Bukefalos 28 år!

Köksprylar man behöver (eller inte, men vill ha ändå)

Hur gör du då, häller i hett vatten i kylväskan?
Ja - precis så! Värmer vatten i vattenkokaren, häller i kylväskan, lägger något i botten så att vattnet kan cirkulera runt ( brukar använda en matlagningspincett i plast) och sedan det vacuumförpackade livsmedlet ovanpå. Håller sedan koll m h a termometern ifall man behöver fylla på mer varmvatten. Maken hittade en Youtube-film om detta så det är därifrån vi fått idén!
 
Fattar inte heller @Minett :p

Edit: Jaha! Fast hur cirkulerar det menar du? Och är det en mjuk kylväska eller en hård? Jag har bara mjuka nämligen...
 
Fattar inte heller @Minett :p

Edit: Jaha! Fast hur cirkulerar det menar du? Och är det en mjuk kylväska eller en hård? Jag har bara mjuka nämligen...

Vi använder en hård kylväska - men kanske går det med en mjuk om du kan stadga upp den genom att t ex ställa i en hink eller något...?!

Inser att "cirkulera" var kanske fel ord i sammanhanget... Det jag menar är att livsmedlet inte får ligga direkt mot botten på kylväskan, utan man behöver något som skapar ett mellanrum så att det varma vattnet kommer åt även undersidan. För oss har det funkat bra att lägga en plastpincett på botten och sedan livsmedlet ovanpå denna.
 
Ja - precis så! Värmer vatten i vattenkokaren, häller i kylväskan, lägger något i botten så att vattnet kan cirkulera runt ( brukar använda en matlagningspincett i plast) och sedan det vacuumförpackade livsmedlet ovanpå. Håller sedan koll m h a termometern ifall man behöver fylla på mer varmvatten. Maken hittade en Youtube-film om detta så det är därifrån vi fått idén!

Alltså, inser att jag verkligen gjort en dundertabbe och skyndar mig att be alla här om ursäkt innan jag blir avstängd (vilket bara lär vara en tidsfråga...) Här har jag klampat rakt in i en tråd som handlar om köksprylar man behöver/VILL behöva - och smidig som en elefant i en porslinsfabrik beskriver jag hur man gör för att klara sig UTAN en sous vide-maskin...! :o:o Jag är verkligen hemskt ledsen över att jag kunde vara så okänslig och förstöra så totalt... :banghead: Ett gott råd är att genast se till att blocka mig och sedan verkligen försöka förtränga mitt inlägg ovan..:eek::o
 
Alltså, inser att jag verkligen gjort en dundertabbe och skyndar mig att be alla här om ursäkt innan jag blir avstängd (vilket bara lär vara en tidsfråga...) Här har jag klampat rakt in i en tråd som handlar om köksprylar man behöver/VILL behöva - och smidig som en elefant i en porslinsfabrik beskriver jag hur man gör för att klara sig UTAN en sous vide-maskin...! :o:o Jag är verkligen hemskt ledsen över att jag kunde vara så okänslig och förstöra så totalt... :banghead: Ett gott råd är att genast se till att blocka mig och sedan verkligen försöka förtränga mitt inlägg ovan..:eek::o
Äsch, du ska se att efter någom läst ditt tips och testar så inser de att en sån helt enkelt är livsnödvändig istället! ;) :banana:
 
Nu har min äppelskalare kommit!

Den är ju superkul! Och jättesmidig, och alldeles alldeles underbar :love:

Jäklar vad vi äter äpplen nu :D
 
Äsch, du ska se att efter någom läst ditt tips och testar så inser de att en sån helt enkelt är livsnödvändig istället! ;) :banana:

PUH - då kanske det finns hopp för mig ändå! Det hade verkligen varit en ödets ironi att se till att blocka ut sig ur en av de mest intressanta trådarna på länge...!!!
 
Okej men en liten recension då på en onödig grej jag haft länge men inte testat förrän nu - gräddblixten! Jag försökte beskriva den i text här först men raderade det då det helt enkelt inte går, om ni googlar på den så kan ni se hur den ser ut :)

Den "vispar" grädde riktigt snabbt, inte på 20 sekunder som utlovat kanske men det går snabbare än med elvisp, det är inte det minsta jobbigt heller. Problemet är att det är lite svårt att se när grädden är färdig och den kan tendera att bli lite lösare än vad jag personligen föredrar (jag gillar när man kan vända byttan uppåner). Sedan rymmer den ju ganska lite och det är rätt pilligt (och söligt) att liksom skrapa av grädde från själva vispdelen, den fastnar liksom emellan rullarna (den ser ut lite som en spole). Plus för att det följer med ett litet gummilock som fungerar både som återförslutare om man vill spara grädde och håller den stadigt i botten när man använder den.

Den går lätt att ta isär och går bra att diska i maskin, för hand är den knepig att få ren med diskborste men med typ en svamp går det lätt. Överlag är det här en rätt värdelös grej för hemmabruk och tar mer tid överlag och är krångligare än att bara ta fram en skål och en elvisp men för att ha med i husvagnen eller båten kan jag absolut tänka mig att den kan vara behändig. :)
 
Nu kan jag släta över min tidigare miss genom att meddela att maken önskat sig den här i födelsedagspresent: Sous Vide
Och själv funderar jag på om jag ändå inte ska ersätta den glassmaskin vi nyss fått kassera p g a att kylelementet börjat läcka och det inte längre går att köpa reservdelar... Köpte den förra för att de få gånger/år jag äter glass vill jag ha hemgjord sådan utan en massa kemikalier. Men eftersom det är så sällan så kanske jag ändå skulle kunna klara mig utan... Haken är egentligen förvaringen... någon som har en LITEN glassmaskin som fungerar bra?!
 
Jag behöver en mortel, känns som något jag verkligen saknar.

Vi har ÄLSKAT vår Flavour Shaker från Jamie Oliver och när den nyligen gick sönder upptäckte vi till vår bestörtning att den inte tillverkas längre... Men som tur var fick jag precis tag på en på Tradera!
 
Vi har ÄLSKAT vår Flavour Shaker från Jamie Oliver och när den nyligen gick sönder upptäckte vi till vår bestörtning att den inte tillverkas längre... Men som tur var fick jag precis tag på en på Tradera!
+1 på den!!!
Jag har också slitit ut en men då fanns den som prenumerantpremie hos ett tidningsförlag, så jag var "tvungen" att skaffa en prenumeration för att kunna köpa en ny!!! :laugh:
 
En uppskattad (om än inte helt nödvändig) pryl i och utanför mitt kök är iGrill.
Jättesmidigt när man grillar eller ugnssteker och inte har lust att springa och passa. :up:
(Det finns liknande av andra fabrikat också.)
iDevices-Smart-Kitchen-Thermometer-and-Thermometermini.jpg

En sådan här tänker jag köpa! Använder nästan alltid termometer när jag grillar men det är så förargligt ifall den börjat pipa utan att man hört det så att maten ändå blir överlagad...! Jag grillar nästan året runt och inte minst när vädret inte tillåter att altandörren står öppen blir det ju ett väldigt spring in och ut för att hålla koll på temperaturen... Och även vid fint väder på sommaren kan det ju hända att man befinner sig för långt bort från grillen för att höra - inte minst när det är sådant som behöver någon timme på sig eller mer. Ser fram emot att framöver ha mobilen med mig i fickan sådana gånger och därmed ha ständig koll!!!
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 844
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 384
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 576
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 615
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp