Bukefalos 28 år!

72 timmar klarar väl friska människor lite hursom. Det löser sig nog.

De här som har enorma lager av allt, typ inför kriget eller jordens undergång, verkar ju vara fel ute. Vilka kriser de senaste 100 åren har lösts genom att folk har lagrat i förväg?
 
Vatten med drickvattenkvalite finns i en bäck 5 min bort. Värme kan vi fa via kaminen, veden räker nog ngr ar. Mat kan det bli värre med men 72 h borde inte vara ngt problem.
 
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)

Japp, jag klarar mig. Har vedkamin med två söta kokplattor överst, massor med ved också. Sedan hittade de en vattenådra på 200 m djup när de borrade för bergvärme hos brorsan, så det går ett rör där som det konstant rinner vatten ifrån. ;)

Älskar dessutom bullens pilsnerkorv, så jag skulle kunna leva på det en vecka. :o
 
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten?
Som jag minns det fanns liknande överlevnadsråd i telefonkatalogens "krisdel" tidigare, inget konstigt tycker jag. Jag tror att många människor idag har en övertro på att Någon Annan löser sådana problem åt dem, i synnerhet människor som vuxit upp i stadsmiljö. Samtidigt har vi ett samhälle, återigen främst i stadsmiljö, som i många avseenden är mer sårbart än för bara några decennier sedan. Många av våra samhällsfunktioner, både offentliga och privata, är bräckligt uppbyggda medan riskmedvetande, redundans och tålighet generellt varit lågt prioriterade bitar under lång tid. Då tänker jag på redundans och tålighet både mot oavsiktliga och avsiktliga störningar.

Själv klarar jag mig utan större problem utan el i tre dygn. Har rätt gott om batterier och ackumulatorer, och bensin till elverket. Fotogenlampor med gott om bränsle. Vatten från egen brunn med enfas pump, så det löser sig också. Duscha kan jag göra på jobbet (samhällskritisk verksamhet med hög redundans på vatten/el/värme), och hämta litet vatten också. Måste jag absolut värma huset kan jag elda i den gamla vedpannan, bara att ställa om några ventiler från normaldrift med värmepump.

Det mest akuta samhällsproblemet som jag ser det, är att ganska omedelbart efter elbortfall kommer brist på bränsle till fordon och därmed bl a svårt - eller omöjligt - för många att ta sig till sina arbeten, både samhällsnyttiga verksamheter och andra. Jag försöker ha minst halv tank i bilarna, men det är ändå en besvärande begränsning. Själv har jag 2,5 mil till jobbet och kan teoretiskt cykla om det skulle råda bränslebrist, men det tar ju sin tid. Dessutom faller ju i princip alla vanliga dagliga handelslösningar. Utan el går det inte heller att betala räkningar elektroniskt, men det spelar inte så stor roll för arbetsgivare kan ändå inte betala ut löner...

Men som sagt, tre dygn ser jag inte som något större stresstest.
 
Är det inte snarare så att MSB har upptäckt hur dåligt rustade folk är och därför har det hamnat i ropet igen? På 80- eller 90-talet fick mina föräldrar en informationsplansch om vad man bör ha hemma för att klara sig i tre dygn - den sitter fortfarande kvar på insidan av en garderobsdörr i hallen hos min mamma. ;) (Hur väl hon följer råden vet jag dock inte. :D)

Vi skulle klara oss utan problem. Vi eldar med ved och har ved för några månader i vedboden (borde ha mer men vi var slöa i våras), egen brunn, andra vattenkällor inom promenadavstånd, mat i skafferiet som skulle räcka några veckor säkerligen (mycket bönor och linser), grill att laga mat vid, värmeljus och flertalet tändare... Batteridriven radio är det sämre med dock, liksom laddmöjlighet för mobilen. Vi är dessutom dåliga på att se till att bilarna är vältankade, så blir det krisläge någon dag när vi tänkt "äsch, jag tankar i morgon istället" kan det bli problem att ta sig några längre sträckor.
 
Men 72 timmar är väl inget bekymmer? Under den tiden klarar man ju sig på väldigt lite. Någon nämnde duschmöjligheter på jobbet, jag tänker att på 72 timmar kan du absolut överleva utan att duscha.

Jag skulle säkert hitta nåt att knapra på så jag överlevde 72 dygn, jag har alltid en del drickbart hemma som går att ransonera och så har jag lite ljus. Laddare för att kunna ladda mobilen känns onödigt, det är ju bara att stänga av den och bara sätta på den om man verkligen verkligen behöver?
 
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)

Vi har egen brunn och värmer upp huset med kaminer och vedspis. Inga element eller andra värmesystem. Vi lagar nästan all mat på vedspisen redan så jag antar att vi skulle klara månader om det knep.
 
Ja vi skulle nog klara utan några större problem, men vi skulle nog packa ihop det viktigaste och flytta upp till svägerskan, 1,5 km bort efter något dygn. De har vedspis och ett flertal kakelugnar så det skulle vara betydligt enklare där. ;) Eller till makens kusin, 1 km åt andra hållet, men det blir nog trängre där. ;) Om vi inte skulle kunna lämna gården så skulle vi ändå överleva, men det skulle vara lite krångligare med matlagningen, täljstenskaminen är inte riktigt byggd för matlagning, men det skulle gå. :D
 
Vatten hade blivit ett problem, även om vi har annan vätska så har vi djur hemma... Har vi vattentillgång på något sätt klarar vi oss absolut 72 timmar. :)
 
Klarar det utan problem OM jag får av brunnslocket. Får jag inte det måste jag hämta vatten åt hästarna ffa. Resten är nada problem. Har varit utan ström längre än så utan att behöva skaffa annat än vatten.
 
Hemma skulle jag nog inte klara mig särskilt länge, det blir fort kallt och svårt att få vatten. Däremot skulle jag klara mig bra i sommarstugan om bara färjan dit går. Huset är välisolerat, har öppen spis och vedspis, finns ved och även en brunn med pump i närheten. Det är nog en del asbest i det vattnet men det skulle gå att klara sig på en kortare tid.
 
Det var väldigt va alla var självsäkra på sin överlevnad. Jag bor i lägenhet. Tänker att om elen går så försvinner uppvärmningen, fast huset håller sig väl ok varmt rätt länge på isoleringen, sedan skyddar det ju ifrån blåst och nederbörd iaf.

Men vatten? Jag har typ aldrig något vatten hemma utan tar allting i kranen direkt. Två flaskor vin är det enda drickbara i mitt kök just nu. Intressant att leva på dem i tre dygn. Matvarorna är det lite bättre med, gryn och linser räcker länge.
 
Det var väldigt va alla var självsäkra på sin överlevnad. Jag bor i lägenhet. Tänker att om elen går så försvinner uppvärmningen, fast huset håller sig väl ok varmt rätt länge på isoleringen, sedan skyddar det ju ifrån blåst och nederbörd iaf.

Men vatten? Jag har typ aldrig något vatten hemma utan tar allting i kranen direkt. Två flaskor vin är det enda drickbara i mitt kök just nu. Intressant att leva på dem i tre dygn. Matvarorna är det lite bättre med, gryn och linser räcker länge.

Många av oss bor ju i eget hus på diverse sätt.

Vi har ved för den här vintern och nästa. Vatten finns dels naturligt så länge det är plus, dels har grannen handpump.

Skafferiet är välfyllt och vi skulle ju äta upp färskvarorna först, såhär års kan de dessutom förvaras ute.
 
Det var väldigt va alla var självsäkra på sin överlevnad. Jag bor i lägenhet. Tänker att om elen går så försvinner uppvärmningen, fast huset håller sig väl ok varmt rätt länge på isoleringen, sedan skyddar det ju ifrån blåst och nederbörd iaf.

Men vatten? Jag har typ aldrig något vatten hemma utan tar allting i kranen direkt. Två flaskor vin är det enda drickbara i mitt kök just nu. Intressant att leva på dem i tre dygn. Matvarorna är det lite bättre med, gryn och linser räcker länge.

Bor du i stan kan du nog räkna med att det ställs ut tankar.

Jag bor på landet, så får jag bara upp brunnslocket är det lugnt. Inför oväder tappar jag vatten dock, just för att ha om strömmen går.
 
Bor i lägenhey i förorten. Vatten blir tjorvigt, men jag kan hämta i en dunk och cykelkärra från nån bäck eller älven om det krisar. Har vattenreningstabletter för 90 liter i alla fall.
Är det snorkallt får vi sätta upp tältet inne i lägenheten. Ödlan är nog den som riskerar att få problem ;( Vi andra lär klara oss i sovsäckar. Mat och gaskök har vi.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
10 399
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp