Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

axel

Trådstartare
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad är VC?
Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o åkte till N. för att starta GP för en del år sedan o poängen var förstås orättvisa för att de var dåliga.:grin:

Nåväl. man kan bli piaffproffs o göra skolor över marken- för att bli bra på ngt eget.

Så funkar en hel del män.

Jag blir inte så bländad av det. Jag gillar 7 o tiokamp, de som rider GP o FT- för att de har större helhet/ allsidiga. Eller en fantastisk unghäst som rids dito.

Biffen, Bra förklaring. Det går även lättare både vid ditt ex.. o situps om man böjer in huvudet- som vid LDR
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Haha.. Klart du skulle ta chansen.

Jag sa ANDRA som rider WC(skrev fel.. trött!). De har ingen som helst koppling t mina tränare eller mig.
Jag bara sa att jag avhåller mig från att kommentera såna tom. Trots att de ju figurerar i press mer.

Min manliga tränare har inte tävlat GP nej(han har dock flertalet elever som gjort det). Kvinnan har det däremot, några starter.
Norgeresan som du drar upp då och då har jag inte hört om. Det låter mkt skumt allting.
Jag ser nämligen inte varför han skulle göra sig omaket att åka ända dit och förlora all den arbetstiden(jag vet hur mkt de jobbar och hur lite tid de har, spec förr) med en häst som inte var klar för sånt eller hade gång för det. Jag vet ju vilken häst du syftar på iom att du nämt det någon av de andra gångerna.
Men ja, om det skulle ha hänt.. Man lär sig med åren och misstagen, du, jag, de , alla..
FÖ är mannen gammal fälttävlans och hoppryttare, du kan nog leta gamla resultat där med. Och fråga de som var med i den svängen då. På den tiden red inte så många fälttävlan. Så de känner ju varann de gamla rävarna där..

De är inte så intresserade av tävlan. Man behöver inte mäta resultat i tävlingsresultat. Ibland kan man mäta det i hälsa, glädje, utveckling.
För mig är det fantastiskt nog att man lyckas få så många sjuka hästar friska, få problemindivider trevliga och tillfreds och få sina elever att utvecklas(om de vill tävla eller ej får de själva välja).
Vill man tävla på det -fine. Men det beöver inte vara målet och det enda..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ursprungligen postat av AW *mer fortsättning än svar* (det blev konstigt vid växlingen till del 3)
Jag som kommer från helt vanlig tävlingdressyr och rider som jag visade på filmen i inlägg #870. Hur tänker motståndarna till LDR angående min ridning?
Vill du fortfarande ha synpunkter på filmen i inlägg #870( http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=fgA6IdG5JUQ ) från motståndare till LDR, även såna som inte säger att allt är bra? Jag har också tittat på några av de andra filmerna som finns på hästen på YT.

Jag tycker att du har en jättefin häst som rör sig trevligt. Eftersom han gjort bruksprov antar jag att han skall användas till avel. Jag tror tyvärr att du kan få färre som vill köpa hans tjänster om du INTE rider honom i LDR. De flesta som uttalat sig här, och det speglar nog det allmänna tyckandet, tycker att en häst i LDR är genomsläpplig, ihopsatt, mjuk i ryggen, mm. Det har framkommit med stor tydlighet i den här debatten.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Haha.. Klart du skulle ta chansen.

Jag sa ANDRA som rider WC(skrev fel.. trött!). De har ingen som helst koppling t mina tränare eller mig.
Jag bara sa att jag avhåller mig från att kommentera såna tom. Trots att de ju figurerar i press mer.

Min manliga tränare har inte tävlat GP nej(han har dock flertalet elever som gjort det). Kvinnan har det däremot, några starter.
Norgeresan som du drar upp då och då har jag inte hört om. Det låter mkt skumt allting.
Jag ser nämligen inte varför han skulle göra sig omaket att åka ända dit och förlora all den arbetstiden(jag vet hur mkt de jobbar och hur lite tid de har, spec förr) med en häst som inte var klar för sånt eller hade gång för det. Jag vet ju vilken häst du syftar på iom att du nämt det någon av de andra gångerna.
Men ja, om det skulle ha hänt.. Man lär sig med åren och misstagen, du, jag, de , alla..
FÖ är mannen gammal fälttävlans och hoppryttare, du kan nog leta gamla resultat där med. Och fråga de som var med i den svängen då. På den tiden red inte så många fälttävlan. Så de känner ju varann de gamla rävarna där..

De är inte så intresserade av tävlan. Man behöver inte mäta resultat i tävlingsresultat. Ibland kan man mäta det i hälsa, glädje, utveckling.
För mig är det fantastiskt nog att man lyckas få så många sjuka hästar friska, få problemindivider trevliga och tillfreds och få sina elever att utvecklas(om de vill tävla eller ej får de själva välja).
Vill man tävla på det -fine. Men det beöver inte vara målet och det enda..

Nu inte bara diskuteras tränare som kan identifieras, det grälas också om vem som gjort vad och när.

Jag tycker vi skall diskutera kontakten med hästens mun och metoder för och hur man rider.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, det tycker jag med. Dock är jag inte sån att jag tycker axel ska få komma undan med vilken skit som helst. Så jag brukar bemöta henne. Även om jag aldrig går till motangrepp i form av personangrepp. Jag bara bemöter felaktiga påståenden om mig eller andra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Får göra ett klippa-klistra citat från gamla tråden:

Iom att det där är vad jag sett av PK och iom att jag mött en hel del hästar ridna så är det var jag fått min bild av sån formgivning.

Jag tror de blir korta i halsen, tappar buk och rygg och blir framtunga av det.

Det måste gå att rida fram också. Tappar man bärigheten i mer tempo är man fel ute.
Antingen rider man med mer påskjut än hästen klarar, i för hög form etc etc.
Här tycker jag vi ser allt det.

Och det är ju inte direkt lätt kontakt i bettet. Den är upplyft och kvarhållen där. Ganashvinkeln är för stängd.

Den där hade jag velat rida liiite långsammare, i lägre och rundare form och med mindre tryck i truten. Då tror jag man senare kan elevera den mer fram och i det kunna lätta av i handen, rida fram mer och behålla hästen mer på arslet och med längre hals och mer öppen ganashvinkel.

Vet inte om det kommer som en överraskning (?) men jag håller med i det du skriver. ;) Kanske inte hade valt exakt samma ord, men grunden blir densamma.
Det måste finnas balans i påskjutet, och tappar man det när man försöker lägga till mer påskjut får man backa tillbaka. Och oavsett höjd på huvudet tror jag det viktigaste är att hästen inte känner sig låst i hals/huvud, för att undvika en häst som fastnar fram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du skriver mycket som är klokt och intressant, sådant som får en mindre teoretiskt lagd person att tänka till.

Dock undrar jag om du fortfarande skäller ut andra via PM för att ha nämnt något om dina tränare som eventuellt möjligen kan ge andra en ledtråd om vilka de är? Framförallt med tanke på hur tydligt du själv hänvisar till dem hela tiden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu tog jag bara mig som exempel eftersom det är ok att lägga ut film på sig själv. Tror att detta är ganska vanlig ridning, hade dock inte räknat det som LDR.

Jag vill alltid lära mig mer, sen kanske jag väljer att inte använda mig av det nya om jag inte tycker att det passar mig. Utan att vara oförskämd så känns alla läror som anser att de är ofelbara eller att det är det enda sättet inte speciellt intressanta. Tycker att tråden börjar tappa lite fokus igen men jag har fått flera tips i tråden som jag tänker utforska.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, det tycker jag med. Dock är jag inte sån att jag tycker axel ska få komma undan med vilken skit som helst. Så jag brukar bemöta henne. Även om jag aldrig går till motangrepp i form av personangrepp. Jag bara bemöter felaktiga påståenden om mig eller andra.
IOM att moderator anser att du kan hoppa på mig, så..
Jag förstår att du vill skydda dina gurus.
Nej. Den kvinnliga tränaren var inte på den nivån o tydligen inte mannen heller DÅ.

självklart kan det ha förändrats.

Det här att man inte vill tävla....handlar mer om vad man anser om domarna.

För VEM ger sig ut pang bom på en GP om man har lite insikt om dressyr:confused: Jo hoppryttare anser ju att dressyr är bara att kunna göra de flesta rörelserna sisådär.

De red ju med rejält överböjda halsar hela tiden o gärna på kandar. Även ute.
Det var inte AR utan dina tränares metod.
nu fattar jag även ditt ridsystem. Böj massor på halsen o gärna trängande tygeltag. Kanske ni har frångått det o rakriktar mellan varven. mkt möjligt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu tog jag bara mig som exempel eftersom det är ok att lägga ut film på sig själv. Tror att detta är ganska vanlig ridning, hade dock inte räknat det som LDR.

Menar du film nr 1 av dig? (om jag missat någon senare)

Nej den ser jag verkligen inte som LDR heller, ngt bakom lod emellanåt (positivt enligt mig) och då rund o fint igenom bakifrån o över rygg, fint eftergiven o väl på ytter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller med du.

Dock blir jag lite tveksam till att rida i fräschare tempo endast på tävling:confused:
De kan lära sig att bli lite långsamma o som det såg ut hade han lite passagetänk med.

Jag bara undrar om AW kan vidareutveckla hur hon tänker.:bow:

Jag har ridit lite i undertempo o fått bassning för att hästen är stor o det måste kännas ganska fort för att se bra ut från marken. Känslan behöver inte vara rätt.:idea:
min val. kan också gärna bli mer långsam o behöver ändra på sin taktfasta trav. Ute är den ganska svår att ändra på. behöver sitta ner.

Jag fick även order att gymnastikhoppa för att kvicka på bakbenen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Svårt att förklara allt rätt men jag ska försöka ;)

Min häst har inte de största gångarterna så jag är lite förvånad att det har gått så bra i unghästklasserna som det har gjort. Hans styrkor ligger ju i samlingen. När vi travar fram är det nästan lite PRE-stuk men jag älskar att han är så kvick i benen. Än så länge upplever jag att han inte orkar bära sig (egentligen är det påskjutet som behöver utvecklas) i ett högre tempo utan att tappa rygg och takt. Vi jobbar mycket med att få honom att länga bättre/mer. Filmen är också klippt så en del av den mer vanliga traven inte finns med.

I galopp är det lättare av naturliga skäl mycket lättare att rida framåt utan att tappa kvalité. Vi hoppar också på 1.00-1.10 nivå i en vanlig hoppgrupp. Han tycker att det är superkul, tar verkligen tag i hinderna, är kvick och väldigt rädd om sig.

Det som kanske inte syns när jag lägger ut/klipper filmer på honom är hur kvick han faktiskt är. Det är otroligt lätt att variera både takt och tempo. Nu när vi har börjat byta är han nästan för kvick för mig, det räcker att tänka byte så byter han. Vi har gjort många i varje, vartannat osv eftersom han så gärna vill och faktiskt kan. Bytena är dessutom alltid rena vilket också kommer från att han är så snabb.

En häst som hade haft större eller långsammare gång hade jag tränat på ett helt annat sätt. Fortfarande aktiva bakben och mjuk rygg som fokus men hade jobbat mycket mer på att variera takt, tempo och hade inte stannat många steg i den traven med mycket kadens som jag rider på min häst nu.

När han var tre fick jag höra från en, i mina ögon, riktigt duktig GP-ryttare att hans trav var svag. Men jag har alltid gillat det snabba och hans vinklar bak att jag under hela hans uppväxt sagt att det är en sån trav jag vill ha, den kan man rida på! :D


Nu blev det mycket fokus på min egen häst. Det blir lite annat jobb med honom än nästan alla andra hästar eftersom han faktiskt är kvick, det är inte så vanligt när de också rör sig bra. Men det gör att han är väldigt lättriden :love:
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det gäller ju att jobba utifrån den häst man rider- sååå himla lätt att glömma det och vilja trycka in alla i samma system!
Det är ju självklart när du säger det att en kvick häst Inte behöver träna så mycket på just att vara kvick ;-) ser superhärligt ut tycker jag med kvicka hästar men det måste kräva mycket av ryttaren. Just med tajming och tydlighet tänker jag.
Vet "amatörryttare" med sånna hästar som sliter sitt hår i frustration över att ett byte helt plötsligt blir fem byten i varje och när de ska bromsa hästen blir det piaff. Blir lätt en sån häst som kan alla Grand prix rörelser fast lägger in dom lite där det passar....
Långsamma hästar är nog lite mer förlåtande, fast kräver ju massor också om det ska bli bra. Men som sagt. Ett bra system som man anpassar efter hästen man rider måste ju vara det optimala!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har inget minne av att ha gjort det. Skällt ut just. Men jag har varit här i många år, begått misstag etc. Jag har väl förhoppningsvis vuxit upp även jag. Så kanske det skett utan att jag minns.
Men nej, jag skäller inte ut någon på buke. Via pm eller annat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Varför jag säger "vilken skit som helst" är för att du gång på gång drar upp saker för att misskreditera andra. Gärna personangrepp mot människor som inte svarar med samma mynt.
Och gärna saker som inte stämmer.
Och det gör inget för diskussionen i positiv bemärkelse. Det gör du enbart för att trycka till de du ogillar.

Sånt tycker jag är skit!

Ang böjda halsar ute. Nej.
Oftast kandar. Nej.

Dåliga kunskaper om dressyr. Nej. Då hade deras elever som Endast rider för dem och tävlar haft svårt.

Även andra skiljer ju på tävlingsridnibg och träning. Just för att det är slitage och för högt tempo för vettig utbildning. Så även dressyrdomare som är GP-ryttare, så även veterinär som tävlat svårklass en massa år etc etc.

Ang systemet har du inte greppat. Det hörs på de märkliga påståenden du kommer med.

Min ena tränare har startat GP på godkänt.
De har aldrig sagt sig tillhöra världseliten. De är väldigt ödmjuka och talar om sina egna fel och brister. Och även jag förstår att de har såna. De är inte mina gurus om du tänker sektkänsla och oförmåga att se fel och brister.
Efter alla år är jag ytterst medveten om deras fel och brister. Men de har så mkt bra att det väger över med råge.
ALLA människor har fel och brister.

Att jag svarar hårt mot dig nu är för att du varit så förbannat elak mot många. Så de tom inte ens vill skriva här mer. Och du har mer än en gång varit jävligt dum mot mig. Just för att trycka till bara.
Sånt tycker jag är ett hemskt beteende. Och jag tror du märkte det själv när någon attackerade dig förut.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu tog jag bara mig som exempel eftersom det är ok att lägga ut film på sig själv. Tror att detta är ganska vanlig ridning, hade dock inte räknat det som LDR.

Jag vill alltid lära mig mer, sen kanske jag väljer att inte använda mig av det nya om jag inte tycker att det passar mig. Utan att vara oförskämd så känns alla läror som anser att de är ofelbara eller att det är det enda sättet inte speciellt intressanta. Tycker att tråden börjar tappa lite fokus igen men jag har fått flera tips i tråden som jag tänker utforska.

Du skrev i inlägg #977
"Jag som kommer från helt vanlig tävlingdressyr och rider som jag visade på filmen i inlägg #870. Hur tänker motståndarna till LDR angående min ridning?"

Trots att jag inte anser mig/det jag tor på ofelbar/hugget i sten tolkar jag ditt svar att du inte anser mina synpunkter intressanta och inte längre vill veta hur jag tänker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det är svårt att läsa dig som att du inte anser att det du själv skriver är hugget i sten, när man som du gjort skriver att förstår man inte ditt sätt får man skylla sig själv att ridningen blir sämre.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Citat förra tråden:
De flesta som uttalat sig här, och det speglar nog det allmänna tyckandet, tycker att en häst i LDR är genomsläpplig, ihopsatt, mjuk i ryggen, mm. Det har framkommit med stor tydlighet i den här debatten.
_____________________________________________________________

Jag har inget mer att skriva än det jag redan har skrivit, vill bara poängtera att jag är en stark motståndare till att rida hästar LDR. Det är något jag aldrig gör och det spelar ingen roll vad någon människa i hela världen säger, jag kommer aldrig att göra det ändå.
Detta ridsätt har diskuterats i en annan tråd, och jag har där skrivit om varför jag anser att det är helt förkastligt. Det baserar sig på den rasen jag rider, alltså iberiska hästar. Iberiska hästar lämpar sig inte att komprimera så mycket som man gör när man rider LDR, möjligt att man tänker annorlunda när man rider halvblod, det vet jag inte. Iberier bör stretchas ut, inte knölas ihop, det är ungefär kontentan av det hela. Är man insatt i iberiers anatomi så förstår man det. LDR strider mot ALLT som de här hästarna är avlade för. Rider man en iberisk häst på detta sätt lär den gå åt h-e på en kvart.
Däremot så tycker jag att man skall försöka runda av dem så att man får en ordentlig spänst i dem, men det har inget med LDR att göra, utan bara för att få hästen att sitta ihop ordentligt. Men det går utmärkt att runda av en häst utan att rida den LDR. Dock så kan jag inte ha första nackkotan som högsta punkt då utan det blir mer andra nackkotan som blir högsta punkt. När min häst blir äldre (10 år nu) så kanske det går att plocka upp honom ett snäpp till, men just nu så håller han inte ihop om jag gör det. Dessutom blir han spänd och ur det kommer det inget gott.
När jag ser det som har lagts ut på PK som har lagts ut här (kan inget om honom mer än så), så är min spontana reaktion att det inte ser så avspänt ut. PK sitter väldigt snyggt i sadeln, men hästarna ser inte så fysiskt och psykiskt lösgjorda ut. Bilden på Fios PK häst var ju inte någon hit precis, och det tyckte ju inte du heller. Väntade för övrigt med spänning på vad du skulle svara på just den bilden :D
Vad tycker du själv? Har du ändrat på något i din inställning sen del 1 av den här tråden började? Jag har ju hängt på det här forumet i några år och jag har omvärderat en hel del av det jag tyckte innan igenom att läsa vad flera av användarna här har skrivit. Det finns trots allt en hel del att hämta i vad många här skriver :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

När du är motståndare till LDR- menar du då att det är förkastligt att rida som den bilden som fio lade in på hästen som reds låg och rund?
Vi har haft många olika varianter på LDR och jag är inte helt säker på att vi är överrens vad som är vad... Själv använder jag aldrig termen LDR, har faktiskt bara läst benämningen här på nätet:grin: Min tränare pratar om låg och rund.

Jag har aldrig som mål att ha nosen bakom lod men jag ser inget problem om det skulle bli så i en låg och rund form. Jag har alltså åsikten att den kan vara rund med nosen framför likväl som bakom lod.
Men jag tycker fortfarande att det verkar är svårt att få till det med nosen bakom lod eftersom jag får en känsla av att de backar av bettet då. Men då ser jag ju utifrån mig och min ytterst mediokra ridning. Jag kan se andra människor lyckas med det! Och då handlar det om att de från en ganska samlad hög form lägger ner hästen lägre och då hamnar de gärna i en form med nosen bakom lod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
39 741
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 661
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 316
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
895
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp