Bukefalos 28 år!

När jag bodde på landet var jag lite av en prepper.
Hade fyllda vattendunkar som skulle räcka till mig och hästarna i två dygn åtminstone (grannarna hade reservelverk så hade tänkt kila över där i värsta fall). Sedan var det egen brunn på gården som delvis redan var i bruk.
Extra mat och ficklampor fanns hemma. Alltid så att man kunde elda på ordentligt, men det gjorde det ju redan för värmen. Lite extra "burkmat" som kunde ställas direkt på kamin.
När det väl blev strömavbrott så var det väldigt ospännande, gick och la mig sju på kvällen då jag höll på att avleda av tristess.
Hästarna fick inte gå ut då det var storm, det roligaste som hände under dagen var att jag mockade 3 ggr.
Kokade te på kaminen, sedan käkade jag "nödproviant" choklad. :angel: Vattendunkarna gick åt och jag eldade som vanligt...

Nu när jag bor i en liten stad så har jag gett upp allt preppande. Går elen och vattnet är jag körd. Finns ingen möjlighet till värme och visst, 3 l vatten i kylskåpet är inte så betungande. Men går elen vill jag knappast öppna kylen.. Mat finns. Men värme? Och om vattnet inte funkar långsiktigt?
Det känns betydligt mer avlägset alltihop.. :cool:
 
Vi ar absolut inga "preppers" men da vi haft gard har vi tva generatorer, en pa gas som ar inbyggd i husvagnen och en bensin som ar fristaende. Vi skulle klara oss betydligt langre an 72 timmar ... och da ena generatorn ar gas skulle vi klara oss aven om hela stan ar utan el for en langre tid (da det inte gar att pumpa bensin utan el)

Oh, och da vi har naturell gas har kan en generator latt halla spisen, varmvatten och varme i huset vid liv da enlen som behovs for att driva det ar mycket lag. Det ar bara kylskapet som drar "normalt", men med en generator fixar vi det latt.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
10 399
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp