Kostnad avlivning

Fiorano

Trådstartare
Min häst har blivit utdömd idag och nu tittar jag på olika avlivningsalternativ. Inser att det blivit enormt mycket dyrare att ta ut lantbrukstjänst sen jag gjorde det för tio år sen. Här kostar det nu 4.300 för hämtningen av kroppen, samt 700:- om de avlivar (+milersättning, vilken blir mycket eftersom de inte finns i närheten). När jag avlivade på klink för fyra år sen kostade det ca 8.000:-, misstänker att det också blivit dyrare. På den kliniken där han blev utdömd tar de nästan 11.000:-.

Jag är ärligt talat lite chockad av dessa priser, men det känns viktigt för mig att det blir ett bra avslut utan stress. Vill inte köra till slakteri. Hästen får ändå inte användas till livsmedel.

Men vad har ni andra betalat?
 
Tror jag betalde närmare 6 k sist för avlivning och bortforsling.

Du kan inte begrava honom där ni står?
 
Min häst har blivit utdömd idag och nu tittar jag på olika avlivningsalternativ. Inser att det blivit enormt mycket dyrare att ta ut lantbrukstjänst sen jag gjorde det för tio år sen. Här kostar det nu 4.300 för hämtningen av kroppen, samt 700:- om de avlivar (+milersättning, vilken blir mycket eftersom de inte finns i närheten). När jag avlivade på klink för fyra år sen kostade det ca 8.000:-, misstänker att det också blivit dyrare. På den kliniken där han blev utdömd tar de nästan 11.000:-.

Jag är ärligt talat lite chockad av dessa priser, men det känns viktigt för mig att det blir ett bra avslut utan stress. Vill inte köra till slakteri. Hästen får ändå inte användas till livsmedel.

Men vad har ni andra betalat?

Tar Lantbrukstjänst milersättning? Det gör de inte här om man inte vill ha en dag när de inte kör i området. Så kolla om det verkligen är milersättning.

Lantbrukstjänst är "billigaste" om man inte kan begrava. Helt sjukt dyrt och man börjar "förstå" varför folk skänker bort gamla hästar ;(

Kan du begrava någonstans så sjunker prislappen drastiskt. När E avlivades så kostade det 1500 kr med DV. Inkl resa, men de var inte så långt bort. Sen fick jag ju Lantbrukstjänst hämtningsavgift ovanpå, men kan man begrava hemma slipper man det.

Men då det ofta är Lantbrukstjänst/motsv som hämtar på klinikerna så blir det inte mycket billigare där tyvärr. Så under 5' är svårt att komma om man behöver få kroppen omhändertagen.
 
Jag betalade 4000 jourtid för avlivning med bult hos distriktarna (hästen bröt benet). Fanns tillstånd sedan tidigare för att gräva ner på gården som fortfarande gällde så det ordnade sig smidigt dagen efter med hjälp av en grannes grävmaskin.
 
12-15 000 tror jag det blev med veterinär som gav lugnande och avlivningsvätska, någon som hämtade på avtalad tid och kremering med andra hästar. Valde inte att få någon aska som jag hade kunnat få vid separat kremering...
 
För 4 år sedan betalade jag 5500kr för avlivning på klinik, så vet inte om det även beror på var i landet man är? Vet att trotjänaravlivning kostade ca 7000kr i våras.
 
Jag plockade fram papprena. För ett år sen 5500 kr med Lantbrukstjänst som även bultade. Men ingen milavgift.

Innan så E som sagt 1500 kr DV avlivning med spruta, den kostade det 3700 kr i hämtning (ingen milavgift) med Lantbrukstjänst men det var en shetlandsponny så billigare hämtning.

För ~10 år sedan gav jag 7900 kr på den kliniken du fått utdömt hos. Avlivning med Somnulose och sen hämtning. ungefär samtidigt tog Lantbrukstjänst 3500 kr inkl bultning. Så priserna har "skenat".
 
Min häst har blivit utdömd idag och nu tittar jag på olika avlivningsalternativ. Inser att det blivit enormt mycket dyrare att ta ut lantbrukstjänst sen jag gjorde det för tio år sen. Här kostar det nu 4.300 för hämtningen av kroppen, samt 700:- om de avlivar (+milersättning, vilken blir mycket eftersom de inte finns i närheten). När jag avlivade på klink för fyra år sen kostade det ca 8.000:-, misstänker att det också blivit dyrare. På den kliniken där han blev utdömd tar de nästan 11.000:-.

Jag är ärligt talat lite chockad av dessa priser, men det känns viktigt för mig att det blir ett bra avslut utan stress. Vill inte köra till slakteri. Hästen får ändå inte användas till livsmedel.

Men vad har ni andra betalat?

+ 9000 att ta bort hästen här på
Hemmaplan för många år sen . Ring och fråga vad som gäller i ditt fall . Alltid lika tråkigt och jobbigt .
 
Senast ändrad:
När jag avlivade min häst för tre år sedan så kollade jag på hemsidan för pris, när jag sedan ringde hade de ett paketpris där utkörning, avlivning, bortforsling och kremering ingick betalade strax under 5000kr.

Så ring och kolla med dem.
 
OT Hur länge gäller ett tillstånd för begravning hemma?

Om jag förstått det hela rätt så behövs inget sådant tillstånd längre på egen mark. Någon form av "miljökontroll" på platsen ska göras men det ska vara betydligt enklare nu för tiden.
 
Om jag förstått det hela rätt så behövs inget sådant tillstånd längre på egen mark. Någon form av "miljökontroll" på platsen ska göras men det ska vara betydligt enklare nu för tiden.

"Kommunen ansvarar för den lokala tillsynen av nedgrävningsplatsen och därför måste platsen för nedgrävningen först godkännas av kommunen." Hämtat härifrån.

Min stallägare förlorade sin häst plötsligt i våras, han skulle grävas ner i hagen och det var inga problem att snabbt få det godkänt av kommunen. Han grävdes ner senare samma eftermiddag.
 
OT Hur länge gäller ett tillstånd för begravning hemma?

Numera typ hur länge som helst. Förr när det krävdes tillstånd av Länsstyrelsen räckte det typ 3 mån. Nu krävs bara "tillstånd" av kommunen, och att man gräver ner på av kommunen anvisad plats. Så finns bara en lämplig plats som kommunen gdk och inet i närmiljön ändras så gäller det tills vidare helt enkelt. Mycket mer praktiskt än "gamla" systemet.
 
Lite OT men när man läser sånt här är jag för tillfället väldigt glad över att vi valt att låta försäkringen täcka kostnader vid avlivning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 339
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 109
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 476
Senast: Hoppsin
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp