Bukefalos 28 år!

Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt, jag har endast ögnat igenom de sista inläggen och bryr mig inte speciellt mycket om vad som skrivs, jag vet att många tycker att det är bra med jante och gissa vad jag tycker? INTE SÅ BRA! ;)

Just därför rör det mig inte i ryggen att alla här äger en hundras som passar in i moralkakornas värld. Tycker bara att det känns hemskt att köpa en golvmopp om man vill ha en schäfer för att kunna skriva på ett forum att man är en realistisk hundägare. (Har inget emot små hundar, har haft Boston själv :D)
Jag köper den hund jag vill ha och den hunden får anpassa sig efter sina ägare och vill vi att hunden skall vara lycklig så ser även vi till att anpassa oss efter den, enkelt uträknat för vem som.

Oavsett vilken ras vi köper så lär det bli en kraftfull ras med gårdspower och blir det en Labbe, Husky eller Staff så nog fan har vi läst på och anpassat både miljö och förhållningssätt mer än de flesta gör under en hunds livstid redan innan hunden kommer, men det går ju inte att skriva här för här inne på forumet klarar ingen av det som alla andra runt omkring klarar och mer därtill.

Jag undrar ibland över hur folk här inne lever sina liv, jag känner MÅNGA som har gård, familj med flera barn, hästar, hundar, ankor, intressen och vänner samt åker på semester med vanliga jobb och lite framförhållning, inga problem!

Så vad skulle en eller två hundar i just min familj ställa till med mer än för familjen XX som har 5 hundar, 4 ponnyer, ett gäng ankor och ett antal katter? :confused:
Båda jobbar heltid, 3 barn på detta och minst en vecka utomlands per år samt hjälp av svärföräldrar så ofta det hinns med.

Jag förstår inte varför folk ska ta det som en personlig förolämpning när de får höra att rasvalet inte passar in i övriga livet.
 
För att allt viktigt inte nödvändigtvis är "realtid". F.ö. betyder realtid något helt annat än din användning.
(enig!
Realtid är en term som används för att beskriva något som gör en arbetsuppgift i samma tempo (och vanligen med mycket måttlig totalfördröjning) som en inkommande råvara eller informationsflöde.

Det vanligaste sammanhang i vilket realtidsbegreppet förekommer är digital signalbehandling och annan automatiserad informationshantering av mer eller mindre komplex karaktär.
wikipedia)
 
Alltså, alla stora raser som kräver mkt och lätt blir understimulerade kan bli "farliga" ffa för barn. Det betyder inte att de äter barn på något sätt, men de kan börja bete sig på sätt som gör att ett barn lätt blir skadat om man inte är beredd.
Om någon har dragit in barn tror jag att det kan vara så de menar. Tex tänker jag att en hund med mkt jakt/kamplust kan råka skada ett litet barn som kommer springande med en leksak flaxande. Inte för att de vill skada barnet, utan för att de klipper leksaken och blir skadade av bara farten.
Jo, men jag har inte läst detta med samma beskrivning gällande andra stora raser. En hund är ju en hund. Oavsett storlek kan någon råka bli skadad av en hund.
 
:rofl:

O_o boll-lek som belöning för mer eller mindre extremt lydnadstränade hundar är ju inte direkt jämförbart..
Även en husky ser skillnad på något levande och leksak... Eftersom de sällan är intresserade av leksaker på samma vis som många andra raser så förstår jag inte påståendet om att de skulle bli triggade av det. Men någon hund som faktiskt uppskattar leksaker mer som ras kan jag förstå blir det.
 
Även en husky ser skillnad på något levande och leksak... Eftersom de sällan är intresserade av leksaker på samma vis som många andra raser så förstår jag inte påståendet om att de skulle bli triggade av det. Men någon hund som faktiskt uppskattar leksaker mer som ras kan jag förstå blir det.
Hundar som lätt går in i jaktbeteenden (vilket gäller många olika raser) triggas lätt av springande och lekande barn (även om de inte har leksaker).
Det gäller till exempel "min" ras men också vanligtvis också siberian husky. De är kända för att ha rejäl jaktlust och många av dem dödar också bytesdjur.
 
Jag tror, att om ts absolut vill ha en Husky eller två, kommer hon att skaffa dem, oavsett. Förhoppningsvis med "råd" härifrån i bakhuvudet, så eventuella problem inte kommer som en överraskning. Kanske blir hennes familj heltända på drag, flyttar till Norrbotten och startar företag med draghundar? Who knows?
Jag vet å andra sidan inte hur många uppfödare som faktiskt säljer till en valpköpare som aldrig ens provat på någon form av drag?

Av det jag sett hos Huskys - OCH Husky-blandisar (bl.a. en Husky/Schäfer) - skulle jag aldrig skaffa en själv. Jag har en Brukshund idag, som är 11 år, men vet med sorg i hjärtat att jag antagligen inte kommer att skaffa en sådan igen, heller, eftersom jag nu är vid en plats i livet då jag inte har den tiden. Det är grymt ledsamt eftersom just brukshundarna har ett psyke och en energi som jag älskar.

Jag hoppas hur som helst att ts hittar en hund som blir en lyckad och underbar del i familjens liv. Jag skulle själv ha mycket svårt att leva utan hund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 772
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 625
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 124
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp