Bukefalos 28 år!

Kvinnor drivande i barnalstrande?

Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Som jag skrev, det är ju plättlätt att utesluta sådana inlägg på "wall:en".
Felet att man brer ut sig skulle jag väll säga är lite åt båda håll här på forumet. Att kalla mammor för monster och misär är ju inte direkt trevligt.

Jag pratar faktiskt sällan om min dotters kräk/bajs osv oavsett vem jag umgås med.
Om mina vänner frågar om henne svarar jag, men i grunden har vi annat att prata om liksom.

Men speciellt på forum drar man saken till sin spets och nej jag tycker inte man ska bre ut imagen om den perfekta mamman, men jag tycker inte heller att man kallar mammor för monster/misär och jag reagerar på den hårda ton mot mammor som är planerande och har med sig allt och lite till i förebyggande syfte.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

men jag tycker inte heller att man kallar mammor för monster/misär och jag reagerar på den hårda ton mot mammor som är planerande och har med sig allt och lite till i förebyggande syfte.

Och du såg ingen enda liten liten underton av något slags svart humor och insikt om även egna tillkortakommanden i de inläggen?

Och du tycker dessutom att just sådana inlägg är något som breder ut sig som en farsot på detta och andra föräldraforum?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jo jag såg definitivt den svarta humorn, men jag tycker iaf att det är illa.

Nej inte breder ut sig ( tar tillbaka det), men det finns absolut och ofta lite som skämt på andra mammors bekostnad kan jag tycka. Själv sakfrågan håller jag absolut med om ( den som diskuterades för några sidor sedan ), man ska passa sig för att hylla den "perfekta mamman" men jag reagerade ändå på skämten som kom senare.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

och jag reagerar på den hårda ton mot mammor som är planerande och har med sig allt och lite till i förebyggande syfte.
Jag är själv planerande i överkant ibland och har kanske just därför i regel inga större problem med lagom överorganisera(n)de människor (undantag gäller för människor som, likt min mor, även ska planera semestrar in i minsta detalj = ledig slapptid för mig).

Problemet är när sådana görs till någon sorts norm.

På det stora familjeforumet är det ganska vanligt med trådar i stil med "Jag glömde plastskeden JAG ÄR VÄRLDENS SÄMSTA MAMMA!!!!!!!" vilket jag tror tyder på svår prestationsångest till följd av de föreställningar som finns om vad en bra mamma är. Bullmamma.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Absolut och jag håller med. Det är farligt och problematiskt med sådana normer, det säger jag inte emot öht!
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men man skriver väl vad man vill på sin egen facebook? Om det som intresserar en? I mitt fall skriver jag allra mest om ev. framsteg med hästen, om barnen gjort något "skrivvärt" och ngn enstaka gång om framgångar eller motgångar med renoveringarna. Så har jag kompisar som bara skriver om musik, andra om favoritlaget och ytterligare ett par som skriver flera gånger om dagen då de gjort plättar, varit på träning eller att de ska gå och lägga sig. Det är ju just "mixen" som är njutbar, det hade varit oerhört tråkigt om alla skrivit enligt samma norm.

Personligen kan jag tycka att det skulle kännas lite "fattigt" att enbart ha sina barn som intresse men ska man nu ha ett enda intresse så är det ju ett utmärkt val ( i mina ögon) i jämförelse med sport-, jakt- eller musikanhängarna.

*kl*

Det är faktiskt främst på Buke som jag upplevt känslan av att det är lite "fult" att vara en "bullmamma" eller satsa på sin föräldraroll som kvinna. Och det är tråkigt.:(
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Det är faktiskt främst på Buke som jag upplevt känslan av att det är lite "fult" att vara en "bullmamma" eller satsa på sin föräldraroll som kvinna. Och det är tråkigt.:(

Ja och att du ska känna så tycker jag är så tråkigt och min poäng i inläggen, för det är nog inte bara du som känner så. Varför kan man inte bara acceptera att mammor är olika i sin roll, men det betyder inte att man är en sämre mamma, bara att man är olika helt enkelt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Det är klart man skriver vad man vill, men man skriver ju för andra. Ville man bara skriva för sig själv kunde man ju skriva på en lapp hemma, skriver man på fb så är det för att andra ska läsa. Och då är det ju roligare om det är något andra kan tänkas tycka är roligt/intressant. Allt-om-mitt-barn är väl knappast intressant för ens vänner att läsa, det vore ju som att det enda man kunde prata om när man träffade sina vänner var sina barn. Och det vore kanske inte så kul.

Man får skriva och säga vad man vill, men om man enbart pratar barn när man blivit förälder får man kanske leva med om en del av ens gamla vänner tappar intresset att umgås.

Jag personligen tycker det är lite tråkigt när kvinnor går in i mammarollen till 100% och slutar vara annat än mamma, så jag är glad att den normen inte är förhärskande (även om den definitivt finns) hos alla användare här.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Ja och att du ska känna så tycker jag är så tråkigt och min poäng i inläggen, för det är nog inte bara du som känner så. Varför kan man inte bara acceptera att mammor är olika i sin roll, men det betyder inte att man är en sämre mamma, bara att man är olika helt enkelt.

Jag håller helt med dig och vill bara inflika att jag inte själv definierar mitt mammaskap som varande i "Bullmammeklass":D Jag kan dock ibland önska att jag vore mer strukturerad men det gäller nog mig helt generellt.:angel:
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Det är nog rätt få saker som är superintressant för ens allmänna bekantskapskrets om man hårdrar det. Jag är ju inte speciellt aktiv med inlägg på fb och då tror jag "barninläggen" generellt uppskattas mer än "hästinläggen" för den breda kretsen.

Jag tror att det är ensidigheten som stör men det gäller ju alla intressen, inte barn generellt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jo jag såg definitivt den svarta humorn, men jag tycker iaf att det är illa.

Nej inte breder ut sig ( tar tillbaka det), men det finns absolut och ofta lite som skämt på andra mammors bekostnad kan jag tycka. Själv sakfrågan håller jag absolut med om ( den som diskuterades för några sidor sedan ), man ska passa sig för att hylla den "perfekta mamman" men jag reagerade ändå på skämten som kom senare.

Om du syftar på mina inlägg får du gärna förklara vad du menar. Jag försökte lite klumpigt kanske beskriva mina egna problem och känslor inför barnvärlden och de normer (för det tycker jag verkligen att det är) som råder kring den perfekta Mamman. Självklart är ingen så svart/vit som jag beskriver det egentligen utan det är mest för att förtydliga det hela och ha lite humor. I grunden kritiserar jag en förminskande könsroll som jag tycker detta utgör.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag tyckte att ditt "nödrop" från mammavärlden var både välformulerat, roligt, mänskligt och lite rörande :laugh::bow:
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Syftade mer på skämten eller som någon kallade "den svarta humorn" som kom efter ditt inlägg, jag vet inte hur mer jag kan förklara det än vad jag gjort.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag förstår vad du menar, men jag tycker det är så frustrerande ibland att inte ens begripa de mest grundläggande sakerna här i husmors-vm. Och ja, det är raljant till viss del, och egentligen tycker jag det är det dummaste som finns att ge sig på andra kvinnor. Men, jag ser det mer som att jag ger mig på den här normen om den perfekta Mamman. Med designervagnar och detta är inte riktigt klokt, designerinredning. Märkeslakan redan i bebisvagnen!
Så nu när jag går på skakiga ben till dagis och hämtar min son ber jag en bön om att jag inte möter den präktiga Mamman med kalender stor som ett A4:a ark. Eftersom hon redan föreläst för mig hur man ska klä ut sitt barn till klä-ut-dagen samt talat om i detalj hur det här luciatåget ska gå till.
Detta utan att jag frågat givetvis. Jag är rädd att hon snart kommer att borsta tänderna på mig. Åhh till råga på allt är vinteroverallen jag investerat en halv förmögenhet i, alldeles för stor. Han kan inte ha den helt enkelt om han inte ska ha en vagn efter för benen.
Så nu måste jag jaga en NY overall för norrländskt klimat (!), läsa på vilken man ska ha, POP:s tre-lager-modell eller satsa på slit o släng??? Det här är ett heltidsjobb (och absolut inte märkligt om man som jag är lagd åt konspirationstider, backlash någon?). För det är ju faktiskt så, hur kompetent och intelligent jag är annars, så är detta SVÅRT. Jag vill inte att mitt barn ska se ut som nåt från mars.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag förstår dig och jag förstår din poäng helt klart..

Jag tycker dock inte att man ger sig på normen genom att skämta lite hånande på andras bekostnad som det nu blev efter ditt inlägg.
Alltså själva normen om den perfekta mamman och alla måsten håller jag givetvis med om, det är skillnad på vill = köpa saker till bebis av ren vilja och ett måste ha alla nymodigheter + allt annat för annars känner man sig om en loser till mamma.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Du kan alltid göra vad mina vänner och syster verkar göra. Köpa ny barnvagn.
Det är möjligt att en helt ny värld kommer öppna sig för mig om jag väl skaffar barn, men jag kan verkligen inte förstå glädjen att köpa barnvagn varannan månad. Speciellt inte när de kostar som en sämre begagnad bil....
*s*
Det lustiga är att jag inte överdriver! De har till och med ett ord för det "barnvagnsträsket".
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Så nu måste jag jaga en NY overall för norrländskt klimat (!), läsa på vilken man ska ha, POP:s tre-lager-modell eller satsa på slit o släng??? Det här är ett heltidsjobb (och absolut inte märkligt om man som jag är lagd åt konspirationstider, backlash någon?). För det är ju faktiskt så, hur kompetent och intelligent jag är annars, så är detta SVÅRT. Jag vill inte att mitt barn ska se ut som nåt från mars.

Varför inte köpa en begagnad overall på tradera? Rekommenderar Reimatec (gärna ballongmodell som har "rumpisolering"). De är stora i storleken, prova gärna på en affär före. I kombination med Kuomaskor håller sig ungen varm.
Vill du vara extra norrlandspräktig kör du med voksipåse i vagnen, även det en höjdare rent värmemässigt och den är ju ställbar så den håller sig hela vagnperioden.

Själv brukar jag kolla in barnvinterytterkläderna (är det ens ett ord?!) som säljs på Blocket uppe i Gällivare och Kiruna för att få tips, där vet de hur man klär sig (annars fryser de väl ihjäl;))
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag förstår inte heller vagnhysterin? Vi köpte vår för en femhundring på Blocket, en fin duo Emmaljunga som duger gott att skjutsa i.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Du kan alltid göra vad mina vänner och syster verkar göra. Köpa ny barnvagn.
Det är möjligt att en helt ny värld kommer öppna sig för mig om jag väl skaffar barn, men jag kan verkligen inte förstå glädjen att köpa barnvagn varannan månad. Speciellt inte när de kostar som en sämre begagnad bil....
*s*
Det lustiga är att jag inte överdriver! De har till och med ett ord för det "barnvagnsträsket".
Ja. En bekant med barn har två barn och har vid det här laget säkert hunnit med att ha 20 vagnar.

20! Och hon är inte färdig än.

En gång undrade hon om en viss syskonvagn var så bra att "det var värt att skaffa syskon".

Det är inte ens 20 övervägda inköp, utan det handlar mest om att hon får för sig att hon MÅSTE ha en viss vagn och så köper hon den, utan att prova och testköra, vända, vrida, titta, pilla som jag i varje fall vågar tro att de flesta konsumenter gör.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 092
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 772
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 497
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp