Kanske är jag bara löjlig

Sv: Kanske är jag bara löjlig

Tråkigt att ha "gett bort" en ponny för ingenting, snarare minus:( Håller i övrigt med andra skribenter, låt henne vila några dagar och förhoppningsvis känna sig trygg igen. Vår ponny tog lång tid på sig efter utlåning...
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

*knapplån*

Riktigt jävla surt,hoppas att din häst återhämtar sig,och att hon iaf är någorlunda riden....
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Ärligt talat så vet jag inte. Jag såg henne endast på avstånd i hagen och då hade hon täcke på sig.

Känns givetvis jättejobbigt att det blev så här och att lämna kvar ponnyn var inget lätt beslut men ord står mot ord och jag tror att jag har svårt att komma någonstans.

Sen måste jag tillägga att min häst inte är jättesmal men med tanke på hur lätt född hon är och hur hon brukar se ut så är det stor skillnad.
I mina ögon är hon tunn och framförallt tunn i kroppen och omusklad.

Kan man inte bryta avtalet då? För är hästen inte inriden och kan klara alla tre gångarterna så har hon brutit mot sin del av avtalet och ska därmed inte ha ponnyn som betalning? Bevisa att hästen inte är inriden borde man rimligtvis kunna göra, genom att inridaren själv kommer och rider hästen. Denne konstaterar ju att hästen är en enmanshäst och att ingen annan skulle kunna rida henne, så för att bevisa måste inridaren själv rida. Vet inte hur rimligt det skulle vara dock, hon hade väl aldrig gått med på något sådant, och jag vet inte om det hade fungerat att häva avtalet även om hon gått med på det.


Väldigt trist att lämna ponnyn där, om din unghäst blev dåligt omhändertagen så kanske ponnyn också... Men förhoppningsvis inte.

Bra att du fick tillbaka din häst!
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

kl1:
och varfor skall man inte kunna bada en hast vintertid?? det var det lojligaste jag har hort.. Nej jag pratar inte om att sta utomhus med slang i -20C men har man spolspilta i stallet (som forhoppningsvis inte ar minus) ser jag inga problem .. Bada hasten torka och lag pa fleecetacke och extra tacke.. ta av nar fleece ar blott och lagg pa nytt..

kl2: ts later som din hast inte har blivit handskad med alls under hennes "inridning" utan bara fatt sta. De som ager stallet dar hon var kanske vet mer?
trakigt att du fick lamna ponny, undrar dock om inridare skulle gjort sa mkt vasen om du hade statt pa dig, avtal eller inte.. speciellt som din hast formodligen inte ar inriden..men se om du kan fa inridaren att komma och rida hasten.. OM hon tors.. dock tycker synd om ponny som skall leva hos den har manniskan..

lycka till, lat henne vara hemma ata och pyssla.. och svartlista inridaren....
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Ärligt talat så vet jag inte. Jag såg henne endast på avstånd i hagen och då hade hon täcke på sig.

Känns givetvis jättejobbigt att det blev så här och att lämna kvar ponnyn var inget lätt beslut men ord står mot ord och jag tror att jag har svårt att komma någonstans.

Sen måste jag tillägga att min häst inte är jättesmal men med tanke på hur lätt född hon är och hur hon brukar se ut så är det stor skillnad.
I mina ögon är hon tunn och framförallt tunn i kroppen och omusklad.

Nä, vet du va!!! Jag skulle hämta hem ponnyn också. Om hon inte har ridit in din häst så ska hon ju INTE ha betalt! Man kan ju inte få betalt för något man INTE har utfört. Och du måste väl kunna kolla med stallägaren om hon verkligen har ridit din häst någongång! Har hon inte det så är ju saken glasklar, tycker jag! Och att lämna tillbaka en "inridningshäst" i sämre skick än den anlände... Dessutom med tappsko och dåligt efterhållna fötter! Den människan skulle få bekänna färg - om det var min häst!
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Ja detta blev verkligen en tråkig historia, och jag har garanterat lärt mig något! Att inte lita på någon.

Vet faktiskt inte hur jag ska gå vidare, eller om jag överhuvudtaget ska bry mig om att gå vidare med det.
Hur det än är så står ord mot ord och säger hon att hon har kunnat rida henne så har hon kanske det iaf har jag svårt att motbevisa detta.

Jag har inte provat att göra något med henne än vill att hon ska få landa lite och fötterna fixade. Dessutom har hon knepiga eksem eller liknade vid pannluggen och längst mankammen.
Så jag kan ju inte garantera att hon inte är riden men eftersom hon knappt går att få på täcket så känns det väldigt osäkert.

I höstas när vi höll på med henne gick allt så bra, jag önskar så att jag kunde göra allt ogjort.
stuteridagbok


aa.jpg


stuteridagbok
 
Senast ändrad:
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Nä, vet du va!!! Jag skulle hämta hem ponnyn också. Om hon inte har ridit in din häst så ska hon ju INTE ha betalt! Man kan ju inte få betalt för något man INTE har utfört. Och du måste väl kunna kolla med stallägaren om hon verkligen har ridit din häst någongång! Har hon inte det så är ju saken glasklar, tycker jag! Och att lämna tillbaka en "inridningshäst" i sämre skick än den anlände... Dessutom med tappsko och dåligt efterhållna fötter! Den människan skulle få bekänna färg - om det var min häst!



Håller med.. hade hämtat ponnyn på stört om det visar sig att hästen inte är inriden som den ska. >.<
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Några bilder från i måndags.

DSC_0072.jpg


DSC_0076-1.jpg


Såna här har hon på flera olika ställen på kroppen, någon som vet vad det kan vara? (veterinären ska få titta på det också)
DSC_0094.jpg


DSC_0086-1.jpg
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Men vad har hon gjort med din häst Ela! Ja inte skött den efter bästa förmåga i alla fall. Att hästen blivit skygg och inte vill ha täcket på är ju inte klokt! Hon var ju bättre hanterad än när du skickade iväg henne.

Ni har ju skrivit kontrakt alltså måste det vara avtalsbrott eftersom hon inte fullföjt detta. Kan en häst räknas som inriden när bara en person kan rida den? Skulle inte tro det... Det här måste du kunna gå vidare med.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Fin kuse! Tråkigt att det "slutade" på det här viset, verkligen.
Visst är hon tunn, men om hon varit relativt lättfödd innan så kommer hon komma igen om ett par veckor. SÅ illa är det inte. Samma med musklerna, bara dom börjar jobba så kommer hon att bygga på sig regält!

Ang såren, du tror inte det är pälsätare?

Har du varit i kontakt med "tillridaren" någonting mer? Hon borde ju ha någonting att komma med mer än ord på att hon är riden? Någon bild/film? Någon som kan gå i god för henne (vilket inte bevisar mycket iof)? Stallägaren där hästen var inaccorderad, denne borde väll veta om hon ridigt på hästen eller inte.
(Jag hade letat upp nr till dom och utan att förvarna ringt dom och frågat "neutralt" vad dom vet. Har hästen skött sig i stallet? Hur ofta har hon aktiverats? Vad har dom sett att tillridaren gjort? osv.)
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Stallägaren är en äldre man som bara hyr ut stallet han hade ingen koll alls och kunde inget om hästar. Den andra tjejen som hyrde in sig i stallet var hennes bästis så jag antar att det är svårt att få ur henne ngt negativt.

Och som sagt jag har inte prövat att rida henne än så jag kan inte säga något med säkerhet. Men det faktum att hon inte ville visa någon och uttalandet om enmanshäst gör mig tveksam.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Rent juridisk så är det tveksamt vem som får rätt i detta fallet.
Du hämtade hem hästen i förtid, i kontraktet står det ingen tidsbegränsning för inridningen? Du valde ändå att betala med ponnyn som fick stå kvar?

Kontraktsbrott är svårt att avgöra innan man har läst kontraktet, så nu går jag bara på infon jag läser här.

Om du hämtar hem ponnyn nu, så kan hon nog rent lagligt skicka ut räkning för uppstallning, foder och vad som nu är gjort. Och det för bägge hästarna.

Jag tror att en polisanmälan med infon du skrivet här och beskrivning av hästens skick är det enda rätta om du nu tänker gå vidare.
Och detta måste ske nu i såfall. Gärna styrkt med dina misstankar och hästens skick vid lastning för resan hem.
Det skall inte finnas tvivel för varför du tog hem hästen.
För att få hästens pass var du sen tvungen att skriva över ponnyn på henne?

Sent rent personligt. Bra att du tog hem hästen! :)
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Nej jag tror precis som du att det är väldigt svårt att gå vidare med detta och det enklaste är nog att släppa allt samman.

Det bästa är nog att försöka se framåt och göra det bästa av situationen.

Men det är så otroligt tråkigt dels för hästens skull men även med tanke på att jag skulle skicka i väg henne på betäckning och sen visa henne på några utställningar i vår sommar. Nu blev det inte alls som vi planerat och det känns oerhört tråligt...

Hoppas innerligt att hon tar hand om ponnyn och att hon i alla fall mår bra.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

ja hon ar verkligen inte vacker efter hemkomst.. hon ser ung ut ocksa, hur gammal ar hon??

de "fore bilderna" ar verkligen en lovande hast.. om an ung.. och vad skall du gora nu? rida in henne sjalv eller hitta ngn local? det finns ju de som kommer kanske en gng per vecka och sen far ni hemlaxor sa att saga.. om du har tid sa gar det ju ocksa..

jag tror inte det skulle lona sig att fortsatta med den har manniskan. dock satt henne pa svartlista, och om ngn fragar dig om henne, kan du ju vara arlig om det..

"saken" i pannan ser ut som "scabb", jag vet inte vad det heter pa svenska...

fa bort sa mkt som mojligt, sen satt pa bakteriedodande medel och salsyvase.. finns pa apotek. anvand inte samma borstar etc etc. behandla det som ngt smittsamt aven om det inte ar det per se.

jag hoppas din palle kanner sig hemma snart igen och du kan borja gora saker med henne.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Men fy vad hon ser ut :cry: Funderar på om du skulle ta och ringa djurskyddsinspektör och rådfråga lite och se vad de har att säga om saken. det är ju ändå så att ni haft ett kontrakt på att hon ska sköta hästen vilket hon uppenbart inte gjort! :(
Hästen är ju i tämlikgen dåligt skick mot när du lämnade henne!
Hoppas verkligen att hon piggar på sig fort! Men kanske skulle du även åka iväg till klinik och få henne genomgången för att utesluta skador som kan ha uppstått...
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

ja hon ar verkligen inte vacker efter hemkomst.. hon ser ung ut ocksa, hur gammal ar hon??

de "fore bilderna" ar verkligen en lovande hast.. om an ung.. och vad skall du gora nu? rida in henne sjalv eller hitta ngn local? det finns ju de som kommer kanske en gng per vecka och sen far ni hemlaxor sa att saga.. om du har tid sa gar det ju ocksa..

jag tror inte det skulle lona sig att fortsatta med den har manniskan. dock satt henne pa svartlista, och om ngn fragar dig om henne, kan du ju vara arlig om det..

"saken" i pannan ser ut som "scabb", jag vet inte vad det heter pa svenska...

fa bort sa mkt som mojligt, sen satt pa bakteriedodande medel och salsyvase.. finns pa apotek. anvand inte samma borstar etc etc. behandla det som ngt smittsamt aven om det inte ar det per se.

jag hoppas din palle kanner sig hemma snart igen och du kan borja gora saker med henne.

Det är nog inte skabb de där.
Mkt troligare att det är svamp. dvs någon typ av mjäll
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 169
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 944
Senast: Solstig
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp