"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Och med det här menar du exakt vadå?

Jag måste fråga rakt ut känner jag för att vi öht ska kunna komma vidare.Anser du att all ridning där hästen hamnar bakom lodplan handlar om tvång och hårda händer där hästen blivit dragen dit? Och kan man aldrig göra avkall på näsans position för att komma till adekvat arbete på ett för hästen fördelaktigt sätt?

Hästen har en väldigt bra anledning att inte gå med nosen bakom lodplanet - den ser då sämre vad den har framför sig. Den är ett flyktdjur och är beroende av sin syn. Det är väldigt tydligt med hopphästar som taxerar ett hinder och det syns väldigt tydligt på fria hästar som rör sig i trav/galopp i flock.

Fysiken/biomekaniken, muskelminnet, mm gör att det inte går att med rollkur/LDR komma till ett utvecklande arbete på ett för hästen fördelaktigt sätt. Det spelar ingen roll vad du, jag eller någon annan TYCKER. Det finns massor med bilder på nätet som visar hur hästens skelett och muskler samverkar. Man kan även läsa om något så tråkigt som hävstänger, vridningspunkter och krafter för att förstå hästens biomekanik. Man måste då också veta hur och var musklerna fäster, vilka leder som finns och vilken funktion de har. Hästarnas skelett har vridningspunkter i lederna och det består av hävstänger som påverkas av kraft som produceras av hästens muskler.

Bilden nedan visar en häst som troligen tränats i formen LDR och där ryttaren lyft upp framdelen för att visa hästen i "tävlingsform". Den har inte lärts att använda sin kropp korrekt utan går bl.a. med en hals som ser ut som en tekanna (eller underhalsen ut som jag tror att tuaphua skulle ha sagt), med ett ovinklat pelvis, med den stödjande bakhoven bakom kroppen, med en rygg som är sänkt bakom sadeln. (Den sänkta ryggen blir inte bättre av att ryttaren lutar sig bakåt och får sin tyngdpunkt för långt bak och trycker ner hästens rygg.)
bartels-jazz.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men mekaniken bakom är densamma, oavsett om båda bakbenen bär samtidigt eller ej, det är bara uttrycket som är olika. Även en cuttinghäst är på väg framåt men den vet aldrig åt vilket håll....:D

Nu menar jag "densamma" med avseende på samling, inte framförande av gångarter....;)

Näe , det är verkligen inte samma . För övrigt , är det ju inte hur långt under bakbenen är i sig som avgör utan det är hur hästen vinklar sig i bak om
Vi pratar dressyr och hur den bär .

Kyra är klok .
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/kyras-tips-fran-unghast-till-grand.htm
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2


... och vad ville du säga med den bilden? Jag hoppas du har en bra anledning att lägga ut den i det här sammanhanget.

Om du menar att även män med stora hattar kan rida illa så är det inget nytt i den här tråden. Det har Ray redan påpekat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du svarar ju inte på min fråga. För mig är först och främst LDR och RK inte samma sak.Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker INTE att en häst som tippar in näsan utan tvång har något öht med ldr eller rk att göra för det är helt enkelt inte samma sak.Men enligt dig är det det alltså?Eller har jag missuppfattat? Jag tycker ridning är långt mer komplicerat än så.

Det är ju nästan så man har lust att lägga upp bilder på mitt fabrikationsfel till häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Eftersom det klagas över att det är teckningar som läggs ut så la jag ut den här bilden som svar på ett inlägg. Ingen har ännu kommenterat den.

Jag kommenterar gärna . Din bild visar att du och fiador befinner er på annan ort om
Ni tror övriga diskuterar denna "form" eller vad den nu ska föreställa .
Teckningen för mig är inte heller LDR utan en teckning och rätt dålig illustration . Hästen borde visas där den kommer upp ur manken, men så långt hade nog inte tecknaren förmåga eller kunskap att visa ..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag kommenterar gärna . Din bild visar att du och fiador befinner er på annan ort om
Ni tror övriga diskuterar denna "form" eller vad den nu ska föreställa .
Teckningen för mig är inte heller LDR utan en teckning och rätt dålig illustration . Hästen borde visas där den kommer upp ur manken, men så långt hade nog inte tecknaren förmåga eller kunskap att visa ..

Jag vet inte var fiador befinner sig. Du kanske har rätt i att vi är på annan ort ...
Men jag förstår inte hur min bild visar att vi är det?!

Det kanske var svårt att förstå att jag ville ha kommentarer avseende ekipaget på bilden. Nämnde jag verkligen LDR i min önskan om kommentarer?

Bilden igen
images


Hmm ... kan hästen verkligen "komma upp ur manken" som du skriver. Kommer den upp ur manken på sig själv då eller ...? Du har nog rätt i att tecknaren inte hade kunskap att visa hur det går till.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du svarar ju inte på min fråga. För mig är först och främst LDR och RK inte samma sak.Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker INTE att en häst som tippar in näsan utan tvång har något öht med ldr eller rk att göra för det är helt enkelt inte samma sak.Men enligt dig är det det alltså?Eller har jag missuppfattat? Jag tycker ridning är långt mer komplicerat än så.

Det är ju nästan så man har lust att lägga upp bilder på mitt fabrikationsfel till häst.

Nej, LDR och RK är inte samma sak. Men för hästen är det inte någon större skillnad, mest hur nära nosen är knän/bringan.

En häst tippar inte in näsan utan tvång, sen kan det vara mer eller mindre avsiktligt från ryttaren. Nosen bakom lodplan är ingår i RK/LDR och är ett av ryttarens medel för att få en undergiven häst.

Ridning är komplicerat och svårt. Därför tar vissa till sådana genvägar som RK/LDR.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

För mig spelar det ingen roll.Jag ser ingen samling i dina bilder.Det jag ser är en strechning av överlinjen möjligen och det har inte med samling att göra för mig på det sättet. Det kan hända att vi helt enkelt diskuterar om varandra men jag förstår verkligen inte vad du menar och var du vill komma.Ber om ursäkt om jag är trög :o

Du är ursäktad:)

Här kommer ett citat hämtat ur Utbildningsskalan som kanske kan ge en del ledtrådar;)

Korrekt samling innebär en förskjutning av tyngdpunkten bakåt, så att hästen bär mer vikt på sin bakdel. Bakdelen sänks genom vinkling av bakben och så att säga sätts dessa djupare in under hästen, vilket gör att framdelen blir bärandes mindre vikt, och genom detta blir högre och lättare.

delvis kl
Det är tråkigt tycker jag att man inte kan se kopplingen till detta i en cuttinghäst. Det är ju så uppenbart så även en blind borde kunna se. Det är ju inte så att cuttinghästen är en annan art, det är faktiskt en häst, sammansatt av samma komponenter, med samma mekainik och fysiologi. Det borde inte vara så svårt. Att dom uttrycker detta på olika sätt är en sak, men den grundläggande tekniken är densamma, kan inte vara annat, eftersom det i båda fallen är en häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

... och vad ville du säga med den bilden? Jag hoppas du har en bra anledning att lägga ut den i det här sammanhanget.

Om du menar att även män med stora hattar kan rida illa så är det inget nytt i den här tråden. Det har Ray redan påpekat.

Ja, eller hur:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Näe , det är verkligen inte samma . För övrigt , är det ju inte hur långt under bakbenen är i sig som avgör utan det är hur hästen vinklar sig i bak om
Vi pratar dressyr och hur den bär .

Kyra är klok .
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/kyras-tips-fran-unghast-till-grand.htm

Och...??

Citat från länken du lade in:
Pendlar bakbenen in långt under hästen kommer den att ha lätt för att samla sig, vilket blir allt viktigare ju högre upp i klasserna man siktar. Om hästens bakben inte når in långt under kroppen får den en väldigt liten yta att hitta sin balans på. Det innebär i sin tur att den inte kan använda sig av att låsa bakknäna för att bära den extra belastningen i samlande rörelser, utan får gå helt på muskelstyrka.

Det är precis DET en cuttinghäst så tydligt visar:D

Sen måsta man självklart alltid utgå ifrån hästens egna förutsättning, INGEN har vad jag vet pratat om att man skulle försöka få den att sträcka in dom längre än den förmår...utan diskussionen handlar om huruvuda det är smart att i grunden försätta hästen i en situation (form) där den INTE KAN sträcka in benen ens så långt som den faktiskt naturligt skulle kunna, att man lär in ett rörelsemönster som går TVÄRT EMOT själva kriteriet för samling, men så klar tförutsätter jag då att ekipagets målsättning är just samling, annars spelar det nog ingen roll...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men kom igen! Hur många tror du ,och hur ofta tror du öht under ett ridpass att en häst hamnar rätt för en vanlig dödlig? I en bok funkar det säkert som du beskriver men ska man överföra det till verklig ridning irl så blir det du skriver om en utopi som INGEN klarar av att fullfölja hela tiden. Dressyrarbete för mig är föränderligt och i bland kan man få göra avkall på vissa saker för att ge fördel åt andra för att hästen ska komma till sin rätt på andra plan som man måste få ordning på före.Men för den sakens skull pratar jag inte om någon form av tvång .

Sen i min värld finns det lika många anledningar till att hästen tippar in näsan som det finns bokstäver i alfabetet ungefär och hur man löser det och hur man ser på det beror helt och hållet på vad man arbetar med för stunden.Men ett slutmål är det givetvis aldrig men det är det ju ingen som påstått heller.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast LDR är en METOD, inte något som bara råkar hända för att allt inte är på plats för stunden, det är i alla fall DET jag diskuterar. Att det ibland (eller kanske tom rätt ofta) blir fel, är en en helt annan diskussion.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag vet inte var fiador befinner sig. Du kanske har rätt i att vi är på annan ort ...
Men jag förstår inte hur min bild visar att vi är det?!

Det kanske var svårt att förstå att jag ville ha kommentarer avseende ekipaget på bilden. Nämnde jag verkligen LDR i min önskan om kommentarer?

Bilden igen
images


Hmm ... kan hästen verkligen "komma upp ur manken" som du skriver. Kommer den upp ur manken på sig själv då eller ...? Du har nog rätt i att tecknaren inte hade kunskap att visa hur det går till.

Nej det är ingen fin bild och jag vet att det finns många sånna på henne. Och nej, man fattar inte alls vad det går ut på! Jag tror dressyren svänger- precis som axel sa! Nu är det andra ryttare i toppen.

Du frågar mycket om det här med halsen ut och manken upp och det gör mig lite förvånad. Är det så att du tycker ingen har förklarat det nog bra rent fysiologiskt? Är det så att du inte håller med om fenomenet?

Jag tycker det är ett målande uttryck som beskriver precis hur det känns. Jag tycker det är en supernice känsla på vilket ök som helst ;-) och jag skulle vilja påstå att halsen kommer inte på vara ute om ryttaren är för hård i handen. Det första som händer om man drar ihop hästen är ju att halsen blir kort!! Det kan den vara med nosen framför lod likväl som bakom lod. Jag skulle se det som en viktigare detalj huruvida halsen är ute än var nosen är och jag tror det inverkar mer på friheten i hästens rörelser och hur bra bakbenen kan jobba!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men kom igen! Hur många tror du ,och hur ofta tror du öht under ett ridpass att en häst hamnar rätt för en vanlig dödlig? I en bok funkar det säkert som du beskriver men ska man överföra det till verklig ridning irl så blir det du skriver om en utopi som INGEN klarar av att fullfölja hela tiden. Dressyrarbete för mig är föränderligt och i bland kan man få göra avkall på vissa saker för att ge fördel åt andra för att hästen ska komma till sin rätt på andra plan som man måste få ordning på före.Men för den sakens skull pratar jag inte om någon form av tvång .

Det är naturligtvis intressant att veta hur många som alltid gör rätt när de rider. Fast svaret är så enkelt att man INTE behöver göra någon enkätundersökning - svaret är 0 (noll).

Men om man inte ens försöker utan låter hästen bara hamna någonstans så har man frånhänt sig möjligheten till utveckling.

Sen i min värld finns det lika många anledningar till att hästen tippar in näsan som det finns bokstäver i alfabetet ungefär och hur man löser det och hur man ser på det beror helt och hållet på vad man arbetar med för stunden.Men ett slutmål är det givetvis aldrig men det är det ju ingen som påstått heller.

Det finns bara 1 (en) anledning till att hästen tippar in näsan - det är ryttaren. Det är ojuste att skylla sina tillkortakommanden på hästen.

Det finns ingen som helst anledning för någon att motarbeta och förstöra för sig själv. Det är bättre att göra rätt från början, man måste i alla fall försöka.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Din bild i sammanhanget ?
Förstår inte vad LDR och komma upp ur
manken kan appliceras ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Varför är det lättare att dressyra? Måste marken vara platt för att kunna utföra vissa rörelser?

Vad är dåligt i balansera om?

En massör kom ut och vi insåg att vi red lite på samma ställen. Vägen benämnde hon som "galoppbacken" och jag funderade över om det ens var en sluttning där :angel: Det ÄR svårt att vänja sig :eek: Tanken är att transportera till backar, och lära sig rida lite bättre på marken :angel:

Min ridbana är inte helt platt utan sluttar lite. (ena långsidan ligger lite högre än den andra). Det är svårare att rida på en sådan bara. Däremot tror jag det kan vara jäkligt nyttigt. Man måste anpassa ridningen efter det och det krävs mera för att bibehålla balansen hela tiden. Jag är så van så jag tänker inte så mycket på det. Skillnaden märker jag när jag åker på kurs och får rida på bana eller i manege som är platt. Vad mycket lättare det är att rida då!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

... och vad ville du säga med den bilden? Jag hoppas du har en bra anledning att lägga ut den i det här sammanhanget.

Om du menar att även män med stora hattar kan rida illa så är det inget nytt i den här tråden. Det har Ray redan påpekat.


Jag förmodar att detta är kasst då.. vad är skillnaden mellan denna och dina bilder fiador? Jag frågar eftersom jag inte har en aning om hur det ska se ut när det är bra inom denna grenen

http://art-n-light.de/bildershop/im...Horsename/034 Miss Lil Addy Tude/_RF10818.JPG

http://bilder.hest.no/hest/nyheter/8638/paragraph/13416.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Och...??

Citat från länken du lade in:


Det är precis DET en cuttinghäst så tydligt visar:D

Sen måsta man självklart alltid utgå ifrån hästens egna förutsättning, INGEN har vad jag vet pratat om att man skulle försöka få den att sträcka in dom längre än den förmår...utan diskussionen handlar om huruvuda det är smart att i grunden försätta hästen i en situation (form) där den INTE KAN sträcka in benen ens så långt som den faktiskt naturligt skulle kunna, att man lär in ett rörelsemönster som går TVÄRT EMOT själva kriteriet för samling, men så klar tförutsätter jag då att ekipagets målsättning är just samling, annars spelar det nog ingen roll...
Detta illustrerar väl rätt ypperligt det jag skev . Du har missat hela sammanhanget . Men såklart kan du aldrig ta in det eftersom
Du alltid dyker upp med en enkel spårlinje som
Aldrig För en sekund möjliggör möjligheten att du inte fattat allt utan snarare handlar det ju om Att käfta med folk du stämplat som obekväma Flr att de inte håller med dig . Trots att det är 99 procent av folket i sammanhanget .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nä exakt och det är väl manken upp som Ingen som fastnat på Var nosen är exakt på graderna ngnsin erfarit och därmed inte fattar .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej det är ingen fin bild och jag vet att det finns många sånna på henne. Och nej, man fattar inte alls vad det går ut på! Jag tror dressyren svänger- precis som axel sa! Nu är det andra ryttare i toppen.

Du frågar mycket om det här med halsen ut och manken upp och det gör mig lite förvånad. Är det så att du tycker ingen har förklarat det nog bra rent fysiologiskt? Är det så att du inte håller med om fenomenet?

Jag tycker det är ett målande uttryck som beskriver precis hur det känns. Jag tycker det är en supernice känsla på vilket ök som helst ;-) och jag skulle vilja påstå att halsen kommer inte på vara ute om ryttaren är för hård i handen. Det första som händer om man drar ihop hästen är ju att halsen blir kort!! Det kan den vara med nosen framför lod likväl som bakom lod. Jag skulle se det som en viktigare detalj huruvida halsen är ute än var nosen är och jag tror det inverkar mer på friheten i hästens rörelser och hur bra bakbenen kan jobba!

Jag tror att jag förstått vad du och tuaphua menar med halsen ut och jag har försökt få det bekräftat via ett inlägg om filmerna på svtplay från hoppningen 20/1. I ett tidigare inlägg med en bild använde jag detta uttryck (halsen ut). Jag håller med - om uttrycket avser hela halsen och inte att bara halsens överlinje skall bli längre - för då blir det med automatik nosen in.

Jag håller med om att hästen kan ridas så att halsen är hoptryckt trots att nosen är framför lod. Iberiska hästar rids ofta på det sättet.

Manken upp, ja. Men hur? Knappast genom att hästen går med nosen vid bringan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 908
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 444
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 912
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 153
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp