Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Delvis kl

Antingen tar man bort allt som kan vara stötande oberoende av skribent. Eller inget alls.. någon sorts rättvisa borde väl finnas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*Blänger misstänksamt med onda ögat*

Ok, jag ska försöka :p

//"Dr Jekyll o Ms Hyde"...

Får ge dig som moderator en eloge för att du inte lagt dig i i onödan:bow:

Lite hetta får man räkna med när folk är passionerade... Sen får vi väl passa oss och titta en gång extra innan vi skickar inläggen:angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej, jag är ju ironiskt nog ny i tråden, eller jag har helt missat del 2 och 3! Därför ville jag säkerställa om vi fortfarande diskuterar munkontaktens vara eller icke vara eller om ämnet nu rör något helt annat.

Jag vill också tillägga att jag, trots flitigt sökande, inte hittat en video som stödjer det jag säger. Detta är oerhört frustrerande! Men efter att ha funderat närmre över detta tycker jag egentligen inte att det är så konstigt. Jag hade själv aldrig hört talas om den sortens ridning förrän en gammal vän som numera är min tränare introducerade mig för det. Även jag tyckte det lät som ren bullshit men idag är jag överlycklig att jag tog till mig det och att jag faktiskt ansträngde mig helhjärtat för att förstå.

Pratade med min tränare idag och hon har gett mig tillstånd att om ca en månad när de beräknas vara mer igång filma henne och hennes häst. Hoppas innerligt ni har tålamod att vänta!

Det vinglar väl lite hit och dit, ibland är det kontakt ibland är det annat. Men det mesta går att härleda till för mycket/för lite kontakt.

Jag vet inte om du missat den här filmen http://m.youtube.com/#/watch?v=xX51OzbavGc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DxX51OzbavGc&gl=SE. Den har tagits emot väldigt olika i den här tråden. Jag anser att den visar hur ryttaren kan kommunicera med hästens mun genom att inverka mer tydligt med sina händer än vad som är brukligt. Ryttaren på filmen har full kontroll på sina händer och placerar dem avsiktligt så att han inverkar på det sätt han vill. Därför kan man knappast säga att han "flaxar" med händerna, vilket Wilhelm M inte gillade.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Får ge dig som moderator en eloge för att du inte lagt dig i i onödan:bow:

Lite hetta får man räkna med när folk är passionerade... Sen får vi väl passa oss och titta en gång extra innan vi skickar inläggen:angel:

Tack, jo jag har försökt att hålla fingrar borta så mkt som möjligt i trådarna senaste åren, förutom om jag är med för att få prata lite själv ibland. :)

Och jag tycker också att stämningen oftast ÄR mkt bättre och det ska ni alla, ingen nämnd och ingen glömd också ha eloge för. Men så ibland, i vissa "passionerade trådar", så bara måste en del dra fram gammal skåpmat när något diskuteras, trots att det redan ältats till "för.. *piiiip*"

Mvh

Moderator som nu tagit en "Dolce Gusto" - cappuccino o ett "färskt Finger Marie-kex". :love:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag fick intrycket av frågan att det ena är bra och det andra dåligt. Det var det jag tyckte var konstigt.

Åsikterna har varit mycket delade i frågan...
Jag är till exempel inte helt hundra på vad jag tycker om att man med handen lyfter upp halsen. Jag tolkar artiklarna som att risken är att hästen tappar ryggen och använder hals istället för rygg för att elevera fronten.

Andra tolkar det på annat vis- att man i låg rund form drar ner hästen med handen och låser fast den... Vilket är vettigast egentligen... Inte så lätt att svara på
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kan man få en vetenskaplig/trovärdig källhänvisning på det?

Så här skrev jag "Avståndet mellan manken och hoven blir längre.". Det är det som är markerat i inlägget och som källhänvisningen skall avse.

Jag tror att det bland hästfolk är allmänt känt att hästens framben inte är ledade mot hästens övriga skelett utan upphängda med muskler. Det innebär att om hästen lyfts av någon annan eller höjer sig själv i manken så kommer musklerna som håller frambenen att sträckas och bli längre. Detta medför då att avståndet mellan manke och hov blir större. Det var det jag försökte berätta med mitt tankeexperiment med 5 cm snöre.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast seriöst Ingela ... De du nämner vid namn nu och tydligen på ngt märkligt sätt håller om ryggen är de med prickar å det grövsta i fråga om otrevligheter som lätt , sen länge, ansetts som mkt stora övertramp i fråga om hyfs och rent rakt ut gliringar/ rena person angrepp . Snälla du !

Jag är ledsen över dina ögon problem etc men har du inte möjlighet att följa och läsa hela tråden i sitt sammanhang innan du agerar på inlägg en vecka och inte utöver det och trianglar etc , så bör du inte moderera . Det blir väldigt galet faktiskt .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*Knapplån*
...
som äntligen fått kontakt med läkare, efter två skcikade remisser enlgit läkare och optiker, som ingen ögonmottagning mottagit, men nu har optiker FAXAT remiss på ögonmottagningens order och jag har fått akut jourtid i morgon.

Hoppas det går bra hos doktorn.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast seriöst Ingela ... De du nämner vid namn nu och tydligen på ngt märkligt sätt håller om ryggen är de med prickar å det grövsta i fråga om otrevligheter som lätt , sen länge, ansetts som mkt stora övertramp i fråga om hyfs och rent rakt ut gliringar/ rena person angrepp . Snälla du !

Mig veterligen håller jag ingen bakom ryggen och jag har därför försökt blunda och enbart agerat när jag fått trianglar varifrån det än har kommit. Men pga att några från alla de sidor, både trianglat och sen även själva huggit snabbare än kobror, så har det ibland varit väldigt svårmodererat och då har jag för att i möjligaste mån bibehålla det höga tak som vi ändå försöker att hålla, varierat mellan att låta ligga kvar eller att ta bort "rubbet".

Mvh
Moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad bra ! Brille verkar ju vara på hugget och har koll på inlägg enligt nummer även om det är 150 sidor bakåt , som Hon fortsätter kommentera så se gärna tidigare inlägg som Bör klassas trianglar eftersom Brille tydligen finner dina inlägg som stödjande för sina argumentationer oavsett egna påhopp som är långt mer utstuderade och specifika om vi ska prata person påhopp . Gäller flertalet adresserade av Brille i tråden .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Mig veterligen håller jag ingen bakom ryggen och jag har därför försökt blunda och enbart agerat när jag fått trianglar varifrån det än har kommit. Men pga att några från alla de sidor, både trianglat och sen även själva huggit snabbare än kobror, så har det ibland varit väldigt svårmodererat och då har jag för att i möjligaste mån bibehålla det höga tak som vi ändå försöker att hålla, varierat mellan att låta ligga kvar eller att ta bort "rubbet".

Mvh
Moderator

Men fy sjutton, jag avundas dig inte. Jag ber om ursäkt för att jag ibland gått över gränsen, det hettar till och det är barnsligt jag vet:p, ska försöka bättra mig nu.:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för
matnyttig läsning :) .

Har en liten undran vad ni (båda sidor) anser om den tyska utbildningsskalan ? Om man ska följa den hur ser "tygelföringen" / tygellängden ut innan steg tre?


Hittade en äldre tråd om detta där flera av er deltog.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7274429

Du frågar om utbildningsskalan som var på tapeten 2007. Du kanske inte har läst mina tidigare inlägg där jag berättar att det finns (åtminstone) en annan "utbildningsskala" än den tyska/svenska. Jag tänker på den som Philippe Karl använder sig av. Den ser ut så här
l%25C3%25A4tthetens%2Bskola.jpg
.
Bilden kommer från http://klassiskridning.blogspot.se där det också finns förklaring till hur den skall läsas.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller med om att ryttaren där du påtalar gör grövre handhjälper. Men jag ser det som korrigerande hjälper iom att hästen är ung, spänd och man måste hjälpa den hålla balansen.

När man som ryttaren gör tar snabbt och direkt ger efter utan att eg fått respons alltid utan bara för att man "ska" ta och ge tycker jag man får sämre hållbar effekt av tygeltagen i balansen. Man måste upprepa mer.
Dock så stör man inte bakbenen på samma vis som om man tar tills önskad effekt och sen ger efter.
Det kan man heller inte göra på så unga hästar alltid. De är inte skolade och kan få panik. Det kan behöva läras in avsuttet med kroppsspråk som förstärkning för att snabbare komma dit.

Jag tar gärna ett längre tygeltag tills det helt går igenom till bakhoven och SEN får jag from steget efter det ett mkt bättre och mer hållbart resultat. Även om jag tillfälligt ngt låser bakbenen i korrigeringen.
Jag upplever det som mer konsekvent, logiskt etc för hästen och ger en snabbare inlärning.
Dock kräver detta en inlärning av signalsystemet jag använder mig av.
och det handlar inte om mer tryck än en del ofta har i handen.

Men jag ser också att den här ryttaren balanserar hästen med handen i fler lägen än ledande och förhållande. Hon lyfter insidan och tränger ngt med insidan för att balansera då hästen faller in.

Jag tycker dock den här sortens större korrigeringar är betydligt trevligare än om man gör det från slack. Hästen kan försvara sig bättre här. Och det blir mer tydligt iom sträckta tygeln.

Men även jag tror på att våga gå ur tävlingsposition m handen i början av skolningen(dvs inte inridningen eller när man satt grunden). I inridningen ska det inte formges så. Och när man formgett så pass att energin kan riktas så kopplar man på bakifrån och rider mest bara därifrån.

Så tänker jag.

Jag gillar det verkligen inte alls och det är inte OK med långa tyglar heller. Korrigeringar på det viset känns helt galet, ungefär som att smälla små barn på fingrarna för att dom rör saker dom inte får fast dom ännu inte förstår bättre.

Som jag ser det så en spänd häst är inte mottaglig för inlärning, då är det ingen ide att ens försöka. Enligt mitt ridsystem så sätter man avslappning och lugn före allt annat. Gäller den unga hästen i grunden så väl som den mer skolade hästen som kanske vissa dagar/stunder är mer spänd än vanligt. Då jobbar man med det, att slappna av först, sen kan man börja med signaler och förflyttning av kroppsdelar mer fokuserat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
39 741
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 664
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 329
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
895
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp