"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

En cutting häste "åker" inte och bromsar på hasorna, han håller sig förberedd, i position, för att kunna "lätta" framtill och snabbt vända, beroende på vart kossan tar vägen.

https://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Så vad är samling då enligt din definition?
Samling i dressyr sker under fart framåt o med takten bibehållen för gångarten-aldrig båda bak som bär samtidigt.

Hästarna på dina bilder ligger ju även framåt. Det är ngt helt annat än dressyrsamling
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Samling i dressyr sker under fart framåt o med takten bibehållen för gångarten-aldrig båda bak som bär samtidigt.

Hästarna på dina bilder ligger ju även framåt. Det är ngt helt annat än dressyrsamling

Men mekaniken bakom är densamma, oavsett om båda bakbenen bär samtidigt eller ej, det är bara uttrycket som är olika. Även en cuttinghäst är på väg framåt men den vet aldrig åt vilket håll....:D

Nu menar jag "densamma" med avseende på samling, inte framförande av gångarter....;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du utgår hela tiden o kan inte förstå annat än att hästen hålls i under DoR ridning. att man drar dit hästen o sen håller i.

Då blir det omöjligt att diskutera.
Du kan aldrig vinna en dressyrtävling om du dragit en häst i munnen, Den måste våga bjuda trots förhållningar- därav att man kan se "starka" hästar på banan- ej kuvade.

Kolla ryttarna i de högst klasserna, de som visas på tv. De vinner dressyrtävlingar trots att de har hårda händer och kandar där stången nästan är vågrät.

Varför används hårt åtdragna nosgrimmor? Jo de är till för att hästen inte skall kunna försvara sig med att öppna munnen när ryttaren drar i tyglarna. Tyvärr har många av de som drar i tyglarna inte sån kontroll över sin egen kropp att de ens märker att de drar.

Alla hästar av samma storlek och typ är väl ungefär lika starka. Om hästen är stark i handen så är ryttaren lika stark/hård.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu insinuerar du att R o D är lika med HF om så är det inte.

Metoden är inget för gemene man att ge sig på o så görs inte heller.
Man säljer den inte till vem som helst av en anledning- för att stor ridskicklighet behövs innan. Där har vi verkligen tesen där hundvalpen ligger på rygg. Aja baja för att ens komma på tanken att prova själv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

En häst kan aldrig vara stark i HANDEN.

Det finns bara EN topphäst som är stark, men den är fortfarande inte låst av handen.
Hon tar det mesta via sin kropp. skulle gemene man sitta upp på den skulle den dra benet- även om man hängde i den o skulle inte utföra några rörelser bra alls.
Den har nu blivit bättre sen britterna visar på annan ridning- bättre timing o mjukhet
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag förstår faktiskt inte alls vad dina bilder har med dressyrhästens arbetställning eller bakbensaktivitet att göra.Jag får en känsla av att vi pratar om totalt olika saker?:confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

förädlingsfel
Och med det här menar du exakt vadå?

Jag måste fråga rakt ut känner jag för att vi öht ska kunna komma vidare.Anser du att all ridning där hästen hamnar bakom lodplan handlar om tvång och hårda händer där hästen blivit dragen dit? Och kan man aldrig göra avkall på näsans position för att komma till adekvat arbete på ett för hästen fördelaktigt sätt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag förstår faktiskt inte alls vad dina bilder har med dressyrhästens arbetställning eller bakbensaktivitet att göra.Jag får en känsla av att vi pratar om totalt olika saker?:confused:

Fast vi pratar väl inte om just "dressyrhästen" va? Vi pratar om bakom/framför lodplan och vad det har för effekter på begreppet samling, denna mekanik gäller ju alla hästar, oavsett vilken inriktning man anammar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Okej ! Men samtidigt får jag ändå inte ihop det med de bilderna du visar då det inte är samling på det sättet jag menar. Du visar bilder där hästen utför ett moment skulle jag vilja säga. Det blir liksom inte samling för mig det där då jag är inne på axels linje

"Samling i dressyr sker under fart framåt o med takten bibehållen för gångarten-aldrig båda bak som bär samtidigt."

På de bilder du la in så är ju hästen helt rak i sina bakben mer eller mindre.Den bär inte på det sättet jag är ute efterDen åker mer kana på underlaget.Vad vill du exakt visa med dessa bilder?Var bär hästen? Den är i en kraftig inbromsning eller sväng?

och bakom lod..Tja det går ju tydligen även i de rörelserna.
259801472224141620_H6dRpXwn_b.jpg



Jag tycker inte det går att föra en dialog om samling på det här sättet och inte i de momenten du visar. För det är helt enkelt inte samma sak för mig eller ens jämförbart.
Inget illa ment eller så jag får bara inte ihop det.Någon annan kanske kan :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Just den bilden är ju en teckning så inte så bra att utgå från, . Ryttaren sitter ju skumt i det läget och händerna ser skumma ut, troligen ditritad ryttare,vilket gör att inget ser naturligt ut...
Kanske inte skulle sagt mycket om den alls. :)

Kul att vi tyckte lite lika där;-)
Hästens form säger mig varken bu eller bä men tillsammans med ryttaren ser det inte matchat ut. Känns som att hästen inte hade gått så om ryttaren satt så. Intressant att den bilden ska beskriva LDR.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Med mina hästar söker jag alltid efter "frammåt neråt" jag vill kunna rida på helt långa tyglar och hästen sänker ned huvudet självmant då man släpper efter på tygeln.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Skulle tro att det främst handlar om lek och spex från hästarnas sida. Min häst gör så ibland också, spexar och drar in huvudet, men det handlar då bara om något, några steg i taget och aldrig aldrig om han verkligen behöver lätta fram tex för att vända...

Ja ungefär så.Fast min han kan då trycka in näsan själv även i vändningar han sittande på på bakbenen mer eller mindre...är kanske något fel på honom :o
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kul att vi tyckte lite lika där;-)
Hästens form säger mig varken bu eller bä men tillsammans med ryttaren ser det inte matchat ut. Känns som att hästen inte hade gått så om ryttaren satt så. Intressant att den bilden ska beskriva LDR.

Jag tror den mest visar var det är ok att ha nosen på framridningen, är nog därför ryttaren är tävlingsklädd men det är ju ingen tävlingsform, den visar bara huvudpositionen utifrån rollkurdiskussionerna helt enkelt! Tror jag alltså.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast nu la du in en bild på en häst som verkligen "åker" på haserna, ett slidestop från hög fart, hästen skulle aldrig hålla huvudet så av sig själv, någon har varit orförsiktig i hanteringen av tyglarna och/eller så tappade hästen balansen (jämvikten) i just det momentet som bilder visar...

Dom bilder jag lade in visar inte samma sak, det är hästar som visserligen på några bilder "bromsar" lite, men dom kommer inte i hög fart på samma sätt som reininghästen, dom är i balans och redo att vända och håller huvudet därefter...

Bilderna var till för att just poängtera att tyngdpunkten, när hästen är fri från framdelen, hamnar långt inunder hästen, och att huvudet inte bärs bakom lod om hästen får bestämma själv.....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad tycker du är rätt/fel i träningsbilden nedan? Har den här hästen med resten av kedjan i kroppen?
images

Eftersom det klagas över att det är teckningar som läggs ut så la jag ut den här bilden som svar på ett inlägg. Ingen har ännu kommenterat den.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Har den med LDR diskussionen att göra? Den rids ju inte ens i LDR så vad ska vi kommentera?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu tittar jag in här igen efter att ha varit borta ett tag, har haft fullt upp med annat, har väl egentligen inte tid nu heller men blev lite sugen på att svara/förklara lite angående skillnaden mellan dom två "stretch" teknikerna.

Lång och låg:
deep_stretch.png


LDR
Picture-2.png


Om man känner till mekaniken bakom hästens rörelsemönster så kan man ställa sig frågan varför man anammar en teknik (LDR) som leder till att hästen använder sin kropp på ett ur samlingssynpunkt motsägelsefullt sätt.

Om du tittar på dom här två bilderna så ser du tydligt hur i bild nr 1 så "sträcker hästen fram bakbenet mer under sig" mot om du jämför med bild nr 2 där bakbenen mer "går upp och ner", inte mycket fram alltså...

....frågan är alltså varför man tränar hästen med en teknik och i en form som man absolut inte vill befästa hos en häst som ska lära sig bära (samla sig - sträcka in bakbenen mer under sig för att bära mer vikt i tex en vändning).

Nu handlar det kanske om olika grader, mer eller mindre, men varje grad med fel teknik som det övas på sätter sig i muskelminnet, och blir sen den teknik (sänkt rygg, bakben upp och ner istället för sträcka fram) som hästen kommer att anamma även senare när den blir mer upprest....det är väl det man undrar över..

LDR har ju inget med samling att göra utan är gymnastiserande enbart.. liksom man stretchar i ytterlägena.

Den första vita hästan har tappat balansen..jag har sett den trava på film och det var ingen rolig syn... väldigt obalanserad, ingen ren takt.. att lägga den i så låg form är inget annat än skadligt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

För mig spelar det ingen roll.Jag ser ingen samling i dina bilder.Det jag ser är en strechning av överlinjen möjligen och det har inte med samling att göra för mig på det sättet. Det kan hända att vi helt enkelt diskuterar om varandra men jag förstår verkligen inte vad du menar och var du vill komma.Ber om ursäkt om jag är trög :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 908
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 444
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 912
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 153
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp