Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tanken med piaff är väl att den skall utföras på stället med aktiva framben. Ja visst det blir en relativ höjning av framdelen, inte en verklig. Det duger inte som du så riktigt påpekar.

Nu skall vi börja jämföra uppställningsbilder på en hingst i stillastående med samma häst i piaff! Snacka om teoretiskt. Ok låt oss då göra det. Jag tar för givet att vi då kan göra även andra jämförelser än de Axel gör.
- I jämförelsebilden som Axel la upp framgår det att hästen inte är krokhasig. Den ska alltså, enligt Axel, jämföras med bilden på samma häst i piaff där den böjer sina knä- och hasleder väldigt mycket.
- Man kan ju se hur spänd hela hingsten är på piaffbilden jämfört med uppställningsbilden, inte bara i bakdel och överlinje utan hela hästen.

Hålla med och konstatera ...

Så du anser alltså att skimmeln visar en bra piaff?

Och att Totilas borde ha kunnat visa piaff lika avspänd som när han står stilla iförd grimma? (Nu tycker ju jag att han ser så avspänd och nöjd ut det går i sin piaff). Men du kanske pratar om någon annan svart häst?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du har tappat bort mig totalt. Men det kan bero på att jag är för okunnig om hästars anatomi. Jag trodde att vinklingen i hästens bäcken borde vara synbar för ögat genom förändringen av vinkeln på hästens kors. Om man jämför den uppställda bilden på Totilas och den bild där han piafferar ser man en markant skillnad i korsets vinkel. Detta har i alla fall jag uppfattat som ett bevis på att hästen verkligen vinklar sitt pelvis ganska ordentligt. Men kanske jag har fel i det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Därför Kryddan inte lade in de bilderna för det här syftet. Du lade väl in dina bilder på din häst för att visa hur det "skulle se ut"?

Oavsett anledning, dina bilder var till för den här tråden, det är väl en jä_la skillnad?
Vet du vilket syfte kryddan hade med att lägga ut bilderna? Kryddan har fått mycket beröm för bilderna i den andra tråden. Det kan ingen ta ifrån hen.

Jag (Brille) har inte tyckt något om bilderna. Jag kommenterar något som framgår av bilden och som är relevant med avseende på kryddans inlägg.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Därför Kryddan inte lade in de bilderna för det här syftet. Du lade väl in dina bilder på din häst för att visa hur det "skulle se ut"?

Oavsett anledning, dina bilder var till för den här tråden, det är väl en jä_la skillnad?
Jag misstog mig och trodde att kryddans bilder var bilder hon lagt in till tråden tidigare, så fel av mig!

Haha, mina tre år gamla bilder visar inte det färdiga resultatet utan första träningstillfället och ett år senare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Oavsett varför du lade in dem hade det med denna tråd att göra. Jag tycker det är en stor skillnad.

Jag har ingen avsikt att lägga in bilder här, för jag har inget att visa upp för jag har så mycket att jobba med, så det ger ingenting. Jag har lagt in nån bild på dressyr förut, men det var en presentation "såhär ser jag och min häst ut.." ;-) känns som det räcker... :) Men jag vet var vårt mål är. Den där känsla av dans du vet, som du spydigt kommenterade...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vet du vilket syfte kryddan hade med att lägga ut bilderna? Kryddan har fått mycket beröm för bilderna i den andra tråden. Det kan ingen ta ifrån hen.

Jag (Brille) har inte tyckt något om bilderna. Jag kommenterar något som framgår av bilden och som är relevant med avseende på kryddans inlägg.

Ta den diskussionen med Kryddan, kanske en ursäkt är på sin plats
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så du anser alltså att skimmeln visar en bra piaff?

Och att Totilas borde ha kunnat visa piaff lika avspänd som när han står stilla iförd grimma? (Nu tycker ju jag att han ser så avspänd och nöjd ut det går i sin piaff). Men du kanske pratar om någon annan svart häst?
Jag anser att skimmeln har bra resning fram och bra framben. För att kunna ha dessa framben krävs rätt understöd bak och en viss böjning i pelvis. Men jag tror att den skulle kunna vara ännu bättre. Jag tycker att skimmelns piaff är mer piaff än den som de båda svarta hästarna visar.

Jag tycker inte att det är någon bra ide att jämföra en bild på en stillastående häst med en häst i piaff och därav dra slutsatser om böjningen i pelvis är tillräcklig i piaffen eller inte. Gör man det kan man väl göra andra jämförelser också.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du menar där jag la upp ett klipp där jag menar att dans inte måste innebära konstant kroppskontakt?

Och detta är en diskussion for god's sake! Förväntar du dig att samtalet kommer föras easy and breezy så har du kommit fel. Du är ju inte heller den som blåser rosenblad på alla deltagande här. Sålänge det är ett ämne som berör och intresserar kommer känslor och humör svaja i denna tråd, och så är det med det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du menar där jag la upp ett klipp där jag menar att dans inte måste innebära konstant kroppskontakt?

Och detta är en diskussion for god's sake! Förväntar du dig att samtalet kommer föras easy and breezy så har du kommit fel. Du är ju inte heller den som blåser rosenblad på alla deltagande här. Sålänge det är ett ämne som berör och intresserar kommer känslor och humör svaja i denna tråd, och så är det med det.

Nä, när du ojade dig över jämförelsen..

Nej, jag blåser inte rosenblad över de som inte kan hålla en hövlig ton. Då tappar jag respekten.

Thats it.

Agerar du likadant när du inte sitter bakom datorn?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vet du vad, jag startade inte denna tråd för att få medhåll. Jag startade den för att ge folk chansen att vara 100 % ärliga gällande vad de tyckte om detta, om systemet, tänket, sättet. Jag lade upp bilder på mig och min häst tidigt i tråden, inte för att bli belönad för mitt hårda arbete utan jag var ute efter ärlig kritik.

DET tycker jag är en del av tjusningen med att starta tråden på internet och inte samla ihop ett knippe människor till en sorts "book club", att ALLA kan känna sig trygga med att faktiskt säga vad dom egentligen tycker! Då kan man inte vara så jäkla rädd för att bli lite kritiserad och trampat på. För mig blir det mer ett sug att träna ännu hårdare och försöka motbevisa alla x)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag antog att du ville ha synpunkter iom att du startade tråden.

Men att bli trampad på är aldrig okej - i min värld. Oavsett om man pratar med människan fysiskt eller gömmer sig bakom sin dator.

Vet du att det går att komma med kritik utan att komma med spydiga kommentarer om hur folk tycker och tänker. Du kanske får ut mer av dina trådar om du håller en mer trevlig approach?

Det finns de som mår riktigt dåligt att bli trampad på och får ingen extra energi av att bli dåligt behandlad - men de brukar lära sig och håller sig undan Buke för det finns alldeles för många av den kalibern här.

Men kul för dig att du får känslan av att du "minsann ska visa" av att få mothugg och bli trampad på. Men tänk på att alla kanske fungerar inte som du.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag anser att skimmeln har bra resning fram och bra framben. För att kunna ha dessa framben krävs rätt understöd bak och en viss böjning i pelvis. Men jag tror att den skulle kunna vara ännu bättre. Jag tycker att skimmelns piaff är mer piaff än den som de båda svarta hästarna visar.

Jag tycker inte att det är någon bra ide att jämföra en bild på en stillastående häst med en häst i piaff och därav dra slutsatser om böjningen i pelvis är tillräcklig i piaffen eller inte. Gör man det kan man väl göra andra jämförelser också.

Då kan man ju undra varför du skrivit så här:
"Man kan ju se hur spänd hela hingsten är på piaffbilden jämfört med uppställningsbilden, inte bara i bakdel och överlinje utan hela hästen."

Angående stillbilderna du jämför, du tycker inte att skimmeln ser tämligen spänd ut?
Jag tycker inte det ser ut som om skimmeln kommer upp fram, helt enkelt eftersom den inte sätter under sig bak lika bra som de andra (och då framförallt Totilas). Den ser ut att spänt bara trampa upp ned. Dessutom är hela överlinjen spänd, inklusive nacken som den trycker upp, den saknar rundning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu tror jag du missförstår mig igen. Det är en sak att vara helt genuint (och kanska nästan lite brutalt) ärlig i sina åsikter och en annan att gadda ihop sig som en flock vargar och attackera en enskild individ. Det kan vara för något denne person sagt tidigare i tråden som dras upp gång på gång på gång och personen i fråga får ingen chans att förklara sig då "vargarna" är där och hugger sönder, förvrider meningen, eller bara förlöjligar. Typ som "Ja, men Fiador och Brille tycker.. hahah.. *fniss* höhö.."

Tycker du att jag beter mig oacceptabelt nedvärderande tycker jag du ger mig ett exempel på detta. Kanske du missförstått mig?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag har säkert missförstått. Jag tolkade dig att man får räkna med att "ta skit" här helt enkelt och att det är okej att trampa lite på folk, du blir själv taggad av det. Att vara genuint ärlig är ju bra, om det är brutalt eller inte är ju upp till var och en att uppskatta.

Att leta inlägg där jag tycker du är nedvärderande i ditt uttryck har jag varken tid eller lust med. Antingen så anser du att det ligger något i det jag skriver, att du kanske uttrycker dig illa vissa gånger. Eller så tycker du att jag snackar en massa skit. Det är upp till dig..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag måste ärligt säga att jag tycker att tonen i tråden många gånger har varit väl hård, särskilt mot Brille m.fl. Detta säger jag med reservation för att det kan finnas borttagna inlägg från dem som jag inte har hunnit se. Det finns en tendens till förlöjligande som jag inte tycker gynnar diskussionen. Även om jag själv blir alltmer förvirrad över bl.a. Brilles ståndpunkt, så tror jag inte att vi närmar oss någon förståelse av varandra genom att vara otrevliga.

Jag förstår på sätt och vis att Kryddan inte gillade att hennes bilder från dressyrtråden användes här. Själv tycker jag hon rider fantastiskt fint och föredömligt. Men oavsett det så är det kanske ändå lite så, att om man har lagt ut bilder på ett offentligt forum eller annorstädes på nätet, så får man acceptera att de diskuteras. Vi diskuterar ju massor av bilder här på ryttare som inte har medgett det på något sätt. Vi har inte frågat Edward Gal, Jane Savoie eller Philippe Karl om det är ok att vi dissikerar deras bilder. Självklart ska man vara respektfull (det tycker jag man ska vara även när det gäller proffsens bilder) och aldrig någonsin kränkande. Kanske har jag fel. Men jag tänker att om någon i tråden som står på "tygelkontaktsidan" visste vem Brille är IRL och kunde hitta bilder av henne på t.ex. en hemsida; skulle man då verkligen inte använda dem här? Handen på hjärtat?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

lades bilderna ut i den här tråden?
Nu snackas det om så många bilder så jag vet inte vilka bilder du avser just nu. Men eftersom det är ett svar på något av mina inlägg, vilket av dem framgår inte, svarar jag så här; de bilder som jag använde i ett svar till kryddan har lagts ut av kryddan i en annan tråd.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu snackas det om så många bilder så jag vet inte vilka bilder du avser just nu. Men eftersom det är ett svar på något av mina inlägg, vilket av dem framgår inte, svarar jag så här; de bilder som jag använde i ett svar till kryddan har lagts ut av kryddan i en annan tråd.

*knapplån*

Det var då ett HIMLA gafflande. Sluta tjafsa allihopa och försök nu börja om med vad ni vill diskutera i detta ämne och ge 17 i att hacka på varann hur osams ni än är. Alla är individer och har egen förförståelse för hur, vad och varför. Även om man nu anser att nån "skitit i det blå skåpet", så får man kanske ge sig någon gång. Flera har ju ändå liksom mig varit här sen 1997 nånting... och då borde man förstå att alla har SIN egna fyrkantiga låda, som det är livsfarligt att kliva ur. Men om den lådan fungerar för en eller ett par och en annan låda, funkar för en eller ett par andra... Då ÄR det så och då får man släppa och gå vidare. Man kanske helt enkelt får inse, att man inte kan allt, även om man tror det.

Detta är ett öppet, allmänt diskussionsforum för hela Sveriges hästintresserade människor och inte ett internt kafferep. Ha eran "förbaskade catfight" någon annanstans.


Starta en HELT ny tråd lägg in relevanta bilder/filmer och skriv då tydligt vad de föreställer, var ni har hämtat dem KOLLA COPYRIGHT, lägg in relevant text som bakgrundsfakta och skriv då tydligt VARFÖR ni hänvisar just till den, de bilderna/filmerna, den texten/de texterna, var ni hämtat den och så vidare, och diskutera, det som ska diskuteras i stället för att hugga varann i knävecken hela tiden.

Nu stänger jag denna lekstuga. Och nej, det är ingen idé att någon skriver att "så farligt var det väl inte". Jo, detta tjafs som hela tiden utkristalliserar sig har inget med forumet ridning att göra.

Mvh

Moderator.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
68 826
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 679
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 395
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 926
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp