Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är ju viktigt att halsen kommer ut med välvd överlinje och att för ögat är det framför manken den blir längre. Sen sätter man ju ihop hästen mer och halsen blir kortare men den delen framför manken får inte krypa upp i knät... För då är den ihopdragen och det är det dina bilder visar tycker jag, de svartvita.

Nosen i bringan är ju mils skillnad från den form vi diskuterar!! Ingen här är för rollkur, varken med gammalt eller nytt namn. Det är en extrem grej som vi inte sysslar med- !!

En häst ska ju inte lyftas upp med handkrafft och det spelar ingen roll var utgångsläget är. Det är lika fel varje gång.
Hästen börjar låg och rund och avspänd och sen genom samling ska den resa hela fronten och det kommer ju bakifrån och det får vi inte glömma. Att man lyfter upp dom i formen är ju bara dålig ridning i mina ögon, och en klar genväg!

Att rida hästen låg och rund är ett utgångsläge och för att komma vidare krävs bra ridning. Men det är en form man kommer tillbaka till genom hela hästens utbildning- tycker jag. Hur låg och hur rund beror nog på vad man är ute efter och vilken häst det är.
Jag är faktiskt inte förtjust i bakom lod, jag upplever att hästen oftast kryper undan handen då och inte är framme på hjälperna, gömmer sig lite. Men det är inte så att jag sågar något för att nosen är bakom. Då funderar jag varför den är bakom!!
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Manken upp, ja. Men hur? Knappast genom att hästen går med nosen vid bringan.

Jamen det är ju det jag säger ! Ray är ju ypperlig att förklara det ! Men ändå verkar det finnas grund läggande frågetecken hos dig, därav komplikationen. Du har ju helt missat ? Manken upp kommer ingen som
Har nosen indragen via handkraft öht. Din bild illustration visar ju hur snett du är i fråga om att ha fattat/tolkat? Rider du dressyr öht ? Och greppat komplexiteten hur allt i fråga om ergonomiskt arbete hänger ihop där ?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är ju viktigt att halsen kommer ut med välvd överlinje och att för ögat är det framför manken den blir längre. Sen sätter man ju ihop hästen mer och halsen blir kortare men den delen framför manken får inte krypa upp i knät... För då är den ihopdragen och det är det dina bilder visar tycker jag, de svartvita.

Nosen i bringan är ju mils skillnad från den form vi diskuterar!! Ingen här är för rollkur, varken med gammalt eller nytt namn. Det är en extrem grej som vi inte sysslar med- !!

En häst ska ju inte lyftas upp med handkrafft och det spelar ingen roll var utgångsläget är. Det är lika fel varje gång.
Hästen börjar låg och rund och avspänd och sen genom samling ska den resa hela fronten och det kommer ju bakifrån och det får vi inte glömma. Att man lyfter upp dom i formen är ju bara dålig ridning i mina ögon, och en klar genväg!

Att rida hästen låg och rund är ett utgångsläge och för att komma vidare krävs bra ridning. Men det är en form man kommer tillbaka till genom hela hästens utbildning- tycker jag. Hur låg och hur rund beror nog på vad man är ute efter och vilken häst det är.
Jag är faktiskt inte förtjust i bakom lod, jag upplever att hästen oftast kryper undan handen då och inte är framme på hjälperna, gömmer sig lite. Men det är inte så att jag sågar något för att nosen är bakom. Då funderar jag varför den är bakom!!

Jag tror jag håller med dig i det du skriver här. Det verkar just nu som om vi inte är så långt från varandra som jag tyckte tidigare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jamen det är ju det jag säger ! Ray är ju ypperlig att förklara det ! Men ändå verkar det finnas grund läggande frågetecken hos dig, därav komplikationen.

Frågetecken hos mig??? Som ger komplikationer!!!
Man måste kunna något för att kunna ställa frågor - det är kanske det du menar.

Jag har bara lite för mycket fantasi ibland - bilden av hästen som kommer upp ur sin egen manke får jag inte riktigt till trots att jag är ganska bra på att teckna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag skulle se det som en viktigare detalj huruvida halsen är ute än var nosen är och jag tror det inverkar mer på friheten i hästens rörelser och hur bra bakbenen kan jobba!

Tycker du är helt rätt ute!
Såg nu även inlägg 441. Håller med!

Kl
Halsen hamnar där den ska vara när jag lyckas aktivera bakbenen så att hästen bär upp och tar oss fram med hjälp av dem. För att kunna öka aktiviteten i bakben och rygg krävs att hästen söker sig fram till bettet och vill ha kontakt. Annars kommer inte ryggen med alls på samma sätt som om den bara trycker fram nosen mot bettet eller inte söker alls, lägger sig bakom. Med kontakt kan man "spänna bågen" genom att aktivera bakbenen (övergångar är effektivt, men även latterala övningar kan hjälpa till om man tappar takten) och motivera hästen att gå igenom i kroppen genom att få den att nå fram till bettet med hjälp av jämna steg bakifrån och fram (inte dra ihop den mot bettet).

Först vill jag ha hästen igenom, sen kan vi prova variera steglängd, när hästen har takten. Att det är hästen som tar kontakten och ryttaren tillåter den är superviktigt för att det skall funka i min värld. Om jag hela tiden släpper kontakten upplever jag att hästen blir osäker på vilken form som önskas, och stor risk finns att den blir ostabil just för att den inte "hittar" bettet, det smiter hela tiden iväg. därför sååå viktigt med en ren och fin hand med förmåga till följsam stabilitet.

Ju bättre balans hästen befinner sig i, desto jämnare och finare blir kontakten och jag tycker det gäller att hitta rätt tygellängd för detta för att ryttaren på bästa sätt skall kunna balansera sig rätt över hästen utan att behöva förändra mycket om man vill förändra hästen sas. Ryttaren blir lättare att ha med som passagerare om den är still.

Bakbensaktivitet ger fin takt ger jämn kontakt och hästen blir som "smör" för hjälperna så länge den är stark nog att utföra det vi ber om. Så länge hästen jobbar rätt med bakben och rygg, så kommer manke o hals att hamna rätt om hästen får den rätta kontakten i bettet så att ryttaren kvickt kan stämma av sin sits och hjälper för att behålla den. Kan ryttaren hjälpa hästen att hitta takten kommer mycket på plats "av sig själv". Det är ju det som är det svåra, att hitta den där jämnheten och bibehålla rätt aktivitet i alla övergångar och tempoväxlingar.

En del hästar hittar lättare takten att utgå ifrån om de rids lite mer i stretch, kanske tom något bakom lod för vissa. Läget där man kan börja hitta dragläget kan på vissa hästar ligga långt ner och kan kräva en del stärkande arbete för att bibehålla även i lite lite kortare form. Sen får man ju successivt rida upp formen med bakbensaktivitet om man vill att hästen får lite mer spänst i steget, med halvhalter som är väl avstämda utifrån bakbensaktivitet (hur många gånger har jag skrivit det ordet nu?).

Takten säger direkt till om man tappar hållningen, om det skulle vara så att man inte riktigt känner det under sadeln eller i handen. Har man koll på takten har man så mycket "gratis". Därför kan jag inte förstå hur man får till det om man inte har kontakt i tygeln, alltså hela tiden säger till hästen, fram med nosen, fram med nosen istället för att vara nöjd med det fina arbetet hästen utför och istället jobba med övergångar/skolor etc för att stärka i jämn arbetsro. Det är som att dansa vals utan att hålla i handen på sin partner. Så mycket man går miste om!

Stärker man en häst genom att alltid låta den gå "lös" och i den form som hästen själv klarar utan kontakt?
Kan man få fina väl avpassade övergångar mellan gångarterna och snabba tempoväxlingar med bibehållen takt och rygg?

Jag kan känna att om jag har ridit bra ett pass kan jag ofta på slutet be om att länga ut halsen rejält i övningar utan att förlora takt eller aktivitet, kan släppa hästen mer fri när den är "ihopriden" IOM att bakbenen jobbar bättre. Hästen svarar rätt på framåtdrivande hjälpen för att hästen är placerad rätt i sin kropp och kontakten är så fin att den nästan inte finns. Hästen har hittat balansen och vill vara kvar, kämpar för det och då kan man få riktigt härliga gångarter. Men jag har aldrig riktigt lyckats få till det där utan att först rida ihop/fram hästen till den tygellängd som ger bäst och jämnast kontakt att utgå ifrån. Det är jag ärlig med. Hästen är aldrig lika mjuk i början av ett pass som efter.

Sorry om jag blev OT men tråden har verkligen fått mig att fundera på detta med kontakt och rida med lång tygel etc. Ni alla skriver så mycket intressant och vänder o vrider på sakerna så man blir alldeles glad av att få "vara med", om än sporadiskt. Tack för att ni håller igång! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag förmodar att detta är kasst då.. vad är skillnaden mellan denna och dina bilder fiador? Jag frågar eftersom jag inte har en aning om hur det ska se ut när det är bra inom denna grenen

http://art-n-light.de/bildershop/im...Horsename/034 Miss Lil Addy Tude/_RF10818.JPG

http://bilder.hest.no/hest/nyheter/8638/paragraph/13416.jpg

Exakt vad är det du vill ha svar på egentligen? Skillnaden med cuttinghästen är att den inte hålls i på något sätt, den få använda sitt huvud precis som den vill/behöver.

...och jaa det har även blivit populärt inom westerntävlandet (uppvisningsformer) att rida hästen bakom lod, vilket också syns på många tävlingar. Det man tränar på det får man också, oavsett inriktning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att rida hästen låg och rund är ett utgångsläge och för att komma vidare krävs bra ridning. Men det är en form man kommer tillbaka till genom hela hästens utbildning- tycker jag. Hur låg och hur rund beror nog på vad man är ute efter och vilken häst det är.
Jag är faktiskt inte förtjust i bakom lod, jag upplever att hästen oftast kryper undan handen då och inte är framme på hjälperna, gömmer sig lite. Men det är inte så att jag sågar något för att nosen är bakom. Då funderar jag varför den är bakom!!


Men just LDR är en metod och jag hoppas att vi nu har rett ut skillnaden mellan att råka hamna där (och kanske fundera på varför) och att ha denna form som en träningsgrund där man hävdar att den fyller en funktion.

Som tex i denna film...

http://www.youtube.com/watch?v=v6aYtXRRZ6Y
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror du aldrig sett LDR där hästen inte hålls där och där halsen inte är utriden.

Hästen kan inte vara samlad i LDR. Den kan heller inte röra sig med absolut bästa rörelsemönster i form av längt på steg etc.
Men det kan den inte då den är för svag och rids lång heller.
Däremot får man bättre kvalitet när man väl kan gå vidare till högre form utan att underhalsen aktiveras iom att man aldrig lärt den att inte spänna den tidigare. För de måste spänna den då de går långa och då tappar balansen framåt.

En häst kan inte samla sig enligt dressyrkriterier per födsel. En del har bättre anlag än andra. Men de flesta kan det inte och måste läras det.
Just för att det är onaturligt för en dragster att göra annat än skjuta på.

Det går alldeles utmärkt att höja upp hästar som gått LDR. MEN man gör det gradvis. De måste stärkas och utbildas till den högre formen. Man kan inte bara dra upp dem.

Ska man kritisera ett system gör man gott i att läsa på om det. Så man vet vad man kritiserar.
Du lägger in bilder som är skiten av skiten inom LDR eller Rollkur. Det går att göra båda dessa saker väldigt annorlunda.
Det är precis som bilden på cuttinghästen som inte såg skoj ut. Det betyder inte att all cutting är skit.

LDR och ännu mer Rollkur är ett mycket komplicerat system som handlar om stegvis inlärning om man ska göra det rätt.
Man lägger inte bara en häst med näbben i bringan och rider.
Ska du få mer trovärdighet och kunna argumentera emot RK eller LDR får du läsa på mycket mer om hur man lär in metoderna. Och lyssna även på träningar för Sjef live och ställa frågor. Då kommer du få en helt annan syn om hur det kan gå till.
Sen kommer du kanske inte gilla det - helt ok. Men du har iaf kött på benen att försvara det du tror på.
För nu har du inte riktigt det. Du vet saker om din typ av ridning. Men för lite om RK eller LDR.

Jag förespråkar inte något av systemen. Men jag har åbäkat mig att nogrannt ta reda på fakta. Och jag har ändrat åsikt om metoden rejält sen jag endast läst Sustainable dressage oc andra vinklade sidor och pro-rk som tyvärr var skriven av väldigt okunniga. Det blir problem med intervjuer, artiklar om etc iom att tränaren själv inte skriver dem. Och journalisterna har sällan kunskap nog att återge den viktigaste infon i artiklar.

Problem med de studier som gjorts är ju att de också gjorts av människor som inte är insatta i systemen.
Samma med gramanstudier, massa andra ridstudier etc.
Bara för att man rider GP betyder inte det att man i alla system, på alla hästar kan få ut maximal losshet och gång och balans.
Så bara för att man redovisar att studier gjorts på gp-ekipage etc behöver det inte betyda shit tycker jag.
Jag vill isf se video av HUR de verkligen lyckats med den där ridningen.

En lösgjord häst i gp-formhög) har inte heller möjlighet att försvara sig mot brutala hjälper även om näbben är framme. Inte på en gång!
För innan hästen hinner reagera med att spänna till och slänga sig mot handen så kan man ha hunnit skada förtroendet, satt den ur balans, gjort den illa i truten etc. Det behövs inte stor kraft på en lösgjord häst.
Så, nej.. Jag tycker inte det räcker att rida framför lod. De är fortf utsatta om de är helt lösgjorda.

Men jag tror den känslan är svår att förstå om man aldrig fått underhalsen lossoch nacken ihop med den). Och de har de flesta aldrig fått helt.
Jag säger inte att så är fallet för dig. För jag har ingen aning om vilken nivå du rider på.
Men jag har hittills aldrig sett någon som börjat med nosen i lod ha underhalsen uppsugen. Kanske korta stunder sen om man rider energilöst. Men aldrig i energi.

Hur gör DU för att få manken upp?

Bilderna vill jag inte kommentera iom att jag inte vill kommentera människor som inte bett om det. Bla den svenska tjejens.. Som dessutom är från vårt område..
Någon utländsk jättestjärna är en annan femma.

Har inte sett hoppningen. Har inte energi nog tyvärr för sånt nu. Måste tänka på egna måsten i vardagen. Skriva har jag väldigt lätt för.. Som synes..;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Om man nu då tycker LDR är skit, tycker dressyrtävlan är skit, tycker blabla är skit.. Vad tycker ni(du och Brille också för den delen! :)) om Bent Branderup?

Jag rider inte enligt Bents lära. Jag tycker det saknas vissa bitar i hans tänk. MEN! Jag ser honom som en otroligt beläst och kunnig man! Han brinner ju för ridkonsten och har ju hört och sett lite från andra världar än sin egen, ibland.;)
Även Bent hävdar ju att en westernhäst aldrig har en vändning i samling som rör sig framåt.
Där håller jag med och tycker att det är bla där det skiter sig för våra diskussioner över läger sas.
För jag fattar helt klart att du och många med dig tycker att en cuttinhäst visst kan vara på väg framåt.
Men framåt för mig är ngt helt annat än det är för dig.
Och för en mer renodlad tävlingsdressyrare inom vissa inriktningar tror jag fram också betyder en tredje sak.

Idag när jag red min lillkis idag red jag lite på glapp och bara inverkade då han spände till fel. Just för att jag anser att den ger en mental slapphet i honom. Och han var för hög i energi/stress iom ett par polohästar i ridhuset som for runt i galopp, hastiga stops och svängar med barn på sig. Han har aldrig varit där med dem.
När han sen var lugn och avspänd kortade jag tygeln till kontakt. Och helt plötsligt får man upp ryggen snäppet mer och ett svävmoment i rörelserna.
Han är en superkänslig kille som man absolut inte kan hålla i. Det är max tygelvikten på honom. Annars rullar han ihop sig oavsett hur fort man rider.
Och dessutom blir han spänd. Och blir han spänd länge nog kan han nog börja resa sig igen.

Men kontentan av det är att visst går han att rida i balans då. Med glapp, i grimma etc. Men svämomentet uteblir eller blir dåligt iom att han blir markbunden för att han måste vara beredd att balansera upp sig.

Kollar man på hur polohästar(som jag ser mkt) eller westernhästar, som jag ändå ser en hel del(båda stilar) eller AR som jag också sett mycket av så ser man aldrig svävmoment som en naturlig del av gångarterna. Inget gung uppåt i gången i ryggen heller.
För man får inte ut halsen ur manken helt utan kontakt.
MEN igen! Handen får aldrig inverka bakåt! Det ser man ju tydligt att den gör på de dåliga bilder som lagts i tråden på RK och LDR.

Man sitter bekvämt på en häst utan sväv. Och den konserverar energi/slösar inte med den och den orkar då gå längre. Den kan då också vända fort iom att alla ben är nära till marken.
Det här ser man också på när man släpper det jag skojar om "dumma dressyrhalvblod" som är ovana vid hage i dem. De rusar runt i balanstrav, galopperar och sprätter med benen. Så gjorde min lillskit konstant(jepp, dumt halvblod ;)). Nu när han gått på lösdrift har han lärt sig att om han inte slösar så med energin orkar han bättre. Och han har lärt sig att det är lättare att hålla balansen med släpande fötter.
Min Islänning går också så. Han är fenomenal på att hålla baalnsen i vilken terräng som helst.

MEN det är inte målet med dressyren. Målet är lättheten uppåt, svävande rörelser. Det orkar de inte gå i länge.
Där skiter det sig också i våra diskussioner. Du drar in cuttinghästar. De KAN inte boinga runt med höga benlyft och sväva. De blir inte snabba nog att vända då.
Dessutom måste en cuttinghäst eller en svårklass häst i hoppning/fälttävlan kunna rädda situationer ngt om det skiter sig. Det behöver en dressyrhäst aldrig göra och SKA aldrig göra. För den får inte fatta egna beslut iom att den då troligen inte skulle gå att rida i exakt varje steg.

Cowsense/vallning är nog den enda grej som är ett "arbete" a la gren(dressyr, hopp/whatever) som en häst kan ha medfött. Inget annat är en medfödd drift i hästen och något man ser dem utföra enligt kriterierna inom grenarna. Inget!
Till skillnad mot hund..
Dressyr är mot hästens natur. Vallning är det inte. En del är ju mer eller mindre hopplösa.:p Men det finns hästar med medfödd cowsense. Det vet både du och jag. ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Exakt vad är det du vill ha svar på egentligen? Skillnaden med cuttinghästen är att den inte hålls i på något sätt, den få använda sitt huvud precis som den vill/behöver.

...och jaa det har även blivit populärt inom westerntävlandet (uppvisningsformer) att rida hästen bakom lod, vilket också syns på många tävlingar. Det man tränar på det får man också, oavsett inriktning.

Skillnaden på hur den använder sin kropp tex ? Det vill jag ha svar på.. Denna hästen bär sig inte alls menar du? Vad tittar du på då? Osv..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Svensk tjej? Jag trodde det var Anky... Spontant när man ser sånna bilder fikar det vara det:o
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men just LDR är en metod och jag hoppas att vi nu har rett ut skillnaden mellan att råka hamna där (och kanske fundera på varför) och att ha denna form som en träningsgrund där man hävdar att den fyller en funktion.

Som tex i denna film...

http://www.youtube.com/watch?v=v6aYtXRRZ6Y

Tittade snabbt på mobilen. Ser ut som en vanlig uppvärmning av ett duktigt ekipage. Hästen fifflar lite med bettet, annars ser det helt ok ut som uppvärmning. Ryggen är uppe, takten är bra, ryttaren är Med i rörelsen till
Skillnad från den där tecknade bilden. Ingen press på hästen men de är bra igång.
Om jag rider ser det inte ut så, jag rider så mycket sämre och på hästar som .... Ja man jobbar sig mot att få dom loss... Och då är de inte så bakom lod för det finns inte driv och bakben till det ;-) Då trillar de i framvikt i den ställningen. Man måste liksom ha en viss mjukhet och bjudning och balans för att rida i denna formen om det ska ge nåt.
En unghäst rider man ju i mina ögon inte såhär. Då blir det svårt med kommunikation- och då förstår jag Brille och Fiador. Om man som ekipage inte klarar att balansera i denna formen så bör man ju backa bandet...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Bilden m häst på gången är den svenska tjejens. :)
Där ombads vi kritisera halsmuskulatur.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

tuapua
På sidan 19 tror jag det var som jag skrev att jag håller med dig. Det kan jag absolut inte längre. Dina två inlägg (27/1-13 bl.a. #448) visar att vi står ganska långt från varandra. Nedan har jag satt din text inom "i kursiverad stil" med min kommentar efter.

"Hästen kan inte vara samlad i LDR"
Nej, det kan den inte. Man kan inte heller använda metoden LDR för att komma till en korrekt samling.

"Det går alldeles utmärkt att höja upp hästar som gått LDR. MEN man gör det gradvis. De måste stärkas och utbildas till den högre formen. Man kan inte bara dra upp dem."
Om det vore så enkelt att bara höja upp så hade LDR kanske kunnat fungera. Men hästen har genom LDR lärts att använda fel muskler och skapat ett felaktigt rörelsemönster.

"Ska man kritisera ett system gör man gott i att läsa på om det. Så man vet vad man kritiserar."
... och man ska inte kasta sten i glashus.

"Du lägger in bilder som är skiten av skiten inom LDR eller Rollkur. Det går att göra båda dessa saker väldigt annorlunda."
Bilderna visar sanningen bakom LDR/RK. Om man gör det annorlunda än det som LDR/RK säger är det väl inte längre LDR/RK som man använder ... eller!?

"Ska du få mer trovärdighet och kunna argumentera emot RK eller LDR får du läsa på mycket mer om hur man lär in metoderna." ... "För nu har du inte riktigt det. Du vet saker om din typ av ridning. Men för lite om RK eller LDR."
Varför skulle jag lära mer om att lära in metoderna när jag är emot resultatet de ger, som tekannehals, ingen vinkling i pelvis - bakbenen långt bakom - ingen samling, oren trav, etc? Möjligen om jag ville använda dessa metoder eller ändra dem. Men om jag redan hittat en metod för att komma till målet är det väl att kasta bort sin tid att försöka ändra på en metod man inte tror på.
Jag argumenterar inte mot något, försöker delta i debatten om kontakten med hästens mun. Du har ingen aning om det finns mer för mig att läsa på om metoderna. Men naturligtvis vet jag inte mer om hur du tolkat metoderna än du skriver på buke. Du skrev tidigare i inlägget att man kan göra dessa saker väldigt annorlunda.

Börjar du tvivla på dig själv eftersom du går till angrepp mot mig samtidigt som du kastar sten i glashus ...

"Så, nej.. Jag tycker inte det räcker att rida framför lod. De är fortf utsatta om de är helt lösgjorda"
Nosen framför lod är en förutsättning för samling.

"Men jag har hittills aldrig sett någon som börjat med nosen i lod ha underhalsen uppsugen. "
Det kanske beror på att de som rider så att hästens nos hamnar på rätt ställe koncentrerar sitt arbete på att få samling och balans, var hovarna är och vad de gör och inte på underhalsen.

"Hur gör DU för att få manken upp?"
Jag ser till att hästen förstår att jag vill att den skall lyfta manken och att den har möjlighet att göra det genom att utveckla de muskler som den använder för att lyfta manken.

"Bilderna vill jag inte kommentera iom att jag inte vill kommentera människor som inte bett om det."
Det var inte människan jag ville ha kommentar om. Någon annan förstod att det var hästens halsmuskler. Jag ville inte ha utlåtanden som bra/dåligt. Ditt svar kan tolkas som att du tycker att det var mindre bra, annars hade du väl berömt ...
Det verkar som om du väljer vilka människor som du kommenterar och det beror inte på om de bett om det eller inte.

I svar till fiador skriver du
"MEN det är inte målet med dressyren. Målet är lättheten uppåt, svävande rörelser. Det orkar de inte gå i länge."
För mig är dressyr ett sätt att gymnastisera hästen och målet är att få den avspänd och med hög ridbarhet för att kunna utföra ett arbete, t.ex. i hoppning och cutting. Efter dina inlägg, tuaphua, börjar jag tro att du med dressyr enbart menar tävlingsdressyr.

Tävling är till för att se hur väl man lyckats uppnå vissa mål som satts upp i förväg. Tävlingsdressyr bedöms utifrån domares tyckande. Det innebär att domarna kan fås att döma på ett sätt som avviker från de mål som satts upp. Exempel på det är att hästarnas trav inte är trav utan mer halvpassage eftersom sväv har fått sån stor betydelse. TR lägger stor vikt på samling förmodligen för att samling har med hästens hållbarhet under ryttare att göra. Svävandet i tävling gör dressyrtävlingen mer showig och lockar någon mer till dressyrtävlingen - inte många utanför dressyrvärlden är intresserade av att så att säga 'se målarfärg torka'.
Tävlingsdressyr är emot hästens natur - samling är med hästens natur.

De hästar som rids i LDR/RK rids alltid bakom lodplan. Om man nu inte vill ha nosen bakom varför rider man så då?
Varför inte släppa lite på tygeln/sluta dra (ff med kontakt) så att nosen kommer fram?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tittade snabbt på mobilen. Ser ut som en vanlig uppvärmning av ett duktigt ekipage. Hästen fifflar lite med bettet, annars ser det helt ok ut som uppvärmning. Ryggen är uppe, takten är bra, ryttaren är Med i rörelsen till
Skillnad från den där tecknade bilden. Ingen press på hästen men de är bra igång.
Om jag rider ser det inte ut så, jag rider så mycket sämre och på hästar som .... Ja man jobbar sig mot att få dom loss... Och då är de inte så bakom lod för det finns inte driv och bakben till det ;-) Då trillar de i framvikt i den ställningen. Man måste liksom ha en viss mjukhet och bjudning och balans för att rida i denna formen om det ska ge nåt.
En unghäst rider man ju i mina ögon inte såhär. Då blir det svårt med kommunikation- och då förstår jag Brille och Fiador. Om man som ekipage inte klarar att balansera i denna formen så bör man ju backa bandet...

Den här filmen talar vi om nu
http://http://m.youtube.com/#/watch?v=v6aYtXRRZ6Y&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dv6aYtXRRZ6Y&gl=SE

Man också kan lyssna på vad tränaren, Conrad Schumacher (?), säger.

Ca 2:40 in i filmen säger han något som innebär att hästarnas biodynamik ändrats de senaste 50 åren. Det är ju absurt.

Ca 3:55 pratar tränaren om att rida upp "the neck" dvs halsen, att rida bakom lod är ok så länge ryttaren kan rida upp "the neck!". Han pratar alltså att rida upp halsen och inte huvudet.

Ca 4:20 säger han att ryttaren skall kunna rida med "the neck" i alla positioner. Walk/trot to get "the neck!" in position.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den här filmen talar vi om nu
http://http://m.youtube.com/#/watch?v=v6aYtXRRZ6Y&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dv6aYtXRRZ6Y&gl=SE

Man också kan lyssna på vad tränaren, Conrad Schumacher (?), säger.

Ca 2:40 in i filmen säger han något som innebär att hästarnas biodynamik ändrats de senaste 50 åren. Det är ju absurt.

Ca 3:55 pratar tränaren om att rida upp "the neck" dvs halsen, att rida bakom lod är ok så länge ryttaren kan rida upp "the neck!". Han pratar alltså att rida upp halsen och inte huvudet.

Ca 4:20 säger han att ryttaren skall kunna rida med "the neck" i alla positioner. Walk/trot to get "the neck!" in position.

Vad har han fel i menar du? Det är ju halsen man rider upp? Du ondgör ju dig över dom som lyfter upp hästens huvud? Man ska kunna variera formen och lägga hästens hals i vilken position man vill, halsen får inte bli för hög för då tappar man hela ihopkopplingen.. det kan ske på ett par steg att man rider upp/rider ner halsen.

Det är ju det man ser på typ PK´s bilder .. han har ju bara lyft upp huvudet och tappat resten av kroppen..


"Hur gör DU för att få manken upp?"
Jag ser till att hästen förstår att jag vill att den skall lyfta manken och att den har möjlighet att göra det genom att utveckla de muskler som den använder för att lyfta manken.

Det här var ju ett typiskt "jag har läst i en bok men kan inte i praktiken" svar..

Om du kan omvandla det till hur du gör rent praktiskt är ju det mer informativt..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej, jag utgår inte från tävlingsdressyr när jag pratar om samling, utan om dom grundläggande komponenterna som måste finnas för ALLA hästar som behöver "samla sig". Jag förstår inte varför du hela tiden spånar in på dom olika uttrycken, dom är inte lika det håller jag med om, men den grundläggande komponenten, den som innebär att hästen måste komma in med bakbenen mer under sig för att hitta "balansen" och bära mer vikt bak, är den samma. DET borde man kunna se och förstå likheterna i.

Sen förstår jag inte vad just cowsensen har med denna teknik att göra, tror du cuttinghästen har en annan konstruktion och rörelseapparat än dressyrhästen? Den enda skillnaden i så fall är ju att det blir lättare för ryttaren som inte behöver förklara och visa VAD i varje steg, men rent tekniskt måste ALLA hästar förhålla sig till samma grundläggande biomekanik i sin egen kropp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag menar ingenting annat än det jag skrev, att det är inte cuttingbilder du lagt upp, utan reiningbilder. Bortsett från den första bilden som du lade som väl talar sitt eget språk så dom två övriga "bär sig" väl tillräckligt bra för att göra det dom ska göra, nämligen speicifika, välslipade rörelser, enligt väldigt precisa kriterier som ska bedömas visuellt. Lite som tävlingsdressyren, det är modet som styr vad som anses vara "korrekt" och det är den mallen "man putsar upp".. Men den är inte, i den formen, "bärig" nog för att hinna med en kossa så som cuttinghästen gör.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 548
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 172
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp