Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@athena_arabians har nog missat helt, hur upptäckte du hennes problem och när konstaterades det va FORL?
Vi har en katt med svullen mun, som ska så fort går få op. när ekonomin tillåter llite mer (hon äter bra så inget fel på aptiten). 10årig dam är det :)
Vet. har inte sagt nått om FORL, bara konstaterat behövs en operation.

Hennes ena öga rann och hon kändes inte riktigt som vanligt. Hon är min sidekick, vi lever verkligen på varandra :D så jag har väldigt god koll på henne. Eftersom jag ska vara borta på jobb ett tag ville jag ha henne kollad på hemmaplan eftersom Vettris är suveräna. Veterinären sa direkt att några tänder var angripna och att hon behövde röntgas så jag bokade tid på en gång (jag var inte förvånad, jag vet ju om FORL och hur det fungerar). Det blev som sagt fyra tänder som rök och hon är väldigt förändrad, mycket piggare. Nu efteråt förstår jag att jag missat vissa tecken på att något inte var rätt trots att vi är så tighta :( Jag kan tillägga att Missia hade god aptit innan operationen, var lekfull och jagade (hon nöp en mus hos särbon för ca en månad sedan). Dvs de är extremt bra på att mörka att de har ont. Två av hennes tänder var redan borta underkäken och jag känner mig som en fruktansvärt dålig matte som inte tog henne till veterinären tidigare :cry: Jag kan också tillägga att hade det inte varit en god prognos på operationen hade jag tagit bort henne trots att det slitit itu mitt hjärta.

Kvarvarande tänder fungerar utmärkt, hon blev överkurrig i natt och bet mig :meh:
 
... Ooooch så kom äntligen labbsvaren på Lunas urinprov (försenat because posten, y'all!). Givetvis är bakterierna resistenta mot just den antibiotikan Luna har fått. :down: Så nu blir det ny antibiotika, förlängd behandlingstid, och uppskjutning av återbesöket. :(

Men lilla gumman :cry: Vi håller tummar, tår och tassar för att det går bra den här gången :)
 
Hennes ena öga rann och hon kändes inte riktigt som vanligt. Hon är min sidekick, vi lever verkligen på varandra :D så jag har väldigt god koll på henne. Eftersom jag ska vara borta på jobb ett tag ville jag ha henne kollad på hemmaplan eftersom Vettris är suveräna. Veterinären sa direkt att några tänder var angripna och att hon behövde röntgas så jag bokade tid på en gång (jag var inte förvånad, jag vet ju om FORL och hur det fungerar). Det blev som sagt fyra tänder som rök och hon är väldigt förändrad, mycket piggare. Nu efteråt förstår jag att jag missat vissa tecken på att något inte var rätt trots att vi är så tighta :( Jag kan tillägga att Missia hade god aptit innan operationen, var lekfull och jagade (hon nöp en mus hos särbon för ca en månad sedan). Dvs de är extremt bra på att mörka att de har ont. Två av hennes tänder var redan borta underkäken och jag känner mig som en fruktansvärt dålig matte som inte tog henne till veterinären tidigare :cry: Jag kan också tillägga att hade det inte varit en god prognos på operationen hade jag tagit bort henne trots att det slitit itu mitt hjärta.

Kvarvarande tänder fungerar utmärkt, hon blev överkurrig i natt och bet mig :meh:
Men det är jättesvårt med FORL
Min ska kollas igen då vet tror att en till tand kan vara drabbad men först ska hon må bra från luftvägsinfektionen som jag missat men nu fattar att katten varit nedsatt av. Har ju varit så mycket annat i vårt liv så jag trodde väl det berodde på flyttar mm då hon inte har hostat så jag har hört det, men nu busar hon på ett helt annat sätt igen.
Och får sina psykbryt med jamande och rusande runt i lägenheten kl 02 på natten :meh:
Det var ett bra pris du fick, min gick på 2800 med en tand utdragen.
Tyckte det var helt ok.
Räknar med ungefär samma igen sen efter nyår.
 
Här är en till som missade FORL och hade fruktansvärt dåligt samvete efteråt. Det enda tecknet hos Nikita var att hon hade dålig andedräkt, särskilt när hon var arg och väste så stank hon. Annars älskar och åt hon torrisar hela tiden. När jag var inne på kontroll/av andra skäl så sa min vet i Stockholm att hon inte hade problem, fram tills sista gången när hon vaccinerades och jag bad honom kolla närmare och han då såg att tre tänder var angripna.

Jag fick betala 3500 för att rycka tre tänder + röntgen/undersökning. Agria är ju en av försäkringsbolagen som inte ersätter FORL, så trots dyr försäkring stod jag för allt själv. Tyvärr, eller kanske inte, så har Nikitas beteende inte förändrats alls. :cautious: Trodde att hennes bitchiness var pga smärta, men uppenbarligen inte. Hon är fortfarande samma alfahona som regerar här hemma och styr med järntass. Med (milt?) våld om så behövs. :meh:
 
Jag har också haft dåligt samvete för alla fel jag inte upptäckt direkt på mina katter, men jag antar att man inte ska tänka så. De har ju fått så snabb och bra vård de kan få så fort vi upptäckt att något varit fel :)

Hos min veterinär kostar det 8500kr att rycka några tänder pga forl :nailbiting: Tre gånger har det gjorts hittills också, så det har blivit en del. Inser med tanke på vad andra skrivit att jag absolut måste hitta en ny klinik till nästa år, för det var ju ganska stor skillnad i pris :cautious:
 
@athena_arabians och @hemlig (och er andra) fick höra hemma nu, att det är misstänkt FORL, och låter tyvärr likt.

@MJLee Jupp, Agria som vi har eftersom enda som försäkra äldre katter. Av olika skäl beslöt sig mamma för försäkra de i somras, och nu på hösten "lägligt" nog så drar 10åringen på sig detta problem.

@Mumfie huaa :nailbiting:! Vi hoppas på landar nått kring det athena_arabians har fått ge för op. det är vad vi hört ska landa på ungfär.
21740338_10214282973698633_6559697106716884212_n.jpg

Våran 10åring, Fellan :)
 
Eftersom FORL/TR ofta börjar nere i rötterna är det inte konstigt att det inte alltid är så lätt att upptäcka.

Fast det där med att trycka utanför runt munnen fungerar inte för mig alls. Nikita bits så fort jag försöker och jag tror inte att det är för att hon har ont. Jag fattar inte hur vet kan öppna och kolla tänderna så lätt på henne. Hemma slutar det alltid med att hon nafsar och sticker iväg. Inte sjutton ser jag någonting. :meh:
 
Jag har också haft dåligt samvete för alla fel jag inte upptäckt direkt på mina katter, men jag antar att man inte ska tänka så. De har ju fått så snabb och bra vård de kan få så fort vi upptäckt att något varit fel :)

Hos min veterinär kostar det 8500kr att rycka några tänder pga forl :nailbiting: Tre gånger har det gjorts hittills också, så det har blivit en del. Inser med tanke på vad andra skrivit att jag absolut måste hitta en ny klinik till nästa år, för det var ju ganska stor skillnad i pris :cautious:

Har du en Vettris i närheten? Nu är visserligen personalen i Falun känd för att vara suveräna men jag har bara hört gott om kedjan. Om inte annat verkar de ju ha humanare priser än din lallare... förlåt men jag blir så arg å dina vägnar när jag tänker på vad den veterinären gjort/sagt! :mad:
 
Fast det där med att trycka utanför runt munnen fungerar inte för mig alls. Nikita bits så fort jag försöker och jag tror inte att det är för att hon har ont. Jag fattar inte hur vet kan öppna och kolla tänderna så lätt på henne. Hemma slutar det alltid med att hon nafsar och sticker iväg. Inte sjutton ser jag någonting. :meh:

Veterinären kan göra saker med Missia utan sedering som jag aldrig i helvete hade fått göra :D

Men när sköterskan tog prover höll jag fast henne. Hellre det än den där munkorgen/selen. Jag sa åt henne att givetvis ska hon inte bli riven/biten men om det var ok för henne så ville jag hellre försöka med att jag höll henne. Det kändes bättre att jag sas kramade henne ordentligt än att sätta på henne någonting och det gick ju jättebra.
 
Har du en Vettris i närheten? Nu är visserligen personalen i Falun känd för att vara suveräna men jag har bara hört gott om kedjan. Om inte annat verkar de ju ha humanare priser än din lallare... förlåt men jag blir så arg å dina vägnar när jag tänker på vad den veterinären gjort/sagt! :mad:

Nej, ingen vettris alls tyvärr. Verkar mest finnas evidensia här, så jag får väl höra med dem vad de kan tänkas ta när det blir dags nästa gång. För en nästa gång lär det väl bli alldeles säkert :(
 
Fast det där med att trycka utanför runt munnen fungerar inte för mig alls. Nikita bits så fort jag försöker och jag tror inte att det är för att hon har ont. Jag fattar inte hur vet kan öppna och kolla tänderna så lätt på henne. Hemma slutar det alltid med att hon nafsar och sticker iväg. Inte sjutton ser jag någonting. :meh:
Tycker ofta det kan vara så. De blir liksom lite paffa av att vara hos veterinären :p.
 
Hennes ena öga rann och hon kändes inte riktigt som vanligt. Hon är min sidekick, vi lever verkligen på varandra :D så jag har väldigt god koll på henne. Eftersom jag ska vara borta på jobb ett tag ville jag ha henne kollad på hemmaplan eftersom Vettris är suveräna. Veterinären sa direkt att några tänder var angripna och att hon behövde röntgas så jag bokade tid på en gång (jag var inte förvånad, jag vet ju om FORL och hur det fungerar). Det blev som sagt fyra tänder som rök och hon är väldigt förändrad, mycket piggare. Nu efteråt förstår jag att jag missat vissa tecken på att något inte var rätt trots att vi är så tighta :( Jag kan tillägga att Missia hade god aptit innan operationen, var lekfull och jagade (hon nöp en mus hos särbon för ca en månad sedan). Dvs de är extremt bra på att mörka att de har ont. Två av hennes tänder var redan borta underkäken och jag känner mig som en fruktansvärt dålig matte som inte tog henne till veterinären tidigare :cry: Jag kan också tillägga att hade det inte varit en god prognos på operationen hade jag tagit bort henne trots att det slitit itu mitt hjärta.

Kvarvarande tänder fungerar utmärkt, hon blev överkurrig i natt och bet mig :meh:


Det är jättesvårt att se om de inte är så smärtpåverkade att de blir slöa. Vi har tränat lite på att visa tänder hemma, men även om jag kan titta dem i munnen så vet jag ju inte riktigt vad jag ska titta efter - utöver riktiga missfärgningar då.

Jag är tacksam över vårt Veterinärbyte till en riktig kattvet som kollar igenom dem ordentligt även om vi bara är inne på vaccination. Behövs det typ ta bort tandsten en gång om året i förebyggande syfte så gör vi det.

Men det där med äldre djur hos Vet medför alltid alltid viss ångest tycker jag. Min gamla hund får sina seniorkontroller och inkontinensmedicin, men händer det något som kräver ett större ingrepp med rehab... Då får hon somna in istället. Sånt ska hon inte utsättas för. Men inte är det lätt.
 
Morgonslöa kissar. Skönhetsmissen vaktar i fönstret och pratar lite för sig själv. Brunetten sover på en stol.

Tycker B fått ganska ful päls, tufsig. Nu har jag borstat igenom henne ordentligt och fått bort två ordentliga handfullar med lösa strån i alla fall. Hoppas hon snyggar till sig nu när hon får äta lite blandad mat och inte bara renal.
 
Så då var lillkatt inlämnad på kliniken för operation. Förhoppningsvis blir det bara "lilla" ingreppet då de spolar hörselgångarna och går ner med kamera och kollar trummhinnan. Stora ingreppet är att de måste punktera, ta nya prover och rensa bakom trumhinnan.
Han kommer bli dyraste katten vi ägt men vad gör man inte för sina pälsklingar :meh: :p.
Var lagom nöjd katt jag avlämnade, sur både för att sitta i bur samt att han inte fått någon frukost.
Ser fram emot en 10-14 dagar ytterligare med medicin.
Som det är nu får vi mosa tabletterna i grädde och ge med spruta för det är fullständigt omöjligt få i "hamstern" även om vi delar dom. Han gömmer dom nämligen i kinderna och spottar så fort man släpper :cool:
 
Tycker B fått ganska ful päls, tufsig. Nu har jag borstat igenom henne ordentligt och fått bort två ordentliga handfullar med lösa strån i alla fall. Hoppas hon snyggar till sig nu när hon får äta lite blandad mat och inte bara renal.

Jag fick tips av en uppfödare om kallpressad vetegroddsolja. Kan inhandlas på de flesta hälsokostaffärer för en billig penning. En dropp i maten ska göra susen. Nu vägrar Nikita iofs att befatta sig med något som kontaminerats, så jag försöker droppa en droppe på bakbenet så hon slickar i sig det. Det går sådär. Hon fnyser och haltar iväg?!? :idea:
 
Jag fick tips av en uppfödare om kallpressad vetegroddsolja. Kan inhandlas på de flesta hälsokostaffärer för en billig penning. En dropp i maten ska göra susen. Nu vägrar Nikita iofs att befatta sig med något som kontaminerats, så jag försöker droppa en droppe på bakbenet så hon slickar i sig det. Det går sådär. Hon fnyser och haltar iväg?!? :idea:
Haha, veterinären tipsade om att ge medicin som en mosad tablett i typ smör som kan kletar på ett ben. Hon menade att de hatar så mycket att vara skitiga att de slickar i sig vad som helst för att hålla sig rena...
Well, gränsen går tydligen vid kattskit när det gäller Izzie. Hon hade klivit med lurvtassen i en härlig diarréfläck, men inte fan tvättade hon bort det... Och inte blev hon glad när JAG tvättade henne i handfatet heller.. :confused::rofl:
 
Jag fick tips av en uppfödare om kallpressad vetegroddsolja. Kan inhandlas på de flesta hälsokostaffärer för en billig penning. En dropp i maten ska göra susen. Nu vägrar Nikita iofs att befatta sig med något som kontaminerats, så jag försöker droppa en droppe på bakbenet så
hon slickar i sig det. Det går sådär. Hon fnyser och haltar iväg?!? :idea:


Innehåller just vetegroddsolja ngt specifikt som inte finns i ex olivolja?

Ska testa! Nu när B kan äta MUSH ibland så går det att smyga i dem båda två lite extra. Torrisarna går inte att tillföra ngt till. Då håller både B och S med Nikita om kontaminering och möjlig dödsfälla...
 
Idag har vi kört födosök som berikning.

Eller.

Det kan vara så att betjänten spillde när hon skulle fylla den mindre burken med kattmat som hon har stående i köket från den stora säcken som står i städskåpet i hallen. Dvs, torrisar över halva golvet.

Nåja. Katten var hemskt nöjd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 197
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 047
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 248
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp