Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ryssland och Sovjet har med råge passerat alla gränser när det gäller Ukraina, både i dåtid och nutid.
Verkligen och vi behöver kanske inte vänta på medvetet slaktande av civila i stor skala innan vi inser vad som är på väg?
I rysk propaganda så har ju en dåre stått och sagt att man ska dränka ukrainska barn. Visst han fick väl skit för det då men senare har han fått lovord. Det har också sagts att man ska bränna ukrainare.
Om vi tittar på chefs propagandisten Soloviev så har han ju gått från att nazism till satanism och nu till kannibalism. Man gör från officiellt håll, och kom nu ingen och påstå att han inte är officiellt håll, allt för att dehumanisera ukrainare och rättfärdiga allt ont de kan utsättas för då de är lägre stående varelser. Jag förstår inte hur någon kan anse annat än att detta är exakt vad nazisterna gjorde.
 
Om Ryssland beslutar sig för att alla ukrainare är lägre stående varelser,
khokhol

bygger koncentrationsläger
filtreringsläger

och metodiskt slaktar miljontals ukrainare,
Holodomor
Pratar vi nutid arbetar Ryssland på saken.

romani, homosexuella, människor med psykiska diagnoser.
Ryssarna gör ingen skillnad på människor i det här fallet.

Då kan vi börja jämföra Ryssland och nazityskland.
V.S.B.
 
Verkligen och vi behöver kanske inte vänta på medvetet slaktande av civila i stor skala innan vi inser vad som är på väg?
I rysk propaganda så har ju en dåre stått och sagt att man ska dränka ukrainska barn. Visst han fick väl skit för det då men senare har han fått lovord. Det har också sagts att man ska bränna ukrainare.
Om vi tittar på chefs propagandisten Soloviev så har han ju gått från att nazism till satanism och nu till kannibalism. Man gör från officiellt håll, och kom nu ingen och påstå att han inte är officiellt håll, allt för att dehumanisera ukrainare och rättfärdiga allt ont de kan utsättas för då de är lägre stående varelser. Jag förstår inte hur någon kan anse annat än att detta är exakt vad nazisterna gjorde.
Det allra senaste är ett ryskt påbud att samla in 2000 barn i Melitopol-området, för att ge dem lite semester från kriget. De ska flyttas till Krim, men det är oklart om det blir deras slutdestination. Tidigare insamlingar till Krim har slutat i Mainland Russia.
 
Det allra senaste är ett ryskt påbud att samla in 2000 barn i Melitopol-området, för att ge dem lite semester från kriget. De ska flyttas till Krim, men det är oklart om det blir deras slutdestination. Tidigare insamlingar till Krim har slutat i Mainland Russia.
Ja det är ju inte ett barn de stulit från Ukraina och adopterat bort i Ryssland. De skryter ju till och med om sina stölder offentligt så problemet lär vara gigantiskt
 
Verkligen och vi behöver kanske inte vänta på medvetet slaktande av civila i stor skala innan vi inser vad som är på väg?
I rysk propaganda så har ju en dåre stått och sagt att man ska dränka ukrainska barn. Visst han fick väl skit för det då men senare har han fått lovord. Det har också sagts att man ska bränna ukrainare.
Om vi tittar på chefs propagandisten Soloviev så har han ju gått från att nazism till satanism och nu till kannibalism. Man gör från officiellt håll, och kom nu ingen och påstå att han inte är officiellt håll, allt för att dehumanisera ukrainare och rättfärdiga allt ont de kan utsättas för då de är lägre stående varelser. Jag förstår inte hur någon kan anse annat än att detta är exakt vad nazisterna gjorde.
Det pågår redan ett medvetet slaktande av civila, infrastruktur och hela landet terrorbombas. Tortyr, våldtäkter och massavrättningar av kvinnor, män, barn och äldre. Djur skjuts ihjäl eller skadeskjuts i rent nöje. Prickskytte i avsikt att skada istället för att döda flyende eller de som försöker rädda andra. Tortyr, godtyckliga avrättningar och svält av krigsfångar. Listan kan göras lång. 😭
 
Det pågår redan ett medvetet slaktande av civila, infrastruktur och hela landet terrorbombas. Tortyr, våldtäkter och massavrättningar av kvinnor, män, barn och äldre. Djur skjuts ihjäl eller skadeskjuts i rent nöje. Prickskytte i avsikt att skada istället för att döda flyende eller de som försöker rädda andra. Tortyr, godtyckliga avrättningar och svält av krigsfångar. Listan kan göras lång. 😭
Jag vet det. Mitt svar var ett försök att vara civiliserad när det påstods att ryssarna inte har folkmord som plan för sin Ukraina operation. Det hela är så vidrigt och jag vill mest strypa Putler med mina bara händer här och nu då han medvetet jobbat hårt för att dehumanisera ukrainare :rage:.
 
Om det är någon parallell till vad som händer i Ukraina ligger nog Tjetjenien närmast. De två senaste krigen följer Ukrainas mönster, bara med den skillnaden att Tjetjenien aldrig lyckades med att förklara sig självständiga vid Sovjetunionens fall. Vad som hände där - från båda hållen - är vad som händer i Ukraina bara att det inte dokumenterades av utomstående och var ännu mera en David mot Goliat. Med fruktansvärda brott mot mänskligheten och etnisk utrensning. Kidnappning av tjetjenska barn, tortyr, mord av civila, bl.a genom luftanfall.

Som konsekvens av att de förlorade har tjetjenska separatister alltmer gått över till terrordåd som det i Moskva och i Beslan. Och har blivit radikaliserade islamister.
 
Jag tror att om väst släpper Ukraina åt sitt öde idag, och låter Ryssland få härja utan vår inblandning - då kan vi nog vara helt lugna på att vi om fem år kan jämföra förintelsen och händelserna i Ukraina på alla upptänkliga sätt, inklusive numerären döda.

Att prata om att det som händer i Ukraina händer även i andra länder är whataboutism, och gör inte människorna i Bucha gladare.

>> Upplåst länk << till en nyligen publicerad NY Times-film där man väldigt pedagogiskt arbetar sig fram till vilka soldater som stod för en del av mördandet av civila. Klicka inte om ni tycker det är svårt att se mördade människor.
 
Den här gången får man hitta på nån annan metod än WWII. Ryssland har redan med emfas visat att man inte ser demokratiska strukturer och ekonomisk välfärd (för folket) som nåt att sträva efter.
Om kriget letar sig in på rysk mark, och raserar Moskva, så kan vi nog utgå från att det kan gå att bygga ett bättre land ur ruinerna, även om det kräver mycket övervakning.
 
Om det är någon parallell till vad som händer i Ukraina ligger nog Tjetjenien närmast. De två senaste krigen följer Ukrainas mönster, bara med den skillnaden att Tjetjenien aldrig lyckades med att förklara sig självständiga vid Sovjetunionens fall. Vad som hände där - från båda hållen - är vad som händer i Ukraina bara att det inte dokumenterades av utomstående och var ännu mera en David mot Goliat. Med fruktansvärda brott mot mänskligheten och etnisk utrensning. Kidnappning av tjetjenska barn, tortyr, mord av civila, bl.a genom luftanfall.

Som konsekvens av att de förlorade har tjetjenska separatister alltmer gått över till terrordåd som det i Moskva och i Beslan. Och har blivit radikaliserade islamister.
Fast det ena motsätter ju inte det andra. Jag tycker det är extremt obehagligt att du anser att man inte får jämföra med nazismen förens någon medvetet lyckats avliva 6 miljoner människor istället för att se mönstren och stoppa det hela innan det sker. Det här är precis samma sak som nazismen men nu ser vi mönstret och kan ta tag i det innan trupperna förvånade står och tittar på vandrande skelett.
 
Tyvärr en låst artikel om man inte har tillgång till premium, men apropå paralleller till Nazi-Tyskland, Putler-jugend? https://www.expressen.se/nyheter/ryska-skolbarnens-nya-laroplan-skjuta-ak-47/

"Eleverna i de ryska årskurserna tio och elva, motsvarande gymnasieåren, ska dessutom lära sig vissa delar av en grundläggande militär utbildning. Däribland hur man hanterar en Kalasjnikov och handgranater. Barnen kommer också få lära sig vilka straff som väntar om de idkat ”destruktiv ungdomskultur” eller deltar i ”extremistiska föreningar”.

Under kolumnen ”destruktiv ungdomskultur” listas såväl parkour som selfies och ”flashmobs av asocial karaktär” som dåliga."

Rysk historia ingår, bl a kuppen i Ukraina 2014 och den pågående "militära operationen". :cautious:
 
https://www.dn.se/varlden/attacken-mot-ryske-toppolitikern-i-donetsk-en-signal-fran-ukraina/

"Dmitrij Rogozins 59-årsdag i onsdags blev inte som han hade planerat. Mitt under festen på hotellrestaurangen Sjesj-Besj i det ockuperade Donetsk slog tre robotar ner bland gästerna."

"Senast var han chef för Roskosmos, den ryska rymdstyrelsen motsvarande amerikanska Nasa. Han avskedades dock från den posten i juli i år, efter aggressiva uttalanden om att krascha internationella rymdstationen ISS över USA eller Europa, och att lämna en amerikansk astronaut kvar på ISS för att dö."

"Särskilt pikant med tanke på att han nu ansluter sig till ”denazifieringen” av Ukraina är att han själv gjorde nazisthälsning offentligt under 00-talet – det finns fångat på film. Han var då en del i en ultranationalistisk rysk rörelse och grundare av ett högerextremt parti."

”Det som har hänt där Ukraina låg är ett existentiellt hot mot det ryska folket, den ryska historien, det ryska språket och den ryska civilisationen. Om vi inte gör slut på dem, vilket våra förfäder dessvärre inte lyckades med, så kommer våra barnbarn att dö… Så låt oss göra slut på dem. En gång för alla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 331
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 467
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 698
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 383
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp