Bukefalos 28 år!

Kanske är jag bara löjlig

Sv: Kanske är jag bara löjlig

har läst tråden nu såhär i "efterhand", och beklagara verkligen et du gått igenom!
Bra att du tog hem henne, och hoppas verkligen hon återhämtar sig snabbt och bra :laugh:

Förstår verkligen det kniviga i situationen med ponnyn, och så länge du kan tro att den kommer lbi väl omehändertagen så gör du nog enklast och bäst i att lämna kvar den.. Vad var det för ponny? Värde, ålder storlek osv? Vad skulle hon ha den till?
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag tycker du ska ta hem ponnyn. Om din stora är lättfödd och ändå ser ut så där så har den inte fått ens i närheten av tillräckligt med mat :crazy:
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Ett sto, korsning mellan welshmountain och arab som blir två år i sommar.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Hon blir fyra år i juni.

Jamen hon ar ju bara baby.. Och om jag inte har helt fel finns det lite arab i henne ocksa.. Har du rontgat hennes knan annu for att see om de "fused" annu?

Madeira blir ocksa 4 i june och hon har precis borjat med sadel.. Lite sent vet jag, men hon kom inte forrann sista August sa jag fick borja senare med henne.. Och innan ridning kommer, allt grundarbete.. Mirmir som blir 2 i june kommer att bli inkord i sommar, utan bett.. Ingen av mina har haft bett i munnen annu..

PPersonligen skulle jag ta det lugnt med henne, det ar ju ingen bradska att ha henne under sadel, pa sa satt racker hasten langre ocksa.. Jag red mina gamlingar pa daglig basis up till de var minst 20 och ibland langre.. Och inga problem.

Men rontga hennes knan, vissa araber vaxer valdigt sakta och behover den dar extra tiden..

Lycka till..
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Ja hon är ju inte så gammal än.

Och det stämmer bra att hon är en arab. Jag röntgade henne avseende ocd och cystor i sommras och dom hittade inget så hon är fri.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Om du är orolig för hur ponnyn sköts kan du ju alltid ringa en djurskyddsinspektör som far och kollar... Du har ju rätt bra grund för att tro att den inte sköts som den ska... Kom bara ihåg att inte presentera dig med namn om du vill vara anonym.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Det är ju ganska så uppenbart vem som har anmält ändå, så varför inte vara såpass ärlig att uppge sitt namn och berätta hela händelsen för inspektören.
Att Miljö o hälsa skall rubricera fallet som vanvård står jag däremot mycket tveksam till.

Jag gick bara in på det juridiska sist jag postade, mest för att varna hur utgången kan bli.
Men om hästen hade varit min, så hade jag gått vidare med både polisanmälan samt till Miljö o hälsa. Detta hade jag gjort för min o hästens skull, (inkl tvååringen) och alla hästar framöver som denna person kan tänkas ta hand om.
Men som sagt, det är vad jag skulle gjort. Och det hade jag gjort trots att utgången kunde vara till min nackdel.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

tar sista knappen

Ringde upp henne idag....

Hon hävdade att hon fick 11 kg hö och två kilo kraft groov, dessutom var hon på väg upp i hull nu för enligt henne hade hon varit smalare.
Hovslagren skulle komma på måndag (dagen efter att jag hämtade henne) och hon var skodd var 8e vecka.
Eksemen (eller vad det är) hade hon inte sett.
Hon är enligt henne riden regelbundet och välskött.


Givetvis ändrades historien under tiden vi pratade och hon hade givetvis massor av bortförklaringar samt vittnet på att hästen fått den mat hon behövde.

Vad skulle jag tjäna på att göra en polisanmälan och en annmälan till miljö och hälsa? Även om jag tycker hästen är smal så är det ju ändå långt från vanvård.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag tror du är inne på "rätt" spår. För tja, som du säger vad skulle du tjäna på det?
Vad har du själv satt upp för värde på ponnyn hon fick i utbyte mot det hon skulle ha gjort?

Är det värt allt jobb och psykisk stress att bråka vidare, eller är det lättare att acceptera läget, glömma och gå vidare. Ta med sig erfarenheterna till nästa gång och se frammåt istället?

Du har ju hästen hemma nu och gjort är gjort. (därmed INTE sagt att det är lätt att förlåta sig själv och acceptera läget som det ser ut.)
Du kommer säkert få en underbar häst hemma hos dig om några månader.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

kl.

Den hasten har inte fatt nagra 11 kilo av ho per dag, sheesh.. da skulle hon rulla fram..

Mina har som star i kallstall fatt 8 kilo per kvall (kvall och natt foder) samt 4 kg var under dagen.. Och jag kan tala om att de ar som tunnor..

Och bilden pa hoven du visade ar inte en 8 veckors hov.. Hon ljuger jattebra..

Din marr skulle vara som en tunna och inte ha nagra fel pa sig.. istallet har hon kanske fatt 4 kilo per dag, hon ar valdigt tunn och sa ser inte en valfodd arab ut. Visst har jag under mina 25 ar som arab uppfodare sett hastar som har varit nervosa och inte riktigt tyckt om var de har varit, men de har alltid atit. Det ar en inbyggd formaga de har att ata aven om de inte tycker om situationen.. De visste aldrig nar de skulle fa mat igen..

Det kanske blir svart, men basta ar nog att glomma den har personen och hennes forsok till inridning. Och forsoka att blacklist henne utan att sprida ut en massa. Om folk fragar sag som det ar men lamna det vid det.. Hon kommer att falla sig sjalv sa smaningom..

Sen ar det ju forstas ponnyn. Vill du ha tillbaka henne eller tycker du att det ar even byte? Det ar upp till dig helt.. Om du inte kanner dig bra att lamna ponnyn dar finns det ju alltid ursakter att gora och hamta den och ge henne uppstllnings pengar for ditt sto inte for ponny dock..
Eller som ngn sa, ring och prata med djurskydd och see om de kan halla oga pa henne.. Star ponny ensam dar nu?

Hoppas allt gar bra

Oh,om hennes knan, du sa du hade rontgat for cysts och OC? ar det knaplattorna pa svenska?? om du har inte rontgat frambenen (knan) bor du gora det, ibland kan man ocksa kanna det pa dem om de ar unga och sant..
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Den hasten har inte fatt nagra 11 kilo av ho per dag, sheesh.. da skulle hon rulla fram..

Men det beror ju HELT på vad man har för foder. Så hästen kan faktiskt ha fått 15 kg, men med ett mycket näringsfattigt foder som bara åkt igenom kroppen.

Jag håller med om att hästen är undernärd. Vill bara påpeka att man inte kan uppskatta fodergivan så där eller säga att hästen skulle rulla fram med 11 kg hö.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Oh,om hennes knan, du sa du hade rontgat for cysts och OC? ar det knaplattorna pa svenska?? om du har inte rontgat frambenen (knan) bor du gora det, ibland kan man ocksa kanna det pa dem om de ar unga och sant..

Cystor samt osteokondros/lösa benbitar är de svenska orden du söker =)
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag tror inte att TS kan sätta dit tjejen hon haft sin häst hos för inridning eftersom att hon inte har bevis på hur hästen såg ut samma dag som hon lämnade hästen, eller finns det bilder på hästen från den dagen? Annars är det faktiskt svårt att bevisa att hästen var i ett bättre skick vid ankomstdagen till tjejen än vad hästen befann sig i när TS hämtade hem hästen.

Hur länge var hästen hos tjejen? En månad? Två månader? Under en månad har jag svårt att tro att en häst kan tappa så mycket muskler för en häst tappar väl inte muskler speciellt fort och de kan väl heller inte rasa så mycket i vikt på så kort tid?
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Hur länge var hästen hos tjejen? En månad? Två månader? Under en månad har jag svårt att tro att en häst kan tappa så mycket muskler för en häst tappar väl inte muskler speciellt fort och de kan väl heller inte rasa så mycket i vikt på så kort tid?

Det framkommer i ts start av tråden att hästen åkte till "inridaren" i November. Rätt lång tid mao! Och muskler är färskvara. Hull en annan sak. Hästen saknar bådadera.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Läs gärna hela tråden innan du svarar!

Hästen åkte till henne i början av november och har nästan varit borta i fem månader och på den tiden kan man tappa både muskler och hull!
Dessutom tappar hästarna muskler ganska fort om de inte får tillräckligt med foder.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Hästen är tunn, omusklad och kantig. det räcker inte för att reklammera, sånt kan bero på att hästen har varit stressad i samband med omständigheter - vadsomhelst, det tyder inte på försumlighet då det inte är ens i närheten av undernärd ur djurskydds aspekt.

maholmarabs: 11 kg grovfoder illustrerar inte i sig själv huruvida hästen skulle rulla fram eller ej. Näringsinnehållet är det som avgör : ) Många ger sina hästar lågvärden, går inte att stämma ngn för den skull knappast : )

TS: var glad att du kommit undan med så lite som du gjort och att hästen nu är hemma. Jag tycker i ärlighetens namn att det låter som du lämnat till ngn som varken är etablerad, utbildad eller har några papper på att kunna utbilda, och då blir det svårt att börja härja i efterhand när ngt gått snett. Om personen varken har en vettig ridbana med ridmöjligheter eller paddock eller ridhus, är det knappast en professionell person utan snarare ngn amatör som försöjer sälja sina tjänster.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag tror inte att TS kan sätta dit tjejen hon haft sin häst hos för inridning eftersom att hon inte har bevis på hur hästen såg ut samma dag som hon lämnade hästen, eller finns det bilder på hästen från den dagen? Annars är det faktiskt svårt att bevisa att hästen var i ett bättre skick vid ankomstdagen till tjejen än vad hästen befann sig i när TS hämtade hem hästen.

Hur länge var hästen hos tjejen? En månad? Två månader? Under en månad har jag svårt att tro att en häst kan tappa så mycket muskler för en häst tappar väl inte muskler speciellt fort och de kan väl heller inte rasa så mycket i vikt på så kort tid?
Det kan gå bra mycket fortare än så...

Lämnade det här stoet till seminstation:

DSC_0009-1.jpg


Sex veckor senare hämtade jag hem det här:

DSC_0026.jpg

DSC_0013m.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0052-1.jpg
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Nämmen FYY... anonymt... Vad är det din häst råkat ut för??!! :O Och vad i hela friden har hänt därbak?? Helt fruktansvärt... Tog sig verkligen dethär stackars stoet? Jag hoppas verkligen att hon blev okey igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 176
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 945
Senast: Solstig
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp