Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för
matnyttig läsning :) .

Har en liten undran vad ni (båda sidor) anser om den tyska utbildningsskalan ? Om man ska följa den hur ser "tygelföringen" / tygellängden ut innan steg tre?


Hittade en äldre tråd om detta där flera av er deltog.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7274429
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*Knapplån*

Nu ställer jag ner foten en sista gång, sen stänger jag denna tråd och alla trådar i detta ämne som enbart skapas för att vissa ska få hacka på varann och sen triangla "olämpliga inlägg" och sen fortsätta i samma anda.

Ja, nu är jag FÖRBANNAD! - SKÄRPNING. Det är är inget käringdagis, som Clas Ohlsson är gubbdagis. Utan jag som forumanvändare IngelaH - inte moderator, tycker att Bukefalos forum är ett fantastiskt verktyg för hästintresserade människor som vill lära sig mer. Att då sen det finns en handfull människor som gör sitt bästa att FÖRSTÖRA detta forum, är SORGLIGT.

Med vänliga hälsningar

moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag fick intrycket av frågan att det ena är bra och det andra dåligt. Det var det jag tyckte var konstigt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Sen har vi alla hästar som "inte går att rida med bett".
:) Vart finns alla dessa hästar? Jag har aldrig träffat på en enda. De måste vara ytterst sällsynta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nog finns det en hel del hästar som påstås inte fungera med ett vanligt bett. Att du inte sett någon säger inte så mycket faktiskt. Vilket det inte hade gjort om jag inte heller sett så mycket sådant. Jag menar att din värld inte är referens för all ridning, lika lite som min är det :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nog finns det en hel del hästar som påstås inte fungera med ett vanligt bett. Att du inte sett någon säger inte så mycket faktiskt. Vilket det inte hade gjort om jag inte heller sett så mycket sådant. Jag menar att din värld inte är referens för all ridning, lika lite som min är det :)

Men det här med att den o den hästen inte går att rida med bett o vanlgit träns, det är ju inom all ridning. Det finns ju hopphästar med en uppsjö av oliak bettkonstellationer, så varför det alltid ska hackas på just den ridning som avse shär är VÄLDIGT konstigt, anser jag.Kan ni inte ge upp någon gång och sluta dra upp just detta i varenda eviga tråd som dyker upp, utan svara i stället den nya person som dök upp för en stund sen och hade en ffråga om tyska utbildningsskalan. Det finns ju som hon säger en uppsjjö av trådar där exakt samma persongrupp dyker upp och där exakt samma diskussioner rapas gång på gång på gång. Finns det verkligen inget annat sätt att skapa en normal och trevlig diskussion som kan fortsätta och inte bara hamna i samma *piiip* ekorrhjul varenda *piiip* gång?

/IngelaH
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker att det är helt otroligt att denna tråden hållit så pass god ton att den fått fortsätta såhär länge ;-)
Mitt bland all rundgång så skrivs mycket bra och intressanta saker och det är roligt att verkligen tänka igenom vad man tror på och står för. Så jag hoppas den hänger i lite till utan bli varken tråkig eller elak...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hoppas du inte stänger tråden för den har varit väldigt intressant ur flera perspektiv! Och jag är säker på att många har haft glädje av den för att som Ray säger, den har fått även mig att tänka till och fundera på vad som är hönan och vad som är ägget egentligen. Och vad som krävs för att det ens skall bli ett ägg. Det har varit en tråd som har gjort att man har varit tvungen att fundera på vissa grundläggande saker i ridningen och vad det är man själv prioriterar och VARFÖR.
Jag skulle gärna svara "Mannagryn", men det går inte att göra det utan att läsa igenom den tråden som det länkas till, det är ju en del av frågan så att säga. Och det orkar jag inte. Generellt sett så är min personliga uppfattning att när hästen är inriden och har fått en bra motor så bör man rida med kontakt. Men det är bara vad jag tycker. Finns det ingen motor så finns det inget att ha kontakt med heller. Det var åtminstone ett försök till svar... :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast i ärlighetens namn Ingela så måste jag nog säga att det inte är det sedvanliga tjafset från samma håll som du är van utan i just denna lite unika tråd så är det andra lägret som beter sig sämst ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*Knapplån*

Nu ställer jag ner foten en sista gång, sen stänger jag denna tråd och alla trådar i detta ämne som enbart skapas för att vissa ska få hacka på varann och sen triangla "olämpliga inlägg" och sen fortsätta i samma anda.

Ja, nu är jag FÖRBANNAD! - SKÄRPNING. Det är är inget käringdagis, som Clas Ohlsson är gubbdagis. Utan jag som forumanvändare IngelaH - inte moderator, tycker att Bukefalos forum är ett fantastiskt verktyg för hästintresserade människor som vill lära sig mer. Att då sen det finns en handfull människor som gör sitt bästa att FÖRSTÖRA detta forum, är SORGLIGT.

Med vänliga hälsningar

moderator


Men nu tar du väl i, så farligt har det väl inte varit i denna tråd? Vila upp dej och ta det lugnt, här händer inga katastrofer, du behöver inte vara orolig :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

:) Vart finns alla dessa hästar? Jag har aldrig träffat på en enda. De måste vara ytterst sällsynta.

Jag tror inte heller att det finns särskilt många, men det finns en hel del ryttare som hävdar det om sina hästar:idea:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Oj en gammal tråd och här sitter vi än några av oss :D fast jag har åtminstone annat nick :angel:.

Men jag skulle säga att det varierar en aning med häst men att det alltid ska finnas förutsättningar för kontakt, inga fladdrande lösa tyglar. Så hästen ska alltid ridas fram mot handen sa s.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*Knapplån*

OK, om då tråden håller så bra, trevlig och positiv ton rakt igenom, där alla får säga vad de vill, vill jag inte se att Brille och Fiador punktmarkeras hela tiden, utan att ni även respekterar deras ord. ALLA ska respektera ALLA även om ALLA inte delar ALLAS åsikter.

Inga ironiskt spydiga gliringar och olämpliga fniss med andra ord från, eller åt NÅGOT håll.

O dra för i piip inte upp hundra år gamla uttjatade argument, för era åsikter om ni inte kan komma med något nytt. Ni kanske någon gång får se er överbevisade att det finns flera vägar till Rom.

Något mindre kinkig

/Moderator

som äntligen fått kontakt med läkare, efter två skcikade remisser enlgit läkare och optiker, som ingen ögonmottagning mottagit, men nu har optiker FAXAT remiss på ögonmottagningens order och jag har fått akut jourtid i morgon.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast du .. du har ju rensat tråden på dom påhopp fiador gjort.. tex det inlägget då hon talade om hur dåligt Solis måste må när hon målat in sig i ett hörn..

Även svaret från fiador till mig tog du bort och även då du gick in i tråden och talade om för fiador att hon faktiskt får tänka på vad hon skriver..

Så att säga att vi ska respektera vad fiador och brille skriver gäller väl försjutton åt deras håll oxå eller? lägligt att ta bort deras spydiga inlägg till div användare och lämna kvar andras..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för
matnyttig läsning :) .

Har en liten undran vad ni (båda sidor) anser om den tyska utbildningsskalan ? Om man ska följa den hur ser "tygelföringen" / tygellängden ut innan steg tre?


Hittade en äldre tråd om detta där flera av er deltog.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7274429

Har inte läst tråden du länkade till, vet inte heller om jag var inblandad men om man nu ska se till kontakten, så måste den finnas i de tre första stegen.

Om de första stegen rids som de ska så betyder detta att kontakten, stödet i bägge tyglarna är så pass lika, lätt med sug.
Arbetar hästen genom kroppen, liksidigt så påbörjas schwung.

Utan kontakten kan man inte gå vidare, något som en del i denna tråd inte fått uppleva,
Dvs en häst som arbetar genom kroppen enligt utb.skalan och där man kan gå vidare.
Inte bara kunna svänga, stanna i ett bekvämligt tempo.

Rider man enligt utb.skalan, krävs det lite från ryttaren, ju mer igenom kroppen hästen är så blir rörelsen stor, men med rörelse genom överlinjen som faktist gör att man sitter bekvämt även fast hästen rör sig med schwung och kadens.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men det här med att den o den hästen inte går att rida med bett o vanlgit träns, det är ju inom all ridning. Det finns ju hopphästar med en uppsjö av oliak bettkonstellationer, så varför det alltid ska hackas på just den ridning som avse shär är VÄLDIGT konstigt, anser jag.Kan ni inte ge upp någon gång och sluta dra upp just detta i varenda eviga tråd som dyker upp, utan svara i stället den nya person som dök upp för en stund sen och hade en ffråga om tyska utbildningsskalan. Det finns ju som hon säger en uppsjjö av trådar där exakt samma persongrupp dyker upp och där exakt samma diskussioner rapas gång på gång på gång. Finns det verkligen inget annat sätt att skapa en normal och trevlig diskussion som kan fortsätta och inte bara hamna i samma *piiip* ekorrhjul varenda *piiip* gång?

/IngelaH

Fast dom flesta om inte alla hopphästar går på vanliga tränsbett hemma då dom markarbetas.. att man sedan vill ha ett skarpare på tävling där det behövs total kontroll är väl en helt annan sak :confused: Inte så lätt att klämma in 3 korta galoppsprång om hästen går iväg 10 cm för mkt i varje galoppsprång..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast du .. du har ju rensat tråden på dom påhopp fiador gjort.. tex det inlägget då hon talade om hur dåligt Solis måste må när hon målat in sig i ett hörn..

Även svaret från fiador till mig tog du bort och även då du gick in i tråden och talade om för fiador att hon faktiskt får tänka på vad hon skriver..

Så att säga att vi ska respektera vad fiador och brille skriver gäller väl försjutton åt deras håll oxå eller? lägligt att ta bort deras spydiga inlägg till div användare och lämna kvar andras..

Jag rensade trianglade, olämpliga inlägg från ALLA användare, från alla sidor förra vändan när jag höll mig ajour i tråden innan ögonen puckade ur för fjorton dagar - tre veckor sedan. Visserligen lämnade jag några kvar, men då från ALLA sidor, annars får du visa vilka mer inlägg du tycker jag ska ta bort. För som sagt, just nu klarar inte mina ögon att leta fram övriga inlägg. Utan senaste jag tagit bort är de inlägg som Fiador skrev, som jag fått triangel om idag, samt efterföljande reaktioner på Fiadors inlägg från er övriga för det är ju dumt att ha dem hängande i luften.

Nu ber jag om ursäkt för trådkapningen och önskar god fortsatt diskussion och ser att DressyrMupp tagit tag i saken.

Mvh

moderator
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag rensade trianglade, olämpliga inlägg från ALLA användare, från alla sidor förra vändan när jag höll mig ajour i tråden innan ögonen puckade ur för fjorton dagar - tre veckor sedan. Visserligen lämnade jag några kvar, men då från ALLA sidor, annars får du visa vilka mer inlägg du tycker jag ska ta bort. För som sagt, just nu klarar inte mina ögon att leta fram övriga inlägg. Utan senaste jag tagit bort är de inlägg som Fiador skrev, som jag fått triangel om idag, samt efterföljande reaktioner på Fiadors inlägg från er övriga för det är ju dumt att ha dem hängande i luften.

Nu ber jag om ursäkt för trådkapningen och önskar god fortsatt diskussion och ser att DressyrMupp tagit tag i saken.

Mvh

moderator

Inlägg #701 har väl gått över gränsen. Jag vill att det skall ligga kvar, dvs ta INTE bort det. Jag känner mig inte hotad eftersom det borde drabba någon annan om skribentens önskan skall kunna slå in. Tråkigt om det skulle drabba någon helt oskyldig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men nu tar du väl i, så farligt har det väl inte varit i denna tråd? Vila upp dej och ta det lugnt, här händer inga katastrofer, du behöver inte vara orolig :)

*Blänger misstänksamt med onda ögat*

Ok, jag ska försöka :p

//"Dr Jekyll o Ms Hyde"...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

För min del behöver du inte rensa något överhuvudtaget...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
39 741
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 661
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 316
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
895
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp