Bukefalos 28 år!

Köksprylar man behöver (eller inte, men vill ha ändå)

Såg en tratt med stor öppning på youtube och kände lite ha begär :p Jag älskar trattar som det är så detta är ju bara stort plus. Fast jag vet inte vad jag skulle ha den till. Det är ju inte så ofta man gör sylt liksom :D
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Såg en tratt med stor öppning på youtube och kände lite ha begär :p Jag älskar trattar som det är så detta är ju bara stort plus. Fast jag vet inte vad jag skulle ha den till. Det är ju inte så ofta man gör sylt liksom :D

Jo? :confused: :D

Den är oumbärlig även om man bara gör sylt/marmelad en gång per år, innan svor jag över detta jäkla kladd men nu är det plättlätt. Jag använder den flera per år dock, den enda marmelad jag äter är min egen rabarbermarmelad men jag gör inte allt på en gång utan fryser in stjälkar och gör vid behov.
 
Jag har ingen tratt alls hemma och slabbar SÅ mycket när jag kokar sylt och marmelad. Ställer alla burkar på en bricka, slabbar järnet, skruvar åt locken med en kökshandduk som direkt får åka i tvätten efteråt, måste tvätta av alla brukar och lock på utsidan när de väl är fyllda osv osv. Och diska brickan där all marmelad stelnat fast. Nygjord saft häller jag över i tillbringare innan jag häller den på glasflaskor = mer disk. Så jag måste nog absolut ha en sån där :D
 
Jag har ingen tratt alls hemma och slabbar SÅ mycket när jag kokar sylt och marmelad. Ställer alla burkar på en bricka, slabbar järnet, skruvar åt locken med en kökshandduk som direkt får åka i tvätten efteråt, måste tvätta av alla brukar och lock på utsidan när de väl är fyllda osv osv. Och diska brickan där all marmelad stelnat fast. Nygjord saft häller jag över i tillbringare innan jag häller den på glasflaskor = mer disk. Så jag måste nog absolut ha en sån där :D

Köp en, du kommer inte att ångra dig. Kolla bara vilken öppning du har på burkarna. Den imetall jag köpte på IKEA är för stor för de flesta av mina burkar så den får bo hos särbon och användas i nödfall. Den i plast som jag har hemma har en perfekt storlek på öppningen.

*ja, jag har två sylttrattar :angel:*
 
Gav en IGrill till maken i födelsedagspresent och han blev JÄTTEGLAD! Visserligen är det främst jag som grillar, men den har även ett sous vide-läge där den även larmar om temperaturen blir för låg, så han kan använda den till sina sous vide-projekt!

Den "kökspryl" jag nu helst skulle vilja få tag på är diskställ som man bygger in i ett skåp över diskbänken! Har varit på en ö längst ute i Luleå skärgård några dagar och några stuggrannar där har så smart sådan lösning från IKEA. Skulle vilja göra något liknande i mina föräldrars stuga men tyvärr verkar IKEA inte längre ha denna Utrusta... Skulle därför gärna vilja ha tips om någon känner till någon liknande variant som är prisvärd?
 
Gav en IGrill till maken i födelsedagspresent och han blev JÄTTEGLAD! Visserligen är det främst jag som grillar, men den har även ett sous vide-läge där den även larmar om temperaturen blir för låg, så han kan använda den till sina sous vide-projekt!

Den "kökspryl" jag nu helst skulle vilja få tag på är diskställ som man bygger in i ett skåp över diskbänken! Har varit på en ö längst ute i Luleå skärgård några dagar och några stuggrannar där har så smart sådan lösning från IKEA. Skulle vilja göra något liknande i mina föräldrars stuga men tyvärr verkar IKEA inte längre ha denna Utrusta... Skulle därför gärna vilja ha tips om någon känner till någon liknande variant som är prisvärd?
Googla "diskställ väggskåp", så får du fram ett gäng olika.
Har samma lösning i min lägenhet, och det är så himla smidigt! Vet dock inte var det kommer ifrån, mer än att det inte är Ikeas.
 
Jag måste säga att jag älskar min ismaskin, kan inte förstå att jag inte köpt en sån tidigare. :love:
Alltid kallt och gott i glasen, bara att hälla i önskad mängd is, som alltid är färdig, och sen hälla i önskad vätska. Underbart i synnerhet sånna här varma och svettiga dagar. Igår höll jag på halka av toalettstolen av all svett efter att ha hämtat ett halvt ton hö. :o
 
Fick en köksmaskin av sambon :heart i tidig födelsedagspresent.

obh-nordica-hercules-6684-tillbehor-7606(182214)_1_Normal_Extra.jpg


Nu ska här både bakas bröd, kakor och göras äppelmos. När jag hinner och orkar, dvs :p
 
Den "kökspryl" jag nu helst skulle vilja få tag på är diskställ som man bygger in i ett skåp över diskbänken! Har varit på en ö längst ute i Luleå skärgård några dagar och några stuggrannar där har så smart sådan lösning från IKEA. Skulle vilja göra något liknande i mina föräldrars stuga men tyvärr verkar IKEA inte längre ha denna Utrusta... Skulle därför gärna vilja ha tips om någon känner till någon liknande variant som är prisvärd?

Det är standard i finska kök. Vi har också det i köket och fattar inte att det inte finns i Sverige på samma sätt. Du kanske bor i Luleå och besöker IKEA ibland? Keittiöjätti finns i Torneå, de borde ha sådana lösningar.
 
Gav en IGrill till maken i födelsedagspresent och han blev JÄTTEGLAD! Visserligen är det främst jag som grillar, men den har även ett sous vide-läge där den även larmar om temperaturen blir för låg, så han kan använda den till sina sous vide-projekt!

Den "kökspryl" jag nu helst skulle vilja få tag på är diskställ som man bygger in i ett skåp över diskbänken! Har varit på en ö längst ute i Luleå skärgård några dagar och några stuggrannar där har så smart sådan lösning från IKEA. Skulle vilja göra något liknande i mina föräldrars stuga men tyvärr verkar IKEA inte längre ha denna Utrusta... Skulle därför gärna vilja ha tips om någon känner till någon liknande variant som är prisvärd?

När pappa byggde kök hos mina föräldrar gjorde han ett sådant skåp och satte in det här diskstället från IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10018194/ . Funkar jättebra!
 
Eftersom maken blivit heltänd på sous vide genom sina experiment med kylväska och stektermometer köpte jag en riktig "manick" till honom i födelsedagspresent. Hittade dessutom en som är betydligt mindre skrymmande att förvara i o m att den bara är som en tjock doppvärmare, vilken också cirkulerar vattnet. Sansair heter den och finns bl a på Teknikmagasinet. Med den hemmakonstruerade utrustningen kunde resultatet variera lite från gång till gång med med denna har det blivit HELT perfekt varje gång han testat! Han har använt grytan till vår tryckkokare som kärl, den är högre än en vanlig gryta så det har funkat jättebra. Men en plasthink i livsmedelskvalitet skulle ju också fungera.
 
Nu har jag hakat upp mig på Tryckkokare, är det en dröm man bara måste uppfylla? :angel::D

Jag kokar mycket buljong och då är tryckkokaren FANTASTISK! Man sparar jättemycket tid på att använda den! Har även gjort köttgrytor och liknande ibland. Och när jag såg ett recept där man använda frysta (och otinade) kycklingklubbor som tillagades på bara 10 min blev jag tvungen att testa - och det funkade ju faktiskt! Men f f a kokar jag alltså buljong i den.

Dessutom använder vi alltså själva grytan numera när vi gör sous vide!
 
sansaire-sous-vide-machine-c.jpg


Om ni inte redan räknat ut det så måste jag säga: NI VILL HA EN SOUS VIDE-MASKIN!!!
Jag gav maken modellen ovan (Sansair) i födelsedagspresent i somras och resultatet blir helt FANTASTISKT!!! De krämiga äggen har vi dock inte testat ännu, men kött och fisk blir helt MAGISKT saftigt och gott!

sansaire2._SR300,300_.jpg

Den stora finessen med just denna modell är att det är bara den svarta manicken (den som värmer samt cirkulerar vattnet) som man köper och behöver förvara. Sedan använder man en befintlig gryta eller hink t ex. Vi hade redan en vacumförpackare, men det behöver man inte ha utan kan själv skapa vacum m h a en ziplockpåse som långsamt sänks ner i vatten innan den försluts helt. (Med några droppar olja i påsen - förutom det som ska tillagas - är det lättare att bli av med den sista luften.) Genom denna metod blir hela köttbiten färdiglagad samtidigt och dessutom tappar den nästan ingen vätska - så resultatet blir saftigt och perfekt varje gång! Och eftersom vattnet håller precis den temperatur som man vill uppnå vid tillagningen (t ex 70 grader om det är denna innertemperatur man vill ha) så kan det aldrig bli "överlagat" och därmed tråkigt och torrt. Så BUMS ut och köp en Sansair nu!!!
 
Efter att ha fått en i julklapp så kan jag bara säga: CROCK POT :heart ! Har misstänkt länge att jag nog skulle tycka om att laga mat i en sådan, och nu vet jag hur bra det är :) . Praktiskt, energisnålt, god mat....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 535
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 621
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 674
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp