Bukefalos 28 år!

lämna barnet?

Messy

Trådstartare
Jag har inte barn själv, men reagerade igår...

Ett barn på 4 veckor, inte lämnar man ett sådant på övervåningen själv (för att sova) medan man har gäster och äter mat (antar att folk pratar då = man kanske inte hör minsta lilla som barnet gör/gnyr???
Tänk om ungen slutar andas eller något annat!! Man har väl iaf ett sådant där baby-larm (högtalare å mic)??

Eller är jag bara en övernojjig icke-mamma? :angel:


sen fråga 2... är det normalt att små barn (oxå 4 veckor) total-stirrar? Ok att de försöker fokursera (fast då är de väl lite äldre?) men verkligen stirra?
 
Sv: lämna barnet?

Du är nog litet övernojjig.

Man hör om de vaknar för det kan låta ordentligt.
Man måste inte höra varje litet gny.
Dessutom så vet man oftast hur länge som de kommer att sova.

Och ja, de stirrar.
De kan focusera redan från början numera när man inte droppar lapis i alla nyföddas ögon längre.
 
Sv: lämna barnet?

tack för svaret!
bra att fråga på buke innan man ger sig in i heta debatter ;)

Fast jag kan nog säga att JAG skulle nog aldrig lämna mitt (icke-existerande) barn själv så långt bort... skulle få råångest!
Kan ju knapt lämna hästen mer än ett dygn :p

Hur länge stirrar de då? När tittar de mer "normalt" eller hur man ska uttrycka det?
 
Sv: lämna barnet?

Fast jag kan nog säga att JAG skulle nog aldrig lämna mitt (icke-existerande) barn själv så långt bort... skulle få råångest
Det är det många mammor som inte kan.
Så det är också helt normalt.

Hur länge stirrar de då? När tittar de mer "normalt" eller hur man ska uttrycka det?
De tittar mera normalt när hjärnan blivit litet mera utvecklad.
Vid 3-4 månader kanske.

Stirrandet beror på att de inte har några referensbilder lagrade i hjärnan utan bygger upp dessa under den tiden.
De vet helt enkelt inte vad de tittar på.
 
Sv: lämna barnet?

ok! ursäkta att jag öser frågor nu...
hur kommer det sig att vissa inte stirrar då? är det "default" å sen kör de på det? Så att vissa stirrar in referensbilder och andra tittar in dem?

det ploppar ut barn till höger och vänster i min krets nu, så det finns en del att fundera på :D
ska besöka ytterligare en inom snar framtid, h*n kanske blundar :angel:

*borde pluggat till läkare med mitt sjuka intresse för allt och inget*
 
Sv: lämna barnet?

Man utvecklar super hörsel som mamma och hör sitt barn trots att folk pratar. Man lär sig också höra skillnad på alla olika ljud, hungrig, bajsnödig, glad, pratar i sömnen osv. Jag lämnade Rasmus ensam inne när han var 2 veckor för att springa ut och hämta ved. Han låg i vagnen när jag börja rida när han var 4 veckor och då koncentrerade jag mig ju för de mesta på hästen.
 
Sv: lämna barnet?

Mina har då stirrat första månaden/-arna alla tre.
Du får väl kolla in dem du träffar för att se om de stirrar eller tittar beroende på hur gamla de är.
Det går över ganska så fort så de måste vara riktigt små för att stirra.

Och det är spännande med barns utveckling.
 
Sv: lämna barnet?

Om ungen slutar andas hör man inte det ändå. Så om man inte glor på sitt barn 24/7 så kan man inte gardera sig mot det. Men man lär sig att det är så otroligt osannolikt att det skulle hända att det är orealistiskt att hålla koll på dem hela tiden.
 
Sv: lämna barnet?

Jag har inte barn själv, men reagerade igår...

Ett barn på 4 veckor, inte lämnar man ett sådant på övervåningen själv (för att sova) medan man har gäster och äter mat (antar att folk pratar då = man kanske inte hör minsta lilla som barnet gör/gnyr???
Tänk om ungen slutar andas eller något annat!! Man har väl iaf ett sådant där baby-larm (högtalare å mic)??

Eller är jag bara en övernojjig icke-mamma? :angel:


sen fråga 2... är det normalt att små barn (oxå 4 veckor) total-stirrar? Ok att de försöker fokursera (fast då är de väl lite äldre?) men verkligen stirra?

Japp, du är övernojjig! Mina var tre veckor då dom flyttade upp i eget rum.
 
Sv: lämna barnet?

Inget konstigt att låta barnet sova ifred. Vi har babyvakt men vi reagerar i regel snabbare än babyvakten när E vaknar.
 
Sv: lämna barnet?

Inte det minsta konstigt att låta bebisen sova ifred, men jag klarar inte av det än ( Ella är 3 veckor ).

Hon sover i rummet där jag är än så länge, självklart kan jag gå på toaletten om hon sover, eller gå till köket och hämta något..

Jag vet om att jag är nojig, men jag tror och hoppas att det lindras lite när jag blir varmare i föräldrakläderna .
 
Sv: lämna barnet?

ja jo några minuter skulle jag nog klara... men just det där att packa in å lämna på en annan våning.. nja!!!

Fast som du säger, efter ett tag blir man förmodligen tryggare med sitt barn och vet lite gränser/tecken osv :)

Shit vad tiden går fort, du fick ju den där lilla grodan för bara några dagar sen :bump:
 
Sv: lämna barnet?

Båda mina sista 2 har sovit i vårt sovrum eller eget på övervåningen. Utan babylarm. Man hör när de gråter, det är ju ingen större skillnad på ett golv emellan än en vägg :)
Sluta andas kan de göra oavsett och också när man själv sover på natten.
Fast jag var säkert mer orolig när nr 1 kom än nr 4 :D men riktigt så nojig har jag aldrig varit.
Tvätt, disk, matlagning och städning försvinner ju inte för att man får barn tyvärr och det skulle vara svårt att hinna med detta om man inte vågade lämna bebis ensam mer än 2 min åt gången.
Man får helt enkelt lära sig att slappna av för annars blir bebistiden väldigt jobbig.
 
Sv: lämna barnet?

Tvätt, disk, matlagning och städning = SJAL, gåvan om man har närhetskrävande bebis och lite nojiga mamma ;)
 
Sv: lämna barnet?

Tvätt, disk, matlagning och städning = SJAL, gåvan om man har närhetskrävande bebis och lite nojiga mamma ;)

Ja, det verkar vara en bra lösning :)
Själv har jag inte ägt nån, vet inte om såna fanns för 18 år sen när första kom, men kanske när man får nr 3 och 4 med ett år emellan är tacksam när de vill sova ensamma i sina sängar :D

Inga av mina 4 barn har velat sova med oss i sängen heller utom när de var väldigt små, så jag har vant mej vid att de sover i sin säng och tycker att det funkat utmärkt för alla.
Men har man själv eller bebisen stort närhetsbehov så måste ju sjal vara perfekt :)

Förresten grattis till Ella, hon är ju såå söt på kortet !
 
Sv: lämna barnet?

Nojjan lindras med tiden.
Den är värst första månaderna med den första.

Min andra var dock litet för liten så där nojjade jag mera.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 405
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 046
Senast: lundsbo
·
Småbarn Har en son på knappa 4 år som har varit under utredning för magont. Började förra hösten, blev värre och värre med tiden på våren...
Svar
6
· Visningar
1 472
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp