Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mumfie

Jag är inte veterinär
(jobbar dock inom människovården så kanske kan se/säga något) men bollar det jag tycker mig kunna se, så ta det med "en nypa salt" men alltid skönt med respons när dom små liven oroar en tänker jag.

Torka med fuktad bomullsrondell kanske? Med tidigare problem hade jag varit tveksam att droppa ner i hörselgången om inte vet. sagt det innan såklart antingen nu eller tidigare.

Jag kan inte se något som tyder på sår, en liten mini prick på vänster sida?? Vecket/kanten som går in i örat om du förstår vad jag menar? Är ju svårt att se men där är något, födelsemärke? Jag har försökt glo men så svårt..... Jag ser ingen rodnad någonstans.
Stackars M och sen med tidigare öronhistoria, fyyy!!

Tack för att du försöker lugna mig, det uppskattas verkligen! Han har inte haft några stora problem i öronen förut, det var den andra som hade problem förra året och på M fick vi bara order om att tvätta öronen några dagar och inget mer, och det var inte alls som nu.. Sen dess (8 månader?) Har han varit jättefin i öronen, inget klet eller något, tills det där plötsligt kom. Jag har torkat bort gegget men det kommer nytt över natten/under dagen. Hittar inga sår alls i örat där jag kan se och har lyst ner med ficklampa utan att se något.. geggan måste ju komma nerifrån men man ser bara gegga där uppe som på bilden. Han kliar sig inte eller skakar på huvudet eller något, verkar inte alls besvärad över det bortsett från när jag hällde vatten i örat och försökte massera lite försiktigt, det gillade han inte :p Jag håller tummarna för att få en akuttid imorgon för att kunna stilla min oro :nailbiting:
 
Har lagt upp en bild på Pälsfröken på Svelands fb, dom skänker 20 kr/bild eftersom det tydligen är kärlekens dag idag och slantarna går till behövande katter. 17:00 är det dragning på goodiebag såg jag efteråt med.
Pälsfröken fick vackert bidra det var lite olika djur och många fina bilder såg jag.
Såg också det - en så himla bra grej ändå :)
 
Tack för att du försöker lugna mig, det uppskattas verkligen! Han har inte haft några stora problem i öronen förut, det var den andra som hade problem förra året och på M fick vi bara order om att tvätta öronen några dagar och inget mer, och det var inte alls som nu.. Sen dess (8 månader?) Har han varit jättefin i öronen, inget klet eller något, tills det där plötsligt kom. Jag har torkat bort gegget men det kommer nytt över natten/under dagen. Hittar inga sår alls i örat där jag kan se och har lyst ner med ficklampa utan att se något.. geggan måste ju komma nerifrån men man ser bara gegga där uppe som på bilden. Han kliar sig inte eller skakar på huvudet eller något, verkar inte alls besvärad över det bortsett från när jag hällde vatten i örat och försökte massera lite försiktigt, det gillade han inte :p Jag håller tummarna för att få en akuttid imorgon för att kunna stilla min oro :nailbiting:

Satt och funderade på om jag gjorde dig mera oroad men samtidigt tänkte jag att du själv lyfte det och då är det övervidrigt att vänta på respons och ingen säger något.

Skönt att det är andra örat och att han inte är besvärad eller kliar/skakar av det. :up: (Riktigt trevlig info. tycker jag :heart)
Helt utan fakta och helt utan grund/källa osv..... Riktigt långskott men jag funderar på om det kan vara att det är vinterluft, här har det varit knepig luft, kallt/lite vår och sol och nu idag regnblandad snö? Jag själv har jag varit knepig i näsan och halsen men det har nog varit pollen och väder som sagt en riktigt grundlös tanke men ändå? (ursäkta att jag är övertydlig om faktabristen och tjatig)
Skulle knappast tro att du bytt foder då hade du nog tänkt den kopplingen.
Jag vill inte med detta oroa dig såklart utan lita på din veterinär som sett innan och dom har ju inte bedömt som akutfall vad det verkar.

/hallonsaft som uttrycker sig knepigt när hjärnan tänker fortare än jag skriver.
 
Satt och funderade på om jag gjorde dig mera oroad men samtidigt tänkte jag att du själv lyfte det och då är det övervidrigt att vänta på respons och ingen säger något.

Skönt att det är andra örat och att han inte är besvärad eller kliar/skakar av det. :up: (Riktigt trevlig info. tycker jag :heart)
Helt utan fakta och helt utan grund/källa osv..... Riktigt långskott men jag funderar på om det kan vara att det är vinterluft, här har det varit knepig luft, kallt/lite vår och sol och nu idag regnblandad snö? Jag själv har jag varit knepig i näsan och halsen men det har nog varit pollen och väder som sagt en riktigt grundlös tanke men ändå? (ursäkta att jag är övertydlig om faktabristen och tjatig)
Skulle knappast tro att du bytt foder då hade du nog tänkt den kopplingen.
Jag vill inte med detta oroa dig såklart utan lita på din veterinär som sett innan och dom har ju inte bedömt som akutfall vad det verkar.

/hallonsaft som uttrycker sig knepigt när hjärnan tänker fortare än jag skriver.

Foder har vi inte bytt nej. Han var ute för första gången den här helgen och det var efter att han varit ute en längre stund (30 min :D) som jag upptäckte det, så jag funderade på om han gjort något ute. Han är lite "förkyld"/täppt i nosen sedan ett tag tillbaka men det har vi varit hos veterinären för förut och de säger att det är kronisk kattsnuva, så då sprutar vi nosen med koksaltlösning vilket hjälper extremt bra. Kan ju ändå inte låta bli att undra om det hänger ihop.. vi har ju inte direkt haft tur hittills så :laugh::(

Tack igen! Det är alltid skönt att ha någon att bolla med och dina tankar låter mindre hemska än mina, så det lugnar mig :D
 
Foder har vi inte bytt nej. Han var ute för första gången den här helgen och det var efter att han varit ute en längre stund (30 min :D) som jag upptäckte det, så jag funderade på om han gjort något ute. Han är lite "förkyld"/täppt i nosen sedan ett tag tillbaka men det har vi varit hos veterinären för förut och de säger att det är kronisk kattsnuva, så då sprutar vi nosen med koksaltlösning vilket hjälper extremt bra. Kan ju ändå inte låta bli att undra om det hänger ihop.. vi har ju inte direkt haft tur hittills så :laugh::(

Tack igen! Det är alltid skönt att ha någon att bolla med och dina tankar låter mindre hemska än mina, så det lugnar mig :D

Min feting: Skönt att jag inte stressar upp dig men jag har med varit tydlig ang. källbristen, kändes som jag trodde du var dum i huvudet totalt men inte därför det lovar jag!:)

Nos/öra koppling är väl inte så avlägset tänkt, hade jag med kunnat gjort helt klart.

Temp möjligt? (här betyder det att Pälsfröken ser till att betjänten får blodet utanför kroppen, opraktiskt...)

Utifrån vad jag förstått av dig som person via det jag läst under åren så tror jag inte du behöver vara direkt bekymrad över din egna koll och kan lugnt lita på ev. iakttagelser om det är något avvikande i hans allmäntillstånd.
Hoppas du får komma in och dom kollar imorgon och natten blir lugn :)
 
[Q
Lite utmaningar måste man ju våga sig på nej allvarligt det är hon som är fantastisk och jobbar tuffast med sig själv och hela läskiga världen (som hon tyckte i början). Helt krasst är det ju så men visst har jag lagt tid det går inte att förneka men fantastisk vet i tusan om jag är :o däremot har det gett mig fördjupade kunskaper, nya frågor och mera vetgirighet inom katter och en del extra gråa hårstrån.

Torkad kyckling har jag funderat på att testa men lite tveksam om hon kommer ge sig på det fast det borde ju hålla sig okej en stund, färskt kött osv. får hon ju prova men det är ju ganska kort tid innan jag tycker att soppåsen kan få det istället. Kycklingvingar har hon provat, det gick ganska bra en gång men nu var det ett tag sen så kanske kan ge det ett nytt försök (ligger i frysen :angel:)
Jag har ju tagit med henne när jag varit på semester ....första gången var riktigt spännande då hon fortfarande hade sin gamla transportbur som hon lyckades öppna hemma efter att fått någon panikreaktion och studsat runt med hela buren en bra bit precis innan vi skulle iväg till tåget.
Men det gick bra med dubbla spännband för att undvika nya sprängningar dom skulle jag ha dit före burdansen men hann inte :rofl: (buren klarade sig bra annars hade jag aldrig åkt iväg såklart) Så kastade vi oss iväg: buren övertäckt, silvertejp, morakniv (glömde knivlagen där faktiskt :o) extra band och diverse annat bra att ha plockades ner i en egen väska som jag släpade med mig in o jag var på toa på tåget, vägrade få den ev, stulen. :nailbiting:

Jag har köpt ny bur och den fungerar bättre och hon har t.o.m. sovit lite på tåget äääh sen råkade jag se en annons på ännu en så den högg jag snabbt som reservbur ganska liten men för akutresa till vet. duger den fint om första buren skulle råka ut för något, större än den som hade när hon kom hit fast saknas några cm här och där för att JBV´s regler ska tycka den är bra så ingen ut att resa planerat med tycker jag.

Jag tror det verkar som en bra plan med Nikita och ungar :up::D jag tror du är helt rätt ute om hennes tankar som mamma hon skulle säkert vara extremt mån om dom tills hon tycker dom är för stora och tar onödig plats.

Hejja Nikita du har förstått det där med att man inte ska låta karlar bestämma allt finns det misstanke om utan hålla det på en lagom nivå. Jag tror att jag och Nikita är överens att vi klarar oss fint utan karlslokar. :p

Jodå, integritet har hon så det räcker och blir över. :angel: Den enda gången jag inte är säker om hon är arg eller arg för att hon är rädd är när vi är hos min syster och hennes katt. Då morrar/väser hon oavbrutet när hon misstänker att min systers katt är i närheten och slinker omkring när jag släpper ut henne i lägenheten - efter att ha stängt in systerns katt i sovrummet. Gissar att det är en blandning. Men hon är definitivt stressad :down:

Torkad kycklingfilé är bra på många sätt. Man kan köpa färdig (som jag gör) eller laga själv genom att långsamt torka filé i ugnen i något dygn eller så. När man låtit det ligga framme lite så hårdnar det ännu mer och jag bokstavligen hör hur det skrapar när Nikita äter. Fördel är dessutom att det inte spelar roll om rester lämnas någonstans :D

Eftersom vi är på resande fot en hel del har jag en resväska till henne. Jag har en sån här

807578-610x610.jpg


och den fungerar jättebra även om den behöver bytas ut eftersom den har några år på nacken. Nikita är rolig, så fort jag ställer ut buren så går hon in i den direkt och vägrar sedan komma ut så jag måste hälla ut henne :grin: Eftersom den har axelrem så kan jag ha både Nikita och resväska, otroligt praktiskt och den tar inte upp mycket rum. Eftersom hon är en så liten katt spelar det inte någon roll att buren är liten. Den enda gång verkligen klagar bittert är när det är kallt och vi måste vänta på tåg eller buss i kylan eller gå genom stan till järnvägsstationen. Då är hon riktigt missnöjd :crazy:
 
Min feting: Skönt att jag inte stressar upp dig men jag har med varit tydlig ang. källbristen, kändes som jag trodde du var dum i huvudet totalt men inte därför det lovar jag!:)

Nos/öra koppling är väl inte så avlägset tänkt, hade jag med kunnat gjort helt klart.

Temp möjligt? (här betyder det att Pälsfröken ser till att betjänten får blodet utanför kroppen, opraktiskt...)

Utifrån vad jag förstått av dig som person via det jag läst under åren så tror jag inte du behöver vara direkt bekymrad över din egna koll och kan lugnt lita på ev. iakttagelser om det är något avvikande i hans allmäntillstånd.
Hoppas du får komma in och dom kollar imorgon och natten blir lugn :)

Tack! Tempen är normal och efter att ha fått hjälp att klämma och känna verkar han inte ha ont alls. Var förbi apoteket och köpte en mild öronrens (I engångspipetter!) och gjorde rent, så får vi se hur det ser ut imorgon. Ser det likadant ut som idag försöker jag övertala mig till att få en akuttid :) Hoppas verkligen inte att det är något allvarligt, vi som haft så mycket problem under åren :(
 
@MJLee Hur länge ca. håller torkad kycklingfilé som du köper?

Jag är bevisat en ganska värdelös betjänt Pälsfröken har inte varit intresserad alls av sin mat hon fick för några timmar sen men när maten flyttade till köksbordet efter att jag bara rört om den så blev den lite intressant.
Dock är jag elak med som inte låter henne gå ut på balkongen eftersom den är dränkt av regn och det blir ju bara mera tovor och krig oss mellan, förbenat dumt att jag beställt regn liksom när hon börjat komma på att hon vill vara ute lite igen.
 
@MJLee Hur länge ca. håller torkad kycklingfilé som du köper?

Jag är bevisat en ganska värdelös betjänt Pälsfröken har inte varit intresserad alls av sin mat hon fick för några timmar sen men när maten flyttade till köksbordet efter att jag bara rört om den så blev den lite intressant.
Dock är jag elak med som inte låter henne gå ut på balkongen eftersom den är dränkt av regn och det blir ju bara mera tovor och krig oss mellan, förbenat dumt att jag beställt regn liksom när hon börjat komma på att hon vill vara ute lite igen.

Den jag köper finns i en försluten påse verkar inte finnas något slutdatum, den blir dock hårdare med tiden särskilt om påsen är öppen så man måste nästan lägga dem i blöt för att bli lite mjukare Håller upp den långa sorten och Nikita gnager, ibland blir jag rädd att hon ska bryta av en tand :nailbiting: Den tappar antagligen lite smak och blir riktigt hård. Men hon gnager ivrigt. Och som sagt, det är perfekt för tänderna och helt ok att det ligger lite bitar här och där. Köper dessutom den större storleken så det blir precis som ett tuggben för hundar :up:

Här var det strålande solsken och ca +8 i solen så Nikita tänkte ta sig en liten promenad på balkongen. Eftersom den inte är innätad så sade slaven tvärt nej och Nikita höll inte med om beslutet :mad:
 
Har på vinst och förlust köpt mush till damen
Gourmet kattmat tålde hon inte
Så nu får hon mush och acana
Pälsfröken skulle hellre ta mush än det jag serverat idag, lammfärs var visst fel idag annars brukar lamm gå rätt bra.
Schysst liksom jag ska äta ris och grönsaker i kväll. :meh:
Jag kör mush och lite hemlagad BARF och sen blötmat (helfoder spannmålsfritt) hoppas innerst inne att hon ska gå på hemgjort men dit tror jag inte ärligt vi kommer ännu,på en halv evighet... så jag flexar så hon inte fastnar på något men törs smaka olika.
 
Den jag köper finns i en försluten påse verkar inte finnas något slutdatum, den blir dock hårdare med tiden särskilt om påsen är öppen så man måste nästan lägga dem i blöt för att bli lite mjukare Håller upp den långa sorten och Nikita gnager, ibland blir jag rädd att hon ska bryta av en tand :nailbiting: Den tappar antagligen lite smak och blir riktigt hård. Men hon gnager ivrigt. Och som sagt, det är perfekt för tänderna och helt ok att det ligger lite bitar här och där. Köper dessutom den större storleken så det blir precis som ett tuggben för hundar :up:

Här var det strålande solsken och ca +8 i solen så Nikita tänkte ta sig en liten promenad på balkongen. Eftersom den inte är innätad så sade slaven tvärt nej och Nikita höll inte med om beslutet :mad:
Tack :heart
Ja att det torkar är ju inte konstigt men verkar inte bli surt snabbt gissar jag.
Större borde hålla sig fuktiga längre och lättare att klippa ner om man vill att limma ihop ;)
Tips: om du inte vill stå och hålla eller ge henne möjlighet att jobba ensam så borde det gå att göra hål och ta ett buntband (jag törs inte använda snöre om ifall hon sliter av det) och sen runt elementsröret (väldigt smart tyckte jag när jag inte ville ha diverse saker liggandes att kliva/sitta på. :up:)
Bryter nog knappast en tand på dom, gnaga kan dom på värre saker såvida ingen tand är dålig är nog risken liten men visst risken finns alltid men med tanke på hur mycket positivt det ger så överväger det, bärande ben är inte bra dock!
 
Tack :heart
Ja att det torkar är ju inte konstigt men verkar inte bli surt snabbt gissar jag.
Större borde hålla sig fuktiga längre och lättare att klippa ner om man vill att limma ihop ;)
Tips: om du inte vill stå och hålla eller ge henne möjlighet att jobba ensam så borde det gå att göra hål och ta ett buntband (jag törs inte använda snöre om ifall hon sliter av det) och sen runt elementsröret (väldigt smart tyckte jag när jag inte ville ha diverse saker liggandes att kliva/sitta på. :up:)
Bryter nog knappast en tand på dom, gnaga kan dom på värre saker såvida ingen tand är dålig är nog risken liten men visst risken finns alltid men med tanke på hur mycket positivt det ger så överväger det, bärande ben är inte bra dock!

Intressant är att hon gör som jag tror katter gör i det fria, hon slickar och slickar sedan gnager hon, ofta med huvudet på sned tills det blir flisor som hon sedan äter upp. Och som sagt man hör hur det gnisslar.

Surt tror jag inte att det blir eftersom det är så vältorkat, men nu är den öppnade påsen (Nikita tuggade upp den i botten :meh:) stenhård så jag måste blöta i lite vatten innan hon kan flisa den. Gnaga kan hon dock alltid men för att se till att hon inte blir alltför frustrerad gör jag det. Just den blöta tror jag man ska servera ganska omedelbart dock. Det finns massor med olika torkade varianter och märken med anka, kyckling osv. Jag gillar det också eftersom Nikitas vikt ska hållas ner och det här är enbart magert protein. Bra idé med buntband ska prövas om jag hittar bunten med buntband som jag lagt på något säkert ställe jag inte kommer ihåg var. :cautious:

Hela idén är ju som beef jerky som människor äter och den håller ett bra tag.
 
Intressant är att hon gör som jag tror katter gör i det fria, hon slickar och slickar sedan gnager hon, ofta med huvudet på sned tills det blir flisor som hon sedan äter upp. Och som sagt man hör hur det gnisslar.

Surt tror jag inte att det blir eftersom det är så vältorkat, men nu är den öppnade påsen (Nikita tuggade upp den i botten :meh:) stenhård så jag måste blöta i lite vatten innan hon kan flisa den. Gnaga kan hon dock alltid men för att se till att hon inte blir alltför frustrerad gör jag det. Just den blöta tror jag man ska servera ganska omedelbart dock. Det finns massor med olika torkade varianter och märken med anka, kyckling osv. Jag gillar det också eftersom Nikitas vikt ska hållas ner och det här är enbart magert protein. Bra idé med buntband ska prövas om jag hittar bunten med buntband som jag lagt på något säkert ställe jag inte kommer ihåg var. :cautious:

Hela idén är ju som beef jerky som människor äter och den håller ett bra tag.

Nickar instämmande på det inlägget. japp bundband är kalasbra jag köpte t.o.m. upplåsbara och sen ibland sätter jag blera så det blir en kort kedja för att variera svårighetsgraden lite iaf. Vet inte om det gör såå mycket men något ändå kan ju inte vara galet misstänker jag.

Du har du ett städskåp eller skrivbordshurts med lås du kan förvara en del av sånt som Nikita inte bör servera sig själv? Annars finns det olika låsbara skåp på "det stora blågula varuhuset", kolla deras fyndhörna kanske? :rofl:
 
Nickar instämmande på det inlägget. japp bundband är kalasbra jag köpte t.o.m. upplåsbara och sen ibland sätter jag blera så det blir en kort kedja för att variera svårighetsgraden lite iaf. Vet inte om det gör såå mycket men något ändå kan ju inte vara galet misstänker jag.

Du har du ett städskåp eller skrivbordshurts med lås du kan förvara en del av sånt som Nikita inte bör servera sig själv? Annars finns det olika låsbara skåp på "det stora blågula varuhuset", kolla deras fyndhörna kanske? :rofl:

Jag har ett bra skåp hon inte kan ta sig in i, men råkade glömma att stänga dörren och det tog inte lång stund innan hon var där och botaniserade. :meh: Dessutom gnagde hon sönder flera olika påsar. Hon kunde inte nöja sig med en och äta upp den, nepp, :mad:
 
Jag har ett bra skåp hon inte kan ta sig in i, men råkade glömma att stänga dörren och det tog inte lång stund innan hon var där och botaniserade. :meh: Dessutom gnagde hon sönder flera olika påsar. Hon kunde inte nöja sig med en och äta upp den, nepp, :mad:
Nikita är en företagsam charmig ligist :love: Du kanske kan filma hennes små saker så kan jag ha kurs för Pälsfröken :rofl:
 
Nikita är en företagsam charmig ligist :love: Du kanske kan filma hennes små saker så kan jag ha kurs för Pälsfröken :rofl:
¨
Det är hon :love: Ska ta några bilder på hennes leksaks/godislåda. Eller menar du när hon bryter sig in? Då blir det inte kamera utan marsch pannkaka ut ur skåpet! :mad:
 
Sur katt är sur. Nikita måste banta, lever i ständig vaksamhet att hon inte ska bli överviktig och därmed i riskzon för diabetes - burmor är det. Så nu har det dragits in på torrisar och Nikita är inte road. En myckenhet buffande, slickande, högljutt klagande, ursinnigt piskande svans över tangentbordet och i vattenkoppen så det skvätter överallt, klättrande och när det inte hjälper, bitande. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 625
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 242
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 152
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 344
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp