Bukefalos 28 år!

@Lager
Jag har en liten lya i förorten. Har sovsäckar, fyra täcken, tre filtar och massa kläder = borde klara mig värmemässigt. I kylen har jag alltid mycket coca Cola och juice. I matväg är jag rätt dålig men SÅ mycket behövs ju inte för att överleva 72 timmar? Får väl i värsta fall sitta och knapra knäckebröd liksom :D.
 
Håller just nu på att inventera i alla mina skåp här hemma och skulle klara mig hyfsat när det kommer till mat. Då jag också älskar iskallt vatten har jag en "kanna" med vatten i kylskåpet. Man får bara hoppas på att den är fylld vid en katastrof. Brukar dock ha vatten i en vattenflaska på soffbordet. Vatten finns. Gällande värme m.m lär det ju få bli att överleva med massa kläder och täcken. Ficklampor, batterier och ljus finns. Även en laddad powerbank till mobilen är redo.
 
@Lager
Jag har en liten lya i förorten. Har sovsäckar, fyra täcken, tre filtar och massa kläder = borde klara mig värmemässigt. I kylen har jag alltid mycket coca Cola och juice. I matväg är jag rätt dålig men SÅ mycket behövs ju inte för att överleva 72 timmar? Får väl i värsta fall sitta och knapra knäckebröd liksom :D.


Jag får shoppa loss på bubbel helt enkelt. Hardcore läskrelaterat bubbel. I överlevnadens namn!
 
Jag hade klarat mig väldigt länge utan el. Vatten har jag i en källa på gården, så bara jag får av locket är det fritt fram där och det är väl ingen större bedrift egentligen. Grannen lär ju vilja ha av mitt vatten också så tillsammans får vi nog upp det utan bekymmer. Jag har två stora kakelugnar i sovrum och vardagsrum och en vedspis i köket så jag överlever så länge jag har tillräckligt med ved.

Häst och släde nu på vintern kan ta mig in till stan och köpa mat ifall det finns någonting till salu, men jag har lätt mat i 3-4 veckor ifall det är så. Jag kommer att överleva.
 
Det var väldigt va alla var självsäkra på sin överlevnad. Jag bor i lägenhet. Tänker att om elen går så försvinner uppvärmningen, fast huset håller sig väl ok varmt rätt länge på isoleringen, sedan skyddar det ju ifrån blåst och nederbörd iaf.

Men vatten? Jag har typ aldrig något vatten hemma utan tar allting i kranen direkt. Två flaskor vin är det enda drickbara i mitt kök just nu. Intressant att leva på dem i tre dygn. Matvarorna är det lite bättre med, gryn och linser räcker länge.

Överlevnad på 72h tror jag alla klarar:p
 
Tre dygn överlever du som frisk även helt utan mat och vatten. En frisk människa med kläder och täcken fryser inte ihjäl inomhus heller, även om uppvärmningen försvinner.

Dvs om du så bara ligger på soffan under alla filtar och täcken du har i 3 dygn, utan att äta eller dricka, så kommer du överleva utan minsta problem.
 
Jag lever med en prepper, men vi har faktiskt ingen regelrätt MSB-krislåda hemma. I min hjärna finns det en planerad i alla fall. :angel:

Jag tänker att om vi fixar lådan 1 februari, och så inventerar vi den varje halvår alternativt 1 februari varje år.

Förutom batterier, radio, plåster, värmeljus, mat osv tänker jag hundmat, någon god/söt konserv/pulver/annat gott med lång hållbarhet för att hålla mig (mfl) på bättre humör. :angel: Plus att det kan vara vettigt att ha typ Nutrilettpåsar eller liknande i lådan eftersom det kräver inget annat än vatten, man får inte skörbjugg av det och behöver knappt diska. ;)
 
Det var väldigt va alla var självsäkra på sin överlevnad. Jag bor i lägenhet. Tänker att om elen går så försvinner uppvärmningen, fast huset håller sig väl ok varmt rätt länge på isoleringen, sedan skyddar det ju ifrån blåst och nederbörd iaf.
Just det fetade kan du glömma, du kommer att ha 10+ innan natten om elen går på förmiddagen och värmen stannar och inom ett par dygn vid nollgradigt är det 2-3 + inomhus samt att toaletten ju inte heller går att använda som vanligt. Bo i hyreshus med kommunalt vatten och avlopp och kopplat till fjärrvärmen, dom bostäderna blir väldigt snabbt eländiga att försöka klara sig i.


Själv har jag inga problem att leva nästan som vanligt i nåt halvår, dessutom förser jag grannarna med el och vatten om elen uteblir från nätet och alla här har vedspis och kaminer, skulle drivmedlet ta slut till elverkena (ja jag har flera som jag lånar ut också) så har vi sjön 100 meter bort och vattnet är drickbart, det är det förresten i 99% av alla vattendrag i landet.
 
Glöm bara inte bort att rotera vattnet ni som preppar det, det är jätteviktigt men det står inte i vilken hastighet det ska roteras, undrar om det funkar att stoppa in pet-flaskorna och dunkarna i tvättmaskinen och köra centrifug?? :confused:

Och så en liten varning, gå aldrig med i ett prepperforum eller en preppergrupp på fejjan om ni ska ha förståndet i behåll och inte behöva knapra lugnande och hamna på låsta avdelningen på psykakuten när ni läst inläggen där. :banghead: :arghh: :arghh: :banghead: :banghead:
 
Svårast lär det bli att lösa toalettbestyren för de som bor i flerbostadshus i tätorterna.

Maten skulle nog räcka drygt ett halvår för mig, veden räcker nog i 2 år + 2 ganska stora tallar som är färdiga att kapas o klyvas. Vatten blir svårare.
Vi skulle kunna upprätta en toalett i någon hink i vårt förråd så slipper vi iaf stanken.(Bor i småhus)

I vår gamla BRF hade vi bajstunnor i ett förråd i källaren. Den BRF var tillräckligt gammal för att rustas för krig med skyddsrum m.m. Det gör de nog inte idag?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
10 400
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp