Bukefalos 28 år!

Kvinnor drivande i barnalstrande?

Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

det är skillnad på vill = köpa saker till bebis av ren vilja och ett måste ha alla nymodigheter + allt annat för annars känner man sig om en loser till mamma.

Fast normen kan ju alldeles utmärkt väl uttryckas som det du kallar "ren vilja". Det är inte så enkelt som att man enbart står under normers tryck när man känner sig tvingad eller pressad.

Jag tycker att det är rätt befriande att skämta om mammeriet, jag.

Och jag tycker att det är intressant att se hur pass många som genast när skämtandet börjar, lyckas placera sig själva både bland de Riktiga Mammorna och de andra mammorna, samtidigt. :D
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Om det är någon tröst är jag lika vilsen som du :D. Å andra sidan är jag lite prylnarkoman också och vill testa allt, så jag köpte mycket bebissaker - men INGET funkade sådär bra som alla sa. Jag köpte olika sjalar, flera bärselar, hoppgungor (fy, den var äcklig), olika nappflaskor och steriliseringsapparajser, 3 vagnar. Allergivänliga madrasser och bäddmadrasser och täcken. Små gungfötter till sängen, en uppsjö leksaker.

Det mesta sålde jag vidare när det inte ville sig :). En vagn sålde jag också, den passade inte alls så bra som jag trodde.

Nu har jag slappnat av mer, det enda jag har kvar som gnager är det här med dagistid - hon går så mycket på dagis, oroar jag mig för. 8-16. Det är ju åtta timmar, en hel arbetsdag! Där känner jag mig lite usel. En dag i veckan går hon till 14.30, när farmor hämtar.
Annars tror och hoppas jag att vi är bra föräldrar och har en lycklig unge.

Mammapressen är stor och den äter på mig, speciellt gjorde den det i början - nu skiter jag lite mer i 'hur alla andra gör'. Även fast jag IBLAND tycker det är mysigt med mammasaker - speciellt om jag får handla fina leksaker och sånt :o
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Och jag tycker att det är intressant att se hur pass många som genast när skämtandet börjar, lyckas placera sig själva både bland de Riktiga Mammorna och de andra mammorna, samtidigt. :D

De flesta är väl lite av varje? Så det är inte så konstigt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Precis. Speciellt när det är så väldigt hårddraget som det blev här. Då är det antagligen inte så många som kan säga att de endast tillhör en "sida". Jag tror nog att det finns väldigt många mammor/människor som både gillar att baka bullar och har ett välutvecklat ordförråd.

För att svara på trådens egentliga fråga så var det min man som först tog upp barnfrågan. Jag har inte varit särskilt intresserad av barn i allmänhet tidigare. När jag var yngre kunde jag möjligtvis tänka mig att ha barn någon gång i framtiden om jag slapp vara med om graviditet och förlossning... Så jag tänkte inte så mycket på barn. Men när min man väl tagit upp det på allvar, så diskuterade vi och när vi slutligen bestämde oss för att prova så var vi lika drivande.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Precis min uppfattning också, men på nätet blir det lätt som två läger när man verkligen ska hårddra det.

Kanske för att man ibland dristar sig till att skoja som om man vore bland personer man känner och som känner en, trots att man är på nätet bland en massa som man inte känner och egentligen inte har valt?

Jag tror inte att allt skojande mellan vänner balanseras upp av nyanser hela tiden och i alla sammanhang, snarare att det inte blir "två läger" som du kallar det, därför att de som skojar med varandra också förstår varandra.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Kanske har du rätt, det är en intressant tanke som jag inte tänkt på faktiskt..

Eftersom jag inte stött på denna uppdelning i verkligheten så är lösningen kanske närmare det du skrev egentligen.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Fast du verkar bara känna extremister till människor - oavsett vad det handlar om. Det där kan inte ens vara i närheten av normalt..?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Fast du verkar bara känna extremister till människor - oavsett vad det handlar om. Det där kan inte ens vara i närheten av normalt..?
De draaaas till mig av någon konstig anledning. Eller nja, så många känner jag inte, men de jag känner har ju en tendens att utmärka sig.

Och nej, det är inte normalt. Eller, kanske lite OK som hobby om man tjänar sina egna pengar och har råd, men så är inte fallet där. Fast det där med att ha tvåsiffrigt med barnvagnar till varje barn verkar nästan vara en liten rörelse, så hon är ju inte ensam. Oavsett tycker jag inte att det är "normalt".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Skrev fel, menade inte normalt utan snarare vanligt. Jag tror inte att det du nämner ens är i närheten av att vara vanligt förekommande. Jag känner inte en enda person som har tjugo barnvagnar eller som seriöst överväger att skaffa fler barn för att få köpa en ny vagn.

Men men, det är väl OT egentligen. Menade mer att hon knappast är representativ för hur många mammor beter sig. Hon känns väldigt extrem minst sagt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men men, det är väl OT egentligen. Menade mer att hon knappast är representativ för hur många mammor beter sig. Hon känns väldigt extrem minst sagt.
Nej, absolut inte. Övriga barnfamiljer i min umgängeskrets köpte EN vagn och använde denna hela tiden, en av dem fick en bättre begagnad vagn med flera år på nacken och var nöjd med den. Barnvagnsträskfenomenet var för mig helt okänt tills den här tjejen fick sitt första barn.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Om det är någon tröst är jag lika vilsen som du :D. Å andra sidan är jag lite prylnarkoman också och vill testa allt, så jag köpte mycket bebissaker - men INGET funkade sådär bra som alla sa. Jag köpte olika sjalar, flera bärselar, hoppgungor (fy, den var äcklig), olika nappflaskor och steriliseringsapparajser, 3 vagnar. Allergivänliga madrasser och bäddmadrasser och täcken. Små gungfötter till sängen, en uppsjö leksaker.

Det mesta sålde jag vidare när det inte ville sig :). En vagn sålde jag också, den passade inte alls så bra som jag trodde.

Nu har jag slappnat av mer, det enda jag har kvar som gnager är det här med dagistid - hon går så mycket på dagis, oroar jag mig för. 8-16. Det är ju åtta timmar, en hel arbetsdag! Där känner jag mig lite usel. En dag i veckan går hon till 14.30, när farmor hämtar.
Annars tror och hoppas jag att vi är bra föräldrar och har en lycklig unge.

Mammapressen är stor och den äter på mig, speciellt gjorde den det i början - nu skiter jag lite mer i 'hur alla andra gör'. Även fast jag IBLAND tycker det är mysigt med mammasaker - speciellt om jag får handla fina leksaker och sånt :o

Men då måste jag vara sådär politiskt tråkig och säga att det som du mfl beskriver faktiskt är ett problem och bidrar till den här normen. Du kan handla för att du har råd, medan de som inte har råd nog känner sig som sämre. Vem vill inte handla fina ekologiska icke-allergiska saker till sina barn liksom? Man kan ju slappna av hur mycket som helst men är man fattig så är man. (vart tioende barn i Malmö lever i verklig fattigdom. I Sverige. År 2010). Då blir det också svårt att styra ut barnen med luciakläder etc.
För normen beskrivs just så, ett evigt lyckligt medel-överklassliv med pool i trädgården, vackra vita hem med tindrande vita barn runt ett designerköksbord som kostar mer än en begagnad bil och ett lager av märkesbarnvagnar med märkeskläder i de inbyggda garderoberna (med inbyggda spotlights i taket). Och naturligtvis, resorna utomlands med de tindrande barnen med alla barnaktiviteter...O de stackars satarna till mödrar som inte kan göra detta till sina barn känner sig som sämre. Not up to competition standard liksom.
Så med detta sagt, håller jag dig om hoppgungorna. De verkade för läskiga i affären redan så de hoppade (höhö) vi raskt över. Och ja, dagistiden är väl baksidan av det som kräves, en god inkomst för att ha råd med allt. För de som har välbetalda jobb vill säga. Jag säger inte att jag är bättre än dig på något sätt, jag är mest förvirrad över hur jag ska få det hela att gå ihop. Jag älskar också att handla grejer till mitt barn, men försöker kritiskt att stå emot eftersom jag inte vill vara en del av den här sanslösa konsumtionskulturen. Men det är ack så svårt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag förstår din poäng samtidigt som jag undrar hur man ska göra för att inte bygga på normen om man faktiskt vill köpa ekologisk mat/kläder, välja en vagn som förvisso var dyr men faktiskt för att skona mig själv ( trasig kropp kräver lätt och smidig vagn ) och åka utomlands?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Fast det där blir ju lite konstigt, ska ingen köpa ekologisk mat för att inte alla har råd? Dansk grishållning tycker jag t ex är vedervärdig, och köttet blir därefter. Bör jag inte köpa utegångsgris för att Anna i Malmö bara har råd med dansk gris? Vari består det etiska i det, är det grisens fel att Anna är ensamstående och lågavlönad med barn?

Vi har inte köpt jättemycket, och nästan allt begagnat. Så det finns definitivt många barn, de flesta här på forumet t ex, som har fått fler och dyrare saker än vår bebis. Men det är ju vårt val, jag har t ex ett jobb som gör att jag inte tjänar multum, men jag tror ju knappast att vårt barn tar skada av ärvda kläder och begagnad bärsele. Jag har ju själv valt mitt liv, då är det ju dumt att göra sig sorger över att inte ha tre nya selar och garderoben full av nya märkeskläder.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men är inte frågan om de som inte har råd skulle köpa allt det där om de kunde? Man behöver ju inte delta i masskonsumtionskulturen bara för att man kan. De föräldrar du beskriver låter nog överambitiösa i mångas öron.

Jag tycker inte att det du beskriver egentligen verkar vara norm annat än för möjligen en kapitalstark övre medelklass. Och den får ju också kritik - lattemammor är ett nedsättande begrepp. (Och som vanligt är det då kvinnor som kritiseras, några lattepappor har jag aldrig stött på. Även om väl föräldralediga pappor gissningsvis fikar med varann lika mycket, det där manliga "ta en öl" verkar väl inte så gångbart med bebis i släptåg).
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men alltså, det är väl upp till Mitten ang. de grejer hon köper? Hon kan ju lika gärna ha köpt begagnade grejer på Tradera och efter att ha sålt vidare det hon inte gillar kan hon stå med en köpesumma som är högst rimlig.

Och har hon nu köpt nya grejer så kanske hon dragit in på en massa annat?

Det är helt ok att göra sina egna konsumtionsval men det känns inte rätt att fördöma andras, speciellt inte när man inte har hela bakgrunden.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men då måste jag vara sådär politiskt tråkig och säga att det som du mfl beskriver faktiskt är ett problem och bidrar till den här normen. Du kan handla för att du har råd, medan de som inte har råd nog känner sig som sämre. Vem vill inte handla fina ekologiska icke-allergiska saker till sina barn liksom? Man kan ju slappna av hur mycket som helst men är man fattig så är man. (vart tioende barn i Malmö lever i verklig fattigdom. I Sverige. År 2010). Då blir det också svårt att styra ut barnen med luciakläder etc.
För normen beskrivs just så, ett evigt lyckligt medel-överklassliv med pool i trädgården, vackra vita hem med tindrande vita barn runt ett designerköksbord som kostar mer än en begagnad bil och ett lager av märkesbarnvagnar med märkeskläder i de inbyggda garderoberna (med inbyggda spotlights i taket). Och naturligtvis, resorna utomlands med de tindrande barnen med alla barnaktiviteter...O de stackars satarna till mödrar som inte kan göra detta till sina barn känner sig som sämre. Not up to competition standard liksom.
Så med detta sagt, håller jag dig om hoppgungorna. De verkade för läskiga i affären redan så de hoppade (höhö) vi raskt över. Och ja, dagistiden är väl baksidan av det som kräves, en god inkomst för att ha råd med allt. För de som har välbetalda jobb vill säga. Jag säger inte att jag är bättre än dig på något sätt, jag är mest förvirrad över hur jag ska få det hela att gå ihop. Jag älskar också att handla grejer till mitt barn, men försöker kritiskt att stå emot eftersom jag inte vill vara en del av den här sanslösa konsumtionskulturen. Men det är ack så svårt.

Jag förstår vad du menar. Och jag köpte för mycket saker, det tycker jag själv. Jag sålde det iofs vidare så det blev inte så farligt som det kunde blivit, och jag har gett bort mycket saker till bekanta som fått barn, och skänkt till öppna förskolan och till en mamma som hade det svårt att få det att gå ihop.

Jag har ett bra jobb, likaså min man, och jag sålde mina två hästar och en bil när jag var fl och ja, jag hade råd. Jag tyckte det var roligt. Nödvändigt? Knappast :D. Det är inget jag vill föra vidare till dottern (konsumtionshets) så jag tänker betydligt mer nu.

Samtidigt måste ju min familj köpa vad vi vill för våra pengar även om alla inte kan det.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

*KL*
Det är verkligen inte lätt att vara människa… Man kan inte köpa för mycket grejer för då bidrar man till en konsumtionshets samtidigt som man inte kan köpa för lite grejer för då är man en dålig förälder. Man ska inte laga hemlagat för då är man en hysterisk monstermamma som bidrar till att segmentera normen om den ”perfekta mamman” samtidigt som det inte är bra med tillsatser och halvfabrikat. Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Som svar på TS fråga så kan jag inte komma ihåg vem som var drivande i att skaffa barn. Jag har aldrig haft någon större barnlängtan och var nog ganska länge övertygad om att jag inte ville ha barn öht. Min man sa också när vi träffades att han inte var särskilt intresserad av att skaffa barn. Vi var nog båda rätt nöjda över den frihet man har när man bara är 2. På något sätt har ändå barn-frågan smugit sig in, när eller hur kommer jag inte ihåg. Vi var nämligen överrens om att vi skulle börja försöka detta året. Vem som drivit på känns svårt att definiera så här i efterhand (även om jag inser att någon av oss måste ha tagit upp frågan vid något tillfälle).

Nu är jag gravid i v 30 och har inte haft en supersmidig graviditet. Mådde sjukt illa fram till v12 och sa då att jag inte förstår folk som skaffar fler barn när man gått igenom en period när man mår så dåligt. Har haft foglossningar sedan v20 och fått lägga ridandet helt på hyllan, det är något jag längtar efter enormt mycket! Är tjock och otymplig och blir flåsig för minsta lilla. Får sammandragningar och ont i fogarna om jag går för mycket. Har fått tillbaka all tonårsakne. Och ändå tycker jag det är rätt härligt att vara gravid! Just nu kan jag inte komma ihåg ”känslan” från de första veckorna av att inte vilja gå igenom det här en gång till, utan kan mycket väl tänka mig syskon. Vi får väl se om jag säger samma sak efter förlossningen… ;)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

(Och som vanligt är det då kvinnor som kritiseras, några lattepappor har jag aldrig stött på. Även om väl föräldralediga pappor gissningsvis fikar med varann lika mycket, det där manliga "ta en öl" verkar väl inte så gångbart med bebis i släptåg).

Jo, det har jag hört. :crazy: Vad sägs om "gay nannies"? Används iaf i Schweiz.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men alltså, det är väl upp till Mitten ang. de grejer hon köper? Hon kan ju lika gärna ha köpt begagnade grejer på Tradera och efter att ha sålt vidare det hon inte gillar kan hon stå med en köpesumma som är högst rimlig.

Och har hon nu köpt nya grejer så kanske hon dragit in på en massa annat?

Det är helt ok att göra sina egna konsumtionsval men det känns inte rätt att fördöma andras, speciellt inte när man inte har hela bakgrunden.

Naturligtvis kan jag inte fördöma Mittens konsumtionsval. Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag kritiserar en samhällsnorm, och den är vi ju alla en del av-mer eller mindre. Givetvis får alla göra vad de vill med sina pengar, men jag försöker lyfta frågan till en mer generell nivå. I grunden tycker jag att det vansinnigt med ett konsumtionssamhälle som håller på att bli allas vår död med miljöförstöringen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 094
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 774
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 497
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp