Fraggel_Tess

Trådstartare
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)
 
Jag har tänkt flera gånger den senaste tiden att jag ska kolla upp vad man rekommenderas att ha hemma, men jag har inte kommit till skott.. Kanske dags att ta tag i det där! Vatten känns särskilt kritiskt. Just nu har jag iofs en flaska bubbelvatten i kylen, men det är en rest från nyårsmiddagen och ingenting som kan förväntas finnas kvar där någon längre tid. ;)
 
Inte kanske just 72 h. Men vi har återkommande, varje år, strömavbrott på upp till 24 h. 1 min - 1 h på månadsbasis. Så 1 dygn klarar vi utan problem.
 
Vi var förresten strömlösa ett par dygn i samband med storm för ett par år sen. På sommaren då men det var tillräckligt krångligt. Fick hämta vatten till hästarna och ha elverk till kyl och frys. Man tröttnar nog jäkligt fort alltså.
 
Jag har tänkt flera gånger den senaste tiden att jag ska kolla upp vad man rekommenderas att ha hemma, men jag har inte kommit till skott.. Kanske dags att ta tag i det där! Vatten känns särskilt kritiskt. Just nu har jag iofs en flaska bubbelvatten i kylen, men det är en rest från nyårsmiddagen och ingenting som kan förväntas finnas kvar där någon längre tid. ;)

• Mat som klarar rumstemperatur (ris, bulgur, nötter, konserver, choklad)

• Filtar

• Fotogenlampa, stearinljus, tändstickor

• Batterier

• Telefonlista med viktiga nummer (bra när mobilen med kontaktlistan dör)

• Vevradio

• Vevladdare till mobilen

• Kontanter

Källa: Myndigheten för säkerhet och beredskap (MSB)

DN
 
Har kommunalt vatten trots att jag bo i hus, så just den delen skulle nog bli tuff. Skulle få ta bilen till en sjö (om inte kommunen har nåt vattenhämtarställe.
Har en vedkamin men den är inte på plats än.
 
Vi var förresten strömlösa ett par dygn i samband med storm för ett par år sen. På sommaren då men det var tillräckligt krångligt. Fick hämta vatten till hästarna och ha elverk till kyl och frys. Man tröttnar nog jäkligt fort alltså.

Jo när Gudrun huserat så åkte vi till grannen som hade hästar för hjälpa dem dra igång vattenpump med vårt elverk så de kunde fylla upp dunkar mm.
 
• Mat som klarar rumstemperatur (ris, bulgur, nötter, konserver, choklad)

• Filtar

• Fotogenlampa, stearinljus, tändstickor

• Batterier

• Telefonlista med viktiga nummer (bra när mobilen med kontaktlistan dör)

• Vevradio

• Vevladdare till mobilen

• Kontanter

Källa: Myndigheten för säkerhet och beredskap (MSB)

DN
Tack för listan!
Men vatten alltså..? Ska man inte frysa in vatten eller något? :o
 
72h absolut. På den tiden behöver du ju inte ens äta. Dricka har jag fullt i skåpen, just nu kanske 8-9liter.
Filtar, ficklampor och ljus finns även om det inte är i en krislåda.

Även om hela samhället stängs ner har jag svårt att tro att någon frisk människa skulle dö av 72h, de flesta har ju någon sorts dricka i huset eller en sjö/bäck man kan ta sig till om det gällde liv eller död.

Glömde lägga till att vi har en vedkamin och xhundra kg ved
Och krisar det så illa kan vi hugga ned äppelträden också, men på 72timmar tror jag de får stå kvar...
 
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)


Utan el? Kanske. Utan vatten - nej.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 595
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
10 361
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
794
Senast: cherie
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 694
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp