Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja så är det ju , men Säger du det till en publik som aldrig rider med tygel kontakt och som Ffa inte greppat eller kan ta in vad sug i bettet betyder i sak , samt inte greppat vad HF är jmf med LDR , så har jag full förståelse För att din beskrivning låter oerhört korrigerande och tvingande i dessas öron . Så hade hag säkert tolkat det jag med i det läget faktiskt .

Ja visst kan man tolka det som "tvingande" men för ett vettigt mål ändå. Jag tycker det är lite trams när man pratar om att rida helt på hästens villkor:eek:
Hästen har på ett hyfsat snällt sätt blivit tvingad till att befinna sig i människans tjänst och antingen accepterar man det men gör så gott man kan eller så umgås man bara med vildhästar och låter bli att rida...
Jag skulle ju kalla det vägledande. På samma vis som man kan vägleda hästen upp med halsen så kan man vägleda den ner. Vad är vettigast?

Men visst- om man tror att man drar ner och håller fast de stackars krakarna så är det ju tvång...
Jag tänker lite på Brilles snack om att träna de muskler som man vill stärka. Det argumentet håller inte mot att rida hästen rund. Eftersom man guidar hästen till att använda just de muskler man vill stärka och inte ta enklare men mindre " ergonomiska" genvägar
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja att du och Fiador anser att man kan höja manken genom att dra hästen i munnen har vi ju redan läst om i tusen inlägg.. men att du nu har tagit steget till att även inkludera HF och liknande metoder får man ju anse vara stort :bow:

Fniss......
:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tack!
Kan rekommendera den vidare om man har tid att lyssna vad hon säger. Ligger mycket i vad hon säger.
Tänker särskilt på det hon säger med handens workplace:laugh:

Ja och jag tänkte också på det hon sa om längre tygel och hur man håller handen påverkar kontakten och hur låst eller inte ryttaren själv blir med olika handposition. Det vore något för cowboyen som fiador la in senast, att tänka på. Han inte bara fladdrade runt i alla möjliga lägen utan böjde ju handlederna lite hipp som happ också.
Men det är också något för fiador själv att titta på och försöka förstå helt uppenbart (med tanke på uttalandena om Hester-filmerna bl.a. )
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag vet vad nacke respektive hals på engelska betyder.. vad det nu har med saken att göra :confused: Likförbannat flexar man nacken bakom lod..

Har du ridit LDR/rollkur? Ja iom att du "vet" det mesta hur hästen uppför sig i dessa positioner och hur man går tillväga?

Nej hästarna är inte spända bakom nacken... varför skulle dom vara det ? Har du sett hur en häst kan vrida och vända sig i fritt tillstånd? Klia sig på bogen. på sidan frambenet och på alla möjliga omöjliga ställen.. det hade varit omöjligt med "din teori".

Har du sett hästar i frihet som kliar sig på rumpan hålla huvudet bakom lod i 5-10-20-30 minuter i sträck i samma veva också?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker nog att ingen har rätt att kalla sin ridning mer hästvänlig än den andra i detta sammanhanget!
Kan heller inte se varför det per automatik är grövran ( som i hårdare ) hjälper för att man lyfter händerna yvigt uppåt- i mina ögon inverkar bettet på ett annat ställe i munnen bara. Sen fattar jag inte varför man ska med handen påverka höjden på halsen på det viset.
Och jag tycker INTE att långa tyglar är vänligare mot hästen än en följsam kontakt. Igen- det beror på målet. Man kan inte rida dressyr som mannen på filmen tycker jag- men jag skulle inte säga att han rycker hästen i munnen.

Däremot tycker jag att den släpper ryggen när han lyfter halsen så och jag tycker mest det ser ut som ett sätt att få hästen att lära sig att inte hänga i handen även om den blir framtung. Trevligt att rida på en häst med "mjuk" mun- men jag tycker inte den är mer självbärig för det. Den lär sig hålla balansen utan att lägga sig i handen- men jaha liksom? Den lätta kontakten är för mig ett resultat av en självbärig häst - men inget bevis. Man kan ha en lätt kontakt utan att hästen bär sig ett skvatt

För övrigt tycker jag inte att man ser något ryckande på den andra filmen heller. Inverkan- ja. Ryck- nej.

Från 3,54 och framåt, kolla ryckandet med innerhanden, även vid 4,17, och vid 5,12 yttertygeln, osv.

https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM

Hur skulle hästen inte kunna vara självbärig på lös tygel? Den kanske inte bära sig korrekt, men nog bär den sig själv alltid.:D Det är nog ingen som menar att lös tygel i sig är svaret på allt. Utan det krävs ju skolning av hästen också, men tygeln behöver inte vara sträckt hela tiden för att hästen ska kunna lära sig.

Nej jag håller med om "hästvänligheten" och jag har avstått från att kommentera det här ryckandet just för att jag inte vill starta det här kriget, men eftersom folk så fånigt påstår att tygelhantering där tygeln inte ens är sträckt är "grov", då kunde jag inte hålla tyst längre. Sorry.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*Knapplån*

Snälla, försök att hålla er till sakliga diskussioner och argument och inte köra "a la catfight" ett par veckor framåt... Och försök för i herrans namn att inte läsa allt bokstavligt utan tänk efter... Vad menar skribenten nu, menar denne att denne tycker att det ÄR så här, eller skriver skribenten att det är så, för att denne skriver ironiskt, att... nej, så här är det egentligen inte.

Vi är ju inte fjortisar längre, utan borde kunna uppföra oss på lämpligare sätt.

Jag har på tre veckor, fått efterstarr. Jag opererades för gråstarr 2008 eller 2009 och nu har det gått blixtsnabbt och jag orkar inte med TRAMS, utan jag kommer bli TVÄRILSKEN hädanefter om jag ser något.

Comprende??? om inte... så innefattar min tväilska då minst lika ilsket färgade kort.

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte sagt att hästen inte kan vara självbärig på slak tygel. Bara att den inte behöver vara det. Man kan ha noll i handen och en lydig häst utan att den bär sig för det. Titta på filmen som fio lade in om kontakt så förstår du hur jag tänker.
Det finns bra lätthet och dålig lätthet. Man kan inte bara titta på om kontakten är lätt eller "tung".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte sagt att hästen inte kan vara självbärig på slak tygel. Bara att den inte behöver vara det. Man kan ha noll i handen och en lydig häst utan att den bär sig för det. Titta på filmen som fio lade in om kontakt så förstår du hur jag tänker.
Det finns bra lätthet och dålig lätthet. Man kan inte bara titta på om kontakten är lätt eller "tung".

Jo men nog är den självbärig alltid, men kanske inte på bästa sätt per automatik. Men om ingen håller i den så bär den ju upp sig själv, bra eller dåligt, men det är ingen annan som bär den heller. Sen handlar det ju om inlärning, att hästen lär sig bära korrekt.

Jag ska titta på filmen, men inte ikväll, det har varit en låååång dag och jag ska upp och jobba i morgon, så kanske i morgon kväll.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller med om att ryttaren där du påtalar gör grövre handhjälper. Men jag ser det som korrigerande hjälper iom att hästen är ung, spänd och man måste hjälpa den hålla balansen.

När man som ryttaren gör tar snabbt och direkt ger efter utan att eg fått respons alltid utan bara för att man "ska" ta och ge tycker jag man får sämre hållbar effekt av tygeltagen i balansen. Man måste upprepa mer.
Dock så stör man inte bakbenen på samma vis som om man tar tills önskad effekt och sen ger efter.
Det kan man heller inte göra på så unga hästar alltid. De är inte skolade och kan få panik. Det kan behöva läras in avsuttet med kroppsspråk som förstärkning för att snabbare komma dit.

Jag tar gärna ett längre tygeltag tills det helt går igenom till bakhoven och SEN får jag from steget efter det ett mkt bättre och mer hållbart resultat. Även om jag tillfälligt ngt låser bakbenen i korrigeringen.
Jag upplever det som mer konsekvent, logiskt etc för hästen och ger en snabbare inlärning.
Dock kräver detta en inlärning av signalsystemet jag använder mig av.
och det handlar inte om mer tryck än en del ofta har i handen.

Men jag ser också att den här ryttaren balanserar hästen med handen i fler lägen än ledande och förhållande. Hon lyfter insidan och tränger ngt med insidan för att balansera då hästen faller in.

Jag tycker dock den här sortens större korrigeringar är betydligt trevligare än om man gör det från slack. Hästen kan försvara sig bättre här. Och det blir mer tydligt iom sträckta tygeln.

Men även jag tror på att våga gå ur tävlingsposition m handen i början av skolningen(dvs inte inridningen eller när man satt grunden). I inridningen ska det inte formges så. Och när man formgett så pass att energin kan riktas så kopplar man på bakifrån och rider mest bara därifrån.

Så tänker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Dags att läsa lite igen då. Här kommer länkar till två artiklar som du kanske är intresserad av
http://cvm.msu.edu/research/research-centers/mcphail-equine-performance-center/publications-1/publications/dressage-today/DrClaytonCollection.pdf om "Understanding the biomechanics of your horse’s stride will help you with his training."
och
http://cvm.msu.edu/research/research-centers/mcphail-equine-performance-center/publications-1/publications/dressage-today/the-mcphail-chair-report-10 om "The Effect of Head and Neck Position on the Horse's Balance".

Visst skrev du i ett inlägg nyligen att du köpt bok/DVD? Jag tyckte det lät intressant. Får man fråga efter titel?
.

Tack för länkarna.

Jodå, Horses Inside Out (DVD) och How Your Horse Moves (bok)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej jag håller med om "hästvänligheten" och jag har avstått från att kommentera det här ryckandet just för att jag inte vill starta det här kriget, men eftersom folk så fånigt påstår att tygelhantering där tygeln inte ens är sträckt är "grov", då kunde jag inte hålla tyst längre. Sorry.

Och jag kunde inte hålla tyst längre när några så motsägelsefullt hyllar ridning som så uppenbart ger en missnöjd häst så som sker med tygel med s.k. "slack" i filmen ifråga. I mina ögon är det inte "hästvänligt" alls när de gapar och dreglar på det vis som sker i de filmer som anses visa något "bra". Och när ögonen har det uttryck de har.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jo men nog är den självbärig alltid, men kanske inte på bästa sätt per automatik. Men om ingen håller i den så bär den ju upp sig själv, bra eller dåligt, men det är ingen annan som bär den heller. Sen handlar det ju om inlärning, att hästen lär sig bära korrekt.

Jag ska titta på filmen, men inte ikväll, det har varit en låååång dag och jag ska upp och jobba i morgon, så kanske i morgon kväll.

Det är ju inte den klassiska definitionen av självbärig... Då skulle alla hästar vara självbäriga- jag har inte träffat på en häst som ramlar när man släpper tygeln. Och förutom Pippi Långstrump vet jag ingen människa som kan bära en häst. Alltså bär hästen alltid sig själv....
Frågan är ju HUR bär den sig? Det är ju det man menar med självbärighet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hur skulle hästen inte kunna vara självbärig på lös tygel? Den kanske inte bära sig korrekt, men nog bär den sig själv alltid.:D

På vilket sätt anser du en häst som ramlar fram o går på bogarna av hel långtygel i det bär sig själv?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej jag håller med om "hästvänligheten" och jag har avstått från att kommentera det här ryckandet just för att jag inte vill starta det här kriget, men eftersom folk så fånigt påstår att tygelhantering där tygeln inte ens är sträckt är "grov", då kunde jag inte hålla tyst längre. Sorry.

Inget emot vad vissa långtygelhästar ffa med stång får i munnen vid inträning när de ska nitas ex.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det är ju inte den klassiska definitionen av självbärig... Då skulle alla hästar vara självbäriga- jag har inte träffat på en häst som ramlar när man släpper tygeln. Och förutom Pippi Långstrump vet jag ingen människa som kan bära en häst. Alltså bär hästen alltid sig själv....
Frågan är ju HUR bär den sig? Det är ju det man menar med självbärighet.

det har blivit tokigt när man i vissa läger pratar o självbärig/ bärig.

Man anser att hästen ska klara sig själv även fast ryttaren ger den dåliga förutsättningar. Den kan korta sitt steg så det blir som ett ben i varje hörn på bordet- markbundet.,Börja gå med rumpan- de som vickar med rumpan o det syns på svansen.

Sen har vi alla hästar som "inte går att rida med bett". det är som regel ryttarens fel o de som fastnar i handen är mer de som inte har en god tränare eller vill se felet hos dem själva o skyller på hästen. De som lär sig själva.
Visst då kan man ju släppa tygeln o låta hästen klara sig själv, men ngn utveckling sker inte.

Ang. "draget o slitet" i den fantastiskt rörliga o energiska unghästen e. Don Primero så gör hon flera små ledande tygeltag för att visa vägen o det ger resultat- den börjar slappna av o blir lägre. Energinivån var lite för hög.

Jag anser att Hester förklarar allt med bravur- tolkar hästen.:bow: En kunnig hästmänniska med stor insikt om ridning o hästars biomekanik o psyke.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Från 3,54 och framåt, kolla ryckandet med innerhanden, även vid 4,17, och vid 5,12 yttertygeln, osv.

https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM

Hur skulle hästen inte kunna vara självbärig på lös tygel? Den kanske inte bära sig korrekt, men nog bär den sig själv alltid.:D Det är nog ingen som menar att lös tygel i sig är svaret på allt. Utan det krävs ju skolning av hästen också, men tygeln behöver inte vara sträckt hela tiden för att hästen ska kunna lära sig.

Nej jag håller med om "hästvänligheten" och jag har avstått från att kommentera det här ryckandet just för att jag inte vill starta det här kriget, men eftersom folk så fånigt påstår att tygelhantering där tygeln inte ens är sträckt är "grov", då kunde jag inte hålla tyst längre. Sorry.

När jag tittar på dessa ryckningarna skulle jag jämställa det med att rida med yvigare händer. Hästen är ( som axel redan sagt...) spänd och behöver fokusera mer på sin ryttare. När hästen vänder fokus till ryttaren spänner den av tycker jag. Den behöver inte ta ansvar för farliga saker utan har någon som tar ansvaret åt den. En spänd och ofokuserad häst kan behöva lite tydligare signaler för att uppmärksamma ryttaren. När hon fått effekten hon önskat är hon stilla med handen.
Man kan inte vara fast i Tr position hela tiden... Var det du eller Brille som skrev det? Håller med- ibland måste man gå utanför ramen för att hästen ska förstå och det är vad denna ryttare gör. Inverkar.

Du måste komma ihåg också att om man rider med kontakt är det viktigt att det är hästen som TAR kontakten ( går fram till, rids fram till, bjuder fram till ) och ryttaren som GER den. Om hästen lär sig att leta "slack" som du beskriver så blir det så att ryttaren TAR kontakten och hästen ger efter och släpper den.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag skulle ju kalla det vägledande. På samma vis som man kan vägleda hästen upp med halsen så kan man vägleda den ner. Vad är vettigast?
En konstigt ställd fråga. Jag tycker det är lika vettigt båda delarna. För att formen ska kunna varieras behöver man kunna vägleda både uppåt och nedåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL
Ursprungligen postat av fio
Ja att du och Fiador anser att man kan höja manken genom att dra hästen i munnen har vi ju redan läst om i tusen inlägg.. men att du nu har tagit steget till att även inkludera HF och liknande metoder får man ju anse vara stort

Att skriva så där är ju bara larvigt. Ingenstans har jag läst att de förespråkar att dra hästen i munnen. Om det som skrivs tolkas så snedvridet så förstår jag att ni har svårt att få till en bra diskussion.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En konstigt ställd fråga. Jag tycker det är lika vettigt båda delarna. För att formen ska kunna varieras behöver man kunna vägleda både uppåt och nedåt.

Vadå konstig fråga- du kunde ju svara vad du tycker. Då är den väl inte konstig? Alla tycker inte likadant och då är frågan befogad tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
39 741
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 664
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 329
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
895
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp