Bukefalos 28 år!

Riskanalys är ju lite intressant. Vad är det mest troligt kommer att inträffa och vad lägger vi resurser på att undvika? Obalansen där är ofta rätt stor.
Risken att jag ska bli inblandad i en bilolycka med en förare som öht. aldrig skulle gett sig ut i trafiken i det skicket är oändligt mycket större än att jag skulle dö i en flygkrasch eller för en kula eller en kniv. Som du säger är obalansen stor, många preppers preppar ju för rena zombieapokalypsen, jag lagrar upp det jag ibland har användning för inte bara i en kris med undantag av elverken som behövs här på landet ibland, sist kördes det 2 dygn i sträck när vi var utan ström här och småavbrott förekommer lite då och då men dom tar växelriktaren hand om, den förser all kommunikationsutrustning samt belysning ett dygn på egen hand. Mobilmasten och internet brukar gå ner efter 3-4 timmar så då får jag växla över på sattellit istället om jag vill ut på nätet. Gamla prylar, gammal teknik men det funkar,,,,,,,,

Apropå gamla prylar så har jag en karbidlampa och karbid i förrådet, härlig gammal low-tech. :p
 
Riskanalys är ju lite intressant. Vad är det mest troligt kommer att inträffa och vad lägger vi resurser på att undvika? Obalansen där är ofta rätt stor.
Det är sant, den blicken behöver vara objektiv.
Sen är det som bekant inte bara sannolikheten för en händelse som har betydelse i en riskanalys, utan även konsekvensen. Punka på cykeln är hyfsat sannolikt men konsekvensen är inte så betungande. Ett tredagars elavbrott är förstås betydligt mindre sannolikt (om än inte uteslutet), men konsekvensen är mycket större än för cykelpunkan. Därför kan det vara försvarbart att ha en viss beredskap för elavbrott trots den låga sannolikheten.
 
Jag tycker du har ett bra lager, du nämnde inte uppvärmningsmöjlighet för bostaden men antar att du klarar det också. Det basala som värme, mat och tak över huvudet är ju prio ett, vill man sen utöka är det ju upp till var och en. Att jag har ett "mobförråd" att ta av är enbart för att jag haft möjligheten utan att ruinera mig, det är "folk med alldeles för mycket pengar" samt FM som sponsrat det hela och i princip allt utom stora elverket är "fådda grejer" eller tillvarataget som trasigt och reparerat samt förrådsställt. Jag är iallafall nöjd och det är huvudsaken.

Det är nämnt tidigare men jag kan elda om det behövs (har pellets i normala fall men det finns både torr ved samt briketter att elda i pannan och med självcirkulation istället). Har klarat både 3 v utan vatten sommartid och 5 dygn utan både el och vatten vintertid samt 10 dygn utan vatten vintertid. Dock förutom de 5 dygnen har jag kunnat ta vatten till hästarna hos grannen som haft vatten)
 
Det är sant, den blicken behöver vara objektiv.
Sen är det som bekant inte bara sannolikheten för en händelse som har betydelse i en riskanalys, utan även konsekvensen. Punka på cykeln är hyfsat sannolikt men konsekvensen är inte så betungande. Ett tredagars elavbrott är förstås betydligt mindre sannolikt (om än inte uteslutet), men konsekvensen är mycket större än för cykelpunkan. Därför kan det vara försvarbart att ha en viss beredskap för elavbrott trots den låga sannolikheten.
Mycket lärorikt, mycket. Sen har vi ju också konsekvenserna av själva förberedelserna att hänsyn till. Även där finns det risker att förhålla sig till. Att man ska bli lite småparanoid är inte den enda, men en påtaglig, tycks det mig.

Eller som i @sjoberga s exempel: att man ska sitta där, uttråkad med sina resurser omkring sig, alltmedan allt annat rullar på som vanligt.

Men alltså, tre dagars elavbrott, hur plågsamma tycker du på riktigt att elabrott är att ta sig igenom. Jag minns inte exakt, men minst två dygn i sträck har hänt på landet. Jag lutar åt att jag tycker att det är jobbigare att laga en cykelpunka än att stå ut med sådana elavbrott. I alla fall skjuter jag oftast upp punkalagningar minst tre dagar (innan jag tröttnar på att inte kunna använda min cykel och tar den till reparatören så att det blir gjort). Så pass korta elavbrott känns snarare som en sorts sällskapslek, vi leker att vi inte har ström, liksom.
 
Men alltså, tre dagars elavbrott, hur plågsamma tycker du på riktigt att elabrott är att ta sig igenom. Jag minns inte exakt, men minst två dygn i sträck har hänt på landet. ... ...Så pass korta elavbrott känns snarare som en sorts sällskapslek, vi leker att vi inte har ström, liksom.
På sommarhalvåret, under semestern, när elavbrottet bara rör mitt hushåll och resten av samhället tuffar på oberört - inte ett dugg plågsamt. Som en sällskapslek.

I februari och minus tio, mitt i veckan, elavbrottet berör hela kommunen eller mer, med bara några mils bränsle i bilen, fruset vatten i stallet - betydligt mindre lekbetonat. Sen har vi förstås alla olika preferenser ifråga om sällskapslekar, men det läget kvalar inte in hos mig.

Och jag tycker faktiskt inte det är särskilt betungande att äga ett litet elverk för ett par tusen spänn, stort som två skokartonger. Eller att ha en kubik ved hemma trots att jag har elektrisk värmepump. Det går förstås att hävda att jag ändå därigenom uppvisar en patologisk svartsyn, det beror väl på var man själv sätter gränsen mellan realism och pessimism.
 
Jag hade inte hällt bort drickbart vatten på att diska kan jag säga. Då får disken stå tills vattnet är igång igen.

Jag har inte djur att mocka åt eller kratsa hovar på så i mina inlägg finns inga såna inräknade. Jag talar om vuxna friska människor som har sig själv att sörja för. Annars hade jag skrivit "vuxna och barn" eller "vuxna med djur".

Har du djur är ju problemet långt större än "hitta vatten att tvätta händerna efter mockning med".

Vi har grävd brun och borrad brunn så vatten har vi till gång till. Utan el blir det hink med rep.
3 literr pet person o dag vad man får lära sig på utbildningen i krisberedskap. En bra utbildning! Den mängen vatten 3 liter skall räcka till att dricka, hygien, mat, disk som exempel stormkökets kastrull eller så låter man bli egen hygien o disk. Helt upp till var o en. Men för många är det stor omställning med så lite vatten.

Vi har behov av mer vatten per dag till hästarna. Men det löser sig med vår grävda brunn.
 
Vi har grävd brun och borrad brunn så vatten har vi till gång till. Utan el blir det hink med rep.
3 literr pet person o dag vad man får lära sig på utbildningen i krisberedskap. En bra utbildning! Den mängen vatten 3 liter skall räcka till att dricka, hygien, mat, disk som exempel stormkökets kastrull eller så låter man bli egen hygien o disk. Helt upp till var o en. Men för många är det stor omställning med så lite vatten.

Vi har behov av mer vatten per dag till hästarna. Men det löser sig med vår grävda brunn.
Bor på landet med lång o väder känslig väg. Vägen är åtgärdad så gått de går. Sophämtning vid stora vägen liksom brevlåda. Vägen inte alltid farbar. Har då valt att vara krismedveten o har mat vatten o det som behövs för att klara oss ett tag. Vi har strömavbrott o bland o det handlar då inte om någon timme. Men det är upp till var o en att göra som var o en vill. Vi har valt att se till att vi klarar oss ett tag. Om det är optimistiskt ellet pesdimistiskt tänk det är ditt val som läsare. Men är ett hästforum o jag antar att många bor på landet med häst. Det kan vara bra att då ha tänkt steget längre hur klarar vi oss när elen går? Snöstorm? Storm? Osv
Blåser det ner träd? Då behöver vi jobba med det. Snöröjning av väg tar ca 5-7 timmar att gräva fram vägen med maskin med skopa. Vi har många meter snöstaket med det hjälper inte alltid. Så vårt val att vara förberedda är vårt val. Handtvätt disk ditt val men jag vill inte laga nat i smutsig kastrull på vedkamin eller triangka kök. Vem vet om strömmen kommer åter efer 72 timmar?
 
Ang laga mat i smutsig kastrull så de flesta har nog fler kastruller. Är det sommar kan man anv regnvatten eller gå till vattendrag. Är det vinter kan man smälta snö eller is.

Ska extremt mkt till för att jag ska ta dricksvatten till att diska med i händelse av akut vattenbrist pga kris.

Men ja alla gör som de vill, men för mig så är kris just kris, inte "lite bökigt bara" och då skulle jag varken använda dricksvatten till att tvätta händerna för de är lite smutsiga (okej om man fått bajs på dem etc) eller att diska i. Det finns det annat vatten till, och det är vettigare i min värld att ha bränsle istället (som förutom värma folk eller mat kan användas till att koka vatten av ej dricksvattenkvalitet eller smälta snö/is).

Men då är jag inte en sån som tvättar händerna i onödan annars heller. Dvs kan klappa hunden, hästen, vara i stallet mm utan att prompt tvätta händerna. Kan sätta mig och kissa i skogen med utan att få panik över utebliven handtvätt. Utan tvättar efter toabesök - och tänker ofta att man nog egentligen gör det i onödan, men det är ju sånt man ska.

Däremot vill jag tvätta händerna när jag varit på stan och tagit i mynt, offentliga dörrar osv och öppnar offentliga toaletters dörrar med armbågen när jag går ut...
 
Dammen är 100m lång och 40m bred, inte helt stillastående som en mindre damm dvs men duger för rådjuren i alla fall som ofta är där och dricker :). Ska man till ett vattendra/sjö som inte är = dike så är det 15min med bil.
Hipp hipp hurra på @Buck s dag idag!
ina_dance5.gif
 
@MacGyver

Jag lyssnade inte utan gick med i ett stort svenskt forum med 5+ k användare. Har svårt att skilja ut vad som är seriöst och inte i många fall med ändå sjukt intressant!
Å stackars jävel, hoppas du bunkrat upp med mycket Stesolid och har snabbuppringning till psykakuten. :p


Löfven helgarderar på Folk och försvar, "
Statsministern talade om sannolikheten att Sverige kan angripas militärt.

– Försvaret av Sverige börjar i Sverige. Vår främsta prioritet är säkerheten i vårt närområde. Ett enskilt väpnat angrepp mot Sverige militärt är fortsatt osannolikt men kriser eller incidenter kan ändå uppstå och militära angreppshot kan naturligtvis aldrig uteslutas."

Om han är trovärdig,,,,,,,,,undrar om NÅGON vettig människa fortfarande tror på något som han kläcker ur sig. :banghead: :banghead:
 
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)
Ja, jag skulle klara mig tre dagar, skulle nog vara väldigt hungrig om det inte fanns något att äta, men skulle definitivt klara mig. :)
 
Ja, jag skulle klara mig tre dagar, skulle nog vara väldigt hungrig om det inte fanns något att äta, men skulle definitivt klara mig. :)
Äsch det är väl bara att besöka "lokala Turken" på pizzan som naturligtvis är öppen, "jag undrar vad det är i den där pizzan,,,,,," "Nej det gör du INTE!" :cool:
:p
 
Å stackars jävel, hoppas du bunkrat upp med mycket Stesolid och har snabbuppringning till psykakuten. :p


Löfven helgarderar på Folk och försvar, "
Statsministern talade om sannolikheten att Sverige kan angripas militärt.

– Försvaret av Sverige börjar i Sverige. Vår främsta prioritet är säkerheten i vårt närområde. Ett enskilt väpnat angrepp mot Sverige militärt är fortsatt osannolikt men kriser eller incidenter kan ändå uppstå och militära angreppshot kan naturligtvis aldrig uteslutas."

Om han är trovärdig,,,,,,,,,undrar om NÅGON vettig människa fortfarande tror på något som han kläcker ur sig. :banghead: :banghead:

Jag har fortfarande inte blivit kickad från Hästhälsagruppen, är fasligt bra på att bete mig korrekt på nätet o reagera av mig på annat håll när jag inte håller med, hoppas jag iaf :rofl:

Men alltså jag menade faktiskt att det var en del intressant för en som aldrig ens vetat om att begreppet prepper fanns :) Jag skärmdumpade lite svar på min fråga i gruppen till min kompis o hon ba "jag trodde du pratade om någon träningsform?! :rofl:"
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 117
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
10 454
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp