Bukefalos 28 år!

Kanske är jag bara löjlig

Sv: Kanske är jag bara löjlig

Vad glad jag är för din skull! Men jag har inte riktigt förstått vad det är med ponnyn, är det din häst det också?
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag tror nog hästen mår bra men något är fel med ridningen. Hon säger att hon vill kunna rida hästen ett par dagar innan jag kommer för att ha något att visa upp. Men det funkar inte på grund av snön.[/QUOTE]

Hej!
Det osar bullshit från inridaren av er 4:benta vän!!!Man kan inte skylla på snön hela tiden,snö är bra för att träna kondition mm dock har denna vinter satt krokben för många.Men...man kan åka till ridhus,finns inga bortförklaringar för det om inte vägarna är urusla,sen i november med inridning...hm nja det beror på.För en schysst ryttare bör det ej ta så lång tid jag menar hästen är/var ju insutten.
Jag tar själv emot utbildningshästar och har inget eget ridhus men det gör inget pga har nära till två st och vill hellre rida ute i natur om vädret tillåter dvs ingen snöstorm eller åskväder =)
Hon har väl kommit någonstans med hästen din och bör väl kunna visa upp det!!!Lyssna på din magkänsla oftas har den rätt.
Det låter så skumt,att du bör åka dit oanmäld......det hade jag gjort om jag fått en sådan känsla!Sen att hon "ljuger" om foton etc,gör ju inte saken bättre!?! kom igen..allvarligt tror du på henne ff...det är något som är fel.Imina ögon så verkar detta oseriöst,ta hem hästen,innan den blir förstörd istället för utbildad till något fint som du ska ha användning för iframtiden!!!

kramar
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Halloj...
Oops..såg inte att du hade fått hem din lilla prinsessa nu =) oh grattis.
Man lär så länge man lever!
Lycka till med henne nu...

Mvh Hs
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Åh vad skönt att ni fick hem henne!

Hoppas verkligen att inridaren har ställt till med förmycket framtida besvär för er!
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Hoppas verkligen att inridaren har ställt till med förmycket framtida besvär för er!

Det var väl ingen snäll sak att önska. :D

*kl*
Till TS:

Skönt ändå att det inte var värre, iofs ska man väl inte ropa hej ännu ... det återstår ju att se hur hon är att rida nu. Tvivlar på att hon blivit riden över huvud taget, det där med enmanshäst lät ju som en typisk gardering hon kom med och som kommer användas som ursäkt när det visar sig att hästen inte kan något mer än när du lämnade den.
Du skulle ju alltid kunna höra dig för med de andra i stallet om du orkar och fråga om de sett tjejen arbeta med hästen någon gång, lite hum har man väl om man står i samma stall. Men kanske inte värt att ta en så lång utflykt för det?
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Hon hävdade att hästen är riden i skritt, trav och galopp. Men hon kunde inte visa oss det eftersom hon inte hade några ridkläder. Dessutom ansåg hon att Minna var en typiskt enmanshäst så det är inte säker att hon tillåter någon annan att rida på henne. [...]

När vi kom hem och kikade närmare på Minna insåg jag va tunn hon var, inte vanvårdad eller extremt smal men betydligt tunnare än vad jag vill och brukar ha henne. hon var dessutom mindre musklad nu än när hon åkte. (fast hon bara gått på lösdrift här hemma)

Dessutom gick hon med tre skor, hon har tappat en framsko och hovarna är i stort behov av omsorg.

Men nu är hon iaf hemma vår princessa.

Så skönt att hon är hemma! :) Även om hon inte är i det skick hon borde.
Men jag begriper inte det där med enmanshäst och att hästen kanske inte låter någon annan rida henne. Menade hon att DU inte fick prova din häst? Din egen häst? Eller att hon är en enmanshäst och DU är 'hennes människa'? För i så fall kan hon ju inte vara riden.
Och inga ridkläder, vad är det för trams?! Jag rider nästan aldrig i ridkläder, rider i allt från strumpbyxor och kort kjol till klänning- det funkar. *skakar på huvudet*

Det hela känns mer som att hästen inte är jobbad med alls och att hon försöker gardera som någon annan sa med att det är en enmanshäst...
Men skönt att du fått hem henne i alla fall. :D Undrar bara i mitt stilla sinne vad hon skulle med hästen till om hon inte verkar ha ridit eller skött henne direkt.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Vad skönt att ha henne hemma igen! Antagligen
är hon väl inte inriden men välbehållen hoppas jag!
tyvärr finns det nog fler som hon därute...

Lycka till nu!!:laugh:
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Åh tack och lov att hon är hemma! Jag tycker det låter som att hon, den s.k. inridaren, åsidosatt vården av hästen ganska mycket. Vilken idiot hon verkar vara! Tänk att uppträda så oproffsigt - skrika o gapa åt en kund. Hon kan ju inte vara riktigt klok!

Önskar dig all lycka med din häst - hoppas du ser nu att du gjorde rätt och att magkänslor inte är att förringa. Du var aldrig löjlig ;)
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

till ts:

glad att det ordnade sig. och synd att din hast inte var i condition som nar du lamnade henne.. men hon ar nu hemma och kommer sakert att lagga pa sig snart..

jag menar inte att du skall satta ut personens namn pa buke, men det borde finnas en "svartlista" pa ngt satt och vis. folk som inte skoter vad de har atagit..

hoppas du hittar ngn nara som kan hjalpa dig med hasten om sa skulle behovas, det finns massor av bra inridare...
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Skönt att hon är hemma !
Ta det lugnt och börja från början med henne, då hon antagligen inte är riden ett skvatt !

Hej från Hambo
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Har fått hem en häst jag inte känner igen :eek::cry:

Hon är väldigt rädd för täcket och det tog närmare 5 minuter att få på henne grimman i boxen.
Hon försöker gå över mig och hotar med att sparka... upplever henne både osäker och hotande.

Dessutom är hon tunn, revbenen känns genom vinertäcket och pälsen är matt och tråkig, trots att hon luktar schampo och är dränkt i pälsglans.

Hon har flera äldre sår på halsen och i huvudet. (kanske från en annan häst?)

Så tråkigt. :cry::cry: Hoppas verkligen att det bara är tillfälligt och att det ger sig efter några dagar men jag tvivlar starkt på det.

Funderar på att ta med henne till ridhuset i morgon för att se hur hon reagerar på sadel och ryttare. Det troliga är väl att hon inte är riden men det vore intressant att testa så att man med säkerhet vet.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Låt henne hämta sig först. Bara äta och vara i ett par veckor, så hinner hon få upp hullet och tappa pälsen. Framförallt hinner hon landa tillbaka och först då kan du nog ge dig på att testa.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Fy, vad tråkigt. Får önska dig lycka till att återfå hästens förtroende igen. :(

Fult att försöka dölja det dåliga skicket med hjälp av bad och pälsglans. Bada en häst mitt i vintern dessutom...
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Ge henne några veckor att landa, få tillbaks förtroendet för dig och omvärlden och få tillbaks lite muskler. Det blir nog snabbt bättre, men om hon återhämtar sig helt lär tiden få utvisa. Fri tillgång till ett bra hö och en del protein foder lär hon behöva. Vill du testa kan du alltid testa att sadla henne, det lär ge en del svar, men jag skulle väntat.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag tror som de andra att det nog är bra att hon först får landa hemma och att du försöker återvinna hennes förtroende innan du sätter igång med sadel och grejer. :)

Men jag förstår att du vill veta hur läget är snarast, men jag tror det är lättast 'in the long run' om du försöker vinna hennes förtroende igen innan du börjar med det.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Om jag vore du så skulle jag låta henne landa.Nått har ju tydligen hänt eftersom hon beter sej annorlunda.Låt henne äta upp sej medan du återfår hennes förtroend.När hon är lugn och harmoniskt så kan du gå vidare.Tråkigt för både dej och hästen att det blev så här.Hoppas verkligen att det rättar sej till.Lycka till.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Skönt att hästen är hemma men fy så tråkigt att hon är i det skicket. Inridaren verkar ju verkligen inte ha skött om den på något bra sätt. Obehagligt att inte veta vad sin häst varit med om. Hade jag varit du hade jag låtit vetbesiktiga hästen omgående ifall framtida saker dyker upp. Då har du lite kött på benen ifall det blir rättsliga efterspel. Har nämt i tidigare trådar att jag fick tillbaka en häst i dåligt skick som senare visade sig tagit sådan skada (unghäst) att han fick tas bort. Hoppas att det i ditt fall bara är lite mat och tålamod som krävs. Önskar dig verkligen all lycka till med din pålla.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Ärligt talat så vet jag inte. Jag såg henne endast på avstånd i hagen och då hade hon täcke på sig.

Känns givetvis jättejobbigt att det blev så här och att lämna kvar ponnyn var inget lätt beslut men ord står mot ord och jag tror att jag har svårt att komma någonstans.

Sen måste jag tillägga att min häst inte är jättesmal men med tanke på hur lätt född hon är och hur hon brukar se ut så är det stor skillnad.
I mina ögon är hon tunn och framförallt tunn i kroppen och omusklad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: Solstig
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp