Bukefalos 28 år!

Köksprylar man behöver (eller inte, men vill ha ändå)

Jag gillar min kryddsax! :)
Gräslöken är förvisso den som trillar av bäst, men jag brukar använda brödpenseln för att "sopa ur den" när jag klipper andra färska kryddor och tycker det funkar jättebra.
Jag lägger kryddorna i ett glas och klipper i det med vanlig sax - det tycker jag funkar hur bra som helst.
 
När man var liten ville man ju bara ha leksaker till födelsedagspresent och julklapp. Och jag trodde inte på folk när de sa att man bara ville ha köksprylar och aparater när man blev vuxen. Men nu sitter jag ändå här och leksaker är inte riktigt min grej längre :D ... Men kan rabbla på i flera minuter över vilka apparater jag vill ha. Så vad tycker ni behövs i ett kök, vad kan ni inte klara er utan? Vad suktar ni efter? Efter tråden på senior om grönsakssvarv känner jag ett behov jag inte visste att jag hade innan :D
Grattis på födelsedagen!

Blev det något för köket i present?
 
Jag är såååå sugen på en glassmaskin.
Bu eller bä?
Är det något man använder på sommarhalvåret eller kommer den mest bli stående?
Syrran köpte en till sig, användes flitigt i några månader eller så:angel:
Glassen blir ju god! Men personligen skulle jag inte orka använda en, jag fryser direkt i form.
Kanske lika bra, har tillräckligt med köksmaskiner och prylar :o
 
Syrran köpte en till sig, användes flitigt i några månader eller så:angel:
Glassen blir ju god! Men personligen skulle jag inte orka använda en, jag fryser direkt i form.
Kanske lika bra, har tillräckligt med köksmaskiner och prylar :o
Jag är såååå glad i glass. När det är varmt ute. ;)
Risken finns att den packas undan efter sommaren och aldrig kommer fram igen..
 
Grattis på födelsedagen!

Blev det något för köket i present?
Tack, inte mer än en köksvåg. Blir kanske något senare idag, letar lite efter en sån där melitta tratt för kaffe/färskost, väldigt sådär lowtech :p Blir minst två olika second hand butiker idag så lär väl kunna hitta något kul tycker man.
 
Tack, inte mer än en köksvåg. Blir kanske något senare idag, letar lite efter en sån där melitta tratt för kaffe/färskost, väldigt sådär lowtech :p Blir minst två olika second hand butiker idag så lär väl kunna hitta något kul tycker man.

Grattis i efterskott!

Jag bor ju i vad som mer eller mindre ser ut som loppiscentralen så jag har TRE sådana trattar! :rofl: Fråga mig inte varför föräldrarna hade dem dock, de kokade alltid kaffe... :cautious:
 
Tack, inte mer än en köksvåg. Blir kanske något senare idag, letar lite efter en sån där melitta tratt för kaffe/färskost, väldigt sådär lowtech :p Blir minst två olika second hand butiker idag så lär väl kunna hitta något kul tycker man.
Grattis i efterskott! Hittar du inga sådana på secondhand så har Espresso house för typ 150 kr eller något sånt :)
 
Jag är såååå sugen på en glassmaskin.
Bu eller bä?
Är det något man använder på sommarhalvåret eller kommer den mest bli stående?
Åh, jag har också funderat på glassmaskin eftersom jag gillar glass men äter lchf. Är lite rädd att den blir stående efter ett par gånger bara. Funderade på om jag ska köpa en billig så det inte gör lika mkt om den inte används, men så tänker jag att om den är dålig kommer jag bara bli arg på den.
 
Jag hade en glassmaskin, gjorde några byttor den sommaren men den var otymplig, krånglig att diska och extremt högljudd. Så den sålde jag.
 
Åh, jag har också funderat på glassmaskin eftersom jag gillar glass men äter lchf. Är lite rädd att den blir stående efter ett par gånger bara. Funderade på om jag ska köpa en billig så det inte gör lika mkt om den inte används, men så tänker jag att om den är dålig kommer jag bara bli arg på den.
Köp!Köp!Köp!

Lyssna inte på de andra. ;)

@cili Får kanske testa göra glass i mixern först och se om det är något för mig.

@Flixon Det där hörde inte jag! :confused:
 
Köp!Köp!Köp!

Lyssna inte på de andra. ;)

@cili Får kanske testa göra glass i mixern först och se om det är något för mig.

@Flixon Det där hörde inte jag! :confused:
Bananglass är dessutom superenkelt och kan ätas direkt. Frys ner bananer i småbitar så det alltid finns ett lager, mixa önskad mängd, ät. Och så kan man smaksätta med massa olika grejer och variera sig i all evighet (men godast är kakao)
 
Bananglass är dessutom superenkelt och kan ätas direkt. Frys ner bananer i småbitar så det alltid finns ett lager, mixa önskad mängd, ät. Och så kan man smaksätta med massa olika grejer och variera sig i all evighet (men godast är kakao)
Jag äter inte banan! :( Annars lät det smidigt!
 
Bananglass är dessutom superenkelt och kan ätas direkt. Frys ner bananer i småbitar så det alltid finns ett lager, mixa önskad mängd, ät. Och så kan man smaksätta med massa olika grejer och variera sig i all evighet (men godast är kakao)
Det ska jag prova. Jag har nämligen vegankompisar. :cautious:
 
Jag äter inte banan! :( Annars lät det smidigt!
Det finns varianter med annan frukt/bär också :) . Har läst nånstans om jordgubbar, mango och avokado (inte samtidigt dock).
Googlade mig till den här lite snabbt:
250 ml / 1 cup frozen mango
125 ml / 0.5 cup frozen raspberries
125 ml / 0.5 cup frozen blueberries
 
Först och främst, NEJ! Jag ska INTE köpa en glassmaskin! :rage:

För det andra så hade AB en test och då vann den här:
Nemox-Gelatissimo-ExclusiveFRI.jpg

NEMOX GELATISSIMO EXCLUSIVE
Pris:
3 595 kr
Skålkapacitet: 1,7 l
Effekt: 165 W
Beredningstid: 25 min
LED-panel: Nej
Mått: Bredd: 380 mm, djup: 270 mm, höjd: 270 mm
Vikt: 12 kg
Inbyggd kompressor för frysning: Ja
Kylblock måste förfrysas: Nej
Passar bäst för: glass, frozen yoghurt och sorbet
Betyg: Fyra plus
Omdöme:
Superenkel att använda och den tillverkar glass, frozen yoghurt eller sorbet på mellan 20-30 minuter beroende på produkt. Resultatet blir mycket bra. Läckert med hemlagad italiensk glass, men så kostar det också. Maskinen tar dessutom rejält med plats i köket.

Jag kan däremot tänka mig att provsmaka resultatet om någon annan bukare känner sig manad? :angel: :sneaky:
 
Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min ismaskin som jag drog igång igår, så här mycket is har jag nog aldrig "ätit"! :laugh:
Helt klart värd sin vikt i guld varma sommardagar med gräsklippning, övrigt trädgårdsarbete och altanbygge. Kall, nykokt flädersaft med massor med is, vindrinkar med massor med is, kallt vatten med massor med is, kommande iskalla margheritor med massor med is. Bara att hälla i vatten, det jag inte behöver på en gång ligger i fint förvar tills jag behöver nästa gång. :d :d :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 137
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 553
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 676
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 244
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp