Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Prova ladda ner GIMP, gratis och ganska likt photoshop. 2.6 är mest stabil tycker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Direkt efter jag skrev googlade jag rotera bild paint. Fick upp ngt om ett freeware som hette paintnet. Skulle ladda ner den. Råkade ladda ner ngt annat skit. Säkert virus.. Och sen fortsatte trubblet i över en h innan jag lyckades få ner programmet. Det verkar dock bra.

Men det beskriver lite hur teknisk jag är. Jag blir också toookarg, stressad etc.
Jag kan vänta på en häst i ett moment i timmar utan att tappa humöret. Men då händer ju hela tiden ngt. Man kan läsa hästens signaler hela tiden och analysera. Jag förstår det som sker och ser hela tiden hur det utvecklas.
Jag behöver då eg inte vara sysslolös iom att något sker hela tiden.

Att sitta så här, inte fatta och bara vänta utan förändring utan att kunna läsa hur saker och ting fortlöper ger mig ångestattacker och ilskeattacker grande!:eek::devil:
Bra träning för mig förmodligen att göra sånt här..:angel:

Foto och skuggor och linjer öht kan jag en del om iom att jag pluggat bild/foto/skulptering/etc. Så jag borde kunna redigera bra bara jag orkar lära mig tekniken. Tyvärr har jag ju inte tålamod med såna saker.:p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja men du klagade ju på Totilas för att han vinklade om sig så bra i lederna för det skulle dom inte göra enligt dig? Dom skulle ju "bara" vinkla i bäckenet och inget mer.. Hur ska du ha det?
Nja, jag har nog inte sagt att de bara skall vinkla i bäckenet. Då går det inte att genomföra rörelsen.
Men han ökar vinklarna i knä- och hasleder men inte i bäckenet.
Friesern har absolut inte raka bakben, den sätter ju sig .. till skillnad från skimmeln som bara lyfter benen upp och ner på stället..
Har betydligt rakare bakben än den andra svarta.

I piaff är det framdelen som ska bli lättare. Detta visas genom en viss typ av frambensaktivitet.

För tydlighets skull - piaffbilder på alla tre.
lightness1_zps2130f5be.jpg

Moshipiaff_zps41032d51.jpg

EdwardGalTotilas3%255B1%255D.jpg

.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

...
Sen tycker jag också att det är bättre att trampa på sträckt tygel än på slak. I Portugal var det närmast skottpengar på att rida piaff/passage med sträckt tygel, tygeln SKULLE slacka.
Efter att ha suttit och trampat rätt mycket sen jag köpte min häst så kan jag säkert säga att det blir betydligt bättre om man sträcker upp tyglarna. Hästen kan ju självklart vara fri ifrån handen även om tygeln är sträckt. Framför allt så är det (för mig åtminstone) omöjligt att få till bra övergångar piaff/passage/piaff/passage om man rider med slack. Men det är klart, skall jag bara sitta och rida en piaff så visst kan jag bara släppa alltihop, men sen när man går upp i övergången till passage så fungerar det inte om man har detta utgångsläget. Däremot kan jag göra en överstrykning mitt i någon av rörelserna, men det är ju en helt annan sak.

Du skriver "Sen tycker jag också att det är bättre att trampa på sträckt tygel än på slak. "
Kan du förklara varför det är bättre. På vilket sätt blir piaffen bättre?

Vad var anledningen till att portugiserna tyckte att tygeln skulle slacka? Att tygeln är slack kanske är ett bevis på att hästen bär sig och gör rörelsen utan stöd från ryttaren.

Varför blir övergången från piaff till passage bättre om tygeln är sträckt?

Hästen och ryttaren har ju kontakt genom den slacka tygeln. Ryttaren kan även med den slacka tygeln förmedla sina önskningar och uppfatta hästens svar.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Om man nu ska jämföra två hästar med så olika förutsättningar så måste jag säga att Frieserns rygg/överlinje är bättre. Det är svårt när det bara är bilder, men det är vad som slår mig i alla fall.
På vilket sätt är överlinjen bättre?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Man kan klistra in bilden i ett word-dokument. Sen markera bilden och gå in på format. Under rotera - fler rotationsalternativ kan man vrida den en grad i taget om man vill. Tycker du att det blir fult med de sneda kanterna kan du ta skärmklippverktyget som finns under tillbehör och rama in det du vill spara.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Friesern är lite för framåtlutad för att ha all vikt på bakbenen dock ,
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du påstår att Totilas inte vinklar bäckenet.

titta då på hans exteriör.

De hänger ihop vettu

moorlandstotilas2.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Finns ett jättebra gratisprogram som heter Photoscape. Väldigt enkelt dessutom och man kan göra massor med sina bilder. Rekommenderar det varmt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

På vilket sätt är överlinjen bättre?

Skimmeln ser ut att vara mera spänd i sin överlinje. Lite väl hög i nacken, vilket fortplantar sig. Friesern ser mera "rundad" ut om du förstår hur jag menar. (pilbågen)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

EdwardGalTotilas3%255B1%255D.jpg

.[/QUOTE]

Den här bilden är ju perfektion fångad på bild. :laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja håller med. Det måste väl i alla fall vara så nära man komma?

Håller med även om de övriga bilderna. Väldigt svårt att tro att skimmeln visar en bra piaff om det vore film. Den kommer troligeninte fram i en bra övergång heller, med tanke på hur spänt det ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja håller med. Det måste väl i alla fall vara så nära man komma? ...
traceys svarar på bigganls inlägg "Den här bilden är ju perfektion fångad på bild."


EdwardGalTotilas3%255B1%255D.jpg

Men bridongtygeln slackar ju!!
Det är bara stångtygeln som är sträckt. Det kanske är därför hästen är bakom lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Skimmeln ser ut att vara mera spänd i sin överlinje. Lite väl hög i nacken, vilket fortplantar sig. Friesern ser mera "rundad" ut om du förstår hur jag menar. (pilbågen)
Enligt min uppfattning skall hästen vara hög fram, även i nacken, i piaff. Jag tycker att skimmeln har framben som stämmer bättre med TR och annan beskrivning av piaff än vad frisern har.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du påstår att Totilas inte vinklar bäckenet.

titta då på hans exteriör.

De hänger ihop vettu

moorlandstotilas2.jpg
Påstår du att hästens exteriör gör att den inte kan vinkla bäckenet?

Naturligtvis kan hästen vinkla bäckenet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

För mig är det viktigast att bakbenen tänker åt rätt håll. Att hästen triangulerar/är för mkt mot handen/etc är mkt lättare att påverka och arbeta med/förbättra än att de lyfter fram men har släppt buk och har bakbenen för långt bak så de mer trampar i läge upp/ned än kliver in och fram.

Håller dock med om att Totilas är för mkt i stången och därmed blir lite knipt i ganashen. Han kan bli ännu ttte om man kan plaggets för sitsen på bridongkontakt. Då tror jag man kan gå lite, lite mer. Utan att det alls är dåligt nu. Men det går nästan alltid att förbättra rom de bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Man kan inte alltid kolla linjerna i bakgrunden. Det beror på om hästen är paralell med sarg eller ridbanans kant tex. Och i vilken vinkel man fotat.

Friesern vet jag inte. Förmodligen ngt vinklad. Men inte hur mkt som helst. Då hade ryttaren ramlat framlänges.

Vad man ist bör kolla på är hästens vinklar genom kroppen. De är alltid i förhållande till varann och inte bakgrund etc. Är den för öppen ngnstans eller för sluten etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
68 827
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 679
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 395
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 926
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp