Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

mannagryn

Trådstartare
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för
matnyttig läsning :) .

Har en liten undran vad ni (båda sidor) anser om den tyska utbildningsskalan ? Om man ska följa den hur ser "tygelföringen" / tygellängden ut innan steg tre?


Hittade en äldre tråd om detta där flera av er deltog.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7274429
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Oj en gammal tråd och här sitter vi än några av oss :D fast jag har åtminstone annat nick :angel:.

Men jag skulle säga att det varierar en aning med häst men att det alltid ska finnas förutsättningar för kontakt, inga fladdrande lösa tyglar. Så hästen ska alltid ridas fram mot handen sa s.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för
matnyttig läsning :) .

Har en liten undran vad ni (båda sidor) anser om den tyska utbildningsskalan ? Om man ska följa den hur ser "tygelföringen" / tygellängden ut innan steg tre?


Hittade en äldre tråd om detta där flera av er deltog.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7274429

Har inte läst tråden du länkade till, vet inte heller om jag var inblandad men om man nu ska se till kontakten, så måste den finnas i de tre första stegen.

Om de första stegen rids som de ska så betyder detta att kontakten, stödet i bägge tyglarna är så pass lika, lätt med sug.
Arbetar hästen genom kroppen, liksidigt så påbörjas schwung.

Utan kontakten kan man inte gå vidare, något som en del i denna tråd inte fått uppleva,
Dvs en häst som arbetar genom kroppen enligt utb.skalan och där man kan gå vidare.
Inte bara kunna svänga, stanna i ett bekvämligt tempo.

Rider man enligt utb.skalan, krävs det lite från ryttaren, ju mer igenom kroppen hästen är så blir rörelsen stor, men med rörelse genom överlinjen som faktist gör att man sitter bekvämt även fast hästen rör sig med schwung och kadens.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för
matnyttig läsning :) .

Har en liten undran vad ni (båda sidor) anser om den tyska utbildningsskalan ? Om man ska följa den hur ser "tygelföringen" / tygellängden ut innan steg tre?


Hittade en äldre tråd om detta där flera av er deltog.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7274429

Du frågar om utbildningsskalan som var på tapeten 2007. Du kanske inte har läst mina tidigare inlägg där jag berättar att det finns (åtminstone) en annan "utbildningsskala" än den tyska/svenska. Jag tänker på den som Philippe Karl använder sig av. Den ser ut så här
l%25C3%25A4tthetens%2Bskola.jpg
.
Bilden kommer från http://klassiskridning.blogspot.se där det också finns förklaring till hur den skall läsas.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

KL

Till Ray

(Höll på att skriva i den andra tråden men då jag skulle skicka hade den flyttats hit.:D)

Jag har tittat på filmen nu och jaa, det var ju intressant på många sätt, men det skiljer sig rejält med hur jag ser det i grunden. Eftersom jag inte börjar i den änden, utan har lös tygel i starten, så faller en hel del av det hon pratar om bort.

Problem tex med att hästen inte går fram ordentligt finns ju inte på samma sätt. Den elastiska kontakten har vi ju inte heller. Men längre fram, när tygeln kortas mer och mer, blir det mer likt, tanken med lååånga gummiarmar tex, den använder vi också. Men kanske inte främst med tanke på kontakten med munnen/nosen då, utan mer för att ge hästen utrymme att röra sig på, i alla fall i grunden.

En annan sak som skiljer är handen, vi rider med öppen hand, inte stängd, det hänger förmodligen också ihop med att tygeln är lös och risken för dragande från hästen inte finns på samma sätt. Klart det kan hända ändå, men då får man sluta handen just då och sen öppna den igen. Sen tittade jag inte igenom hela, jag har inte riktigt tid tyvärr, så det kanske framkom mer mot slutet som jag inte har tagit hänsyn till här.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

KL

Till Ray

(Höll på att skriva i den andra tråden men då jag skulle skicka hade den flyttats hit.:D)

Jag har tittat på filmen nu och jaa, det var ju intressant på många sätt, men det skiljer sig rejält med hur jag ser det i grunden. Eftersom jag inte börjar i den änden, utan har lös tygel i starten, så faller en hel del av det hon pratar om bort.

Problem tex med att hästen inte går fram ordentligt finns ju inte på samma sätt. Den elastiska kontakten har vi ju inte heller. Men längre fram, när tygeln kortas mer och mer, blir det mer likt, tanken med lååånga gummiarmar tex, den använder vi också. Men kanske inte främst med tanke på kontakten med munnen/nosen då, utan mer för att ge hästen utrymme att röra sig på, i alla fall i grunden.


En annan sak som skiljer är handen, vi rider med öppen hand, inte stängd, det hänger förmodligen också ihop med att tygeln är lös och risken för dragande från hästen inte finns på samma sätt. Klart det kan hända ändå, men då får man sluta handen just då och sen öppna den igen. Sen tittade jag inte igenom hela, jag har inte riktigt tid tyvärr, så det kanske framkom mer mot slutet som jag inte har tagit hänsyn till här.

Tror oxå öppen hand har att göra med lång tygel. Man har ju inte samma direkta kontakt och då spelar det säkert onte så stor roll.
Men om man nu rider med kontakt är det viktiga saker hon säger och det är många som inte följer hennes enkla regler!

Angående ryck i munnen så tror jag inte att man rycker hästen i munnen om man har slak tygel och gör yviga rörelser. Men om man har kort tygel och glappkontakt blir det inte bra. Då känner man inte hur man följer med armarna och låser gärna fast handen på en punkt vilket gör att man stör hästen och den tappar bjudning.
Hon visade fint hur man kan variera kontakten utan att det syns och utan att man blockerar hästen, genom att man fortfarande följer med.
Angående att hästar inte lär sig när de är spända så både håller jag med och inte. En unghäst måste lära sig att lyssna fast den är spänd, och då kommer man på sikt få den avspänd. Kommer jag in på hoppbanan med en fyra åring så lär den vara spänd- men den måste lära sig lyssna på mig ändå. Och då kräver det tydlig ridning, klara direktiv...
Jag tycker för övrigt ingen av de filmer vi diskuterat rycker hästen i munnen- jag tycker det finns bättre ord att använda
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

.
En annan sak som skiljer är handen, vi rider med öppen hand, inte stängd, det hänger förmodligen också ihop med att tygeln är lös och risken för dragande från hästen inte finns på samma sätt. Klart det kan hända ändå, men då får man sluta handen just då och sen öppna den igen. Sen tittade jag inte igenom hela, jag har inte riktigt tid tyvärr, så det kanske framkom mer mot slutet som jag inte har tagit hänsyn till här.

Man får inte samma elasticitet o kontakt med en öppen hand, inom dressyren så är det inte ovanligt på tävling att se ekipage med just öppna händer och de gör väl oftast det för att de vill vara mjuka, men det drabbar kontakten negativt, blir mer ryck, än om man lär sig rida med sluten och i det rätt handposition.
Att hålla på och ha öppen hand o sluta den ger mkt mer stumhet och ofrivillig rörelse gentemot hästen än vad man tror, lite samma tänk som att rida med långtygel-när man väl ska ge en hjälp så krävs det så mkt mer och det blir inte bra ändå.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det man börjar med innan man fortsätter med något annat är att få en jämn kontakt på båda tyglarna, alltså lika kontakt på båda tyglarna. Detta genom engagerade bakben förmå hästen att "kliva fram till bettet". Handen är stilla, mjuk och "levande". Skänkeln ligger intill men får inte vara klämmande, hästen måste få plats att "komma upp" med ryggen, få bli "bred".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Man får inte samma elasticitet o kontakt med en öppen hand, inom dressyren så är det inte ovanligt på tävling att se ekipage med just öppna händer och de gör väl oftast det för att de vill vara mjuka, men det drabbar kontakten negativt, blir mer ryck, än om man lär sig rida med sluten och i det rätt handposition.
Att hålla på och ha öppen hand o sluta den ger mkt mer stumhet och ofrivillig rörelse gentemot hästen än vad man tror, lite samma tänk som att rida med långtygel-när man väl ska ge en hjälp så krävs det så mkt mer och det blir inte bra ändå.

Kan skriva under på det. Jag har haft ovanan att ha lite öppna händer (och ramlar stundtals i fällan fortfarande). Min häst är som tur är som en öppen bok att rida och jag har fått klart för mig på ett mycket tydligt sätt varför jag ska ha sluten hand och sträckt tygel, för först då går det att vara mjuk och "levande" i handen och inverka med små rörelser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Håller med. De flesta som har dålig handställning vill egentligen vara mjuka. Sen finns det många som är helt låsta i sina armar oxå vilket såklart gör att hästen kryper ihop framför sadeln.
Nervösa ryttare kan nästan få en häst i sken bara genom att de låser hela kroppen när de panikbromsar och då får hästen ännu mer panik. En bra hand handlar mycket om bra bålstabilitet och man ser många med låst hand och gungande överkropp- alt bakåtlutad överkropp och raka armar....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ryckigt på ett fysiskt kännbart sätt ser jag det som det blir iom att tygeln är kort och rörelsen är stor i relation till tygellängden och att det redan innan finns direktkontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag ser det som att den unga/outbildade hästen behöver mer tydlighet och då i de läget spelar det ingen roll att det tar lite längre tid. Det handlar om inlärning och jag vill att hästen i den processen ska få mer betänketid så det är på sätt och vis ett medvetet val.

Så om tex hästen "tappar" bogen och jag vill att han ska "lyfta" tillbaks den, så ber jag först med sätet, om det inte funkar lägger jag till tygeln som stegvis sträcks tills den tar emot och så väntar jag till hästen flyttar och "lyfter upp" bogen igen, det kan ta hela långsidan innan det händer, men så fort det händer så släpper jag och ger eftergift.

Eftersom det inte är trycket/signalen som hästen lär sig av enligt mitt system, utan eftergiften så spelar det helt enkelt ingen roll hur lång tid det tar, bara det slutar bra. Nästa gång kommer hästen att svara tidigare, sen tidigare och tidigare och tidigare och till slut så svarar hästen på sätet direkt. Då finns bara tygeln där som guide. Eftersom kontakten är mycket lös redan i grunden och den längre kommna hästen svarar primärt på sätet och det bara behövs mycket lätt signal från tygeln då och då, lite piller med fingret, kan handen vara öppen hela tiden. Signalsystemet sitter alltså mer i fingrarna då och inte hela handen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ryckigt på ett fysiskt kännbart sätt ser jag det som det blir iom att tygeln är kort och rörelsen är stor i relation till tygellängden och att det redan innan finns direktkontakt.

Kort tygel och stum hand = för hård kontakt, stora signaler
Kort tygel och "levande" hand = mjuk kontakt, små signaler
Glapp tygel = ryckig kontakt med för stora signaler, ryttaren får använda hela armen istället för att finlira med fingrarna
Lång tygel = för stora signaler, även här använder ryttaren hela armen
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Snälla, lägg ut länken till den film som du och Fiador m.fl. diskuterar nu.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kort tygel och stum hand = för hård kontakt, stora signaler
Kort tygel och "levande" hand = mjuk kontakt, små signaler
Glapp tygel = ryckig kontakt med för stora signaler, ryttaren får använda hela armen istället för att finlira med fingrarna
Lång tygel = för stora signaler, även här använder ryttaren hela armen

Mjuk hand kan också vara som gummiband = otydlig
Tydlig signal kan ges genom att använda tummen mot pekfingret. Tydlig signal ges i enbart rätt ögonblick och inte genom att hela tiden krama eller röra på fingrarna. T.ex. i vilket ögonblick (när höger framben vara upplyft eller när hästen stödjer på höger framben eller någonstans därimellan) skall ett tygeltag tas på höger tygel för att hästen skall flytta sitt vänstra framben åt vänster?

Den skicklige ryttaren använder de hjälper som den behöver för att berätta för hästen vad ryttaren vill. Det kan då innebära att ryttaren behöver använda hela armen för att budskapet skall gå fram. Då ryttare och häst är överens/samspelta behövs inga yviga rörelser för just de rörelser/övningar de är överens om.

Jag tycker att det absolut viktigaste är att ALDRIG dra, varken medvetet eller omedvetet. Så fort hästen ger efter (då ryttaren lagt ett tryck i bettet) skall hästen direkt få belöning genom att trycket minskar/försvinner. Det får den inte om ryttaren drar. Vad är att (omedvetet) dra? Varje ryttare som vill ha en bra hand borde testa att dra i ett snöre som också någon annan drar i för att känna skillnaden mellan att dra och bara hålla emot när den andre drar och sedan släpper. Om man drar när den andre släpper taget åker hela armen bakåt och snöret är sträckt. Om man inte drar är armen kvar i ursprungsläget och snöret blir slakt. Håll armen i samma position med böjd armbåge som vid ridning.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ryckigt på ett fysiskt kännbart sätt ser jag det som det blir iom att tygeln är kort och rörelsen är stor i relation till tygellängden och att det redan innan finns direktkontakt.

Inte nödvändigtvis alltid faktiskt, är rörelsen med handen menad och hästen väl eftergiven så är det inte nödvändigt att det blir fysiskt kännbart för hästen, det kan se ut så visst, men då vet man inte själv hur en eftergift hos hästen kan kännas och inte heller se skillnaden mellan en hand som ser mer stilla ut men som är stum o omöjliggör fin eftergift hos hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så uppfattar jag det också. Jag sitter här på morgonen och tänker lite simplistiskt, och då funderar jag ungefär så här: Om man inte behöver tyglarna till någonting, så kan man ju rida utan huvudlag. Det verkar inte vara någon i tråden som är sugen på det. Då drar jag slutsatsen att man vill använda tyglarna för att kommunicera med hästen. Och då är det för mig, rent logiskt, svårt att förstå varför man vill ha en obefintlig kontakt fram till bettet för att sedan tvingas ta upp den när den behövs. Om man som ryttare har dålig kroppskontroll och inte klarar av att ha en oberoende hand förstår jag det, för med hängande tygel stör man mindre. Men om man har en oberoende och mjuk hand som tänker framåt stör man ju inte hästen bara för att man har konstant kontakt med munnen. Den stora fördel man har är att man man inverka blixtsnabbt och med mycket små rörelser. En vibration i ringfingret kan räcka för att kommunicera det man vill.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Eftersom det inte är trycket/signalen som hästen lär sig av enligt mitt system, utan eftergiften så spelar det helt enkelt ingen roll hur lång tid det tar, bara det slutar bra. Nästa gång kommer hästen att svara tidigare, sen tidigare och tidigare och tidigare och till slut så svarar hästen på sätet direkt. Då finns bara tygeln där som guide. Eftersom kontakten är mycket lös redan i grunden och den längre kommna hästen svarar primärt på sätet och det bara behövs mycket lätt signal från tygeln då och då, lite piller med fingret, kan handen vara öppen hela tiden. Signalsystemet sitter alltså mer i fingrarna då och inte hela handen.

Eftergift används alltid hos de som rider med kontakt, bara det att du kanske inte ser? då din eftergift blir med hängande lös tygel medans en eftergift kan vara väl så tydlig för hästen men inte synas för ett oinvigt öga- dessutom är man ute efter lite snabbare signaler, alltså långt fler eftergifter än bara 1 per långsida ex.

Och om du enbart har lite signalsystem med fingrarna så missar du hela elasticiteten från hand, handled till armbåge, ja det blir stumt och faktiskt också ryckigt när hjälp väl ges, en öppen hand är inte samma som mjukhet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker att det absolut viktigaste är att ALDRIG dra, varken medvetet eller omedvetet. Så fort hästen ger efter (då ryttaren lagt ett tryck i bettet) skall hästen direkt få belöning genom att trycket minskar/försvinner. Det får den inte om ryttaren drar. Vad är att (omedvetet) dra? Varje ryttare som vill ha en bra hand borde testa att dra i ett snöre som också någon annan drar i för att känna skillnaden mellan att dra och bara hålla emot när den andre drar och sedan släpper. Om man drar när den andre släpper taget åker hela armen bakåt och snöret är sträckt. Om man inte drar är armen kvar i ursprungsläget och snöret blir slakt. Håll armen i samma position med böjd armbåge som vid ridning.
.

Det är ju precis detta som Jane Savioe visar i filmen som lades ut i del 3 av tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
68 827
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 679
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 395
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 926
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp