Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brunetten är förbannad på mig nu. Kom hem med spännande påse. Båda Kissekatter kommer rusande och ska kolla, där finns exempelvis två Frökenportioner snask-mat, den goda sorten, från skräpmärket.

Brunetten placerar direkt sin knubbiga bakdel framför matskålen, som lyfts bort och diskas. Och simsalabim! Vad kommer istället? En stor kattmynteplanta!

B serveras sallad idag och har gjort klart för både mig och Skönhetsmissen att hon känner sig både kränkt, svältande och övergreppad. En ilsken liten katt tjurar i badrummet och vänder ryggen till när jag pratar med henne.

Bara göra så... Visa godiset - för att sen gömma det och slänga fram en plantjävel till middag.
:rage:
 
Ingen vidare matlust för Pälsfröken ett tag nu så jag tänkte att idag kommer det gå i eftersom hon skulle få äggula blandat i middagen men tjiiii pilutta på mig :meh: hon nosade och gick med bestämda steg och la sig och sov istället, attans. Elaka betjänten gav inte upp matplanen utan körde för en liten stund sen en ordentlig jaktomgång med da birdkopian och då vaknade matlusten så nu smaskar hon i sig sin blötmat blandat med äggula så det stänker om det och det verkar som det smakar helt okej. :up:
Knas:love:
 
Nikita är helt överlycklig över solen. Hon flyttar sig från ställe till ställe och njuter. :love: Nu ska jag bara försöka sätta upp kattsängen i fönstret igen, det gick inte så bra förra gången så hon kan chilla där också. Förstår inte vad jag gör för fel men den åker ner hela tiden. :idea:
 
Älva var så duktig hos veterinären idag! Vet anar precis som jag att sanden kan vara orsaken till de stackars tassarna, men det är så klart rätt så svårt att fastställa. Nu ska jag fortsätta smörja hennes tassar med salva, och ge henne lite omega 3 i maten, så ska tassarna förhoppningsvis vara återställda snart. :heart Skulle de inte bli bättre så får vi ta lite prover för att se vad som annars kan orsaka detta, men jag är hoppfull och tror att vi ska kunna slippa det. :)
Som belöning för att hon var så duktig idag så fick Älva ett par nya leksaker. Hon verkar rätt så nöjd. Min lilla pärla. :love:
 
...
.......
............
Det är inte första gången det här händer. Kanske måste jag överväga att hitta en ny plats till matskålen i vardagsrummet...
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    291,7 KB · Visningar: 56
...
.......
............
Det är inte första gången det här händer. Kanske måste jag överväga att hitta en ny plats till matskålen i vardagsrummet...

Har du funderat på en foder aktiverare? Inte för att Älva på något sätt ska eller bör banta men för att det är roligt för en ungkatt att klura lite? Alltså inte ge allt foder i den, men en del.

ska_rmavbild_2013-12-16_kl._14.55.00.png
 
...
.......
............
Det är inte första gången det här händer. Kanske måste jag överväga att hitta en ny plats till matskålen i vardagsrummet...
Perfekt ju egentligen om man ser ur katters perspektiv, äta allt samlat i en skål är ju inte riktigt naturligt alltid bra med aktivering och utmaning. :rofl: Jag som kämpar att komma på utmaningar kan ju inte se det på annat sätt :p
Du kan vara glad att det är torrfoder :angel:
 
Har du funderat på en foder aktiverare? Inte för att Älva på något sätt ska eller bör banta men för att det är roligt för en ungkatt att klura lite? Alltså inte ge allt foder i den, men en del.

ska_rmavbild_2013-12-16_kl._14.55.00.png
Det skulle hon säkert tycka vore jättekul! Jag kan dock inte hitta någon som är gjort av annat än plast? Jag vill inte att hon ska få svarthaka. :angel:

Sedan kan jag ju tillägga att när Älva har ut torrfodret så här så är det rena olyckshändelser. Hon är antingen uppe i ett busrace och missberäknar sin hastighet lite så att hon glider lite för fort och för långt på trägolvet, och så KRASCH. Eller så hoppar hon ner från klösträdet för att hon fått syn på en rolig leksak, men råkar landa i matskålen... :o Så det är inte av tristess eller illvilja som det blir så här, utan för att hon är lite oaktsam i sitt busande. :p
 
Det skulle hon säkert tycka vore jättekul! Jag kan dock inte hitta någon som är gjort av annat än plast? Jag vill inte att hon ska få svarthaka. :angel:

Sedan kan jag ju tillägga att när Älva har ut torrfodret så här så är det rena olyckshändelser. Hon är antingen uppe i ett busrace och missberäknar sin hastighet lite så att hon glider lite för fort och för långt på trägolvet, och så KRASCH. Eller så hoppar hon ner från klösträdet för att hon fått syn på en rolig leksak, men råkar landa i matskålen... :o Så det är inte av tristess eller illvilja som det blir så här, utan för att hon är lite oaktsam i sitt busande. :p

Jag slår ett slag för second hand på hemavdelningen kan man hitta en del roliga skålar. Här hemma finns en som är gjord i porslin och formad som en spiral b.la. Annars kan du säkert peta ihop lite roliga saker själv, högre smal skål/vas, lägga på lock av olika slag som måste petas bort här används vanliga lock och även microlock t.ex. Annat kan ju med vara toarulle, göra hål och vika in ändarna och vips så har du återbrukat och varit miljövänlig och gjort en utmaning på samma gång :up: Släpp loss fantasin och tänk galet så kommer du säkert på något skoj som passar henne.
 
Pälsfröken kastade en mindre nöjd blick mot mig när en kartong försvann. Hon trodde nog jag var det elakaste som finns just då men den byttes bara mot en lektunnel som varit "borta" ett tag. Får se om det blir godkänt när hon vaknar till senare ikväll. :nailbiting:
 
@Caoimhe jag klurar lite på att testa kartongbit som botten, skära spår/cirklar efter toarulle/hushållsrulle och trycka igenom dom från baksidan, skära som remsor så det blir stopp på baksidan om man inte vill tejpa eller limma. Höjden kan man ju lätt anpassa. Det hela borde ju gå att få kvar om man ställer något tungt på den eller petar bottenplattan under ett möbelben eller så.

Med andra ord en plastfri hemsnickrad sån här (min förklaring kanske var lite obegriplig?)
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/aktiverande_skalar/338240
 
Öppnade en ny påse torrisar igår, Call of the Wild, och Nikita var uppe på diskbänken och nosade - vilket hon aldrig gör annars. Förbannade påse, man ska kunna sluta den igen men jag har ännu aldrig träffat en påse det fungerar mer. Antingen kan man inte öppna den alls och när man försiktigt klipper lite djupare så plötsligt är självförslutningen borta! :rage: Löst det genom att rulla den tomma delen runt resten av torrispåsen och lägga den mörkt. :banghead:
 
Idag är tredje dagen Sauron är snorfri! :banana: Det är en liten, torkad kuse på väg ut ser jag, i förrgår hade han också lite sånt, typ som grus. Men inget nytt/färskt/kladd! Tusen tusen tack fina Buke för alla tummar och axlar att gråta mot, ni är bara bäst! :heartheart:heart
 
Öppnade en ny påse torrisar igår, Call of the Wild, och Nikita var uppe på diskbänken och nosade - vilket hon aldrig gör annars. Förbannade påse, man ska kunna sluta den igen men jag har ännu aldrig träffat en påse det fungerar mer. Antingen kan man inte öppna den alls och när man försiktigt klipper lite djupare så plötsligt är självförslutningen borta! :rage: Löst det genom att rulla den tomma delen runt resten av torrispåsen och lägga den mörkt. :banghead:
Jag använder lite större påsklämma till min torrispåse.
 
Pälsfröken är inte helt nöjd just nu, hon kom och satte sig i mitt knä och jag brukar ha som rutin att frivilligt sitta i knä = borste/kam några få tag innan hon ledsnar vilket fungerar ganska bra och går framåt sakta. Samma sak nu och det gick finfint men efter hon legat en stund så tog jag klotången och hon försökte morra bort mig vilket inte gick alls så jag klippte 2 klor fast hon muttrade redan på första men gick bra, sen tog det inte lång stund efter myskliande tills hon snabbt hoppade ner och satte sig och stressade ner med en jätteomgång tvättande så är väl bara att invänta en hårboll snart?
Lilla halvmodiga fegisen när ska du förstå att jag inte klipper benen av dig eller i någon pulpa? :cry:
 
Pälsfröken är inte helt nöjd just nu, hon kom och satte sig i mitt knä och jag brukar ha som rutin att frivilligt sitta i knä = borste/kam några få tag innan hon ledsnar vilket fungerar ganska bra och går framåt sakta. Samma sak nu och det gick finfint men efter hon legat en stund så tog jag klotången och hon försökte morra bort mig vilket inte gick alls så jag klippte 2 klor fast hon muttrade redan på första men gick bra, sen tog det inte lång stund efter myskliande tills hon snabbt hoppade ner och satte sig och stressade ner med en jätteomgång tvättande så är väl bara att invänta en hårboll snart?
Lilla halvmodiga fegisen när ska du förstå att jag inte klipper benen av dig eller i någon pulpa? :cry:

Usch, Nikita brukar vara cool med att klippa klor men förrförra gången klippte jag verkligen in i hennes pulpa så det blödde lite :crazy: så nu surar hon innan jag ens hinner röra hennes klor. Senaste gången slog hon tom till mig, även om det inte var några klor med. Hoppas hon glömmer fort, men känner jag henne rätt har hon minne som en elefant när det gäller just sånt här. :banghead:
 
Usch, Nikita brukar vara cool med att klippa klor men förrförra gången klippte jag verkligen in i hennes pulpa så det blödde lite :crazy: så nu surar hon innan jag ens hinner röra hennes klor. Senaste gången slog hon tom till mig, även om det inte var några klor med. Hoppas hon glömmer fort, men känner jag henne rätt har hon minne som en elefant när det gäller just sånt här. :banghead:

Ibland är dom dementa och ibland minns dom som om det är något inslag av elefant. Jag har aldrig tack och lov klippt henne fel, men vad som hänt i hennes liv tidigare vet jag ju inte och rädd är hon men jag försöker jobba på det, ibland jobbar vi ihop och ibland drar vi åt olika håll :angel:
Dock har hon gått från att sitta beredd att fly i knä till att ligga ganska avslappnat och några få gånger litegrann/halvt på sidan :love:
Är hon på bordet kan jag "stjälpa" henne ner i knät men tvingar inte kvar henne såklart men oftast väljer hon att stanna kvar allt från sekunder till en kvart. 99% får hon såklart själv komma och sätta sig på eget bevåg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 168
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 946
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 109
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bästa sms-appen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp