Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jaa och det gäller nog lika för alla i den här diskussionen i så fall.

Om jag hade lagt in den här bilden så hade alla ojat sig över den höga armen/handen tex. Det var väl fö Axel som hade mest synpunkter på vikten av att armen följer tygelns vinkel till bettet....det där med "sviktande" armar ni vet....:D

484352_231550423656267_1100736780_n.jpg


Nej, att jämföra är att Axel helt plötsligt hade gjort en helomvändning och sagt att armen inte SKA följa tygelns vinkel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du skriver "Sen tycker jag också att det är bättre att trampa på sträckt tygel än på slak. "
Kan du förklara varför det är bättre. På vilket sätt blir piaffen bättre?

Vad var anledningen till att portugiserna tyckte att tygeln skulle slacka? Att tygeln är slack kanske är ett bevis på att hästen bär sig och gör rörelsen utan stöd från ryttaren.

Varför blir övergången från piaff till passage bättre om tygeln är sträckt?

Hästen och ryttaren har ju kontakt genom den slacka tygeln. Ryttaren kan även med den slacka tygeln förmedla sina önskningar och uppfatta hästens svar.
.

Nej, det kan jag nog inte förklara, det är en känsla jag får när jag rider. Att det blir oerhört mycket bättre om man sträcker tyglarna! Och det gäller i precis allting som har med ridning att göra och inte bara detta. Och återigen! Sträckta tyglar har noll och intet att göra med om man håller hästen i munnen eller inte.
När man rider en övergång ifrån piaff till passage så är det väldigt mycket energi i hästen. Jag skulle aldrig kunna få till en sådan övergång på ett bra sätt och få hästen att fortsätta att gå i passage på ett bra sätt - på slacka tyglar. Första steget in i passagen ifrån piaffen är väldigt kraftfullt och jag kan inte parera all power om jag inte använder mig av tyglarna också. Du måste ha ridit extremt välridna hästar om du har lyckats få till en sån här övergång med bibehållen energi, balans och takt utan att använda dig av tyglarnas inverkan. Sen kan jag förmedla mina önskningar bäst jag vill tills jag blir blå eller dör av ålderskrämpor.
Vad det gäller att jag inte fick ha sträckta tyglar i Portugal så beror det förmodligen på (fick fundera lite) på att när jag var där så hade jag aldrig ridit i piaff eller passage innan. Jag hade stora problem med att ens sitta kvar på hästarna i passagen. Det rörde sig som hela havet stormar och jag höll på att flyga all världens väg... :D Jag kom alltså inte längre än till att få rida själva rörelserna, några övergångar var inte att tänka på, jag tyckte att jag var bra nog bara igenom att lyckas få hästarna att trampa. Och det tyckte uppenbarligen tränaren också. Det var nog därför jag skulle rida med tyglarna i slack hela tiden, det var aldrig tal om några övergångar utan sakerna reds en grej i taget. Att montera ihop det hela blir en helt ny svårighetsgrad och det är här man kan se vad en häst och ryttare går för. Det är oerhört svårt att rida bra övergångar i dessa rörelser, speciellt ifrån passage till piaff (det är något lättare åt andra hållet). Och jag vill återigen även påpeka att man skall kunna göra en överstrykning mitt i en rörelse utan problem, men att göra den mitt i ett byte av rörelser kan jag inte se någon som helst vits med. Du släpper ju inte bara allt när du gör seriebyten heller t e x, varför skall man då göra det i en sån här situation?
Sammanfattningsvis så är det säkert så att jag skulle rida övningarna med tygeln i slack för att jag skulle ha någonstans att börja och inte förstöra något allt för mycket för hästarna. Lite som att lära sig att krypa innan man kan gå. Det krävs rätt mycket träning för att bli ett med en häst i tramp och när man har kommit lite längre så kan man börja rida lite mer på riktigt, vilket då innefattar bland annat att man är kapabel att rida med sträckta tyglar utan att störa hästen, bara understödja den. Så tror jag att det är.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Enligt min uppfattning skall hästen vara hög fram, även i nacken, i piaff. Jag tycker att skimmeln har framben som stämmer bättre med TR och annan beskrivning av piaff än vad frisern har.

Ja om du bara tittar på frambenen så ser de bättre ut, men om man tittar på helheten, vilket jsg tycket man ska, så tycker jag friesern är bättre. Nacken ska vara högsta punkten ja, men inte en spänd nacke. Skimmeln ser onekligen spänd ut i nacken och hela överlinjen. Nu är det bara en bilf och det är möjligt att det inte stämmer men det är så det ser ut på bilden. (I mina ögon)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tack så jättemycket!! :) Och tack för de andra svar som har kommit in också angående hur man gör för att fixa o trixa med vinklar på kort :idea:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kl
En reflektion just nu är att trots att alla säger att film är bättre än stillbilder och att piaff inte är allt här i världen så hamnar diskussionen där i alla fall.
Jämförelser av stillbilder i piaff...
Finns ingen stillbild så tar man och gör en av filmen ...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Som sagt ! Jag tror inte ens vid detta laget att det finns en röd tråd och ngt man vill åstadkomma . Förutom debatt för debattens skull .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

*Halvt knapplån*

Ja, jag börjar också hålla med. Orsaken till att jag lade in bilden på friesern var inte att jag tyckte att det var en perfekt bild och inte heller att jag tycker att en bild bevisar särskilt mycket. Även jag ser att hästen triangulerar etc. Men, mot bakgrund av att Totilas piaff hade kritiserats för att hästen inte hade vinklat sitt bäcken tyckte jag att bilden hade sitt värde, eftersom det i mina ögon ser ut som att friesern har vinklat just bäckenet. Den har sänkt sin bakdel men har inte extremt böjda bakben. Jag tyckte också att bilden var intressant just för att det var en frieser, dvs. i grund och botten en vagnshäst, eftersom det som kritik mot andra filmer och bilder togs upp att det rörde sig om begåvade, sportavlade hästar, och i andra fall sades att iberier mer eller mindre kan piaffera i sömnen. Det blir i frieserns fall svårare att hävda att det är naturlig begåvning som avgör eller förlåter ryttarens fel.

Men nu förstår jag faktiskt ingenting längre. Genom jämförelsebilden med Totilas uppställd som Axel lade upp, blir det faktiskt påtagligt tydligt även för mig att hästen visst vinklar sitt bäcken - rejält - i piaffen. Det vi då har på bild är en häst som vinklar sig i alla bakdelens leder, inklusive bäckenet, och därigenom åstadkommer en relativ höjning av framdelen. Men detta duger alltså inte. I stället åberopar man en vinklad bild på en skimmel - synbart en iberier - som står och stampar på stället med högt lyfta framben och minimal sänkning av bakdelen.

Det jag ser, och som andra har konstaterat, är att vi gång på gång får höra en mängd teoretiska förklaringar till hur det ska se ut och vad som ska hända i hästens kropp, men när exempel ska presteras visar man något som inte är i närheten av det man lyfter fram som önskvärt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej, det kan jag nog inte förklara, det är en känsla jag får när jag rider. Att det blir oerhört mycket bättre om man sträcker tyglarna! Och det gäller i precis allting som har med ridning att göra och inte bara detta. Och återigen! Sträckta tyglar har noll och intet att göra med om man håller hästen i munnen eller inte.
När man rider en övergång ifrån piaff till passage så är det väldigt mycket energi i hästen. Jag skulle aldrig kunna få till en sådan övergång på ett bra sätt och få hästen att fortsätta att gå i passage på ett bra sätt - på slacka tyglar. Första steget in i passagen ifrån piaffen är väldigt kraftfullt och jag kan inte parera all power om jag inte använder mig av tyglarna också. Du måste ha ridit extremt välridna hästar om du har lyckats få till en sån här övergång med bibehållen energi, balans och takt utan att använda dig av tyglarnas inverkan. Sen kan jag förmedla mina önskningar bäst jag vill tills jag blir blå eller dör av ålderskrämpor.
Vad det gäller att jag inte fick ha sträckta tyglar i Portugal så beror det förmodligen på (fick fundera lite) på att när jag var där så hade jag aldrig ridit i piaff eller passage innan. Jag hade stora problem med att ens sitta kvar på hästarna i passagen. Det rörde sig som hela havet stormar och jag höll på att flyga all världens väg... :D Jag kom alltså inte längre än till att få rida själva rörelserna, några övergångar var inte att tänka på, jag tyckte att jag var bra nog bara igenom att lyckas få hästarna att trampa. Och det tyckte uppenbarligen tränaren också. Det var nog därför jag skulle rida med tyglarna i slack hela tiden, det var aldrig tal om några övergångar utan sakerna reds en grej i taget. Att montera ihop det hela blir en helt ny svårighetsgrad och det är här man kan se vad en häst och ryttare går för. Det är oerhört svårt att rida bra övergångar i dessa rörelser, speciellt ifrån passage till piaff (det är något lättare åt andra hållet). Och jag vill återigen även påpeka att man skall kunna göra en överstrykning mitt i en rörelse utan problem, men att göra den mitt i ett byte av rörelser kan jag inte se någon som helst vits med. Du släpper ju inte bara allt när du gör seriebyten heller t e x, varför skall man då göra det i en sån här situation?
Sammanfattningsvis så är det säkert så att jag skulle rida övningarna med tygeln i slack för att jag skulle ha någonstans att börja och inte förstöra något allt för mycket för hästarna. Lite som att lära sig att krypa innan man kan gå. Det krävs rätt mycket träning för att bli ett med en häst i tramp och när man har kommit lite längre så kan man börja rida lite mer på riktigt, vilket då innefattar bland annat att man är kapabel att rida med sträckta tyglar utan att störa hästen, bara understödja den. Så tror jag att det är.
Ditt svar på mina frågor om varför det blir bättre piaff med sträckt tygel andas "bromsa" rörelsen/övergången med handen. Ryttaren kan ju inverka med tygeln trots att den inte är sträckt. Hästens mun är så känslig att den känner förändringar som görs med en tygel som inte är sträckt.

När det gäller en korrekt genomförd piaff där hästen vinklar sig i pelvis och lyfter manken (och samtidigt halsen och huvudet) kommer avståndet mellan hästens mun och ryttarens hand att kortas genom att huvudetn höjs. Då blir tygeln slack om ryttaren inte kortar tygeln eller flyttar handen. Så visst kan det vara så att det krävs mer ridskicklighet med en sträckt tygel eftersom den måste justeras hela tiden.

Ett av de stora problemen med sträckt tygel är att det kan bli för mycket hand. Jag hittade denna stillbild i piaff som du nyligen lagt upp i en annan tråd. Den visar en mycket sträckt tygel där bettet inte ligger helt på plats i munnen.
CSC_0134_zps2d1a675d.jpg
.
Jmf bettets läge med en annan bild i samma sekvens där tygeln inte är lika sträckt
CSC_0124_zps6033e389.jpg


Det hade varit intressant att höra portugisernas förklaring.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Skämtar du med mig? Vadå samma sekvens? Bild 1 visar piaff och bild 2 visar samlad trav eller passage, skrev att jag inte visste vilket när jag la ut dessa kort!! Notera också att korten las ut som några bilder ifrån ett vanligt ridpass och inte som nån slags förebild på hur det skall se ut när det är som bäst. Du har inte bett om lov för att använda dig av mina bilder :mad: Som du vet är jag en av de få som gladeligen lägger ut kort på mig och min häst, men själva grundtanken med det är att bifoga en korrekt text!!!! Använd inte mina kort när du skall beskriva något du skriver om, det blir jättefel eftersom du feltolkar dem.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

(Ursäkta kryddan, jag borde kanske inte kommentera dina bilder i detta läget men... )

Om man tittar på ganashvinkeln kan man se att hästen är mer framme med nos och hals när tygeln är sträckt jämfört med när den är slak. Och det är något vi argumenterat för hela tiden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Seriöst Brille ! Lägg ner att ta folks bilder , du gjorde det med AW också ! Sitter du och gafflar på andra ställen på internet och använder folks bilder också ?!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Skämtar du med mig? Vadå samma sekvens? Bild 1 visar piaff och bild 2 visar samlad trav eller passage, skrev att jag inte visste vilket när jag la ut dessa kort!! Notera också att korten las ut som några bilder ifrån ett vanligt ridpass och inte som nån slags förebild på hur det skall se ut när det är som bäst. Du har inte bett om lov för att använda dig av mina bilder :mad: Som du vet är jag en av de få som gladeligen lägger ut kort på mig och min häst, men själva grundtanken med det är att bifoga en korrekt text!!!! Använd inte mina kort när du skall beskriva något du skriver om, det blir jättefel eftersom du feltolkar dem.
Sorry, jag var lite otydlig. Det är inte samma sekvens i ditt ridpass utan med sekvens menade jag inlägg.
Hur har jag feltolkat? Du skriver ovanför varje bild vad den avser.

Jag tror inte att jag måste be om lov för att lägga ut andras bilder om jag anger källan och det har jag gjort.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men kryddan, varför lägger du ut bilder på dig och din häst om dom inte får användas i diskussionen? :confused: Det är ju endast du och jag som bidragit med bilder på våra hästar *high five* och väljer man att göra det är det väl självklart att dessa bilder kommer få kritik, både bra och dålig. Är kritiken felaktig får man helt enkelt bara ruska av sig den :)

/Skogsryttaren på sin "sjuukt på bogarna" nordsvensk ponny
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Seriöst Brille ! Lägg ner att ta folks bilder , du gjorde det med AW också ! Sitter du och gafflar på andra ställen på internet och använder folks bilder också ?!

Jaha, så det är bara mina bilder som man får kasta sig över? Inte mig emot, jag gillar det, men ALLA bilder som lagts in i tråden har diskuterats så varför då i hela friden inte kryddans?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Bilderna är inte postade i denna tråd ! Jag tycker det är 1) extremt dåligt hyfs att ta bilder från vartsom utan att fråga och 2) Brille diskuterar och byter ämne efter eget tycke och smak utan ngn som helst tråd .

Jag skulle aldrig få för mig att använda ngns bilder Varesig dina eller ngn annans på det maneret det är skit fräckt !
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jaha, så det är bara mina bilder som man får kasta sig över? Inte mig emot, jag gillar det, men ALLA bilder som lagts in i tråden har diskuterats så varför då i hela friden inte kryddans?

Därför Kryddan inte lade in de bilderna för det här syftet. Du lade väl in dina bilder på din häst för att visa hur det "skulle se ut"?

Oavsett anledning, dina bilder var till för den här tråden, det är väl en jä_la skillnad?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

*Halvt knapplån*

Ja, jag börjar också hålla med. Orsaken till att jag lade in bilden på friesern var inte att jag tyckte att det var en perfekt bild och inte heller att jag tycker att en bild bevisar särskilt mycket. Även jag ser att hästen triangulerar etc. Men, mot bakgrund av att Totilas piaff hade kritiserats för att hästen inte hade vinklat sitt bäcken tyckte jag att bilden hade sitt värde, eftersom det i mina ögon ser ut som att friesern har vinklat just bäckenet. Den har sänkt sin bakdel men har inte extremt böjda bakben. Jag tyckte också att bilden var intressant just för att det var en frieser, dvs. i grund och botten en vagnshäst, eftersom det som kritik mot andra filmer och bilder togs upp att det rörde sig om begåvade, sportavlade hästar, och i andra fall sades att iberier mer eller mindre kan piaffera i sömnen. Det blir i frieserns fall svårare att hävda att det är naturlig begåvning som avgör eller förlåter ryttarens fel.

Men nu förstår jag faktiskt ingenting längre. Genom jämförelsebilden med Totilas uppställd som Axel lade upp, blir det faktiskt påtagligt tydligt även för mig att hästen visst vinklar sitt bäcken - rejält - i piaffen. Det vi då har på bild är en häst som vinklar sig i alla bakdelens leder, inklusive bäckenet, och därigenom åstadkommer en relativ höjning av framdelen. Men detta duger alltså inte. I stället åberopar man en vinklad bild på en skimmel - synbart en iberier - som står och stampar på stället med högt lyfta framben och minimal sänkning av bakdelen.

Det jag ser, och som andra har konstaterat, är att vi gång på gång får höra en mängd teoretiska förklaringar till hur det ska se ut och vad som ska hända i hästens kropp, men när exempel ska presteras visar man något som inte är i närheten av det man lyfter fram som önskvärt.
Hålla med och konstatera ...

Orsaken att jag la in bilder på alla tre var för att det skulle vara lätt att jämföra alla tre utan att behöva hoppa mellan olika sidor.

Min tes var att den svarta hästen vinklar FÖR MYCKET i knä- och hasleder och FÖR LITE i pelvis. Det innebär en större påfrestning för hästen att böja i dessa leder än om den böjt MER i pelvis och MINDRE i knä- och hasleder. Hästen skall naturligtvis böja något mer i knä- och hasled i piaff än då den är osamlad. Det de flesta missar är den ÖKADE vinklingen i pelvis, de tror att all vinkling skall göras i knä- och hasled.

Tanken med piaff är väl att den skall utföras på stället med aktiva framben. Ja visst det blir en relativ höjning av framdelen, inte en verklig. Det duger inte som du så riktigt påpekar.

Nu skall vi börja jämföra uppställningsbilder på en hingst i stillastående med samma häst i piaff! Snacka om teoretiskt. Ok låt oss då göra det. Jag tar för givet att vi då kan göra även andra jämförelser än de Axel gör.
- I jämförelsebilden som Axel la upp framgår det att hästen inte är krokhasig. Den ska alltså, enligt Axel, jämföras med bilden på samma häst i piaff där den böjer sina knä- och hasleder väldigt mycket.
- Man kan ju se hur spänd hela hingsten är på piaffbilden jämfört med uppställningsbilden, inte bara i bakdel och överlinje utan hela hästen.

Hålla med och konstatera ...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men nu förstår jag faktiskt ingenting längre. Genom jämförelsebilden med Totilas uppställd som Axel lade upp, blir det faktiskt påtagligt tydligt även för mig att hästen visst vinklar sitt bäcken - rejält - i piaffen. Det vi då har på bild är en häst som vinklar sig i alla bakdelens leder, inklusive bäckenet, och därigenom åstadkommer en relativ höjning av framdelen. Men detta duger alltså inte. I stället åberopar man en vinklad bild på en skimmel - synbart en iberier - som står och stampar på stället med högt lyfta framben och minimal sänkning av bakdelen.

Det jag ser, och som andra har konstaterat, är att vi gång på gång får höra en mängd teoretiska förklaringar till hur det ska se ut och vad som ska hända i hästens kropp, men när exempel ska presteras visar man något som inte är i närheten av det man lyfter fram som önskvärt.

Håller med fullkomligt.
Om man nu hela tiden måste diskutera piaff (varför?) så var det bra att få se de tre piafferande hästarna tillsammans. Det blev så tydligt hur spänd skimmeln är och hur alldeles utsökt Totilas piafferar.

KL
Jag är benägen att hålla med dem som anser att kritiken kommer helt utifrån vem som lagt in bild eller film.
Och jag tror att någon här har fastnat alltför mycket i detaljer och inte får ihop helheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
68 827
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 679
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 395
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 926
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp