Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MJLee kanske färgen i solljuset annars är inte så lika Burma tycker jag av de få jag har sett. Hon är med kantig, lång och hög jämfört med Burma tycker jag då :)
Det enda är de vi fick henne av påstår ska finnas skogkatt i henne, tvivlar på det är någon alls renras av långhår i henne :rofl: - hon är korthårig vanlig huskatt.
163422_1704066771894_291967_n.jpg

Inte världens bästa bild, men lite bätte än förra, svårt få bra bild på svart katt.
På bilden 9årig tokstolla, Skrållan med. (men bilden är något år på nacken)
 
Lillkatt ligger på uppvak, gick tyvärr fortfarande inte se trummhinnan eftersom han är så svullen i hörselgången att det knappt gick spola och absolut inte få ner en kamera. Så ytterligare en vecka med dubbel cortisondos + att de lokalbehandlat med cortison, även fortsätta med antibiotikan. Återbesök om en vecka.
På det positiva var att det mestadels var vita blodkroppar i gegget och mycket mindre bakterier. Så vi ska tvätta så mycket det går två ggr om dagen.
Passade även på fråga om det var ok krossa tabletterna i grädde och ge med spruta. Det tyckte vet var en jättebra lösning om det fungerar
 
@MJLee kanske färgen i solljuset annars är inte så lika Burma tycker jag av de få jag har sett. Hon är med kantig, lång och hög jämfört med Burma tycker jag då :)
Det enda är de vi fick henne av påstår ska finnas skogkatt i henne, tvivlar på det är någon alls renras av långhår i henne :rofl: - hon är korthårig vanlig huskatt.
163422_1704066771894_291967_n.jpg

Inte världens bästa bild, men lite bätte än förra, svårt få bra bild på svart katt.
På bilden 9årig tokstolla, Skrållan med. (men bilden är något år på nacken)

Nej, där ser hon verkligen inte brun eller burmig ut :) det var nog ljuset som lurade mig och att man inte kunde se mycket av kroppsformen eftersom hon kanelbullade. Men hon har vacker glansig päls :up:

Om du kollar på bilderna jag la upp i Bildtråden så ser du vad jag menar med liknande färg och pälskonsistens.
 
Jag får inte i Luna nya antibiotikan. :cry:

Luna har alltid varit en extremt okomplicerad katt i all hantering. Även när hon har fått medicin i pastaform har hon varit snäll och stilla, även om hon ogillat det. Medicin i tablettform har vi löst med EasyPill eller annat mjukt godis som vi bakar in tabletten i. Det är även det vi gjort med Vetrimoxinet, som hon ju fått fram tills nu när bakterierna visat sig vara resistenta. Nu har vi fått Bactrim, och det funkar INTE. Hon luktar knappt ens på godiset med minsta lilla pillerbit i. Jag kan inte heller smöra in biten och lägga den i hennes mun, för hon får panik. Tablettingivare ger ännu mer panik.

Efter att ha misslyckats både igår kväll och i morse med tabletterna så fick jag antibiotikat utskrivet i flytande form. Det borde ju funka smidigt, tänkte jag, men knappt fick jag i henne en enda droppe innan hon började fnysa och spotta och slet sig ur min famn. Sedan skummade det fruktansvärt mycket från hennes mun medan hon sprang runt i panik. Hon till och med spydde av det hela. Jag trodde att jag lyckats förgifta min katt och var säker på att hon skulle dö där och då. :cry: Veterinären bedyrade dock att det bara vara att hon avskydde smaken.

Sååå, nu får vi försöka gå tillbaka till tabletterna. Jag får försöka krossa en dagsdos och blanda med lite blötmat (paté) som jag sedan ska försöka få i hennes mun på något sätt??? Vi skulle dock vänta till kvällen, så att Luna fick bearbeta och glömma traumat med den flytande medicinen.

Det är helt otroligt att Luna inte hatar mig. Efter den hemska upplevelsen i förmiddags så tog det ändå inte lång tid innan hon visade mig kärlek igen. :love: Om jag bara kunde förklara för henne varför jag utsätter henne för det här...
 
Krossade tabletten i lite blötmat och fick samma starka reaktion som på den flytande antibiotikan. :cry: Veterinären hade gått hem för dagen, så får bli uppringd imorgon för att hitta något annat att behandla med än Bactrim.

Lilla bebben. :cry:
 
Har helt missat denna tråd, får komma ihåg att lägga in en bild på min vidunder när jag sitter vid en dator.
Har en 4,5 jag perser hanne. Osmidig som få.
Vill få i han blötmat men alla sorter jag provat hittils har ratats. Så det är torrfoder som gäller.
 
Krossade tabletten i lite blötmat och fick samma starka reaktion som på den flytande antibiotikan. :cry: Veterinären hade gått hem för dagen, så får bli uppringd imorgon för att hitta något annat att behandla med än Bactrim.

Lilla bebben. :cry:
Fy för dessa äckliga mediciner:heart
Lite lösa förslag nedan, inte påläst vad hon gillar/ kan äta.
Kan det gå med messmör eller kanske äggula går ju med att få i spruta om man spär ut det om det inte fungerar att krossa och röra ut i.
 
Lilla herrn är bra rolig :rofl: Var till veterinären igår för andra vaccinationen och nu när han kände igen sig så tänkte han inte alls följa med hem, skulle gå runt och kika istället. I andra änden av korridoren(bakom kompostgaller) var veterinärens vorsteh och vem satte sig ner och råstirrade på hunden om inte Floki. Han såg helt lugn ut när han satt där och skulle stirra ut hunden:laugh:
Samma katt som är världens mes mot andra katter styr unghunden jag vaktar ibland med järnhand och nu stirrar ut en stor jakthund också :crazy: Jag tycker han kan ta lite av den attityden och fräsa till åt extrabrorsans katt som jagade honom de få ggr dem träffades...
 
Pälsfröken har precis blivit utsatt för ett elakt och kränkande övergrepp men hon märkte inte det själv som tur var :angel:
Hon hoppade upp och la sig i mitt knä och jag hade en sax låg på bordet så jag passade på att klippa bort en liten början på en tova i svansen samtidigt som jag helt oskyldigt fortsatte klia med naglar under hakan.
Så förgrymmat skönt att få bort den innan den växer och börjar bli hemsk.
Kanske inte blev det snyggaste resultatet men hellre det än att en elak tova gör ont i svansen.
 
Krossade tabletten i lite blötmat och fick samma starka reaktion som på den flytande antibiotikan. :cry: Veterinären hade gått hem för dagen, så får bli uppringd imorgon för att hitta något annat att behandla med än Bactrim.

Lilla bebben. :cry:

:heart Gumman. Hur länge måste hon äta antibiotikan? Svårt att muta med godis när hon mår illa. Hemskt när de börjar skumma och så uppenbarligen mår dåligt. Det var samma sak när jag gav Nikita rinexin men det kunde jag sluta med så fort jag insåg att hon mådde dåligt av den. Försiktigt bara att hon inte börjar förknippa maten med äcklig smak av bactrin. Usch vilken jobbig situation :(
 
:heart Gumman. Hur länge måste hon äta antibiotikan? Svårt att muta med godis när hon mår illa. Hemskt när de börjar skumma och så uppenbarligen mår dåligt. Det var samma sak när jag gav Nikita rinexin men det kunde jag sluta med så fort jag insåg att hon mådde dåligt av den. Försiktigt bara att hon inte börjar förknippa maten med äcklig smak av bactrin. Usch vilken jobbig situation :(
Tanken var att hon skulle äta den i 10 dagar, men jag har inte lyckats få i henne en enda dos. Minsta lilla smula som jag fått i henne har hon spytt upp igen. :cry:
 
Tanken var att hon skulle äta den i 10 dagar, men jag har inte lyckats få i henne en enda dos. Minsta lilla smula som jag fått i henne har hon spytt upp igen. :cry:

Vilken hopplös situation. Kan vet skriva ut något lugnande/muskelavslappande som gör att hon blir lite lullig och det blir lättare att få i henne medicinen?
 
Tanken var att hon skulle äta den i 10 dagar, men jag har inte lyckats få i henne en enda dos. Minsta lilla smula som jag fått i henne har hon spytt upp igen. :cry:


Fast vadå att hon bara avskyr smaken, ett lite nonchalant svar från veterinären...?

Hon kanske faktiskt inte tål den utskrivna antibiotikan - kan ni inte få prova en annan sort? Om hon kräks och reagerar så starkt så kan du ju inte medicinera henne hemma, oavsett i tablettform eller flytande.
 
Jag inser att det inte är så lätt att ha 5 katter med väldigt varierande matbehov. Min Ragdolhona är fruktansvärt smal och jag försöker göra henne allt vad jag kan och hon äter ganska bra, men helst inte en hel skål i taget så det blir torrisar kvar (hon får bara torrisar för jag vill ha upp henne i vikt och hon blir ännu sämre i magen av all form av blötmat). Nu äter hon RC sensitive och både hon och alla andra älskar maten. Alla andra är framför allt min yngre somalihona - hon kommer bli fet - redan nu är hon för tjock tycker jag, samtidigt så känns det inte ok att banta en ungkatt - så henne försöker jag få att äta sig mätt på blötmat så hon inte går och knycker ragdollens torrisar. Abyflickan får äta som hon vill - hon är extremt aktiv och precis lagom tjock. Ragdollhanen är rätt tjock men har gått ner under hösten, han får numera mest blötmat enligt samma princip som tjocka somalihonan.
 
Fast vadå att hon bara avskyr smaken, ett lite nonchalant svar från veterinären...?

Hon kanske faktiskt inte tål den utskrivna antibiotikan - kan ni inte få prova en annan sort? Om hon kräks och reagerar så starkt så kan du ju inte medicinera henne hemma, oavsett i tablettform eller flytande.
Oj, det var nog bara jag som formulerade mig dåligt! Jag stod i telefonen med veterinären och bara grät, så jag tror nog att hon försökte lugna mig med att Luna inte var döende. :) Hon förklarade att reaktionen nog var för att antibiotikan smakade så fruktansvärt illa, så vi skulle försöka med tabletterna igen (som jag då inte alls fått i henne), och så skulle vi höras efter det/dagen efter.

Nu väntar jag på att vet ska ringa upp. Det ska finnas ett par andra antibiotikor som vi kan testa. :) Jag kommer INTE att försöka med Bactrim igen.
 
Vilken hopplös situation. Kan vet skriva ut något lugnande/muskelavslappande som gör att hon blir lite lullig och det blir lättare att få i henne medicinen?
Jag väntar på att vet ska ringa tillbaka, men jag kommer att se till att vi får ett annat antibiotika att testa. Den här varianten vill jag aldrig stoppa i munnen på henne igen. :down:
 
Jag inser att det inte är så lätt att ha 5 katter med väldigt varierande matbehov. Min Ragdolhona är fruktansvärt smal och jag försöker göra henne allt vad jag kan och hon äter ganska bra, men helst inte en hel skål i taget så det blir torrisar kvar (hon får bara torrisar för jag vill ha upp henne i vikt och hon blir ännu sämre i magen av all form av blötmat). Nu äter hon RC sensitive och både hon och alla andra älskar maten. Alla andra är framför allt min yngre somalihona - hon kommer bli fet - redan nu är hon för tjock tycker jag, samtidigt så känns det inte ok att banta en ungkatt - så henne försöker jag få att äta sig mätt på blötmat så hon inte går och knycker ragdollens torrisar. Abyflickan får äta som hon vill - hon är extremt aktiv och precis lagom tjock. Ragdollhanen är rätt tjock men har gått ner under hösten, han får numera mest blötmat enligt samma princip som tjocka somalihonan.

Surefeed? Eller hemmasnickrade utfodringslådor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 171
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 992
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 125
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp