntligen kan få ut hästen:angel:

Men det är värt det, varenda minut:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag bli hästägare?

Sitter i samma sits som du! :)
Letade foderhäst, hade egentligen inga stora krav men här omkring fanns dåligt med foderhästar! Så jag snubblade över en valack, varmblod som också är född -94.
Hoppas kunna provrida i helgen sen får vi se! :D
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Uppdatering! :D

Provridningen gick bra! Ja, jag har ju inte ridit på ett halvår och skuttar runt som en köttbulle utan muskler, men han var rolig att rida. Han _var_ väldigt pigg och när han blev springig hängde jag mig gärna i handen så att han bara sprang ännu mer, men det blev bättre med lite hjälp av hans ägare. Och jag tror inte att det är något som en bra tränare inte kan hjälpa mig av med. Dessutom är det KALLT och han har stått ett tag så det var inte konstigt att han hade energi. Han var mjuk och kändes spänstig trots att han inte är riktigt igångsatt nu. Sen var han väldigt lugn när vi skrittade i beckmörker till och från ridhuset och det uppskattar jag. Öronen framåt och nyfiken, men inte hoppig och skuttig.

I stallet stod han nästan och somnade i stallgången och han verkar överlag som en häst som är lätt att ha att göra med. Jag ska tillbaka på tisdag och rida ut med ägaren, men händer inget jättekonstigt då så blir Comatose fodervärd! :bump::D

Jag håller på att leta stallplats för fulla muggar och ska åka och kolla på ett ställe i veckan som verkar bra. Annars försöker jag planera vad jag behöver köpa in för saker. Sadel sa de kunde följa med honom och ev något täcke, men det är ju massor med andra saker jag måste ordna med innan! Jag skulle behöva en checklista, har ni tips så får ni gärna skriva det!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jag var i en liknande situation för ett år sen. Hade inga planer på egen häst, då det ju var en ouppnåelig dröm sedan barndomen. Det är ju inget en vanlig människa kan göra, tänkte jag. Man måste vara miljonär och bo på landet.

-Precis! Det här är ju en barndomsdröm som jag aldrig ens trodde skulle bli av! Hoppas skenbenet blir bra fort! :)
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Åh vad roligt:D

Vad kul att få handla...

Vad du behöver:

Sårvård:
termometer
engångs handskar, finns väldigt bra på clas ohlsson bra att ha vid tvätt av skapet, det luktar på händerna länge annars:crazy: men även vid andra tillfällen.
Lactacyd, det bästa att tvätta sår med tycker jag
en hink
wettex trasor, jag köper på rulle och klipper till lagom bit att tvätta med på typ skrapsår och dyligt, mycket enklare än bomull, används också till att tvätta skapet med.
bomull till tvätt av allvarligare sår
bomull på rulle
silvertejp, super till att få hovbandage att sitta kvar och till en hel massa annat
wettstrap
bomullslindor
ev. snabb bandage
bandageunderlägg som man kan klippa till efter behov, alltså inte vanliga paddar.
en bra sax som bara används till sårvårds sakerna
blåspray
kompresser

har säkert glömt något men det är det jag kommer på nu som jag har haft nytta av.

Ryktsaker, hovkrats

ev extra täcken beroende på vad han behöver.
Jag gillar ulltäcke då det både kan användas under ett annat täcke om det behövs, som svett täcke, som torktäcke efter en regnig dag och som stalltäcke.
Jag tycker att ull är överlägset fleece på alla sätt.
Ett bra regntäcke
ev. tjockare täcke, kolla passformen noga på alla täcken, det är ett aber med illasittande täcken. Stod och tittade på ett av våra extra täcken idag och funderade på hur en häst skulle se ut om det skulle sitta bra då bogvecken börjar nedanför bogen:confused: ett billigt täcke jag köpt någon gång där det var för dyrt att åka tillbaka med det.

Vojlockar/schabrak
träns och tyglar
bett
grimma+grimskaft, jag köper en bra lädergrimma och en syntet grimma till varje häst, syntetgrimman används bara när lädergrimman är nysmord. Jag använder aldrig grimma i hagen utan enbart vid in och uttag och när de står uppbundna i gången.
trevliga stigbyglar som just du trivs med, jag älskar mina bowbalance:love:
stigläder
sadelgjord
hoppas att du får med en passande sadel (som passar både dej och hästen), det är ju så mycket enklare än att behöva leta sadel själv.

Glans spray, super att spraya på utsatta ställen om hästen får skav av täcken och i förebyggande.
ev. benskydd och boots
transportskydd
Förmodligen behövs också extra brodd om han inte har guldskor.

smörjsaker, tvål, något fett och trasor.
En svamp till tvålen och en till fettet.
jag gillar stübbens tvål och smörja, helt överlägsen alla andras enligt mej:angel:
Fråga gärna ägaren om de vill att du ska använda någon särskild smörja till deras sadel om du får med den, vissa sadeltillverkares garantier på läder och arbete slutar att gälla om man använder i deras ögon fel produkter.

fortsättning...
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag bli hästägare?

Glöm nu inte att se till att allt är reglerat i kontraktet, varenda liten grej som kan hända ska vara med så att det inte blir tjafs om något händer. (Alltså jag menar inte en lista på tusen saker utan vem som står för vad vid sjukdom/skada, om hästen dör:cry: om hästen får en sjukdom/skada som sänker hästens värde, vem som köper ny sadel om den gamla inte passar längre, vem som betalar slitgrejer om täcket du får med går sönder, ska du ersätta det? med ett nytt eller likvärdigt? osv.)

Glöm inte att köpespriset ska finnas med så att de inte höjer helt plötsligt när/om du vill köpa.
Skriv också upp vad du får med och fota sakerna från alla håll så att du kan bevisa sakernas skick när du fick dem i din vård.

Kolla upp vad för försäkring hästen har, be att få se försäkringsbrevet och ta gärna en egen försäkring så att du vet att det verkligen finns en försäkring om något skulle hända.

En häst vi hade på foder för senare köp bedyrade ägaren var motsvarande A1 försäkrad, hon skrev till och med på kontraktet där det stod att hästen skulle vara försäkrad motsvarande A1.
Sedan visade det sig att han inte hade någon särskilt täckande försäkring alls:crazy: han hade motsvarande den som tävlande travare har, dvs den tog inga hältor alls och vetvården var dessutom mycket låg.
Jag var väldigt glad att inget hände:crazy:

Lycka till nu och hoppas verkligen att det blir bra:laugh:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

WOW! :laugh: Tack för hjälpen, men fråga... Vad är wettstrap? Och blåspray? :confused::o
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Blåspray är ett antiseptiskt spray som används vid sårvård. Wetstrap är en typ av linda, som jag tror är samma som "vet flex" som finns på apoteket. Den klibbar ihop sig med sig själv när man lindar så den sitter väldigt bra.

Allt måste du ju inte ha på en gång tycker jag. Blåspray är i och för sig bra. Febertermometer och kanske så man klarar en första såromläggning, men sen kan man ju köpa efterhand. Detsamma med alla prylar, även om det är rooooligt att köpa hästsaker:-D

Det viktigaste att tänka på är kontraktet helt klart. Jag antar att du får ett pris nu som gäller under fodervärdstiden. Därefter kan de sätta vilket pris de vill? Hur lång uppsägningstid har ni? Kan de säga upp fodervärdsavtalet fast du bestämt dig för att köpa inom fodervärdstiden? (Har man otur kan de ju säga upp avtalet en månad innan och därmed ha fått honom igångsatt och uppstallad under tiden på din bekostnad...) (Nu ska man väl inte tro något sådant, men jag försökte tänka in alla möjliga dumheter som kunde hända...)

Vem står för försäkringskostnaden? Har han högt maxbelopp i veterinärvårdsförs?
Jag kände att jag ville ha max i och med att jag inte kunde besluta om avlivning t.ex om det skulle behöva göras en buköppning med små chanser för att lyckas. Ägaren kan ju i princip säga att allt ska göras men du får betala. Täcker inte försäkringen hela beloppet så blir det dyyyyyrt!
Nu har jag max belopp i veterinärvård samt fast självrisk i IF så då behöver inte pengarna betyda något ifall olyckan skulle vara framme.

Jag fick även W besiktigad och avmaskad precis innan jag hämtade honom. Sen är det väl bra att koll på det där med vaccinationer osv. så att du inte missar datum för det om du ska stå för det.

Nyskodd var han också när han kom och nu skulle man väl vilja ha med snösulor och broddhål. Du behöver nog införskaffa broddar och tillbehör också?

Lycka till på uteritten idag och hoppas du hittar en bra stallplats!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

WOW! :laugh: Tack för hjälpen, men fråga... Vad är wettstrap? Och blåspray? :confused::o

Precis som Willja skrev är wettstrap en klibbig linda, helt överlägsen när man ska linda över hovar men även för att få ett bandage att sitta kvar på benet.
Man kan sätta den ganska löst med kompress och bomull på rulle eller sårpadd under så att luft kan cirkulera men eftersom den klibbar ihop så kommer ingen skit in till såret.
Observera att den aldrig får lindas direkt på benet utan något under, det är precis som med vanliga lindor alltså.

Blåspray är super på alla småsår men givetvis även till andra sår.
På småsår som är rena sprayar jag bara blåspray istället för att tvätta och greja och riskera att få in skit enbart genom tvättningen.

Precis som namnet antyder så är sprayen blå, den färgar alltså hästen blå där man sprayar men det försvinner av sig själv ganska omgående.

Wettstrap/wetflex är sådant man får passa på att köpa på sig när man kommer någonstans där det är billigt för på apoteket är de dyra.
Wettstrap finns i de flesta hästsportbutikerna och är oftast billigare där än på apoteket.
Om man behöver lägga om några dagar så går de åt snabbt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag bli hästägare?

Ok, jag ska kolla upp allt på din lista, men en till dum fråga... Handlar du stallapoteket på apoteket, eller ska man gå till en ridsportsbutik?

Jag provred ute idag istället (blev uppskjutet) och det gick bra! Han var väldigt pigg och glad och skuttade lite för några belysningsgrejer i ett träd, men annars gick det bra. Det är ju så himla hårt och halt nu bara, så vi kunde bara skritta och trava. Efteråt kom vi överens om att vi ska skriva kontrakt i veckan (hur brukar ett normalt fodervärdskontrakt se ut?) och jag har varit runt och letat stall och hittat ett trevligt tio min hemifrån med ridbana, ridhus och nära till skog och strand att rida på. Tjejen som äger honom åker utomlands om en månad, men innan dess hinner hon komma och hjälpa mig med honom, lite med ridningen och så lite tömkörning. Efter det har jag hennes mamma att prata med. Känns skönt att ha dem som stöd, och bra att kunna fråga när man undrar saker. De bor inte långt bort och det är ju bra.

Nu är det tusen saker som snurrar i skallen. Allt från att ta reda på var man köper foder, ska ha Krafft, betfor och ev kornkross (granngården?) till hur många schabrak en häst egentligen behöver... :angel::D

Jag ska köpa deras täcke för 1000 kronor (Horseware Rambo) och får låna med sadeln mot att jag betalar halva försäkringen (200:-/mån), träns etc följer också med. Vet inte riktigt hur vi ska göra med veterinärbesiktningen, han är undersökt och röntgad etc för tre veckor sedan, och de sa att jag gärna fick ringa veterinären som varit samma under många år, för att prata med honom om hästen. Jag misstror ju inte dem på något sätt, men är det alltid bäst att göra en besiktning även om hästen "bara" ska iväg på foder? Vi har även kommit överens om ett salupris om jag vill köpa honom efter att fodervärdstiden gått ut.

Han är försäkrad ganska lågt i liv, men antingen 100 000 eller 300 000 i veterinärvård (hon var inte säker, men skulle kolla upp det innan vi skriver något). Självrisken låg på 1500 och som jag förstod det var den fast, men det vet jag mer om när jag sett pappren.

Om ni vill fortsätter jag att uppdatera i tråden även fast trådämnet förändras lite? Jag känner mig så här :laugh::bump::banana::D just nu! Det är inte varje dag man får uppfylla en flickdröm! :banana::banana:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Beror på om du ska ha hästen hemma i eget stall eller i kollektivstall. En del har hästen i ett kollektivstall till att börja med, för att få stöd o hjälp med in o utsläpp o fodringar, och även feedback och hjälp ifall hästen blir sjuk, man kan behöva ha hjälp i början för att veta när man ska ringa veterinären, och vad man kan klara av själv tex. Man har kunniga hästmänniskor omkring sej ifall man behöver fråga, och även tillgång till deras kontaktnät till hovslagare o massör osv.

När du känner dej ganska säker på hästhanteringen i ett kollektivstall, så kan du ju ha hästen i ett eget stall, och då har du byggt upp ett kontaktnät ifall du behöver rådfråga om något. Om man har hästen i eget stall, är det en själv som får ha hela ansvaret för in o utsläpp, fodring och mockning, vaccineringar och hovslagare, samt veterinär.

Det kan vara jobbigt att aldrig ha sovmorgon, men å andra sidan får man sköta hästen på sitt eget vis, utan att ha folk som lägger sej i. I kollektivstall kan ibland finnas människor som lägger sej i, hur bra man än sköter hästen, och det tycker jag är en nackdel . En fördel är dock att man alltid har ridsällskap, det kan vara trist ibland att bara ha sej själv att rida med..om man inte ska lasta hästen och åka till någon för att få sällskap vid ridningen.
I kollektivstall brukar ofta finnas kunniga att rådfråga ifall man behöver hjälp vid ridning, lättare sjukdomstillstånd osv.
Fördel med eget stall kan också vara som i mitt fall, att jag har stallet bakom knuten och kan slinka in där när jag vill.
Detta är mina erfarenheter.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Tack för ditt svar, men att ha hästen i något eget stall är inte aktuellt, jag bor i lägenhet mitt i stan! :D (Skulle vara pannrummet då, men jag misstänker att grannarna skulle klaga!)

Jag tänkte mer på ansvarsfrågan, så att det inte blir några problem om han ska lämnas tillbaka sedan, och har fått någon skada som man blir oense om att han kan ha haft innan han kom till mig etc... Hur petnoga ska man vara? Eller skulle det räcka att få telefonnumret till han som varit hästens veterinär i många år och prata med honom? Speciellt när jag vet att hästen gick igenom veterinärbesiktning för tre veckor sedan, känns det lite fånigt att göra det igen. Hade jag köpt hästen skulle jag gjort det, men hur är praxis när den ska på foder?
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

hej
skulle vilja ge några tips.kanske du vet om dem ,men annars bra att veta
1. veterinärbesiktningen skall inte vara äldre än 2 veckor(som jag lärt mej:om man skall köpa häst)
mkt kan ha hänt på tre vckor,halkat i hagen,gått om kull ja du vet ;)..
2. ha alltid en annan veterinär än ägarna har(vet och ägare kan koka ihop något,vissa är ju tyvärr hästskojjare)..fast ändå bra att ha samma vet ,för då känner han ju hästen;)..

nåja,nu är jag kanske lite fööör nojjig här,men jag litar inte på ägarna (jag menar tror inte helt och hållet på deras historia,försöker kolla läget själv lite)..


själv har jag en egen häst och en som jag fick på foder.:D..



hoppas allt kommer att gå bra för dej!:D..
trampa runt i leriga hagar ,njaaa..inte roligt,men de har du snart glömt av när du står 5 meter utanför hagen ;)..

nåja nu ska ja sluta svammla,hoppas du inte har missförstått mej någon stanns.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag bli hästägare?

Vad roligt att allt gick bra:banana::banana::banana:

Jag handlar där det är billigast, ofta på börjes, Ge-kås och liknande när man ändå är där. Annars köper jag vissa saker i ridsportsbutiker och vissa på apoteket.

Bra kontrakt finns i bokhandlar och i en del ridsportsbutiker men du kan också hitta på nätet, dock får du skriva av för de går inte att kopiera.

Kom ihåg att skriv dit saker som priset ni kommit överens om och andra saker som är viktiga för er.
Skriv med allt du får låna med och fota hur det ser ut så att det aldrig kan bli tjafs om skicket om du inte köper honom.

Skriv också med att de håller honom försäkrad och beskriv försäkringen och att du får använda den.
Bra att du betalar endel på försäkringen, då kan de inte säga att ingen finns om något skulle hända för du betalar ju till den och då får de betala om de inte har någon.
Skriv också in att du ska kunna ta över försäkringen vid ev. köp.

Jag tycker att du ska ringa en duktig hästveterinär som de inte har använt och be om en besiktning. Givetvis ska du även ringa deras veterinär, det är en guldgruva att veta så mycket som möjligt.
En besiktning för tre veckor sedan säger inget om skicket på hästen nu. Det är skicket när du tar över ansvaret som är viktigt så att de aldrig kan säga att han var si eller så och nu är han si eller så och att du kan bli betalningsskyldig på något vis för saker som redan fanns.

En häst behöver två schabrak eller egentligen två schabrak till vintern och två vojlockar till sommaren, jag är så gammalmodig att jag vill slippa att hästen svettas extra på sommaren för att jag vill ha schabrak istället för vojlock sommartid.
Fast, av någon märklig andledning så är just schabrak en sådan sak man "måste" ha väldigt många av:angel:

Om du har en kvarn i närheten så brukar de vara billigast på foder, annars granngården eller liknande.

Vad han behöver ha för foder beror ju på hövärdena så vänta med att köpa tills du har fått analysen på det grovfodret han ska äta i sitt nya stall.

Ja fortsätt gärna uppdatera! Det är så himla spännande:D Jag förstår verkligen din känsla just nu och hoppas att allt kommer bli precis så som du vill:laugh:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Tack för era svar, att ni orkar! :laugh::bow:

Ännu en dum fråga - jag har letat efter hästveterinärer i området, googlat på en massa möjliga sätt och letat, men hittar bara smådjurskliniker. Var hittar man hästveterinärerna? Jag ska prata med ägaren om besiktning, men vet inte hur man brukar göra med besiktning? Om hästen brukar besiktas före fodervärden tar hem hästen och innan man lämnar tillbaka - vem betalar då? Kan man betala en varsin? T ex så att jag betalar nu, och de betalar den senare om det är så att jag vill lämna tillbaka honom? Om jag ska köpa vill jag ju ändå ha en besiktning och det är väl inte så smart för dem att göra en besiktning efter att jag haft honom i ett halvår? Det säger ju inte så mycket då.

Det är svårt att veta hur det ska vara allting! Och det känns lite jobbigt att komma och "kräva" en besiktning. Jag vet varför jag ska göra en, det är ju en bra sak för både dem och mig, men det är så knappt med tid! Hinner man boka in en gårdsbesiktning innan tisdag när flytten av honom är planerad?!

Herreminje... :crazy:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Vi har resonerat som så att när vi hämtade en foderponny så besiktigade ägaren för att "skriva sig fri" och veta att hon lämnade ifrån sig en frisk häst.
När vi lämnade tillbaka honom så besiktigade vi för att visa att han fortfarande var frisk.

Det kan ju bli tvister annars om det skulle visa sig att han har en skada. Du kan hävda att skadan har uppstått innan du hämtade honom i dagsläget i och med att det är några veckor sedan han besiktigades.

Jag vet inte om det är "norm" att göra så, men vi fick tipset av många att dela upp besiktningarna på det sättet.

På samma sätt gjorde vi när jag tog hem min häst på prov. När jag sedan köpte honom så utgick jag ifrån den besiktningen som gjordes innan jag hämtade honom.

Hur många veckor sedan är det nu sedan han besiktigades?

Om de kräver att han ska vara besiktigad när han lämnas tillbaka så tycker jag att du kan kräva att han besiktigas när han ska lämnas till dig.

Jag hittar alla våra veterinärer via Eniro om jag vill. Man kan också söka på "distriktsveterinärer", men allra bäst är nog att höra med någon så du får tag i en vet. som har bra rykte!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Kolla på eniro på hästveterinär, jag fick över 800 träffar och någon borde ju bo i närheten av dej. Annars är det bästa att fråga runt vem som är bra men ta absolut ingen distriktare om denne inte verkligen har eget intresse och kompetens. Det är vanligt att dv inte har så mycket mer kompetens på häst än att de kan ta hand om sjukdomar, att besiktiga kräver en riktigt bra veterinär.

Om det skulle vara så att det inte hinns med innan tisdag så får ni göra upp något så länge.

Betala varsin och skriv in i kontraktet vem som betalar vad. Det viktiga för dej är att kunna visa hur han var innan du tog hem honom därför är det viktigast att den besiktning ni gör nu är din egendom, dvs du köper besiktningen.

Du kräver ingenting, du vill ha ditt på det torra så att du vet att du hämtar en frisk häst. Vill de inte besiktiga när/om de tar hem honom så är det upp till dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jaha! Nu är det kvällen innan dagen då han kommer!

Jag har varit ute i stället och lämnat mina grejer, köpt foder och fixat i ordning boxen innan han ska komma. Det känns fortfarande helt märkligt det här, att jag ska få hem en häst som -jag- är ansvarig för! Herregud, kommer jag klara det här? Det känns som att skaffa barn, nej värre, det här! :D
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Okey va kul men nu vill vi veta hur det gåååååår!:D
Gärna bilder också.:idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 928
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 546
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 150
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp