Bukefalos 28 år!

En fråga, har sjöar i närheten, men det är inte dricksvattentjänligt. Däremot så kan man bada där på sommaren.
På ett praktiskt sett kan forsla vatten till hästarna, vi har ju mängder med dunkar. Men kan hästarna dricka det i worst case scenario? Till människor går det ju att koka. Men känns som en omöjlighet när de ska ha 40l* 5 hästar / dag. (Nu tänker jag på om man ska klara sig i 72/h.)

Om man nu har en gammal, men oanvänt brunn till huset, är det bara att hinka upp vatten och koka det innan?
Tänk på de stackars uteliggardjuren!

Älgar och rådjur och andra - de dricker sannolikt av det vattnet och mår sannolikt alldeles utmärkt. Skulle hästarna gå på bete vid stranden där skulle de sannolikt dricka i sjön även de.
 
Det är så jag tänker. Jag måste klara mig o "mina" några dagar.


Hygen kan vi inte använda saltvattnet till. Det blir skav av salt kristallerna. Bandvagnar användes för att köra ut mat hjälp till gammla o sjuka.nej jag är inte villig att hänga ut vilken kommun jag bor i.
Det är lugnt, jag har redan listat ut det.
 
Absolut. Speciellt den kalla årstiden, när lagring av mat är oproblematiskt.

Finns två bra brunnar på gården, det är förvisso tungt att hinka men det går ju. Har torrvaror, ägg och konserver för flera månader. Kött i frysen som räcker minst lika länge och ett gäng slaktdjur som går i hagarna. Foder till dem har jag också som räcker gott och väl ett år.

Värst är nog hundarna, de äter färskfoder och slaktrester och det går åt tre kilo om dagen. Deras frysblock blir snabbt äckliga om de inte är djupfrysta :p
Tips för att slippa hinka, om man har elaggregat eller kan ladda batterier någon annanstans är att köpa en liten minisnurra att sätta på skruvdragaren som då pumpar upp vattnet. Eller helt sonika ha en dränkbar pump liggandes. Var urskönt att ha då vi var strömlösa drygt två veckor. Det är ganska mycket vatten som går åt till djuren.
 
Det läget förutsåg jag för över 20 år sen så jag har ett "ganska" bra lager av användbara grejer och även fått en och annan gliring för det. Hånflinen har rätats ut ett och ett när dom som tyckt si och så om mitt lager själva stått med byxorna nere och skägget i brevlådan och velat ha hjälp, vissa hjälper jag gärna men andra har fått vända sig åt annat håll för alla har ett ansvar inför sig själva med att skaffa det dom behöver i ett krisläge och vill folk frysa och svälta om det värsta händer så är det inte mitt ansvar, det kanske varit bättre att bygga förråd än den där utlandsresan som ändå bara är ren lyxkonsumtion. Hoppas dom kan värma sig vid minnena om strömmen tar slut och fjärrvärmen stannar.
 
Jag tycker det är intressant med broschyren. Just den har ju inte körts ut på länge men andra broschyrer kommer ju ut med jämna mellanrum.
Det är ingen skillnad skulle jag säga på dessa, på Aftonbladet låter det som om ingen har skickat ut något om det sen den försvann?
Civilt försvar grundar sig i krisberedskapen och där finns hur mycket info som helst och har funnits "alltid". Lite trött på den där kvällsjournalistiken.
 
Det läget förutsåg jag för över 20 år sen så jag har ett "ganska" bra lager av användbara grejer och även fått en och annan gliring för det. Hånflinen har rätats ut ett och ett när dom som tyckt si och så om mitt lager själva stått med byxorna nere och skägget i brevlådan och velat ha hjälp, vissa hjälper jag gärna men andra har fått vända sig åt annat håll för alla har ett ansvar inför sig själva med att skaffa det dom behöver i ett krisläge och vill folk frysa och svälta om det värsta händer så är det inte mitt ansvar, det kanske varit bättre att bygga förråd än den där utlandsresan som ändå bara är ren lyxkonsumtion. Hoppas dom kan värma sig vid minnena om strömmen tar slut och fjärrvärmen stannar.

Eller så var det bättre att leva och göra det man vill än förbereda sig på ett scenario som aldrig inträffar.

Pengar brukar vara väldigt dåliga betalningsmedel i en långdragen krigssituation, är en annan observation.
 
Eller så var det bättre att leva och göra det man vill än förbereda sig på ett scenario som aldrig inträffar.

Pengar brukar vara väldigt dåliga betalningsmedel i en långdragen krigssituation, är en annan observation.
Det är varken pengar eller "leva och göra det man vill" jag avser utan bara vanligt enkelt förnuft (som är ganska ovanligt nuförtiden) och det är varken dyrt eller speciellt svårt att vara lite förberedd. I Eslöv hade nog många varit glada över att ha lite i skåpen att ta fram nu när varken el eller vatten fungerar, eller ens nån vet när det skulle komma igång igen. Det behöver inte vara fullt krig för att samhällsfunktionerna ska störas ut. Jag lever med begreppet "tänka efter före" och har inte ett innehållslöst eller tråkigt liv för det utan snarare tvärt om, jag har en stabil grund att stå på och nåt att luta mig mot när det blåser kallt för saker händer, det räcker med en avgrävd kabel på fel ställe så kan det otroliga hända. Förresten så räcker det med en flygande ljuslykta som landar på fel ställe, det såg vi nyss. Saker händer,,,,,,,,,,
 
Det är varken pengar eller "leva och göra det man vill" jag avser utan bara vanligt enkelt förnuft (som är ganska ovanligt nuförtiden) och det är varken dyrt eller speciellt svårt att vara lite förberedd. I Eslöv hade nog många varit glada över att ha lite i skåpen att ta fram nu när varken el eller vatten fungerar, eller ens nån vet när det skulle komma igång igen. Det behöver inte vara fullt krig för att samhällsfunktionerna ska störas ut. Jag lever med begreppet "tänka efter före" och har inte ett innehållslöst eller tråkigt liv för det utan snarare tvärt om, jag har en stabil grund att stå på och nåt att luta mig mot när det blåser kallt för saker händer, det räcker med en avgrävd kabel på fel ställe så kan det otroliga hända. Förresten så räcker det med en flygande ljuslykta som landar på fel ställe, det såg vi nyss. Saker händer,,,,,,,,,,

Jag reagerade bara på att ställa utgiften för utlandsresa mot att vara förberedd på kris. Jag tycker inte att det finns anledning alls att ställa dem mot varandra.

Det vore för jäkla trist att ha låtit bli drömresan varje år för att ha pengar när krisen kommer, och stå där med värdelösa svenska miljoner kronor i en skottkärra när det väl inträffar. Eller för den delen, krisen som aldrig kom.
 
Hånflinen har rätats ut ett och ett när dom som tyckt si och så om mitt lager själva stått med byxorna nere och skägget i brevlådan och velat ha hjälp, vissa hjälper jag gärna men andra har fått vända sig åt annat håll för alla har ett ansvar inför sig själva med att skaffa det dom behöver i ett krisläge och vill folk frysa och svälta om det värsta händer så är det inte mitt ansvar, det kanske varit bättre att bygga förråd än den där utlandsresan som ändå bara är ren lyxkonsumtion. Hoppas dom kan värma sig vid minnena om strömmen tar slut och fjärrvärmen stannar.

Eller som La Fontaine uttryckte det redan på 1600-talet:

Syrsan tänkte blott på sång Sommarn lång.
Men när höstens vindar tjöto Både mygg och maskar tröto.
Hungrig var hon. Ingenstans ens den minsta matbit fanns.
Goda råd befunnos dyra. För sin granne, en fru Myra
Klagar hon till sist sin nöd: ”Låna mig en smula bröd
Över vintern: jag är just i, lite knipa. Till augusti
Gäldar jag, på syrso-ed, kapital och ränta med”.
Myrors fel är ej att slösa:”Vad har Fröken sommarn lång
sysslat med för näringsfång?” frågar hon den medellösa
”Ack jag sjöng, min bästa fru, bara sjöng som syrsor göra”!
”Sjöng Ni? Fägnar mig att höra. Då får Fröken dansa nu!”


(men nog händer det att jag unnar mig en utlandsresa också, ibland)
 
Eller som La Fontaine uttryckte det redan på 1600-talet:

Syrsan tänkte blott på sång Sommarn lång.
Men när höstens vindar tjöto Både mygg och maskar tröto.
Hungrig var hon. Ingenstans ens den minsta matbit fanns.
Goda råd befunnos dyra. För sin granne, en fru Myra
Klagar hon till sist sin nöd: ”Låna mig en smula bröd
Över vintern: jag är just i, lite knipa. Till augusti
Gäldar jag, på syrso-ed, kapital och ränta med”.
Myrors fel är ej att slösa:”Vad har Fröken sommarn lång
sysslat med för näringsfång?” frågar hon den medellösa
”Ack jag sjöng, min bästa fru, bara sjöng som syrsor göra”!
”Sjöng Ni? Fägnar mig att höra. Då får Fröken dansa nu!”


(men nog händer det att jag unnar mig en utlandsresa också, ibland)
Jag känner mer och mer att jag tror på arbetsdelning här. Om syrsan sjunger för myran orkar myran arbeta.
 
Det läget förutsåg jag för över 20 år sen så jag har ett "ganska" bra lager av användbara grejer och även fått en och annan gliring för det. Hånflinen har rätats ut ett och ett när dom som tyckt si och så om mitt lager själva stått med byxorna nere och skägget i brevlådan och velat ha hjälp, vissa hjälper jag gärna men andra har fått vända sig åt annat håll för alla har ett ansvar inför sig själva med att skaffa det dom behöver i ett krisläge och vill folk frysa och svälta om det värsta händer så är det inte mitt ansvar, det kanske varit bättre att bygga förråd än den där utlandsresan som ändå bara är ren lyxkonsumtion. Hoppas dom kan värma sig vid minnena om strömmen tar slut och fjärrvärmen stannar.

Tycker du det är rimligt och relevant med nivån du lagt det på?

Ett elverk, bränsle, ett trangiakök, en radio som kan gå utan ström och ett normalfyllt skafferi och frys, dunkar/hinkar, en fotogenlampa samt ett antal stearinljus. Där är jag nöjd. Förutom Elverket är det heller inget man måste avstå något annat för att ha råd att köpa.

Grill, filtar, kläder osv har jag ju ändå så det räknar jag inte som kopplat till krisberedskap.
 
Jag reagerade bara på att ställa utgiften för utlandsresa mot att vara förberedd på kris. Jag tycker inte att det finns anledning alls att ställa dem mot varandra.

Det vore för jäkla trist att ha låtit bli drömresan varje år för att ha pengar när krisen kommer, och stå där med värdelösa svenska miljoner kronor i en skottkärra när det väl inträffar. Eller för den delen, krisen som aldrig kom.
Jag syftade inte på drömresan varje år utan på en enda resa, det kapitalet räcker väldigt långt så det ena behöver inte förta det andra utan kan komplettera varandra. Det gäller att "kriga på många fronter samtidigt" och ha en sund krisplanering och inträffar krisen aldrig så kan man bli sjuk en tid och då är det ganska skönt att ha ved för ytterligare ett år och mat mm. som är långtidslagringsduglig, då slipper man ta sig som en j*vla zombie till butiken och kanske vara en trafikfara på vägen dit när skåpen gapar tomma eller skita på sig i kassakön i efterdyningarna av en riktig magsjuka.

Det finns hur många scenarior som helst men temat på alla är att man ska klara sig själv utan hjälp en viss tid, hur lång tid får man försöka bestämma själv utifrån gällande omtändigheter, livsstil och bostadsort.
 
Tycker du det är rimligt och relevant med nivån du lagt det på?

Ett elverk, bränsle, ett trangiakök, en radio som kan gå utan ström och ett normalfyllt skafferi och frys, dunkar/hinkar, en fotogenlampa samt ett antal stearinljus. Där är jag nöjd. Förutom Elverket är det heller inget man måste avstå något annat för att ha råd att köpa.

Grill, filtar, kläder osv har jag ju ändå så det räknar jag inte som kopplat till krisberedskap.
Jag tycker du har ett bra lager, du nämnde inte uppvärmningsmöjlighet för bostaden men antar att du klarar det också. Det basala som värme, mat och tak över huvudet är ju prio ett, vill man sen utöka är det ju upp till var och en. Att jag har ett "mobförråd" att ta av är enbart för att jag haft möjligheten utan att ruinera mig, det är "folk med alldeles för mycket pengar" samt FM som sponsrat det hela och i princip allt utom stora elverket är "fådda grejer" eller tillvarataget som trasigt och reparerat samt förrådsställt. Jag är iallafall nöjd och det är huvudsaken.
 
Jag reagerade bara på att ställa utgiften för utlandsresa mot att vara förberedd på kris. Jag tycker inte att det finns anledning alls att ställa dem mot varandra.

Det vore för jäkla trist att ha låtit bli drömresan varje år för att ha pengar när krisen kommer, och stå där med värdelösa svenska miljoner kronor i en skottkärra när det väl inträffar. Eller för den delen, krisen som aldrig kom.
Riskanalys är ju lite intressant. Vad är det mest troligt kommer att inträffa och vad lägger vi resurser på att undvika? Obalansen där är ofta rätt stor.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 115
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
10 454
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp