Kan jag bli hästägare?

Comatose

Trådstartare
Ja, ni ser ju rubriken. Jag har letat efter första egna foderhästen under ett par månaders tid, men inte hittat något intressant. Jag börjar inse att folk inte lånar ut friska/välutbildade/väluppfostrade hästar till folk de inte känner (varför skulle de?), eftersom jag för ett par år sedan flyttade 70 mil söderut har jag inga kontakter som jag kan söka häst genom. Och det är ju en frisk, välutbildad och väluppfostrad häst jag vill ha!

Nu börjar jag fundera ... Ska jag ge upp letandet och skaffa en egen häst i stället? Men tänk om jag upptäcker att jag inte klarar det? Eller att jag inte tycker att det är tillräckligt kul?

Hur tänkte ni innan ni skaffade första egna hästen? Och vad tycker ni att man måste kunna innan man ger sig på det?

Foderhästen skulle ju vara ett sätt för mig att prova på om jag klarade det här jätteåtagandet som det ändå är att skaffa häst, tänk om jag inte klarar av det?! :crazy:

Det är än så länge ingen plan att skaffa egen, det är bara en liten tanke som börjar växa i mitt huvud. Köper jag har jag ju chansen att hitta just en sån häst som jag vill ha, istället för att behöva "ta det som finns" därute. Tänker jag konstigt? Säg till mig att jag inte kan skaffa en egen häst, och berätta exakt hur svårt och jobbigt det är! :bump::D
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Skannade igenom lite och hittade detta inlägg. Mycket intressant faktiskt, jag själv hade fått höra i evigheters evigheter att jag aldrig skulle komma närmare än ridskola när det gällde egen häst. (som du förstår så var jag ganska ung) Jag fick sedan en sommar ett erbjudande om en sommarhäst och det ena ledde till det andra och hoppsan så hade jag istället köpt en travare som stod i samma stall och som var misskött. Inte direkt det bästa alternativet till första häst om jag säger så. Men det jag vill säga är att om man har ett brinnande intresse så löser sig allt. Självklart tycker jag att det bästa alternativet är att "testa" på först då det är så otroligt mycket mer till att ha häst än att rida den på rätt sätt och ge den mat. Jag var 14 när jag fick mitt varmblod och hade inte heller en enda i min familj som var hästvana, vilket resulterade i att jag lärde mig allt från andra och tog ansvaret själv.
Det finns otroligt många bra och fina hästar som lämnas ut på foder så jag tycker att det vore det bästa att börja med.

Fördelen med att ha egen är ju självklart att man är självständig och styr allt själv - maten-skötseln o.s.v. men nackdelen är att det är så otroligt mycket mer ansvar. Om något förändras i ens liv, då måste man alltid ta hänsyn till att hästen tar upp mycket tid och pengar. Som fodervärd kan du alltid vända dig till ägaren om man inte kan ha kvar hästen längre.
Det är inte direkt glamouröst att ha häst inte, jag spenderade upp till 4-5 timmar i stallet minst varje dag, man ska ha koll på försäkringar, skoningar, foder som kanske är bättre, sadlar som måste prövas. Det finns massor, en del grejer måste man ju självklart göra som fodervärd men som t.ex. sadlar och foder brukar alltid ägaren ha hand om - även försäkringar.

hm... jag vet inte om jag hjälpte så mycket men ja.. hoppas det går bra för dig och att du hittar en bra häst! :)
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Tack för svaret! Mitt i natten dessutom! :D

Jag har ju velat ha en egen häst sedan jag började rida på ridskola när jag var fem, så det här är (som för så många andra) en gammal flickdröm. Men jag förstår också att det innebär en hel del uppoffringar och då är ju frågan om jag är beredd att göra dem?

Det kan ju vara lätt att svara på den frågan nu, men nästa vinter när jag står med anklarna fyllda av skånskt lervatten och en häst som vägrar låta mig hämta den i hagen, kanske tongångarna är andra. Och missförstå mig rätt, jag skulle aldrig medvetet missköta ett djur, har man tagit fan i båten osv, men kommer jag tycka att det är kul? :confused:

Jag har testat det mesta andra, jag red på ridskola och hade medryttarhäst när jag var liten, pausade ett par år under tonåren, fortsatte på medryttarhäst som vuxen och red för tränare under tiden, jag har varit delfodervärd (dock som du säger - utan ansvar för foder, skoning etc) och, ja... Jag har liksom kommit till en punkt när det känns som att ännu en medryttarhäst inte skulle räcka till. Jag vill kunna träna, kanske tävla, och satsa på att bli duktigare, både som hästmänniska och ryttare.

Som du säger vore ju en foderhäst den bästa lösningen, men jag hittar ju ingenting som passar mig. Antingen är de skadade och ska bara promenadridas, eller så är de knappt inridna alls. Jag vet ju vad jag vill ha, behöver, för en slags häst - och det är inget av ovanstående.

Foderstater kan man ju delvis läsa sig till kunskap om, men det är värre med saker som att känna igen en viss sjukdom, eller skada. Hur vet jag om det är läge att ringa veterinären eller om jag bara ska tvätta och hålla rent ett sår? Tänk om jag omedvetet gör något fel och förstör hästen? (Där är det dock ännu värre att ha någon annans häst, man vill ju ännu mindre förstöra för någon annan!) Man har ju läst 100 trådar här på buke om arga hästägare som fått hem hästar som i princip är oridbara, och tänk om jag skulle göra något hemskt fel? Bara av ren okunskap?

Hemska tanke! :crazy::o

- Nej, jag kommer inte fram till så mycket smart, nej ... :cool:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jag tror nog du skulle klara det utmärkt.
Att ha någon nära (stallägare eller dyl) som besitter en del kunskap och som kan vara ett bollplank kan vara ovärdeligt :bow:.

Ett alternativ kan ju vara att hyra en häst under en period för att testa på. Dock kan månadskostnaden bli rätt hög då.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Det där med att hyra häst har jag också funderat på, och en högre månadskostnad skulle vara ok för att få reda på om det här är något för mig eller inte, men det verkar inte finnas stall som hyr ut storhästar. Jag har suttit och googlat i timmar men hittar bara ridläger som hyr ut sina ponnyer under vinterhalvåret, tyvärr.

Tack för förslaget dock!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Eftersom du är så tveksam till att klara det så tror jag faktiskt att du skulle klara det.
Alla de som tar det som självklart att de kommer klara av en häst, som aldrig har tänkt som du, de är jag mycket mer tveksam på om de verkligen klarar upp sitt hästägande.

Nu vet jag inte hur stor häst du vill ha, men flera av de ridläger som hyr ut sina hästar på vinterhalvåret har hästar som ligger runt 155 cm.
De hästarna står ofta som ponnyer och är väldigt eftertraktade av ridskolor men har du tur kanske du kan få tag på en.
Det kan ju iallafall vara värt att testa även om du tänkt dej en större om du nu inte längd och/eller viktmässigt skulle vara alldeles för stor för en sådan storlek på häst.

Det absolut viktigaste är att man vill läsa på och lära sig, för en normal intelligent är det inte svårt att lära sig att räkna foderstater och det finns bra hjälpmedel på nätet med diverse foderstats program.
Läs boken "hästens biologi" av bland annat Christina Planck så lär du dej massor.
På SLU finns en otroligt stor kunskapskälla om allt som rör hästar, det är en guldgruva att läsa där och mycket finns tillgängligt på nätet.
Att läsa på om olika sorters vanliga foder är inte heller svårt idag när google finns.

Om du har ridit och skött hästar såpass länge så bör du ju kunna se om en häst är i behov av en hovslagare, annars så lär du dej det snabbt om du bara vill och alltid är med när hästen sko´s/verkas. Fråga, fråga, fråga hovslagaren, de flesta berättar gärna varför de gör si eller så, vill hen inte det så byt hovslagare. En yrkesmänniska som inte kan motivera varför hen gör saker si eller så är inget vidare att anlita.

Vad gäller sår finns några enkla regel: småsår ska alltid kollas så att de inte är sticksår, vid sticksår ska veterinär tillkallas och ju närmare led det sitter desto mer bråttom är det.
Sår vid, i eller nära ögat, om ögat ser onormalt ut, om det rinner eller hästen kniper med ögat så är det också bråttom att få dit en veterinär. Börja inte tvätta ett skadat öga innan veterinären har varit där, risken finns att man förvärrar skadan.

Sår vid leder ska hållas stenkoll på, bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.
Sår på själva hoven/kronranden bör kollas upp då det är svårt att se hur djupt det är och kötthoven kan vara skadad.

Tillkalla alltid veterinär om hästen har ett besvär du själv skulle gå till läkaren med.

En häst som svettas och är orolig utan synlig orsak innebär nästan alltid kolik och då är veterinär insats nödvändig och akut.

Så länge hästen äter, dricker och rör sig normalt brukar det inte finnas någon andledning till oro.

Det du ska veta när du ringer till veterinär är temperaturen, hur andas hästen, var sitter såret/skadan och hur är allmän tillståndet.
Är man osäker är det alltid bättre att ringa och fråga än att avvakta.

Känslan för hästen är viktigare än att veta allt om allt för det kan ingen.
Lär man känna sin häst ordenligt så kan man förebygga mycket, man ser småsaker och känner förändringar innan de har utvecklats till skador.
Bara en så enkel sak som hur det ser ut och luktar i boxen talar om allt om hur hästen har mått under tiden den stått inne när man väl har lärt sig hur det ska se ut när hästen mår bra.
Att alltid dra med handen utmed hela hästen dagligen gör att man vet hur det ska kännas och man märker genast avvikelser.

Det är också viktigt att tänka på att hästar är kännande och tänkande vane individer. Hästen bör få chansen att landa i nya omgivningar innan man börjar rida/arbeta den.
Att lära känna sin häst genom att rykta, prata och umgås med hästen gör att risken för en tokig häst på tredje dagen minskar.
Kommer det ändå så är det bara att vänta ut och börja om från början.
Hästen måste få chansen att lära känna sin omgivning och sina nya kompisar innan man ställer krav.

Jag ville också ha en foderhäst när jag skulle ha första gången, det blev inte så för jag ramlade över en häst som jag "var tvungen" att köpa.
Jag lärde mej otroligt mycket av denna lilla häst, många saker var tyvärr väldigt sorgliga:cry:

När du väl har bestämt dej så se över dina resurser, du behöver en nödbuffert på lika mycket som tre normala sadlar;) tre normala veterinärbesök:angel: (och gärna lika mycket till för säkerhets skull). Dvs minst 50000 kr över när hästen är betald. Den bufferten rör man inte förren något akut händer som man inte kan lösa utan att ta av den, den är alltså inte till för att köpa utrustning för.

Sedan bör du ha en buffert för sadlar med, min nuvarande häst har växt ifrån 14 sadlar på 18 månader;)

Räkna också med att hästen kommer kosta minst det dubbla mot vad alla säger att det kostar att ha häst så att du har utrymme om något skulle hända eller din häst behöver svindyra specialfoder.
Du bör alltså kunna köpa ett nytt täcke utan att behöva nalla på utrustningsbufferten.

Nu hoppas jag ju att din nödbuffert bara får bo på banken och förränta sig, men har man den så slipper man fundera på om man har råd och kan göra allt som står i ens makt pengamässigt om det otänkbara skulle hända.

Det råd jag kan ge är att annonsera efter en häst på foder för ev. senare köp, det kan vara lättare att få tag på foderhäst då och du slipper lämna tillbaka om du inser att det är din drömhäst du har hittat.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Tack, WOW vilket svar! Härligt med alla nattugglor! :D

Det ekonomiska är ju en fråga som jag funderat på... Jag studerar alltså och skulle aldrig klara en häst på studiemedlet, men nu extrajobbar jag vissa helger och tjänar på det i snitt 3000-5000 i månaden. Eftersom jag arbetar i butik och har handelsavtal tjänar jag alltså dubbelt när jag arbetar vilket betyder att jag egentligen inte arbetar så långa pass.

De löpande kostnaderna skulle alltså betalas av mitt extrajobb till allra största delen (om jag förutsätter att mitt hästägande skulle snitta på ca 4000 i månaden, uppstallad i närheten av Lund) och jag skulle reda mig själv på mitt studielån.

Utöver det har jag cirka 120 000 sparade. Av dem kan jag tänka mig att använda cirka 50 000 för inköp av häst. Jag antar att det borde gå att klara inköp av hästgrejer för cirka 15- 20 000? Eller är det orealistiskt?

Jag kan ju dessutom passa på och fråga om ni tror att jag faktiskt kan hitta en trevlig, lite äldre läromästare i dressyr (allround) för det priset? Jag vill att hästen ska kunna lära mig, det gör sedan inget om den är äldre, men jag vill att den ska vara stabil och välriden. Hur gammalt är för gammalt för hästköp?

En sadel kan ju sedan kosta hur mycket som helst, men sadelutprovare brukar väl kunna hjälpa till med begagnade sadlar till mer humana priser, är då ca 10 000 helt fel tänkt?

Efter det här skulle jag ha en buffert på 40 000 kronor. Och jo, det är den enda buffert jag har. Både för mig själv och hästen då. Är det för osäkert? :crazy:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Bra att man kan glädja någon genom att inte kunna sova;)

Jag tror absolut att du kan få en bra häst för 50000 kr, särskilt idag när så många säljer för underpris för att ekonomin fallerar.
En snabb koll på blocket visar flera halvblod för under 50000 kr...
Om det är en häst med en bra historia så skulle jag inte backa för en 15 åring, sedan beror det ju på vilken ras du tänkt dej.
En korsning kan du ju få betydligt billigare men vill du ha ett halvblod så springer ju priserna uppåt direkt.

Ska du bara ha grund utrustning, dvs sadel, träns, lite täcken och rykt grejer så räcker ju 15000-20000 kr.
Allt beror ju på vad för sadel du vill ha, vill du ha både hopp och dressyr blir det ju tajt men kan gå om du har tur.
Man kan ju hitta begagnade kvalitetssadlar för 5000 kr men risken finns ju alltid att hästen ändrar sig och behöver en ny, det är ju surt om man måste få sålt den gamla innan man kan köpa en ny.

Din buffert är ju inte jättestor men jag antar att du inte ska plugga hela livet utan kommer börja jobba inom några år?
Om du vet att du kan låna om det krisar så är det ju ok annars hade jag nog sparat lite till eller väntat tills du har fast jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag bli hästägare?

Din buffert är ju inte jättestor men jag antar att du inte ska plugga hela livet utan kommer börja jobba inom några år?
Om du vet att du kan låna om det krisar så är det ju ok annars hade jag nog sparat lite till eller väntat tills du har fast jobb.

Själv sitter jag och skriver uppsats och har helt vänt på dygnet! :angel:

Fast jobb är nog inte säkert att jag någonsin kommer att få, inom mitt blivande yrke är projektanställningar det allra vanligaste, vilket gör ... allting... lite osäkert. Jo, jag har två år kvar att plugga och har aldrig tidigare ens funderat på att köpa häst som studerande. Men i och med mitt extrajobb är det väl möjligt antar jag...

Samtidigt skulle det verkligen vara smidigt att prova med foderhäst först. Vad händer om jag efter examen får jobb i Stockholm? Jag kommer behöva vara himla arbetsflexibel för att kunna få de jobb jag vill ha, och då är ju 500 kilo häst väldigt dyrt och bökigt att flaxa runt med.

Du märker ju, jag är fram och tillbaka, kan inte bestämma mig alls! :D Men nja, det lutar nog åt att fortsätta leta foderhäst. Det är ju egentligen inget brådska, det är bara det att det verkligen inte funnits något intressant alls som jag hunnit med att nappa på! Men på salusidorna hittar jag massor som skulle passa mina önskemål.

- Svårt det här! :crazy:
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

- Svårt det här! :crazy:

Ja det är svårt, och jag tror inte att det är en nackdel för då tänker man igenom sitt beslut noga.

Nu tänker jag kanske inte fast jobb så går det-projekt anställning så går det inte, utan mer att du kommer ju tjäna mer när du har pluggat färdigt;)

Visst kan det vara dyrt och bökigt att flytta en häst men när man väl har dem så är det lika självklart att flytta med dem som att själv flytta även om det är dyrt.

Det absolut viktigaste tycker jag är att man inser att är det tajt med pengar så går ändå hästen först.
Det är inte ok som vissa gör att dra på hovslagarbesöken till 10-12 veckor istället för 6 veckor eller låta hästen gå med en dåligt passande sadel för att man inte har råd utan då får man lösa det.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Ja, ni ser ju rubriken. Jag har letat efter första egna foderhästen under ett par månaders tid, men inte hittat något intressant. Jag börjar inse att folk inte lånar ut friska/välutbildade/väluppfostrade hästar till folk de inte känner (varför skulle de?), eftersom jag för ett par år sedan flyttade 70 mil söderut har jag inga kontakter som jag kan söka häst genom. Och det är ju en frisk, välutbildad och väluppfostrad häst jag vill ha!

Nu börjar jag fundera ... Ska jag ge upp letandet och skaffa en egen häst i stället? Men tänk om jag upptäcker att jag inte klarar det? Eller att jag inte tycker att det är tillräckligt kul?

Hur tänkte ni innan ni skaffade första egna hästen? Och vad tycker ni att man måste kunna innan man ger sig på det?

Foderhästen skulle ju vara ett sätt för mig att prova på om jag klarade det här jätteåtagandet som det ändå är att skaffa häst, tänk om jag inte klarar av det?! :crazy:

Det är än så länge ingen plan att skaffa egen, det är bara en liten tanke som börjar växa i mitt huvud. Köper jag har jag ju chansen att hitta just en sån häst som jag vill ha, istället för att behöva "ta det som finns" därute. Tänker jag konstigt? Säg till mig att jag inte kan skaffa en egen häst, och berätta exakt hur svårt och jobbigt det är! :bump::D

Hejsan! Det kunde varit jag som skrev ovanstående! Letade och letade men hittade inte nån foderhäst, istället blev det en egen!

Det är inte jobbigt alls, bara roligt! :)
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Det kan ju vara lätt att svara på den frågan nu, men nästa vinter när jag står med anklarna fyllda av skånskt lervatten och en häst som vägrar låta mig hämta den i hagen, kanske tongångarna är andra. Och missförstå mig rätt, jag skulle aldrig medvetet missköta ett djur, har man tagit fan i båten osv, men kommer jag tycka att det är kul? :confused:

Ja. Det är fascinerande hur kul det är att klafsa runt i lera blandat med hästskit upp över anklarna i en stor hage och leta efter förlupna hästskor bara för att det är ens egen häst som tappat dem.

Visst är det jobbigt ibland, det går inte att förneka, men har man det genuina intresset så kan man se positivt på det mesta. Kalla dagar i stallet = jävligt skönt att komma hem och in i värmen (:angel:), rulla tunga och tröga skottkärror = du spar in pengar på gymkort, en häst som vägrar låta sig fångas i hagen = det är nyttigt med frisk luft, gör en dubbel saltomortal med skruv från hästryggen = smärtan gör att man vet att man lever och dör man så dör man lycklig.... :p

Tidiga mornar i stallet är ofta otroligt vackra med soluppgångar, hästar som står och tuggar hö osv. Sena kväller likaså. Ekonomin är det värre med och den jobbigaste biten med att ha häst. Gör inte mitt misstag och köp en häst utan ordentlig försäkring (han går då garanterat och snubblar i hagen). Slarva inte med vet.besiktningen och kolla upp säljaren innan du skriver på något köpeavtal.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Jag var i din sits för för 12 år sedan. Pluggade men ville gärna ha häst. Var lite tveksam till om jag skulle klara det och även om jag ville vara i stallet varje dag och ha fullt ansvar.

Letade foderhäst bra länge innan jag gav upp och faktiskt köpte mig en häst. Som jag älskade den hästen! Jag som innan undrade om jag verkligen ville vara i stallet varje dag, fick nästan abstinens om jag inte kunde någon dag och fick låta någon annan ta hand om honom.

Ekonomiskt löste jag det så att jag stallade upp honom i ett kollektiv där vi stod i princip gratis men fick köpa mat och sköta allt själva. Vi var 4 hästar i stallet och jag kände stort förtroende för de andra mer vana hästägarna. De hjälpte mig mycket med när man ska maska och foderstat och sådant.

Hade den här underbara hästen i 8 år innan han tyvärr fick tas bort. Saknar honom fortfarande.

Köpte en ny häst för snart 4 månader sedan. Ett 18 årigt halvblod. En riktigt stabil herre som varit med om mycket, bla högvaktshäst, filminspelning i gamla stan, körning av bröllopspar i stockholm city. Jätterolig att rida då han kan en del i dressyren. Hoppa kan han däremot inte, men det kan inte jag heller så det gör vi inte:D
Aldrig varit skadad. Fick ge 25 000 för denna guldklimp och då fick jag all utrustning till. Ett fynd tycker jag.

Så om jag var du hade jag inte tvekat att köpa häst, du har ju en stor buffert om något händer. Och jag tror absolut att du klarar av det.
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Tack för alla svar! Jag behöver lite olika synvinklar känner jag. Och jag tror nog att jag ska vänta lite till med att köpa häst, jag får helt enkelt fortsätta leta efter foderhäst även om det verkar lite dystert.

Pratade faktiskt med en kvinna idag som har en häst i närheten, dock är hästen till försäljning och om de som ev var intresserade av att köpa vill det, ja då går ju de före. Jag sa ju att jag ev kunde vara intresserad av att köpa om allt visar sig gå bra, men det är ju ingen garanti från min sida, så jag är nog inte så attraktiv.

Jag hade en annan provridning på gång, men hon ställde in dagen innan och har inte hört av sig igen, så jag misstänker att hon ångrat sig.
- Men man vet ju aldrig!

I morgon ska jag kolla på en stallplats, lite svårt det där, man vet ju inte vilket man ska skaffa först, box eller häst! Men jag ska i alla fall titta efter i morgon och kvinnan som har stallet vet att jag inte har hästen än.

Jag vet inte riktigt hur man ska göra sånt här, känner mig lite lost! :crazy::D

Har ni några bra tips på vad man ska fråga om när man tittar på ett nytt stall? Vilka utgiftsposter ska jag fråga om?

kallhyra? +vad de tycker ingå i kallhyra
om man kan köpa hö av dem - kostnad?
inköp strö/halm - kostnad?
inköp kraftfoder - kostnad?
ridhuskostnad?
antal åtaganden i veckan (in/utsläpp etc)

... vad mer?
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Fortsätt leta foderhäst om du vill prova hur det är. Jag har min häst på foder nu (min fd medryttarhäst)och det funkar jättebra! Jag ser om jag verkligen är tillräckligt intresserad, har tiden och framför allt om det är den hästen/hästtypen jag vill ha. Dessutom får jag mycket hjälp från ägaren och ringer så fort jag är det minsta orolig eller undrar nåt.

Fråga också:
- vad som ingår med in-/utsläpp
- täckesbyten
- vilket strö hästarna får det och var det köps
- om det är ett kall-/varmstall
- om du måste ta arbetspass
- hur mkt hästarna är ute
- hur stor omsättning det är på stallplatserna (visar ju oftast hur bra människor och/eller hästar trivs)

och säkert massa annat jag inte kommer på nu... Men kolla med de andra i stallet vad de tycker.

Eftersom det blir din första "egna" häst tycker jag att du ska tala om för stallägaren/chefen att du är ganska orutinerad så att de vet det och kan hjälpa dig och du vågar fråga om hjälp utan att känna dig jättekorkad.

Lycka till!
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

tycker att du gjort ett bra val, man ska inte kasta sig fram om man inte är redo för det!

jag kan tänka mig hur det känns, dom flesta frågor vi har fått när det ska komma någon ny är om man köper in mat,strö,hö osv själv
och utfodring vem sköter utfodringen? i vårat stall har vi olika pass, och då ingår insläpp och utsläpp i passen, sånt är rätt viktigt att veta!
har man ridhus så ´brukar det räknas in i stallhyran oftast så det är också något man måste fråga självklart.
kan inte komma på så mkt mer just nu dock :(

hoppas det löser sig och att det var till någon hjälp
Kram
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Kallhyra innebär ju egentligen bara boxen;)

Jag hade frågat vad som ingår i hyran och vilka regler som gäller, jag hade också velat se kontraktet för det är ju vad som står där som är det viktiga.

Om du ska köpa in foder själv så fråga efter hur stor plats det finns till förvaring, en tjej som köper hö av mej får bara ställa dit fem(:eek:) höbalar åt gången och balarna är alltså på mellan 11 och 16 kg så det är ju helt normala småbalar.

Fråga också hur fodringarna är, har de fri tillgång ute eller ges hö enbart inne i boxen och hur många timmar är det isåfall mellan fodringarna, eller ges hö även i hagen och isåfall hur ofta och hur mycket.
Ingen häst mår ju bra av att stå utan mat timme efter timme, absolut max 4 timmar utan mat annars är det som att be om magsår.

Fråga också vilket ansvar du har vid ev. pass, vem du ringer om något händer och vilka försäkringar som finns om du, hästen eller annat skadas.

Sen, nästan det viktigaste av allt, har de i stallet någorlunda samma syn på hästar som du har? Tycker de t.ex att hästarna ska vara ute i 4 timmar och du tycker 12 timmar är minimum så är det ju som upplagt för osämja och då är det bättre att leta efter ett annat stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag bli hästägare?

Bra frågor! Med kallhyran menade jag att jag vet att en kompis får betala extra för gödselhantering t ex, medan det ingår för en annan...

Det är väldigt spännande det här! :D
 
Sv: Kan jag bli hästägare?

Bra frågor! Med kallhyran menade jag att jag vet att en kompis får betala extra för gödselhantering t ex, medan det ingår för en annan...

Det är väldigt spännande det här! :D

Vissa tror ju att kallhyra är samma som box, hage, strö, foder osv. osv. det var därför jag skrev som jag gjorde.

Javisst är det spännande! Du får uppdatera hur det går och jag hoppas att du får tag på en häst som passar dej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 143
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: warg
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 689
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp